המאמרים של טד

איזון לובן – אפשרויות נוספות נוספה: 11/29/2008
נושא: הפן הטכני צפיות: 3342
רוב המצלמות הדיגיטליות נכשלות בקביעת איזון לובן אוטומטי מדוייק. גם צילום RAW איננו הפתרון הנכון – ולמרות שניתן לאחר הצילום לתקן בתוכנת עיבודRAW את גוון האור, מחיר התיקון הוא בדרך כלל עליה ברמת הרעש (שלג). הטוב והנכון ביותר הוא לכייל לפני הצילום.
המקומות הפרובלמטיים ביותר הם מקומות עם מקורות אור בטמפרטורות שונות כמו באולם ארועים או בחדר שמואר בכמה מקורות אור בו זמנית וכן תחת תאורה מלאכותית  - טונגסטן.
כבר נכתב רבות על דרך לקבוע איזון לובן, והנה ישנה דרך נוספת.
קיבלתי למבחן גדג''ט מעניין למטרה הזו מחברי ב ABS (איי בי אס אלטמן) שנראה כמו מכסה של עדשה והקרוי BaLens. באמצע המכסה יש פתח ובתוכו יושב מסנן לבן אטום.
הוא נראה כך:

הוא מגיע בקטרים שונים – זה שהגיע אלי הוא בקוטר 72 מ"מ ואפשר להשאיר אותו על העדשה כמכסה רגיל.
הוא מגיע עם מסנן נוסף. האחד חמים יותר, השני מקנה צבעים קרירים יותר (ויותר מדוייקים).
אין פשוט מלכוונו לעבר מקור האור או קיר שמחזיר תערובת של אור ולכייל את המצלמה לאיזון צבע ידני.
התהליך לוקח כמה שניות והתוצאה טובה מאוד.
החלפת המסננים היא קצת טריקית, אבל אחרי שלומדים את זה – התהליך פשוט מאוד.
בשעת הכיול המסנן מכסה רק עיגול קטן משדה הראייה של העדשה, אבל זה לא משנה.
הנה התמונה באיזון לובן אוטומטי תחת אור מלאכותי. (הקירות קצת צהבהבים במקור):

תמונה שצולמה אחרי כיול איזון הלובן עם המסנן ה"חמים" (אידיאלי לצילומי אנשים – פורטרטים וגוף):

ותמונה שצולמה לאחר כיול עם המסנן ה"קריר" והנייטרלי יותר:

זה הרבה יותר קרוב למציאות.
מחירו בארה"ב כ 70 דולר. אני מעריך שמחירו בארץ יהיה דומה, אם לא זול יותר.
יש רק לבחור את קוטר העדשה השימושית ביותר שלכם שה BaLens ישמש לה כמכסה.




© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com