המאמרים של טד

זרקור על עדשת ניקון 300 ממ F4 AFS נוספה: 12/17/2005
נושא: הפן הטכני צפיות: 7623

זוהי אחת העדשות המעניינות ביותר של ניקון, ואני מקווה שבאיזשהו שלב תחליט ניקון לשדרג אותה עם מייצב פנימי (VR).
קצת פרטים טכניים עליה - העדשה מורכבת מ 10 אלמנטים ב 6 קבוצות (מבנה די מסובך לעדשת פריים), מרחק צילום מינימלי של פחות מ 1.5 מטר (!) ולכן היא נותנת הגדלה של 1:3.7 - כמעט מאקרו. לצמצם 9 עלים מעוגלים לבוקה מושלם והיא די ארוכה - כ 22 ס"מ וגם די כבדה - 1.4 ק"ג. למשקל הגדול יש יתרון כי ניתן לצלם איתה ביד - המשקל מייצב אותה.
ניתן לצלם איתה בצמצם פתוח לגמרי - והתוצאות מרשימות ביותר. העדשה הזו היא אחד ה"יהלומים" החבויים בצד של ניקון. המחיר שלה מתחת ל 1000 דולר בארה"ב, והיא אחת הפריימים הטובה בתחומה, אם לא הטובה ביותר.
לגרסאות המוקדמות של העדשה (לפני שנתיים +) היתה בעייה לא קטנה: רגלית החצובה שלה לא יציבה דייה, ולכן העדשה קיבלה ציונים בינוניים. הגרסאות העדכניות שלה כוללות רגלית יותר יציבה, אבל הפתרון האולטימטיבי לעדשה הזו הוא להחליף רגלית.
לחברת
KIRK בארה"ב יש הצע של רגליות חלופיות לכמה עדשות של ניקון שפישלה בהן במבנה הרגליות (ה 80-400, ה 80-200 הישנה ועוד). יש צורך להיפרד עוד מכ 150 דולר בשביל הרגלית, אבל זה שווה.
לרגלית של קירק מחלק המתאים לשיטה של ARCA SWISS או WIMBERLEY ולכן יש כאן קצת חיסכון אם רוצים להרכיב את העדשה על ראש חצובה מקצועי.
העדשה הזו יכולה להוות פתרון סביר ביותר למי שצריך עדשה מהירה לצילום מעופפים. יש לה מנוע AFS מהיר יחסית, וללא מכפל היא מתמקדת במהירות גדולה מאוד.
היא עובדת עם כל המכפלים של ניקון וגם של טמרון וקנקו. למכפלים של ניקון יש EDGE קטן של איכות על עדשות AFS ולכן הם מומלצים. עם מכפל TC-14EII אין ירידה מורגשת במהירות המיקוד ומקבלים פריים משובחת ביותר של 420/5.6 שממקדת מהר מאוד והתוצאות בצמצם פתוח לרווחה מאוד מרשימות כפי שנראה בהמשך.
זו כפי הנראה הסיבה שניקון איננה ממהרת להחליף את עדשת ה 400/5.6 הידנית ההיסטורית שלה בעדשה מודרנית, כי הרבה יותר (לבד מ
VR אולי) לא יהיה לעדשה החדשה מה להציע. עם המכפל היא איננה נופלת במאומה מהעדשות של המתחרות.
עם מכפל 1.7 מקבלים עדשת 500 מ"מ (לא 510 משום מה) צמצם 6.8. בחיבור הזה ישנה כבר ירידת קלה במהירות ה AF אבל עדיין הוא עובד מהר. בסגירת שליש סטופ ל 7.1 ניתן לקבל איכויות מצויינות מהחיבור הזה.
עם מכפל X2 מהירות ה AF יורדת משמעותית, ובתנאי תאורה לקויים העדשה "מחפשת" די הרבה. ניתן לעזור לה במיקוד ידני כי היא פועלת כמו שאר עדשות ה AFS של ניקון שמאפשרות השתלטות ידנית על המיקוד.
בתנאי תאורה טובים - אין בעיה להשתמש ב
AF אבל הוא די איטי. במצב זה מומלץ לסגור את הצמצם בשני שליש סטופ (F:10) כדי לקבל חדות מרבית, אבל גם בצמצם פתוח לרווחה התוצאות טובות מאוד (f:8).
יש לשים לב שעם המכפל קיבלנו כבר עדשה עם אורך מוקד של 600 מ"מ שמחייבת חצובה יציבה מאוד וראש מתאים. אורך המוקד הזה אקוויוולנטי ל 900 מ"מ במערכת ה DSLR של ניקון עם הקרופ פקטור, וכך צריך להתייחס לזה.
אם נלך עוד צעד קדימה - אחרי ניתוח קל שעשיתי במכפלים ניתן להרכיב 2 מכפלים זה על זה, ולקבל עם החיבור של מכפל ה X2 ומכפל ה X1.4 אורך מוקד של 840 מ"מ (1260 מ"מ על DSLR).
ניתן גם לחבר את מכפל ה
X2 למכפל ה X1.7 בטור על מנת לקבל 1020 מ"מ צמצם אפקטיבי 13.6 (על DSLR זה אורך מוקד של 1530 מ"מ - פראי לחלוטין). יש צורך לסגור את הקומבינה בסטופ שלם לפחות.
בחיבור של שני מכפלים בטור אין כבר מיקוד אוטומטי, ובחיבור שני הארוכים בטור העינית אפלה למדי.
לבסוף, עשיתי את הצעד הכי לא הגיוני - חיברתי את ה TC-20E בטור למכפל הידני TC-201. אורך המוקד המשולב הוא כעת 1200 מ"מ לפני הקרופ פקטור (אחריו - 1800 מ"מ) וצמצם אפקטיבי 16. בדוגמה שתבוא בהמשך צילמתי ללא כבל שחרור וללא נעילת מראה, והתוצאות מראות על טשטוש של תזוזה. הקומבינה הזו היא להדגמה בלבד, ולא ממש מעשית בחיי היום יום.
באורכי מוקד כאלו נדרשת זהירות ביציבות, תמיכה נוספת במצלמה (עם אביזר מנפרוטו 359 למשל), הפעלה עם כבל שחרור ונעילת מראה מומלצת בחום.
אין לצפות ל PANNING מהיר איתה באורכי מוקד כאלו, אבל להפתעתי הרבה, הם שימושיים ביותר למצבים סטטיים, שוב אם כל אמצעי הזהירות של צליפה באורך מוקד גדול שכזה ננקטו.
התוצאות הצילומיות טובות בחיבורים הזה, ולמרות הסרבול של המערכת, זו דרך זולה מאוד יחסית להגיע לאורכי מוקד דמיוניים. זה רק מוכיח שהמתכון האופטי שלה מעולה - כי עדשה שאיננה בנויה באופן דומה תפיק תוצאות מחפירות בחיבור שכזה.
באופן מעשי, לשימוש כעדשה ארוכה היא מומלצת לשימוש ללא מכפל, עם מכפל 1.4 ועם מכפל 1.7. קל מאוד ליצור איתה עדשה של 500 מ"מ מהירה ואיכותית במשקל סביר ובמחיר שפוי מאוד (יחסית). בשעת צורך ניתן ליצור איתה גם עדשה של 600 מ"מ עם פגיעה במהירות המיקוד וירידת מה באיכות בצמצם פתוח. אפשר גם יותר - עם חיבורי מכפלים - אבל זה יותר קוריוז ממשהו מעשי בחיי היום יום.
עיוותים ספריים, CA ופלייר לא קיימים באופן פרקטי בעדשה הזו, מה שלא בלתי צפוי בעדשות פריים ארוכות.


העדשה שווה בהחלט את מה שמבקשים עבורה ואפילו יותר.
כעת לדוגמאות:


הדבר הראשון שבולט בצילום בעדשה זו הוא הבוקה הנפלא. גם בתנאי צילום בו הרקע מסובך וקונטרסטי היא מפיקה בוקה נפלא:



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:01:24 11:14:30 Color Space: sRGB



בצמצם 4 (פתוח לרווחה) ניתן לקבל שילוב של חדות טובה מאוד (קור העכביש) יחד עם בוקה שנמוג כמו קרם:



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:01:24 09:32:30 Color Space: sRGB



הצבעים שהיא מפיקה חיים ועשירים - כמו שנראה בתמונה הבאה (אדום/כחול/ירוק...):



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:01:24 11:14:25 Color Space: sRGB



המיקרוקונטרסט שלה הוא בין הטובים היותר שנתקלתי בהם אי פעם. היכולת להפרדת פרטים בעלי גוון דומיננטי דומה של העדשה הזו פשוט מעולה וכאן מודגם גם השימוש שלה כעדשת "מאקרו":



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:05:10 10:52:09 Color Space: sRGB



החדות של העדשה מעולה גם בצמצם פתוח לרווחה וניתן בקרופ להבחין אפילו בשערה העדינה:



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/180sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:05:10 10:50:54 Color Space: sRGB



ביטוי נוסף לחדות שלה ניתן לראות כאן - בצילום שנעשה ממרחק של כמה מטרים (זו עדשת טלה, בל נשכח):



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2003:05:10 11:08:04 Color Space: sRGB



חיבור מכפל X1.4 אליה (TC-14E למשל) אינו מוריד במהירות המיקוד (לפחות לא מורגש) ושומר על החדות גם בצמצם פתוח לרווחה (כעת העדשה היא 420 מ"מ צמצם מרבי 5.6):



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 420mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 630 Date Taken: 2003:02:15 12:44:13 Color Space: sRGB



עוד דוגמה עם המכפל הזה (TC-14E):



Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 420mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.6666667 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 630 Date Taken: 2003:02:15 12:49:38 Color Space: sRGB



עם מכפל TC-17 מקבלים עדשה עם אורך מוקד של 500 מ"מ (משום מה לא 510) וצמצם 6.8. בסגירת שליש סטופ בלבד ל 7.1 החדות "קופצת לעיניים":



Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5.5 Focal Length: 500mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 750 Date Taken: 2005:12:10 13:11:12 Color Space: sRGB



זהו אורך המוקד האופטימלי שלה לדעתי. עדשת 500 מ"מ איכותית שלא עולה כמו מכונית בינונית.



עם מכפל X2 (TC-20E) מקבלים אורך מוקד של 600 מ"מ צמצם 8, שגם כאן, בסגירת שליש סטופ לצמצם 9 - החדות טובה מאוד, אך מהירות ה AF ירדה. התמונה עברה קצת חידוד ביתר כדי להראות את הפרטים (בקורים) המצויים בקרופ. שום חידוד לא היה עוזר לו הם לא היו קיימים בתמונה:



Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/250sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2005:12:10 13:20:55 Color Space: sRGB



ועוד דוגמה מ 600 מ"מ:



Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 9 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2005:12:10 13:21:03 Color Space: sRGB



באורך מוקד כזה - כבכל עדשה ארוכה - יש להקפיד על ציוד תמיכה וצילום מתאים (חצובה יציבה, כבל שחרור וכ"ו) אחרת התוצאות תהיינה מאכזבות - ולא בגלל העדשה.



הדוגמה האחרונה היא צילום דרך שני מכפלים של X2 מחוברים זה לזה. הדיווח אחורנית על אורך המוקד הנכון והצמצם שגוי לחלוטין (למכפל ה TC-201 אין מגעים חשמליים) והוא נשלף מהספרייה המצויה במצלמה של העדשות באורך מוקד דומה שהיו בשימוש.
הנושא הוא חזזית על גג שנמצא במרחק של כ 60 מטר. הקרופ עבר חידוד כדי להראות מה החיבור יכול לעשות. זהו פתרון מצוקה כמובן ולא המלצה לשימוש בעדשה (1200 מ"מ, צמצם 16...). זה רק מראה על איכות המבנה האופטי של העדשה המקורית, שעם שני מכפלים בטור היא עדיין מפיקה תמונות סבירות מבחינה אופטית:



Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 6 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:13 12:27:59 Color Space: sRGB



לסיכום - לדעתי העדשה הזו היא פשרה מצויינת למי שמחפש עדשה ארוכה ואיננו יכול או רוצה להוציא אלפי דולרים רבים. היא יותר טובה מה 80-400 אבל חסרה את הזום. מצד שני, על ידי החלפת מכפלים ניתן לעשות איתה "זום" בקפיצות. ניתן לצלם בה מהיד בתנאי צילום טובים אחרי קצת אימון, והבונוסים שלה - מלבד החדות הטובה - הם הבוקה הטוב והיכולת שלה לצילום מקרוב.
זו עדשה המצויה בצל, כאשר העולם נוהר לעבר עדשות הזום היקרות אבל שווה בהחלט לשפוך זרקור עליה.
מבחינת חדות היא דומה ל 70-200 עם מכפל 1.4 ולכן ננטשה בצד, אבל הבוקה שלה יותר טוב, לא נוטה לפלייר כמו ה 70-200 באור אחורי וניתן ליצור איתה בקלות 500 מ"מ, עם
AF מהיר למדי, מה שלא ניתן לעשות עם ה 70-200.
עם קצת אימון, ניתן לצלם בה מהיד, למרות שאין לה VR.
כפי שאמרתי בתחילת הדו"ח - אני מקווה שניקון תצא עם גרסת VR שלה כמו שיצאה עם גרסת VR לאחותה רחבת הצמצם ה 300/2.8 שעולה למעלה מפי 4 ושוקלת המון וגם שתחליף לה את הרגלית.
היא בהחלט שווה בדיקה רצינית.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com