המאמרים של טד

זרקור על עדשת ניקון 200-400 צמצם 4 AFS VR נוספה: 2/7/2006
נושא: הפן הטכני צפיות: 9319

עדשות הטלה הארוכות של ניקון - ה 400, 500 וה 600 מ"מ מצוידות כיום במנוע מיקוד מהיר AFS II, אבל אינן כוללות מייצב (VR) שיש בעדשות הארוכות של קנון (IS). רק לאחרונה התחילה ניקון מציידת את העדשות הארוכות שלה במייצב והתחילה עם שתי עדשות - עדשת ה 300/2.8 ועם עדשה חדשה ה 200-400. קצת התפלאתי שטרחו לשדרג את עדשת ה 300/2.8 - כאשר הכניסו לשוק את עדשת ה 200-400. אני מכיר אישית כמה אנשים שמנסים למכור את עדשת ה 300/2.8 הישנה שלהם כדי לקנות את ה 200-400 אז מה הטעם?
אם ניקח בחשבון שההבדל בין עדשת ה 300/2.8
מבחינת המחיר והמשקל לעדשת ה 200-400 הוא קטן מאוד, נראה כאילו ניקון שדרגה את ה 300/2.8 רק כדי לומר - אנחנו כאן. אין לי ספק שניקון תשדרג בעתיד את העדשות הארוכות יותר, זה הגיוני. תוספת VR לעדשת 600 מ"מ עשויה להפוך תפיסה לא מוצלחת לתמונת שער וקנון כבר יודעת את זה.
קצת פרטים על ה 200-400:
לעדשה צמצם קבוע 4 לאורך כל טווח הזום. היא ארוכה מאוד - כ 36 ס"מ - וזה בלי סך השמש האימתני שלה שהופך אותה, כשמורכב עליה, למשהו שאם אתה מסתובב איתו ברחוב - נעצר מיד על נשיאת כלי ארטילרי במקום ציבורי...
גם המשקל שלה לא ממש נוצה - כ 3.3 ק"ג. היא מזכירה להפליא את ה 500/4 - ששוקלת 3.4 ק"ג ואורכה 39 ס"מ. הבדל זעיר.
העדשה מורכבת מ 24 אלמנטים ב 17 קבוצות (מבנה אופטי מסובך ביותר) ובעלת צמצם בעל 9 עלים מעוגלים. המבנה האופטי הזה מחשיד אותה מיד בפוטנציאל לקונטרסט נמוך - אבל את זה נראה בהמשך. לפי הספר, עדשה כל כך מסובכת לא תאהב מכפלים, גם את זה נראה בהמשך. העדשות המתאימות ביותר לשימוש במכפלים אלו עדשות פריים - כמו ה 500/4 למשל, שהיא "רק" בעלת 11 אלמנטים אופטיים ב 9 קבוצות.
מרחק הצילום המינימלי שלה הוא 2 מטר, והיא מאפשרת הגדלה של 1:3.7, שהיא הגדלה גדולה מאוד יחסית לעדשה באורך מוקד שכזה. לעדשה פילטר 52 מ"מ אחורי, למי שצריך.
הגודל שלה והמשקל שלה איננו מאפשר להסתובב איתה תלויה על הצוואר במצלמה לאורך זמן. מספר צלמי טבע משתמשים בפאוץ' שנמצא להם בחגורה, ובתוכו נעוצה העדשה שעליה מורכבת המצלמה בגובה הנכון, כך שניתן ברגע המתאים לשלוף אותה מהפאוץ' ולצלם מיד.
מהירות המיקוד שלה מצויינת, ואם משתמשים בה נכון, המיקוד מיידי. ל
VR יש שני מצבי פעולה - נורמלי ו ACTIVE, כשהאחרון משמש לצילום תוך כדי נסיעה וקיפצוצים ברכב שטח. ניתן להשתמש בה עם VR על חצובה או על חד רגל (מונופוד) כשה VR מופעל, והוא עושה את כל ההבדל בין תמונה חדה לפחות חדה, בפרט בשימוש במכפלים.
העדשה כבדה - לפחות עבורי, ולצאת איתה לסשן צילום כבר מחייב הערכות מיוחדת - תיק ארוך עבורה, לעתים קרובות טרולי קטן שנושא את העדשה ואת החצובה המתאימה. החצובה בשימוש אצלי עבורה היא ה 1348 של גיטסו שהיא מספיק יציבה, וכתלות בנושא הצילום אני בוחר את הראש. לצילומים מהירים אני בוחר בראש ה
WIMBERLEY GIMBAL (מעקב אחרי ציפורים וכ"ו) ולמטרות סטטיות הראש המתאים לה הוא הראש הכדורי של Arca Swiss. הראש הזה יותר קל מ Wimberley ויותר יציב, אבל סובל מהחסרונות של ראש כדורי בתנועה מהירה.
בשימוש רגיל איתה, ללא מכפלים - ניתן לצלם ללא נעילת מראה, למרות שנעילת המראה מוציאה עוד טיפה חדות מהעדשה.
העדשה חדה ביותר, ואין צורך לסגור צמצם בצילום ללא מכפלים. הקונטרסט והמיקרוקונטרסט של העדשה טוב מאוד, ולא ניכר שהיא מורכבת מ 24 אלמנטים. הציפוי של האלמנטים טוב מאוד ואין לעדשה הזו בעיות בצילום באור אחורי עז או בתנאי תאורה קשים אחרים (החזרים, אלמנטים מוארים וכ"ו).
אין לעדשה פלייר ואין לה
CA בזכות אלמנטי ה ED שלה.
המבנה האופטי המסובך שלה ניכר בבוקה, שלמרות שהצמצם עגול לחלוטין, הבוקה הוא לא הטוב ביותר שראיתי. הוא בהחלט טוב מאוד, אבל העדשה לא נכנסת לפנתיאון אלופות הבוקה של ניקון.
לעדשת ה 500/4 יש בוקה הרבה יותר יפה.
עדשות ארוכות מוקד מייצרות בצילומי רוחק הכוללים נקודות זוהרות עיגולים זעירים, הדומים לבייגלך של עדשות מראה או נקודות זוהרות כמו יהלומים, לאו דווקא במקום שאנחנו רוצים.
אם מבינים את המגבלות הללו, ניתן לקבל צילומים מרהיבים מעדשות ארוכות מוקד.
זו עדשה טובה מאוד לצילומי טבע וספורט, בעיקר בזכות יכולת הזום שלה, המייצב המובנה והמיקוד המהיר.
לעדשה אפשרות "לזכור" מצבי פוקוס שונים, ושורה מכובדת של פקדים עליה שמאפשרים שליטה גדולה בטורפדו האופטי הזה.
למרבית ההפתעה, העדשה הזו עובדת היטב עם מכפלים, מה שיוצר שרשרת של 30 אלמנטים של זכוכית ויותר בין הנושא המצולם לחיישן או לפילם.
עם מכפל
X1.4 (TC-14E) לא ניכרת ירידה במהירות המיקוד והעדשה הופכת להיות 280-560 / 5.6. עם מכפל 1.7 היא מאבדת קצת ממהירות המיקוד, והופכת להיות 340-680 /6.8.
ניקון לא ממליצה על מכפל
X2 לשימוש אוטומטי איתה, אבל היא עובדת איתו בלי בעיות (לפעמים עם קצת "חיפוש") בתנאי תאורה סבירים. מקבלים בחיבור הזה 400-800 / 8, ובשביל לקבל חדות סבירה מומלץ לסגור חצי עד 2/3 סטופ לפחות (צמצם 10).
כמובן שניסיתי אותה עם חיבורי מכפלים שונים, משהו שניקון לא ממליצה ולא חלמה שמישהו יעשה את זה.
כדי לחבר את המכפלים של ניקון זה לזה, יש צורך בניסור זיז קטן מהם, מה שכמובן מחסל מיידית את האחריות...
אפשר גם לשרשר מכפלים לא של ניקון, אבל ניכר הבדל בתוצאה הסופית.
ה
D2X מאפשרת גם HSC - צילום בקרופ פקטור של 2 עם תפוקה של כ 7 מ"פ, ובמצב הזה, עם מכפל X2 אורך המוקד המתקבל הוא 1600 מ"מ במכסימום. מקבלים דה-פאקטו עדשת 800-1600 מ"מ, שמזכירה קצת את המפלצת ההיסטורית של ניקון - ה 1200-1700 האגדתית.
האם שווה לשלם פי ארבע ממחיר ה 80-400? תשפטו אתם. ה 80-400
עדשה נהדרת, אבל אין לה AFS, מה שמאוד מקשה ל"דוג" איתה סצנות מהירות וצילומי ספורט. ל 200-400 יש גם "פור" של תחנת צמצם במצב 400 מ"מ שלפעמים זה קריטי. מאידך, עם ה 200-400 לא ניתן לטייל ברחובות בחו"ל (בפרט בברצלונה...).


האם שווה להשקיע בה או להוסיף עוד קצת עבור ה 500/4 פריים? דילמה מאוד קשה. שתיהן טובות, לכל אחת את היתרונות שלה והחסרונות שלה.


הרי העדשה מורכבת על D2X - על החצובה המדוברת וראש ה Wimberley, וזה ללא סך השמש:


Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/60sec F Number: 10 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 52mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Strobe return light detected Focal Length In 35mm Film: 78 Date Taken: 2006:02:04 14:13:39 Color Space: sRGB



צמצם פתוח, אורך מוקד כמעט מכסימלי, VR מופעל. החדות, המיקרוקונטרסט והגוונים שהיא מפיקה - טובים מאוד:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 380mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 570 Date Taken: 2005:03:25 09:55:20 Color Space: sRGB



עם מכפל X1.4 החדות שלה מצויינת (קור העכביש בקרופ). אורך המוקד המרבי שמתקבל הוא "רק" 550 מ"מ במקום 560 - והפתרונים לניקון. היא מתמודדת היטב עם אלמנט שרוף בפריים ללא שמץ של CA:


Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 550mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 825 Date Taken: 2005:03:04 10:13:51 Color Space: sRGB



עוד דוגמה לחדות שלה עם מכפל 1.4 - השפם של החתול:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 550mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 825 Date Taken: 2005:07:02 13:10:38 Color Space: sRGB



מכפלים "מקפיצים" את הבעיות של העדשות. בשתי הדוגמאות הבאות נראה את מה שתיארתי כבוקה לא מושלם בגלל המבנה האופטי המסובך. התמונות צולמו עם מכפל X 1.4 - הבוקה לא "שקט":


Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 550mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 825 Date Taken: 2005:03:04 10:13:10 Color Space: sRGB



והדוגמה השניה - הבוקה לא מושלם באזור הבהיר מצד שמאל וגם ברקע הכהה מימין:


Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 550mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 825 Date Taken: 2005:03:04 10:15:55 Color Space: sRGB



נעבור למכפל X1.7. הרי שתי דוגמאות צילום עם מכפל TC-17, אורך מוקד 650 מ"מ (לא 680 משום מה), סגור בשליש סטופ:


Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/80sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5.5 Focal Length: 650mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 975 Date Taken: 2005:03:04 10:20:35 Color Space: sRGB



ומבין העצים, בקו אווירי של 2 ק"מ בערך:


Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/320sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5.5 Focal Length: 650mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 975 Date Taken: 2005:03:02 08:09:40 Color Space: sRGB



התוצאות מאוד טובות.
נעבור למכפל
TC-20EII - הכופל X2. החדות והצבע עם צמצם סגור בשליש סטופ (F:9):


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 800mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1200 Date Taken: 2005:03:25 09:58:32 Color Space: sRGB



עוד אחת שצולמה באותם תנאי צילום:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/320sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 750mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1125 Date Taken: 2005:07:02 12:13:34 Color Space: sRGB



ושלישית - בתנאי צילום דומים:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 800mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1200 Date Taken: 2005:07:02 11:33:21 Color Space: sRGB



כעת, עברתי ל HSC עם מכפל TC-20EII - כלומר, אורך מוקד מכסימלי הוא 800X2=1600 מ"מ. צמצם סגור בשליש סטופ ל 9. התוצאות מרהיבות:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 800mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1600 Date Taken: 2005:03:25 10:07:50 Color Space: sRGB



הדוגמה האחרונה מראה מעשה אסור - חיבור שני מכפלים בטור ( TC-17+TC-20), יחד עם HSC.
אורך המוקד האפקטיבי הוא
400x1.7x2x2=2720 מ"מ! אין דיווח אחורנית לאורך המוקד הנכון כי המערכת מדווחת רק את המכפל הגדול (היא אינה בנויה לדווח שני מכפלים). הצמצם היה סגור רק בשליש סטופ מהמכסימום:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/60sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 800mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1600 Date Taken: 2005:03:25 10:06:03 Color Space: sRGB



יש כבר קצת
Color fringes, אחרי הכל, יש כ 36 אלמנטים אופטיים זה מאחורי זה בקו הראייה. סגירת צמצם בסטופ שלם היתה משפרת את התוצאה עוד יותר. החשיפה היתה מאוד איטית (1/60 של שנייה) והצמצם האפקטיבי היה בסביבות F:15, שזה כבר קטן מאוד. כמובן שהמערכת ישבה על החצובה הגדולה, הופעלה נעילת מראה והצילום נעשה עם כבל בשלט רחוק. זה לא מצב פרקטי במיוחד, אבל זה היה ניסוי מעניין לאן המערכת מסוגלת להגיע.


באורכי מוקד כאלה, היציבות של המערכת היא תנאי הכרחי, ואם יש ספק קל שבקלים בנושא, לא תתקבל תמונה סבירה.
ניסיתי את העדשה גם עם מכפל
KENKO 3X - עם אורך מוקד אפקטיבי של 1800 מ"מ והתוצאות סבירות.
גם זה איננו מצב פרקטי במיוחד. חיבור המכפלים עדיין משמר את מדידת האור ואת ה
VR. יש לעבור לפוקוס ידני כי המערכת לא מסוגלת לעשות AF עם צמצמים כאלו סגורים.


ניתן לסכם ולומר שזו עדשת איכות של ניקון, עם ערך מוסף של מיקוד מהיר, מייצב מובנה וזום שימושי.
אפשר בקלות להאריך את אורך המוקד עם מכפלים אם נוקטים את אמצעי הזהירות הנכונים. קל מאוד לקבל איתה תמונות לא חדות אם לא נצמדים לכללי היציבות המינימליים. הטווח המרבי המושג בחיבורים השונים כבר נוגע בטווח הדיגיסקופינג, וזה הרבה מאוד.
הדבר היחידי שמצער בעדשה הזו הוא מחירה הגבוה, אבל בשביל איכות צריך לשלם כנראה, ודי הרבה.
אני מאחל לחברי הקנוניסטים עדשה דומה מבית קנון שאולי תהיה קצת יותר זולה...
המתחרה בטווח שלה היא הסיגמה 300-800 שגדולה וכבדה ממנה והמחיר שלה קצת יותר גבוה.
לסיגמה אין מייצב, אך היא לא התגלגלה אלי לצערי למבחני השוואה שמתבקשים מאליהם.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com