מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים של תוכנה » פרטים
טיפים של תוכנה
נוספה: 21/11/2009
גרסה להדפסה
Share |
סודות מן הנגרייה - פרק 3 – Topaz Dejpeg צפיות: 4311
הכלי הזה הוא חלק מערכת הכלים בחבילה הסטנדרטית של טופאז.
למעשה, הכלי הזה היה הסיבה העיקרית בגללה רכשתי את החבילה כולה. הכלים האחרים הם כלים שימושיים ויצירתיים אך מצויים בצורה זו או אחרת בתוכנות אחרות, אבל כלי זה הוא ייחודי.
מטרתו היא פשוטה – לנסות ולהעלים את הארטיפקטים (תוצאות הלוואי) של דחיסת JPEG.
רוב התמונות המועלות לפורומים ואלו שמצולמות על ידי הרבה צלמים, מתחילים כמתקדמים דחוסות לפורמט זה.
גם אם נתחיל בצילום בפורמט RAW או TIFF – הסבירות היא גבוהה שנגיע בסופו של דבר לקובץ JPEG.
דחיסת JPEG היא תהליך שמאבד מידע, בניגוד ל RAW, TIFF, PNG ואחרים.
למרות האיבוד, האלגוריתם הדוחס נמצא מאוד שימושי אם משתמשים בו בצורה נבונה.
כדי לא לסבך את הכתבה ביותר מדי ז''רגון טכני, אסביר בכמה מילים את התהליך.
המידע המגיע מהמצלמה הינו מידע RGB – אדום, ירוק, כחול – שהוא מידע מלא לכל אחד מהצבעים.
בתהליך, הוא הופך לסוג אחר של מידע – הקרוי Y, Cb, Cr – שהוא מידע הבהירות ושני מרכיבי צבע – הכחול והאדום. בשיטה זו עובדת בעצם הטלויזיה וגם שידורי ה HD.
ממידע הבהירות ושני מרכיבי הצבע ניתן תמיד לשחזר את הצבע השלישי – הירוק.
בשעת תהליך זה, מרכיבי הצבע מאבדים מחצית מאיכותם (חדותם) כי העין יותר רגישה לחדות במרחב השחור לבן מאשר בצבע.
לאחר מכן יוצר האלגוריתם קוביות של 8X8 פיקסלים המרכיבים את התמונה. למעשה, הקובץ נדחס והופך קטן יותר.
ניתן לשלוט בתהליך הזה בשעת ההמרה לקובץ JPEG (גם כשנעשה במצלמה) על ידי בחירת כמות הדחיסה. ככל שדוחסים יותר, האיכות יורדת והתמונה נראית מפוקסלת יותר אבל הקובץ קטן יותר.
המצלמות וכלי התוכנה עושים כמיטב יכולתם לשמור על איכות הקובץ אבל בכל דחיסה – הוא נפגע.
אם ניקח קובץ JPEG, נעשה עליו איזושהי פעולה ונשמור אותו שוב – הוא ייפגע יותר (דחיסה על דחיסה). אם נעשה זאת מספיק פעמים – הקובץ ייהרס לחלוטין.
גם תמונת JPEG שיצאה זה עתה מהמצלמה אם נגדיל אותה מספיק – נראה את עלילות הדחיסה.
לבד מיצירת פיקסול גס, מופיעים בשולי המעבר בין בהירויות שונות בתמונה מין עננות קלה מטשטשת. בצילומי וידיאו או טלויזיה זה נקרא "רעש מוסקיטו" – כמו יתושים שמסתובבים בשוליים.
קשה מאוד להתמודד עם הרס תמונה שנגרם על ידי תהליך ה JPEG. קשה לתקנו ולהחזיר עטרה ליושנה, בפרט בתמונות קטנות שנדחסו בצורה קשה.
לעתים אנחנו שולחים או מקבלים תמונות ברשת שתופעות הלוואי של הדחיסה פשוט מזעזעים.
ישנם מעט כלי תוכנה שיודעים להתמודד עם זה, בלי איבוד גס מדי של פרטים.
כמובן שתוכנות ניקוי המופעלות באופן אגרסיבי מצליחות להיפטר במקצת מתופעות הלוואי האלו, אך במחיר כבד של איבוד מידע ו"החלקה".
כלי שידע לעשות חלק קטן מהעבודה הוא פלאגין לפוטושופ שנקרא Alien Skin Image Doctor, אך יכולתו מאוד מאוד מוגבלת.
באה טופאז עם חבילת כלים (פלאגינים לפוטושופ) שאחד מהם, הקרוי Dejpeg 3 עושה את העבודה מספיק טוב שאשים את כספי עליו.
לכלי ישנן דרגות שונות של עבודה – החל על קבצים איכותיים (היוצאים ישר מהמצלמה) וכלה בקבצים קטנים, דחוסים ו"רועשים".
אפשר גם ליצור (כמו בשאר הכלים של טופאז) כלים שלנו בנוסף לספריה הקיימת.
קשה להדגים במסגרת כתבה לאינטרנט את הפעולה על קבצים איכותיים (זה צריך לראות בהדפסת ענק), אבל אפשר להדגים את הפעולה על קבצים מוקטנים או גזורים (קרופ) מקבצים גדולים יותר, וזאת מיד אראה לכם.
השתמשתי בכלי שבניתי לבד כוריאציה על אחד הכלים. קל מאוד לעשות את זה – לוקחים כלי קיים, אפשר לראות בזמן אמת מה הוא עושה ולשנות את הפרמטרים. כשהגענו למה שמתאים לטעמנו, שומרים בשם כלשהו והוא נוסף לספרייה.
אז הבה נראה כמה דוגמאות של לפני ואחרי. שימו לב לרעש ברקע, לשולי הפרטים בתמונה ולריבועים שהדחיסה יוצרת.
לפני 1:
Color Space: sRGB

אחרי 1:
Color Space: sRGB

לפני 2:
Color Space: sRGB

אחרי 2:
Color Space: sRGB

לפני 3:
Color Space: sRGB

אחרי 3:
Color Space: sRGB

לפני 4:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2009:06:09 14:01:27 Color Space: sRGB

אחרי 4:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2009:06:09 14:01:27 Color Space: sRGB

בחרתי סוגים שונים של נושאים, ממצלמות שונות ברמות דחיסה שונות. בכולם רואים את העבודה של טופאז. שום כלי הורדת רעש לא מגיע לתוצאות אלו ללא אובדן מסיבי של מידע.
גם בתהליך של טופאז ישנו אבדן מסויים של מידע, אבל הוא יוצר תמונה שניתן להתבונן בה.
בשילוב מושכל של טופאז והכלי הבא בסדרת הכתבות (יחד עם כלי פוטושופ סטנדרטיים) אפשר ליצור משהו שעשוי להציל אותנו משטויות שעשינו.
אפשר לקחת תמונה שלנו שבטעות כווצה והמקור נמחק, לנקות אותה מארטיפקטים ולהגדיל אותה למידה כזו שתאפשר לנו אפילו להדפיס ממנה משהו ראוי לצפייה!
הישארו בהאזנה...

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק