המאמרים של טד

זרקור על עדשת קנון 10-22 3.5-4.5 USM EFS נוספה: 2/8/2006
נושא: הפן הטכני צפיות: 5200

העדשה הזו הגיעה אלי לבדיקה במסגרת הסיבוב שעשיתי על עדשות קנון.
זו עדשה יחסית חדשה של קנון, ממשפחת ה
EFS שמתאימה למספר מצומצם של DSLR בגלל המבנה הפיסי המוארך שלה. טווח הזום שלה - 10-22 מביא אותה אחרי קרופ פקטור לאורך מוקד של 16-35, מה שמזכיר את עדשת ה 16-35 המיועדת ל FF שאותה בחנתי בעבר.
את העדשה הזו מתבקש להשוות לעדשת ניקון 12-24 - שבעצם המתחרה הראשית שלה. הטבלה מסכמת את האופיינים של שתי העדשות:



ניתן לראות שהעדשות דומות מאוד בהרבה פרמטרים. ההבדלים הבולטים - פחות אלמנטים בעדשה אצל ניקון (האלמנטים הספריים יותר מסובכים שם), העדשה של קנון קלה ברבע מהעדשה של ניקון. לקנון מרחק מיקוד מינימלי קצר יותר והגדלה קצת גדולה יותר, לניקון 7 עלים בצמצם, לקנון 6 (אצל שניהם הם מעוגלים).
העדשה של קנון בקטע הרחב - יותר רחבה בשני מילימטר מהעדשה של ניקון (זה הרבה).
יש הבדל של 230 דולר במחיר העדשות לרעת ניקון.
במגרש האולטרא רחבות משחקות עוד שלוש חברות - טוקינה, טמרון וסיגמה. שלושתן זולות יותר מעדשת הקנון ובוודאי שמעדשת הניקון.
עדשה, בפרט אולטרא רחבת זוית, נבחנת בשטח בכמה אספקטים, נעבור אותם אחד אחד ונראה כיצד העדשה של קנון עמדה במבחנים.
1. החדות. זו עדשה חדה מאוד, אפילו בצמצם פתוח לרווחה באמצע הפריים, כשהחדות קצת נופלת בשוליים, אבל לא באופן משמעותי. בצמצם פתוח לרווחה העדשה מגיעה לשיא חדותה באמצע טווח הזום, בערך ב 15 מ"מ, וקצת פחות חדה ב 10 מ"מ וב 22 מ"מ. היא מגיעה לחדות זהה - שהיא גם שיא החדות שלה בצמצם 5.6. מעבר לזה היא כבר מידרדרת בחדותה, ואינני מבין מדוע קנון ציידה את העדשה בצמצם 27 במצב 22 מ"מ - בצמצם זה החדות שלה ממש נמוכה. אינני ממליץ לעבור איתה צמצם 8, לפחות במצב הרחב זוית אם רוצים לשמר את החדות הטובה שלה.
2. הפלייר - הבהק. לעדשה הזו אין פלייר באופן מעשי. גם עם שמש לכודה בפריים, יש להתאמץ לחלץ ממנה שביב של פלייר. הציפויים האופטיים משובחים ביותר.
3. קונטרסט. לעדשה קונטרסט טוב, והתמונות שהיא מפיקה בתנאי תאורה משתנים קונטרסטיות וחדות.
4. מיקרוקונטרסט - היכולת להפריד פרטים זעירים דומי גוון. העדשה הזו עושה זאת בצורה טובה מאוד.
5. צבע/גוון: העדשה מפיקה צבעים נכונים, ללא סטיית גוון.
6. האפלת פינות -
Vignetting - רעה חולה של עדשות רחבות זוית. העדשה מראה קצת האפלת פינות, דבר שעדשה כזו לא היתה צריכה להראות. זה מועט, ונעלם בסגירת צמצם, אבל חבל שישנו.
7. עיוותי צבע בפינות -
CA. העדשה מראה מידה קטנה וסבירה של CA בקצוות הפריים.
8. עיוותי מרחב - עיוות חבית ועיוות כרית מחטים. כמות העיוותים שהעדשה הזו מייצרת היא שולית וחסרת משמעות מעשית. הישג גדול לאופטיקה של העדשה הזו.
9. בוקה. העדשה מראה בוקה סביר שמתאים ל 6 עלים מעוגלים. יש צורך בזהירות לא לכלול אלמנטים קטנים ובהירים ברקע, אבל למה שהעדשה מיועדת - צילומי נוף וצילומי פנים רחבי זוית - איכות הבוקה חסרת משמעות. עם עדשה כזו לא מצלמים פרחים או פורטרטים.
העדשה הזו מציגה את מה שעדשות רחבות כאלו יודעות לעשות - שמיים כחולים כהים - ללא מקטב, ובעיית הפרספקטיבה. אם לא מחזיקים אותה במקביל לקרקע - אבל ממש מקביל כמו עם פלס, הבתים "נשכבים" פנימה או החוצה אם מצלמים למשל בתוך עיר.
העדשה של ניקון ה- 12-24 יצרה תקדים גדול בזמנה. לקח למתחרות הרבה זמן להגיב עם עדשת אולטרא רחבת זוית, והחברות ה"חלופיות" או ה"תואמות" עשו כמיטב יכולתן האופטית כדי להרים את הרף מול ניקון, וכולן כשלו. היחידה ביניהן שהיתה טובה מהשאר היתה טוקינה עם עדשת ה
12-24mm f/4 AT-X Pro DX אבל אף היא לא נגעה ברף.
גם לקנון לקח הרבה זמן לתכנן עדשה מקבילה לזו של ניקון, ומהניסיון הקצר שהיה לי איתה, היא קרובה מאוד בביצועיה לעדשה של ניקון. בהמשך, אביא דוגמה לשימוש "אמיתי" ברחבת זוית שנעשה עם העדשה של ניקון.
הרי תוצאות המבחנים. קודם כל - הרי העדשה:




הצבעים שהעדשה מפיקה ניטרליים, טובים ורוויים:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4.5 Focal Length: 20mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:14:51 Color Space: sRGB



מבחן החדות - מצב 10 מ"מ - צמצם 4:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4 Focal Length: 10mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:12:53 Color Space: 65535



החדות במרכז הפריים טובה מאוד, בשוליים קצת פחות, אבל בהחלט טוב.
גם במצב 22 מ"מ החדות טובה מאוד, אפילו בצמצם פתוח לרווחה - 4.5:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/200sec F Number: 4.5 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:15:10 Color Space: sRGB



ההבדל בחדות בין מרכז הפריים לקצוות קטן יותר. כאמור, היא מגיעה לשיא חדותה אי שם באמצע, ב 15 מ"מ, ובצמצם 5.6 היא חדה בכל אורכי המוקד בכל התחום.
גם המיקרוקונטרסט שלה מצויין:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/640sec F Number: 4.5 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:14:09 Color Space: 65535



אם כוללים את השמש בפינת הפריים - קשה לקבל פלייר אפילו ב 10 מ"מ:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/4000sec F Number: 4 Focal Length: 10mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:12:15 Color Space: 65535



אבל ב 22 מ"מ, שמש בתוך פינת הפריים אמנם לא יוצרת פלייר, אבל יוצרת מין כוכב של אור:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4.5 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:12:21 Color Space: 65535



אם נעביר את השמש יותר קרוב למרכז הפריים במצב 22 מ"מ, נוכל לראות שמץ של צבעוניות בתוך כתם האור:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/6400sec F Number: 4.5 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:13:36 Color Space: 65535



זו התנהגות טובה מאוד והעדשה ממש עמידה לפלייר, אולי אפילו יותר מעדשת הניקון - שאיתה הצלחתי לצוד פלייר פה ושם.
העדשה שומרת על פרטים וקונטרסט טוב גם בצילום מול אור אחורי - עדות לציפויים המשובחים שלה:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4.5 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:12:55 Color Space: 65535



בתמונה הבאה נראה קצת האפלת פינות - VIGNETTING - בשולי הפריים, היכן שהחץ האדום מצביע. זה לא היה צריך להיות בעדשה כזו עם טווח זום מצומצם. סגירת צמצם מקטינה ומבטלת לחלוטין את ההאפלה. בתמונה נראה גם את שאריות ה CA של העדשה (עיוותי צבע - הילות בשוליים) בפינות הפריים עם קרופ 100%. כמות הCA קטנה ונסבלת:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Focal Length: 10mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:12:57 Color Space: 65535



וכדוגמה לשימוש מעשי בעדשה אולטרא רחבה, הרי תמונה מעדשת הניקון ב"אינווליד" בפאריס. קשה ביותר לכוון "פלס" בשעת צילום מהיד. עם עדשת ניקון (וגם עם קנון) ניתן לצלם במהירויות נמוכות ביותר מהיד בגלל הזוית הרחבה, והגעתי עם ה 12-24 של ניקון לחשיפות ארוכות משנייה עם תוצאות בהחלט סבירות. הדוגמה הזו צולמה ב 1/30 של שנייה מהיד:



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/30sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 12mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2003:10:22 14:39:24 Color Space: sRGB



לסיכום - פגשתי עדשה אולטרא רחבה של קנון, שבתחילת דרכה היתה מושמצת כהלכה (אולי הסדרות הראשונות היו "לא בשלות" דיין). העדשה שהיתה בידי מילאה את הדרישות מעדשה אולטרא רחבה בצורה טובה מאוד. היא איננה כבדה כלל, מפקסת מהר, מפיקה צילומים חדים ומפורטים ונקייה מפלייר באופן מעשי.
לכל מי שרוצה בין הקנוניסטים עדשה שתכסה לו זוית רחבה ביותר - היא הבחירה הטבעית.
עצה קטנה - העדשה הזו מתאימה למספר מצומצם של מצלמות עם קרופ פקטור של 1.6. לו הייתי קנוניסט - הייתי ממתין לראות איזה מצלמות חדשות קנון עומדת להשיק ב
PMA הקרוב - ומה יהיה הקרופ פקטור שלהן. אם קנון תציג מצלמה (ה 35D ?) עם קרופ פקטור של 1.6, הייתי רץ לקנות את העדשה מיד. הואיל וקנון לא הבהירה את כוונותיה בהקשה לקרופ פקטור הנ"ל (בניגוד לניקון שחזרה והצהירה שהיא תשמר את הקרופ פקטור הקיים X- 1.5), ראוי להמתין ולראות לאיזה כיוון היא הולכת.
בשורה תחתונה - אם יש בידכם את האמצעים ובהתחשב במידת הזהירות לגבי כוונותיה של קנון - זו עדשה מאוד מומלצת לצילום אולטרא רחב.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com