המאמרים של טד

בשולי נסיעת ספארי צילום נוספה: 6/21/2010
נושא: הפן הטכני צפיות: 2374
אחרי שתיארתי את הציוד שלקחתי איתי לנסיעת הצילום בטנזניה, אספר קודם מעט על מה שקורה סביב.
קודם כל – התברכנו במדריך טוב מאוד ואיש נעים הליכות – דורון הורוביץ.
הנסיעה לשם וחזרה היא קאדר לא קטן – 4 שעות טיסה לאדיס אבבה, כ 4 שעות המתנה, ובין 2-4 שעות טיסה למנחת שליד הקילימנג''רו. ההבדל בזמנים נגזר מזה שאם יש נחיתת ביניים במומבסה, זה לוקח כ 4 שעות. אם לא – זה שעתיים בערך.
מהקילימנג''רו מחכה נסיעה של כמה שעות דרך ארושה למכתש נגורונגורו ועוד כהנה וכהנה לסרנגטי.
עשיתי את הדרך עם גב שלא במצב תקין, אבל שרדתי – כך שכל אחד שאוהב טבע יכול לעשות את זה.
הנסיעה בשטח היא עם ג''יפים עם גג מורם (שמורד רק אם יש גשם בדרך ולפעמים יש – אבל לזמן קצר).
למרות תקוותי, אי אפשר לצלם מהג''יפ עם חצובה (הבאתי אחת קטנה עם ראש בריא) – כי פשוט אין מקום להניח אותה.
הפתרון המקובל – שק אורז. זוגתי תפרה שק קטן בגודל של 40X20 ס"מ, ולמרות שקיבלתי מחבר שק "מקצועי", השק הקטן עשה את העבודה.
וכאן מתחיל הסיפור האמיתי.
לקחתי איתי כאמור את ה D700 עם עדשת ה 70-200 /2.8 ועם מכפל X2. החיבור הזה תיפקד כהלכה, והיה מוכן לידי על הספסל לשליפה מהירה.
המצלמה השניה, שנלקחה בעצם למטרות גיבוי היתה ה D300 אבל היא שרתה אותי כמחצית הזמן.
עליה הרכבתי את עדשת ה 200-400 של ניקון, עם או בלי מכפלים.
תשאלו – בשביל מה אם יש לי כבר 400 מ"מ עם המכפל על ה D700? כאן בא לעזרתי מקדם הקיטוע (קרופ פקטור) של המצלמה ש"האריך" את אורך המוקד ב 50%. אז בלי מכפל – יש כבר בעצם על המצלמה הזו עדשת 300-600 מ"מ. עם מכפל 1.4 אורך המוקד המרבי הופך ל 550 מ"מ (לא 560 מ"מ ותשאלו את ניקון מדוע). אחרי מקדם הקיטוע היא הופכת בעצם ל- 825 מ"מ, שזה נחמד.
עם מכפל 1.7 העדשה מגיעה ל 650 מ"מ (לא 680 מ"מ לפי החשבון – שוב לניקון פתרונים) שאחרי מקדם הקיטוע הופכת להיות טלה שמסתיים ב 975 מ"מ. נחמד מאוד.
עם מכפל 2 העדשה מסתיימת ב 800 מ"מ, שוות ערך ל 1200 מ"מ נחמד ביותר.
לקחתי איתי את האולימפוס E2 בגלל מקדם קיטוע X2 שיש לה, ופנטזתי על עדשת 800-1600 מ"מ עם מכפל ה X2 על ה 200-400. נחמד זה לא מילה!
וכאן מגיע השבר הגדול.
על הנייר -  זה נכון, ומבדיקות שעשיתי בבית טרם יציאה - הכל צריך היה לעבוד.
בפועל – נאדא. בהתבוננות בתמונות בשעת הצילום גיליתי לצערי שככל שהמכפל התארך, אחוז התמונות החדות צלל פלאים – בניגוד גמור למבחנים בבית על חצובה בריאה.
זאת אומרת – האופטיקה בסדר, אבל ה"חצובה" שהיא שק אורז יכולה לייצב עדשה של 600 מ"מ (אחרי מקדם הקיטוע ובלי מכפל) אבל ככל שאורך המוקד מתארך, המצב הולך ומחמיר.
הפתרון המיידי – העלאת איזו על המשתמע מכך.
ל D300 איכות תמונה טובה עד איזו 800, אפשר גם איזו 1600 אבל באיזו 3200 הולך מידע לאיבוד, כמו עם מכפל.
אז חלק מהתמונות צילמתי באיזו 800, מיעוט באיזו 1600 וניסיון קצר באיזו 3200. את עיקר העבודה עשיתי באיזו 400.
כמובן שלו הייתי מרכיב את ה D700 על ה 200-400 המצב היה טוב יותר, אבל את תחנת האיזו שהרווחתי, הפסדתי באורך המוקד...
הואיל וצילמתי מעל 10,000 תמונות, גם עם אחוז הצלחה לא מרבי עם המכפלים הגדולים, השלל לא רע בכלל.
אבל יש לי אופי עקשן-פרפקציוניסטי, אז חיפשתי פתרון חכם יותר.
ברור ששק האורז יכול לייצב עדשות באורך מוקד מוגבל בלבד.
זכרתי שראיתי פעם בקטלוג של מנפרוטו אביזר שנקרא CLAMP שהוא מין קלמרה שאפשר לנעול אותה על צינור (למטרות חיבורי עמודי תאורה למשל).
שיחה קצרה עם ידידי אודי מ ABS הניבה לי את האימייל הבא ואפילו עם המחיר:



לקח שנייה והזמנתי את זה. על פניו זה נראה פתרון יציב וחזק – הרבה יותר משק אורז.
בזמן הקרוב אעשה סימולציה של צילום בעזרתו מעל מעקה בעובי המוט שמקיף את הג''יפ (בערך חצי צול).
מניסוי קצרצר שעשיתי בבית – זה נראה שיעשה את העבודה.
אחת הבעיות שישנן בג''יפ צילום עם כמה אנשים – כשאתה מכוון בזוקה ארוכת מוקד ובשניית הלחיצה, אחד הפרטנרים שלך לג''יפ מטייל לו וכל הג''יפ רועד , אמנם מעט, אבל מספיק ליצור אחלה של מריחה.
נגד זה אין מה לעשות – אלא רק לשמור על "משמעת צילום".
השלל שהבאתי הוא טוב, אבל אני מצר על זה שלא כולו כך. לו היתה לי חצובה וראש בריאים, לא הייתי שקוע ב DELETE...
אולי אוכל לנסות את אביזר הClamp  במרחבי הטבע ביום מן הימים...
אם מישהו נוסע בקרוב, זה שווה בדיקה, (את ידית הפלסטיק לחיזוק אולי הייתי מקצר קצת).




© כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
www.kramery.com