המאמרים של טד

ניקון D50 - התרשמות ראשונית נוספה: 7/23/2005
נושא: הפן הטכני צפיות: 5077

המצלמה הזו ועדשת הקיט שלה נמצאת אצלי לזמן קצר עד שתועבר ליעדה הסופי, וניצלתי את ההזדמנות לבחון אותה ואת העדשה.
על העדשה כבר כתבתי את התרשמויותי, והנה מגיעות ההתרשמויות מהמצלמה מצד של משתמש מהשורה.
לא מכבר יצאו לה ברשת דו"חות מבחן מדעיים עם טבלאות ותיאור הפונקציות שלה בפרוטרוט מהצד האנליטי של הכרת המצלמה.
מי שמעוניין לקרוא את הדו"חות האלה - כדאי - כי הם נותנים הכרה כללית שלה. לי חשוב מעבר לכל המבחנים המעונבים תחושת הצלם והתוצאות בשטח, ואת זה בחנתי.
למטרת המבחן השתמשתי בשלוש עדשות. ה 60/2.8 מאקרו כדי לבחון את חדות המצלמה ואת יכולתה לתפקד עם עדשה שאינה AFS ואשר גם ידועה בפיקוסה האיטי, עם ה 17-55 כדי לראות כיצד היא מתמודדת עם עדשת AFS כבדה, איכותית ומהירה, ועם ה 70-200 AFS/VR על מנת לבחון כיצד היא מתמודדת עם ה VR.
כשלקחתי אותה ביד היא נתנה לי תחושה של קופסה פלסטית קלה וקטנה. אחרי שהתרגלתי ל D2X ול D100 בעבר, התחושה היא כמו להחזיק ביד מצלמת P&S.
כאשר תליתי עליה את ה 70-200 הכבדה עבר חשש קל בליבי שהביונט לא יחזיק את העדשה וייתלש ממקומו, אבל הוא החזיק יפה מאוד. את אחת המפלצות הכבדות שלי לא הייתי תולה ממנה ולא מצלם מהיד, אלא אוחז בעדשה... היא דומה מאוד במבט ראשון ל D70 ול D100 רק יותר קטנה, אבל מבט שני מראה מיד את ההבדלים.
חסרים די הרבה כפתורים על המצלמה - כולל החוגה הקדמית. זה חשוב בשעת חשיפה ידנית מלאה - כאשר צריך לכוון גם את הצמצם וגם את מהירות התריס, אבל בשיטה שאני עובד בה בדרך כלל - עדיפות צמצם - זה לא משנה.
כמה פונקציות שמצויות במצלמות האחרות בגישה ישירה למתג המתאים חבויות בתוך התפריטים. לי קשה להתרגל לזה, וכאשר מצלמים במהירות, האצבעות מגששות אחרי המתג המתאים ו-נאדא, איננו. המסך האחורי שלה קריא היטב ביום שמש בארצנו שזה טוב.
העינית בהירה דיה לכל עבודה רגילה, לא בהירה כמו ה D2X אבל ממילא אין מה להשוות. חסר לי הגריד בתוך העינית שכל כך התרגלנו אליו לקימפוז נכון, אבל אפשר לחיות בלעדיו.
במצב האוטומטי המלא שלה - היא עושה מה שהיא רוצה. מעלה את הפלש כשמרגישה שאין מספיק אור לדעתה, מכוונת לבד צמצם ותריס - אחלה למתחילים בצילום. זה כמובן לא מעניין אותי - אבל לאן שהיא הולכת ממני - יעניין אותו מאוד (מתחיל בצילום).
את הניסיונות איתה עשיתי בעדיפות צמצם במדידת מטריקס ובמדידת אור משוקללת מרכז. היא ממקדת עם כל העדשות כמו כל אחיותיה הקודמות - ה D100 וה D70. אין ירידה במהירות הפיקוס.
היא לקחה את עדשת ה 60 מ"מ בנונשלאנטיות ומיקדה אותה במהירות סבירה. היא ניצלה היטב את מנוע ה AFS הבנוי ב 17-55 וב 70-200 והפעילה את מנגנון הVR בלי בעיות.
מבט קצר בתמונות מגלה שעדשת הקיט לא עושה לה חסד. המצלמה מסוגלת להרבה יותר, ומיצתה בקלות את האיכויות של העדשות שהרכבתי עליה. החדות שלה לא נופלת מחדות ה D70.
יש לי הרושם שמידה מסוימת של חידוד מובנית במצלמה ויש לבטל אותה, כי חידוד נוסף, סטנדרטי בפוטושופ, העלה הילות לבנות סביב הקונטורים החדים.
המצלמה בברירת המחדל שלה מותאמת לקבלת תמונות חדות ככל האפשר - יופי למתחילים בעולם הצילום. קצב הצילום שלה (לא צרור אלא לחיצה אחת אחרי השנייה במהירות) הוא טוב מאוד, ולא התעכבתי לחכות לכרטיס שירשום את התמונות לתוכו.
מדידת האור שלה מצוינת. במצב מטריקס היא מתמודדת מצוין עם אורות בוהקים ברקע ויודעת לחלץ את הפרטים החשובים בפריים, כמו שרואים כאן:


במצב של מדידה משוקללת מרכז, היא עשתה עבודה טובה - לקחת את המדידה מהקטע האמצעי של התמונה וקצת התחשבה בשולי הפריים:


את מבחן החדות היא עברה בלי בעיות, ומגיעה על לפיקסל בקלות (עם עדשה טובה כמובן) כפי שרואים בתמונה הבאה - כאשר המלבן הגדול הוא קרופ 1:1 של המלבן הקטן:


הצבעים שהיא מפיקה נהדרים - ללא כל שינוי בברירת המחדל במצב של WB אוטומטי - כפי שנראה בשתי התמונות הבאות. הצבעים הרבה יותר "חיים" מהדורות הישנים, והיא מזכירה בצבעים את ה D2X :



בצילומים בתוך הבית, ה WB האוטומטי שלה מתמודד היטב עם התאורות המשתנות, למרות שהיה רצוי - כמו שמומלץ תמיד - להתאים אותו לתנאי הצילום. בגלל החדות הגבוהה שלה, ישנם מצבים בו אפקט המוארה (MOIRE) מופיע ושם רואים התנגשות בין מירקם הפיקסלים בחיישן לאלמנטים הצפופים בתמונה.
נראה כאילו פילטר ה AA שלה חלש - כדי לבטא את החדות שלה, אבל טיפה יותר חזק מזה המובנה ב D70.
הקרופ במסגרת הסגולה מראה את החדות הגבוהה שלה ובמסגרת האדומה את אפקט המוארה - בו נראים הפסים הצבעוניים האלכסוניים בתוך הקרופ:


בדקתי את מצב השלג בתמונה (רעש אלקטרוני) באיזו גבוה - 1600, והוא בהחלט מניח את הדעת עד טוב. בתמונה הבאה - שצולמה באיזו 1600 - נראה את רמת השלג בקרופ. זו רמה סבירה בשביל חיישן מהסוג הזה, ויחד עם זאת - כל הפרטים בתמונה נשמרים.
המקום הכי קל לחפש בו שלג הוא קטע אפור די כהה שאינו בפוקוס:


ניקוי קל של השלג בתוכנה אחת הניב את התוצאה הבאה:


וניקוי קל בתוכנה אחרת - הניב את התוצאה הזו:


המסקנה - קל להעיף את השלג הזה אם הוא מפריע למישהו. לשלג אופיין צבעוני - מה שפחות קל לטיפול ונראה פחות טוב לעין מאשר השלג ב D2X שנראה יותר כמו GRAIN של פילם שחור לבן, אבל התוצאה בהחלט טובה, ואיזו 1600 בהחלט שימושי.
המסקנה שלי - מצלמה מצוינת למתחילים, שניקון השקיעה בה הרבה מחשבה - מה באמת חשוב למתחיל בצילום, ויכולה לשמש גם מעבר לשלב המתחילים אם מציידים אותה באופטיקה הגונה. יש בה את רוב הפונקציות שחובב צריך. מה שניקון סילקה אלו פונקציות שהוזילו את הייצור שלה כדי שתתאים למתחילים מבחינת המחיר.
האם הייתי קונה אותה לעצמי? לא. חסרים לי יותר מדי פינוקים שיש במצלמות הגדולות יותר, הייתי כבר מעדיף את ה D70S. האם הייתי קונה אותה לחבר שלי שמתחיל בעולם הצילום? בוודאי. היא מנוף טוב להתחלה ולהמשך.
מי שנדלק לצילום ממילא ישפוך אח"כ ים של כסף על ציוד ומצלמה חדשה, וה D50 יכולה לשמש אח"כ כגיבוי או גוף שני. מי שחושב להוציא כיום 900 דולר על מצלמת P&S - חבל על הכסף. ה D50 מציעה יותר ועם אופק טוב להתפתחות.



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com