המאמרים של טד

זרקור על עדשת ניקון 55-200 - עדשת הקיט המשלימה נוספה: 12/2/2005
נושא: הפן הטכני צפיות: 2439

העדשה הזו יצאה במקביל לעדשת הקיט של ה D50 - עדשת ה 18-55 כדי להשלים את הטווח הארוך שחסר בעדשת הקיט.
זוהי עדשה קלה מאוד, כולה פלסטיק, שוקלת כ 250 גרם. טבעת הפוקוס שלה צרה מאוד, ויש לה מתג M או A (פוקוס ידני או אוטומטי), ואין לה מצב של MA כמו בעדשות אחרות של ניקון.
מרחק הפוקוס המינימלי שלה קצת קצר ממטר, ובאורך מוקד של 200 מ"מ, היא מאפשרת הגדלה של 1:3.5. זה לא רע, אבל לא ממש מאקרו. העדשה בנויה מ 13 אלמנטים המסודרים ב 9 קבוצות - מבנה מסובך יחסית לעדשה פשוטה שכזו.
העדשה כוללת שני אלמנטים של ED, שנראה בהמשך את השפעתם על הביצועים האופטיים שלה והצמצם שלה בנוי מתשעה עלים מעוגלים, היוצר פתח עגול לחלוטין - מבנה המשפיע באופן חיובי ביותר על צורת הבוקה.


לעדשה תבריג של 52 מ"מ לפילטר קדמי. העדשה שייכת למשפת ה DX - כלומר רק למצלמות DSLR עם חיישן APS ושייכת גם למשפחת ה G - חסרת טבעת צמצם.
הצמצם המרבי שלה ב 55 מ"מ הוא 4 ובמצב 200 מ"מ הוא 5.6. הצמצם הקטן ביותר הוא 22 ו -32 בהתאמה.


היא עולה בארה"ב כ 200 דולר, ובארצנו הקטנה תעלה קצת יותר.
לעדשה יש AFS - מנוע אולטראסוני הבנוי בתוכה לזירוז פעולת המיקוד.
על הנייר - הפיצ'רים שלה מרשימים - ED, AFS מחיר נמוך וכ"ו - ומיד נראה מהן התוצאות של המבחנים שלי.
את המבחנים עליה ערכתי בעזרת ה D2X - על מנת "לקרוע לה את הצורה", ולראות מה היא יודעת לעשות על מצלמה עתירת פיקסלים.
אז קודם כל - למי שמצפה ל AFS מהיר כמו בעדשות היקרות של ניקון - יתאכזב. העדשה ממקדת מהר, אבל רחוק ממהירות המיקוד של העדשות הכבדות והמקצועיות של ניקון.
היא מהירה בהרבה מהעדשות כמו ה 70-300 של ניקון וסיגמה, מהניקון 80-200 צמצם 4-5.6 הישנה או מה 70-210 הישנה, אך לא מהירה כמו ה 70-200 /2.8
AFS.
המשקל הקל שלה הוא יתרון אדיר בתיק, אבל חסרון לצילום ביד. ה D2X בכלל לא התאזנה איתה, וצריך הייתי להקפיד מאוד על אחיזה יציבה.
מבחינה אופטית - היא כוכבית אמיתית. ניקון שוב הראתה מה היא יודעת לעשות באופטיקה כשהיא באמת רוצה.
לו העדשה הזו היתה קצת יותר חסונה עם צמצם 4 קבוע וכוללים בתוכה VR, היא היתה העדשה היחידה לצילום לרחוק בתיק של הרבה אנשים גם אם היתה עולה כפליים.
הדבר הראשון שבדקתי הוא שחזור הצבע שלה. על מצלמה כמו ה D2X שמפיקה צבעים מעולים ישר מהמצלמה - חשוב היה לראות כיצד העדשה הזו תומכת במצלמה בנושא הזה.
היא לא אכזבה, ושחזור הצבע שלה מצוין שמצביע על מבנה אופטי טוב ואיכות ציפויים מעולה. הגוונים שלה כמעט ניטרליים.
שחזור גווני אדום-כחול:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:23:42 Color Space: sRGB



שחזור גווני כתום-ירוק:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:20:14 Color Space: sRGB



המבחן הבא - מבחן הבוקה. אם כבר גילינו שהציפויים משובחים והמבנה האופטי שלה טוב, ואנו יודעים שהצמצם יוצר עיגול כמעט מושלם - הבוקה צפוי להיות טוב, ואכן - היא קיימה את התנאי הזה.


בוקה בצילום מקרוב:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/40sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:01 09:42:22 Color Space: sRGB



הרקע ממש נמס כמו קרם. חבל שאינה יכולה להתקרב יותר ולשמש ללא טבעות או פילטרים מקרבים כעדשת מאקרו.
בוקה עם רקע מסובך ועתיר פרטים:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/800sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:23:31 Color Space: sRGB



במבחן הזה הבוקה שלה התקבל טוב מאוד - ונראה יותר טוב אפילו מה 70-200 /2.8.


כאשר יש אלמנטים בוהקים (שמש מוחזרת ברקע), העדשה לא מתבלבלת, ומתנהגת כמו העדשות הטובות.
כתמים הבהירים הופכים לעיגול כמעט מושלם (השתקפות צורת הצמצם). גבולות הכתמים חדים - בדיוק כמו בעדשות כמו ה 180/2.8 שידועה להיות בעלת בוקה טוב. ה 55-200 די קרובה בביצועיה למלכות הבוקה של ניקון כמו ה 70-180, ה 300/4
AFS ה 85/1.4 או ה 135/2:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/180sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:05:48 Color Space: sRGB



המבחן הבא - צילום מקרוב. הואיל והיא יודעת לצלם ממרחק של פחות ממטר - ניתן לקבל איתה כמעט מאקרו כפי שנראה בתמונה הבאה:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/60sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:09:09 Color Space: sRGB



הכתמים הבהירים ברקע לא מפריעים לה כלל והיא מצליחה לשחזר את הפרטים ואת קורי העכביש שמצויים על הפרח הזה.
בתמונת הרקפות (שצולמה מהיד במהירות של 1/20 שנייה ורואים את זה) ניתן להבין כמה עד כמה אפשר להתקרב איתה:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/20sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:01 09:42:52 Color Space: sRGB



במבחן ההבהק (FLARE) נאלצתי להתאמץ הרבה. כמעט לא ניתן להוציא ממנה פלייר. עם כל דבר שניסיתי, לא יכולתי ללכוד איתה פלייר הגון. כמובן שניסיתי במקום המועד לפורענות - במצב רחבת הזווית שלה, אבל ברוב הניסיונות לא הצלחתי:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:12:02 11:03:16 Color Space: sRGB



בניסיון אחר, בו השמש חרכה לי את רשתית העין - הצלחתי לקבל קצת הבהק, אבל קרוב לשמש, לא בשום מקום אחר בפריים:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/90sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:12:01 09:41:36 Color Space: sRGB



ניתן לסכם ולומר שהעדשה הזו חסינת הבהקים כמעט לחלוטין. לא צילמתי עם סך השמש - כי אין צורך. שמש צידית אינה משפיעה כלל.
ניסיתי לחלץ עיוותי צבע מהעדשה - CA , אבל התקוות שלי לעניין היו נמוכות בגלל שני אלמנטי ה ED שמובנים בעדשה. בכל זאת, הצלחתי לקבל טיפה CA - הילות צבעוניות סביב אלמנטים כהים על רקע בהיר - רק בנקודות שיש שם מצב של על חשיפה ברור (OVER). בשום מצב אחר לא הצלחתי לקבל CA. יפה:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/250sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:25:00 Color Space: sRGB



לא הצלחתי לקבל ממנה עיוותי גיאומטריה משמעותיים - ואין לה PINCUSHION - עיוות כרית מחטים - כצפוי מעדשה ארוכה. אם יש - זה משהו בלתי נראה לעין ולא משמעותי.
המבחנים הבאים הם המבחנים הקריטיים - המיקרוקונטרסט והחדות. על פי נתוני ה MTF היא אמורה להיות טובה מאוד בנושאים אלו, ואכן - הנתונים הוכיחו את עצמם בשטח. מבחן המיקרוקונטרסט בעצם בוחן את יכולת העדשה להפריד את הגוונים העדינים ואת הפרטים קרובי הקונטרסט בתמונה.
בתמונה הראשונה רואים את גווני הגוונים של האפור בכיסא, בפריים המכיל שחורים עמוקים ולבנים שרופים:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:25:11 Color Space: sRGB



בתמונה השניה ניתן לראות את הניואנסים העדינים של הכתומים בתפוזון הסיני:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/750sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:18:46 Color Space: sRGB



בתמונה השלישית נראה את הפרדת האבקנים והגוונים העדינים בתוך ליבו של הוורד:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:02 11:21:34 Color Space: sRGB



מסקנה - העדשה מצטיינת באבחנה עדינה של מיקרוקונטרסט וגווני הגוונים. מה שנותר הוא המבחן הבא - מבחן החדות - יכולת ההפרדה של פרטים זעירים בתמונה. מצלמת ה D2X מאוד תובענית בנושא ועל מנת לגעת בכל אחד מפיקסליה, העדשה צריכה להיות מאוד איכותית.
המבחנים נערכו בצמצם פתוח לרווחה (5.6) וסגור בשני שליש סטופ (7.1). העדשה מגיעה לנקודה ה"מתוקה" שלה בין צמצם 7.1 ל 8, משם ואילך היא כבר לא משתפרת הרבה. גם בצמצם פתוח לרווחה היא טובה מאוד, כפי שנוכל לראות בתמונות הבאות.
המבחן הראשון בצמצם פתוח לרווחה הראה את יכולת ההפרדה שלה, והוא טוב מאוד:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/640sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:04:34 Color Space: sRGB



התמונה הבאה - אף היא צולמה בצמצם פתוח לרווחה. ניתן לראות בתחתית הקרופ את "קמטי הגיל" של העלה הקמל:



Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:23:37 Color Space: sRGB



כאשר סוגרים לצמצם 7.1, מהירות החשיפה כמובן יורדת והיא משפיעה על התוצאה הסופית, אבל ניתן בקלות להבחין בסדקים על ענף המטפס ממרחק של 40 מטר לערך:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/200sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:24:58 Color Space: sRGB



במבחן דומה בצמצם 7.1 שנעשה לכיוון דוד שמש במרחק של כ 60 מטר ניתן להבחין בקלות בכתוב עליו:


Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1000sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2005:12:02 11:05:55 Color Space: sRGB



כיצד לסכם את המסקנות? לא פשוט. אופטית העדשה טובה עד טובה מאוד (ציון 8.5). היא לא איכותית כמו ה 70-200 /2.8 (הציון שלי עבורה - 9.7) אבל נותנת לה פייט לא רע בכלל ואפילו מביסה אותה בעמידות להבהקים ובבוקה.
ניתן לומר שאם למישהו ישנה את אחת מעדשת הקיט של ניקון ה 18-70 או ה 18-55 היא יכולה להשלים אותה עד 200 מ"מ בלי בעיה. היא קצת יותר טובה מהסיגמה 70-300 APO 2 או הגרסה החדשה שלה.
מצד שני, למי שאין עדשה בתחום - הייתי ממליץ להמתין ל 18-200 AFS VR של ניקון שטובה ממנה אופטית, למרות שהבוקה הצפוי ממנה יהיה קצת פחות טוב מה 55-200.
לנסיעה ארוכה לחו"ל - יש לה יתרון של משקל קל בתיק הצילום, אבל יש לזכור כי היא מגיעה ל 200 מ"מ ללא מייצב, ובארצות אפלוליות רצויה חצובה. בכל מקרה - ניקון עשתה כאן עבודה יפה מאוד והעדשה הזו טובה מכל המקבילות אצל המתחרות שלה.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com