המאמרים של טד

זרקור על עדשת קנון 24-105 /4 L IS USM נוספה: 1/21/2006
נושא: הפן הטכני צפיות: 8533

העדשה הזו הגיעה אלי לבדיקה בעזרת חברי הקנוניסטים, והיא נכנסה למבחן מזורז כדי לבדוק את איכותה האופטית ואת אמיתות חרושת השמועות סביבה.
זו העדשה החדשה ביותר של קנון נכון לרגע המבחן (21 ינואר 2006), וקנון תכננה עדשה שתכסה תחום רחב ככל האפשר ועם זאת לשמור על צמצם קבוע 4 לאורך כל התחום. זו עדשה בעלת טווח זום גדול מאוד - פי 4.3 - ואמורה להיות עדשה מקצועית ממשפחת ה
L. טווח כזה לכסות בצמצם קבוע של 2.8 הוא משימה אופטית כבדה ביותר שהיתה עולה הרבה מאוד כסף וספק אם היתה מצליחה בכלל.
העדשה הקרובה ביותר אליה של של ניקון מבחינת טווח הזום היא ה 17-55/2.8 שתוכננה מלכתחילה להיות עדשת
DX וטווח הזום שלה הוא פי 3.2. הקרובה אליה מבחינת הטווח היא עדשת ה 28-105 /2.8 של טמרון שאיננה טובה בלשון המעטה, ועולה הרבה מאוד כסף יחסית למה שהיא מציעה.
גם העדשה הזו של קנון איננה זולה, למרות הצמצם המרבי הקטן יחסית. העדשה הזו עולה בארה"ב כ 1250 דולר, לעומת הניקון 17-55 שעולה כ 1200 דולר והטמרון שעולה 800 דולר לפני ריבייט הגון של 200 דולר (ניסיון למכור אותה כמעט בכל מחיר).
קצת פרטים טכניים על עדשת הקנון בהשוואה למקבילה של ניקון:
היא מורכבת מ 18 אלמנטים ב 13 קבוצות (מבנה מסובך מאוד) יותר מסובך מעדשת הניקון הבנויה מ 14 אלמנטים ב 10 קבוצות. מאידך, בעדשת ניקון מותקנים שלושה אלמנטים אספריים שיכולים להחליף מספר גדול של אלמנטים רגילים ושלושה אלמנטים מסוג ה
ED. קנון מציינת במפרט שלה כי העדשה כוללת אלמנטים מסוג UD (דומה ל ED) ואספריים, אבל לא מציינת כמה מכל סוג. אין ספק שיש קווי דמיון רבים בתכנון של שתי העדשות.
העדשה מציעה
IS ו - USM בעוד שהעדשה של ניקון מציעה רק AFS בלי VR.
המשקל שלה לא קטן, ומרגישים את זה ביד - 670 גרם אבל היא קצת יותר קלה מהעדשה של ניקון ששוקלת 750 גרם. בגודל הן די דומות.
העדשה מסוגלת לצלם מקרוב - עד 45 ס"מ, ונותנת מקדם הגדלה של 0.23, בהשוואה לעדשה של ניקון שאמנם מסוגלת להתקרב קצת יותר - עד 36 ס"מ, אבל בגלל אורך המוקד המרבי הקצר שלה מספקת רק הגדלה של פי 0.2.
קוטר הפילטר (77 מ"מ) והצמצם המינימלי (22) זהה בשתי העדשות.
לעדשה 8 עלי צמצם מעוגלים בהשוואה לעדשה של ניקון עם 9 עלים מעוגלים.
מדוע ההשוואה לעדשה של ניקון? קודם כל כי הן באותה ליגת מבנה ומחיר ומפני שאם נשים על עדשת הניקון מכפל
X1.4 נקבל עדשה עם צמצם מרבי של 4 ואורך מוקד של 24-77 מ"מ בקירוב. יש עוד כמה פרמטרים דומים בין שתי העדשות כפי שנראה בהמשך.
במבחן השטח שנעשה עם
20D העדשה ממקדת מהר מאוד וה IS עבד יפה. התמונות צולמו ב RAW והומרו ל JPEG ברזולוציה שאינה המכסימלית - אבל מספקת כדי להסיק את המסקנות.
אז ככה נראית העדשה:



כל המבחנים נעשו בצמצם פתוח לרווחה - 4 - כי זה מבחן אמיתי ואכזרי לעדשות איכות. כל עדשה הופכת חדה אם סוגרים אותה לצמצם 8, וההבדל בין העדשות נבחן בצמצם פתוח לרווחה.
את מבחן החדות היא עברה בצורה מרהיבה, גם במצב ה 24 מ"מ שלה וגם במצב ה 105 מ"מ. החדות של העדשה הזו בצמצם פתוח היא מצויינת. הרי מצב ה 24 מ"מ:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:18:33 Color Space: sRGB


החדות מצויינת גם באמצע וגם בקצוות. גם במצב 105 מ"מ היא חדה ביותר, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:18:35 Color Space: sRGB


מה שמתחבר לתחושת החדות הוא המיקרוקונטרסט - וזה נבדק בתנאי תאורה משתנים. בתמונה הראשונה שומרת העדשה על מיקרוקונטרסט מצויין למרות כתמי אור חזק בימין התמונה. כל פרטי הפרטים של גזע העץ "קופצים" החוצה:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:19:35 Color Space: sRGB


הואיל וזה עבר בהצלחה, ניסיתי את העדשה מול אור ממש בוהק, קריעה אמיתית - ששם היא לא במיטבה, וגם כאן - פרטי הפרטים של העמוד התקבלו בצורה מרשימה למרות האור האחורי הבוהק:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:20:53 Color Space: sRGB


הצבעים שהעדשה מפיקה ניטרליים עם נטייה זעירה לכיוון החם. היא משחזרת היטב את גווני העור - SKIN TONES שאינני יכול להציג כאן כי המצולמים לא אישרו לי זאת. למרות זאת - היא יודעת להתמודד עם תנאי תאורה קשים ולהפיק גוונים רוויים היטב - האדום ממש "צועק":


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 4.5 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:17:13 Color Space: sRGB


בצילום של אלמנטים קרובי גוון (הרבה ירוקים שונים), היא מפרידה ביניהם היטב וללא בעיות:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/400sec F Number: 4.5 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:17:16 Color Space: sRGB


הבוקה שהיא מפיקה קרוב למושלם, ולו היו לה עוד עלה או שניים בצמצם שהיה יוצר עיגול יותר שלם - הוא היה מושלם. מה שיש מספיק בהחלט לצילומי פורטרט והיא מכסה את התחום הזה היטב:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 4.5 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:17:35 Color Space: sRGB


לעדשה רק שמץ קל של CA (עיוותי צבע) שניכרים בשולי התמונה או במצבי חשיפה קיצוניים. ה CA בשוליים נמצאים בהחלט בתוך התחום המותר והמקובל:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:18:27 Color Space: sRGB


מצב חשיפה קיצוני (אובר קשה) מציף את הבעיות השוליות, אבל זה קיים כמעט בכל העדשות:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:18:23 Color Space: sRGB


בסה"כ ניתן לומר שהעדשה נטולת CA בכל המצבים הפרקטיים.
נותרה הבעיה שמדווחת בכל מקום בספרות שבגללה עשו "עליהום" גדול על העדשה הזו - בעיית ההבהק - פלייר. אכן, יש בעיה מסוימת של הבהק, אבל היא אינה שונה מהבעיה של עדשות אחרות כולל ה-17-55 של ניקון שאף היא סובלת מבעייה דומה.
צילמתי את השמש בקצה הפריים - וההבהק - הפלייר - בהחלט סביר לצילום שכזה. הוא ממוקם סביב לשמש ולא מרוח יתר על מידה בפריים:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:18:57 Color Space: sRGB


מצד שני, כאשר השמש אינה מצויה בפריים, אלא קרוב לקצהו מחוצה לו - הבהק יכול ל"התגנב" לתמונה (בדומה ל 17-55) ויש צורך בסך שמש ביום שכזה:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/4000sec F Number: 4.5 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:17:57 Color Space: sRGB


הצלחתי ל"דוג" גם את ההבהק שמדובר עליו מאוד ברשת, אבל לדעתי - סך שמש וקצת זהירות ימנעו אותו לחלוטין:


Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:17:55 Color Space: sRGB


אני מעריך שאלו שרידים של בעיה אמיתית שהיתה בסדרה הראשונה ואשר קנון תיקנה אותה.
אני רוצה לסייג את מסקנותי ולומר כי לא בחנתי את העדשה על מצלמת
FF - שבעצם לשם היא מכוונת (בניגוד לעדשת ה 17-55 של ניקון שהיא DX ומתאימה רק למצלמות עם חיישן APS). עם זאת, אינני צופה כל שינוי בחדות שלה על מצלמת FF, גם לא במיקרוקונטרסט, ולא יהיה שינוי בבוקה ובצבע, אבל יתכן הבדל ב CA וכן בנטייה להבהק.
אסכם ואומר שזו עדשה טובה מאוד מבחינה אופטית, שמכסה טווח גדול ושימושי (בפרט על מצלמת
FF), מהירה מאוד במיקוד עם IS מורגש ושימושי בתנאי תאורה לקויים. הבעיות הקטנות שיש לה הן שוליות וחסרות משמעות מעשית.
קנון עשתה כאן עבודה אופטית יפה מאוד - ולמי שיש את האמצעים - מומלצת בחום.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com