המאמרים של טד

מבט על עדשת קארל צייס 24-70 מ"מ SA OSS צמצם 4 לסוני FE נוספה: 9/21/2015
נושא: הפן הטכני צפיות: 1193

העדשה הזו הושאלה לי למבחן על ידי גלעד לבני יחד עם מצלמת סוני Alpha A 7 RII בתודה.
היתה בי סקרנות גדולה לבחון עדשה זו, בפרט על מצלמה עתירת פיקסלים זו ולראות כיצד היא מתפקדת בהשוואה לעדשות האחרות באותה קטגוריה.
צייס היא יצרנית ידועה של ציוד אופטי מהשורה הראשונה, כבר למעלה מ 100 שנה – מצלמות, עדשות, טלסקופים, משקפות, משקפיים ועוד.
בשנים האחרונות החלה צייס, על מנת להרחיב את כר פעילותה, לייצר עדשות עבור חברות אחרות.
בין הראשונות שצייס יצרה עבורה עדשות היתה סוני ואחריה היא החלה לייצר עדשות עבור ניקון, קנון, פנטקס ועוד.
המצלמה הזו תובענית במיוחד ודרישותיה מהאופטיקה המורכבת עליה גבוהות במיוחד.
הבה נראה כיצד מתפקדת העדשה שבמבחן על מצלמה זו. (המצלמה תקבל דו"ח מבחן נפרד לעצמה).
כך נראית העדשה:



המפרט הטכני שלה:



העדשה יחסית קלה ובנויה באופן חסון (מתכת). משקלה הוא כמחצית ממשקל ה 24-70 צמצם 2.8 של ניקון (הגרסה הלא מיוצבת).
לסוני (על ידי צייס) ישנה עדשה דומה לזו של ניקון – עם צמצם 2.8 קבוע, עם מנוע מהיר אך ללא מייצב ומחירה דומה לעדשת ניקון – כ 2000 דולר. גם משקלה דומה לעדשת ניקון – קרוב לקילוגרם.
עדשת ה 2.8 של סוני קוצרת שבחים בעולם, אך לא הזדמן לי לשים עליה יד ולבחון אותה.
העדשה במבחן הנוכחי דומה בהרבה מובנים לעדשת קנון 24-70 צמצם 4 – משקל, גודל, מחיר.
מהירות הפוקוס שלה טובה, למרות שאין בה מנוע אולטראסוני והיא נוחה לאחיזה ביד.
המבחנים נערכו כולם עם צמצם פתוח לרווחה (צמצם 4). הבה נראה כיצד היא מתפקדת ב"סטודיו" הגינה שלי.
הצבעים שהיא משחזרת נייטרליים, מדוייקים ונעימים לעין:



הבוקה שלה מצוין, ולא הצלחתי להכשיל אותו:



דוגמה נוספת:



יכולת הצילום מקרוב שלה לא רעה, אך יכלה להיות טובה יותר:



דוגמה נוספת:



היא מתמודדת היטב עם אור אחורי עז:



גם אם השמש כלולה בפריים:



עדות למבנה האופטי הטוב שלה.
לעדשה עיוותי מרחב, בצד הרחב שלה (עיוותי חבית) ובצד הארוך שלה (עיוותי כרית מחטים). ברוב השימושים לא נבחין בזאת אך צייס לדעתי יכלה להתאמץ קצת יותר.
האפלת הפינות שלה כמעט ולא מובחנת לאחר תיקון, גם בצד הרחב ובצמצם פתוח לרווחה. ללא תיקון הם נראים לעין בפרט בצד הרחב. יש לציין שלכל העדשות בתחום אורכי המוקד הללו ישנה האפלת פינות שבחלקן, לא ניתן ממש לתקן.
לעדשה מעט מאוד עיוותי צבע בשוליים במעברים בין אלמנטים בהירים וכהים – אך במידה שאיננה מפריעה. הואיל ואני רגיל למצלמות ניקון שבצילומי JPG עושות תיקון אוטומטי כמעט מושלם לעיוותי צבע (אך לא ב RAW – שם צריך לתקן ידנית), היה לי מוזר לגלות את זה בצילומי JPG של סוני.
החדות שלה בטווח הקצר בצד הרחב מעולה:



גם בצד הארוך:



גם בטווח רחוק במצב רחב העדשה מצטיינת:



וגם במצב הארוך שלה:



יש לציין שחדות העדשה היא מעולה בצמצם פתוח לרווחה במרכז הפריים, אך בשביל לקבל חדות דומה בשוליים יש לסגור צמצם בסטופ אחד לפחות.


סיכום התוצאות:



בשורה התחתונה אני יכול לומר שזו עדשה משובחת שעומדת כתף אל כתף עם מקבילותיה אצל יצרניות אחרות אך לצערנו גם במחיר, אבל צייס לא היתה אף פעם יצרן זול.
על המצלמה הנבחנת העדשה התבטאה היטב, והואיל ויש מייצב מובנה במצלמה השימוש של עדשה זו עם המייצב המובנה יתאים מאוד למצלמות נטולות ייצוב פנימי.
טווח הזום הוא מאוד שימושי לצילומי יום יום – בין אם צילומי רחוב או צילומי פורטרטים ואירועים.


 



© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com