מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 20/11/2009
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על מצלמת קנון 5D MKII עם עדשת 24-105 ו 70-200/4 IS צפיות: 3772
הציוד הזה הגיע אלי למבחן הודות לאורי כהן.
זה איננו דו"ח מבחן במלוא מובן המילה, אלא התרשמות שלי מהמצלמה וחיבורה עם שתי העדשות הללו.
זהו חיבור שמצוי אצל מספר גדול משתמשים במצלמה זו, בפרט עדשת ה 24-105 /4 IS.
בעבר בחנתי מספר עדשות 70-200 של קנון, אך טרם התגלגלה לידי גירסה זו, שעל פי ה MTF המפורסם שלה היא חדה משלושת אחיותיה (שתי עדשות ה 2.8 – עם מייצב ובלעדיו ועדשת ה 70-200/4 ללא המייצב).
אמת המידה שלי להשוואה היא כמובן הניקון D700.
כשלקחתי את ה 5D MK2 ביד מיד הבחנתי בהבדל המשקל הגדול בינה לבין ה D700. היא קלה בהרבה מאותה משקולת שאני מסתובב איתה.
ל MK2 יש כמות פיקסלים כמעט כפולה מאשר יש ל D700 (21 מיליון מול 12 מיליון) ורציתי לראות מהם בעצם ההבדלים בעבודה מעשית בין שתי המצלמות.
לניקון ישנה מצלמת ה D3x בת ה 24 מ"פ, אך היא לא הגיעה לידי למבחן והיא מחוץ לתחום שלי בגלל מחירה המופקע. הרינונים מדברים כבר תקופה ארוכה על מצלמה שתיקרא D700x עם מספר דומה של פיקסלים ומחיר שפוי יותר, אבל בינתיים – לפחות לשעת כתיבת כתבה זו – זהו חלום באספמיא.
המבחן נערך בתוך לחץ של זמן ולא בניחותא, לכן הוא איננו דומה למבחני הציוד הרגילים שלי.
יכולותיה של המצלמה תוארו בהרבה אתרים וגם כאן – לכן, מי שמחפש את המפרט שלה ימצא אותו שם.
אני בחנתי אותה ככלי נושא של שתי העדשות הללו בצילומי סטילס בלבד (לא צילמתי וידיאו איתה מפאת חוסר הזמן).
אין ספק ששטח התמונה שהיא מציגה גדול משמעותית משטח התמונה אותה מציגה מצלמה בת 12 מ"פ.
האם השטח הזה מנוצל היטב?
האם העדשות הספציפיות הללו מרשימות את כל שטח החיישן?
על שאלות אלו ואחרות בא מבחן זה לדווח.
נתחיל עם החלק שעניין את אורי – עדשת ה 70-200 /4 IS.
זו עדשה קלה יחסית שמפקסת מהר מאוד, ולוואי ולניקון היתה סדרת עדשות קלות ולא יקרות עם צמצם 4 קבוע. כל המבחנים נערכו עם צמצם 4.
המיקרוקונטרסט שלה בטווח קצר ב 200 מ"מ טוב (אבל החדות בטווח הזה קצת פחות טובה):
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 13:56:58 Color Space: sRGB

עוד דוגמה לחדות שלה בטווח הקרוב. טובה, אבל לא מעולה:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/200sec F Number: 4 Focal Length: 191mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 13:56:25 Color Space: sRGB

בטווח הרחוק היא יותר טובה:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 13:57:44 Color Space: sRGB

וגם בדוגמה זו:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/4000sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:00:41 Color Space: sRGB

בצילום רוחק הבחנתי בתופעה קצת משונה של עיבוד מוזר של השוליים שנראה כמו תגזיר:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4 Focal Length: 192mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:02:00 Color Space: sRGB

בטווח הבינוני היא מצויינת ולמזלי, הדוגמן הקטן והצבעוני צץ לי בפריים:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:01:45 Color Space: sRGB

הבוקה שלה נאה מאוד, ב 200 מ"מ:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 13:57:58 Color Space: sRGB

העדשה עמידה לשמש בתוך הפריים – עדות לציפויים הטובים:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:05:21 Color Space: sRGB

הצבעים שהחיבור בין המצלמה והעדשה מייצר נייטרליים ומדוייקים והעדשה נטולת CA בשוליים (עיוותי צבע, הילות צבעוניות):
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:05:35 Color Space: sRGB

נעבור לעדשת ה 24-105 /4 IS.
אני רוצה לציין שהסט היה אצלי למבחן קצר יחסית ולכן לא הרצתי את כל סדרת המבחנים הרגילה שלי.
העדשה הזו כבר מתנהגת אחרת על המצלמה הזו, התנהגות שונה מאשר הציגה על מצלמת ה 5D מדור קודם ומצלמות ה APS של קנון.
החדות בטווח קצר במצב 105 מ"מ מצויינת:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/40sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:31:22 Color Space: sRGB

גם במצב 24 מ"מ בטווח הקצר העדשה טובה מאוד:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/50sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:31:27 Color Space: sRGB

שחזור הצבע טוב והבוקה סביר:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:33:23 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת לבוקה שהעדשה מייצרת:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:31:12 Color Space: sRGB

במצב ה 24 מ"מ הבוקה טוב, אפילו קצת טוב יותר מהמצב הארוך (המצב הפוך בדרך כלל בעדשות אחרות):
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:31:09 Color Space: sRGB

המיקרוקונטרסט שלה במצב 24 מ"מ טוב מאוד:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/100sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:31:35 Color Space: sRGB

עקב אכילס הם עיוותי הצבע ואיבוד החדות בשולי הפריים במצב רחב הזוית:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/4000sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:32:59 Color Space: sRGB

במצב הטלה המצב קצת יותר טוב. כאן ניכרת השפעתו של החיישן צפוף הפיקסלים.
את השפעתו של החיישן הצפוף ניתן לראות גם כאן – שבמשטח אחיד כמו שמיים ניתן להבחין בשלג קל גם באיזו 200:
Model: Canon EOS 5D Mark II Exposure Time: 1/4000sec F Number: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2009:11:13 14:32:59 Color Space: sRGB

לשם השוואה – תמונה שצולמה בניקון D700 – הצבעים של ניקון שונים וקצת חיים יותר, הודות לפרופיל הצבע שנבחר – פרופיל ה D2X:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/40sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2009:11:13 14:29:41 Color Space: sRGB

לקחתי את ה 70-200 /2.8 של ניקון וצילמתי שתי סצנות דומות:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2009:11:20 14:48:01 Color Space: sRGB

והשניה:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2009:11:20 14:49:57 Color Space: sRGB

ניתן בשתיהן לראות את העובדה שהעדשה הזו "מגרדת" כל פיקסל מ 12 מיליון הפיקסלים של ה D700.
הבחנתי גם בתופעה נוספת של מדידת אור לא מדוייקת ב 5DMKII במצב מטריצה יחסית למדידת האור של ה D700. ניתן בקלות להתמודד עם זה על ידי פיצוי חשיפה קבוע בתנאי הצילום בו מצלמים.
(ברוב המקרים החשיפה היתה בחסר קל של 1/3 עד 2/3 סטופ).
ברצוני לחזור ולהדגיש שהמערכת היתה בידי לזמן קצר, קצר מדי על מנת להתעמק בכל הניואנסים.
בנוסף, כדרכי בקודש צילמתי ב JPEG. צילום ב RAW היה מאפשר דרגות חופש גדולות יותר כמובן.
ומהן מסקנותי ממבחן קצר זה?
המצלמה מגיבה בצורה יוצאת מהכלל והיא קלה להחזקה ביד. צריך קצת להתרגל לגוף (אני ניקוניסט אחרי הכל) ולארגונומיה שלה ששונה ממה שאני מכיר, אבל בוודאי לא משהו שאי אפשר להתרגל אליו במהירות.
מערכת הפוקוס עובדת בצורה זריזה ביותר. הצילומים נעשו על אובייקטים סטטיים כך שלא יכולתי לבדוק צילומי רצף.
החיישן הצפוף מייצר תמונה ענקית יחסית ל D700. יש למסגרת כזו פוטנציאל גדול למילויה בפרטים רבים, אך יש לה גם חסרונות קלים.
החסרון הראשון והפחות חשוב – שנגזר ישירות מכמות הפיקסלים ומיעוט האור המגיע לכל פיקסל - נוצר קצת שלג, אפילו באיזו נמוך. אני משער שפיצוי חשיפה היה מעלים את זה במידה רבה, אך לא ניסיתי זאת.
החסרון השני, הוא בעצם הסיבה העיקרית שהרצתי את המבחן – יכולת ההפרדה המעשית של החיישן הגדול הזה.
התוצאה – בניגוד למצלמות דלות פיקסלים – תלויה באיכות העדשה.
ה 70-200 /4 IS מגיעה כמעט לכל פיקסל בסגירת סטופ עד שניים. ה 24-105 מגיעה לחדות שוליים סבירה בסגירת 2 סטופים או יותר, אך זה לא פותר את בעיית ה CA שעדשה זו מייצרת.
יש לזכור שבגלל גודל החיישן – זוית ההטל של האור על החיישן דרך עדשה רחבת זוית חדה יותר מאשר מעדשה ארוכה. תיקוני השוליים של העדשה קריטיים מאוד.
באמצע הפריים בכל טווח אין בעיה להגיע לחדות טובה עם ה 24-105 בסגירת סטופ. היא מייצרת בוקה נאה וזריזה מאוד במיקוד.
לדעתי, לא ירחק היום וקנון תצא עם עדשה חדשה – נניח 24-105II (כדרכה לאחרונה) כדי לטפל בבעיות השוליים.
אינני יודע אם יש מנגנון במצלמה לסילוק CA כמו שיש במצלמות ניקון האחרונות, אבל גם אם ישנו, הוא לא עושה את העבודה.
כבר עם מצלמה בת 10 מ"פ ניתן לייצר פוסטר נאה בגודל של 100X70, על אחת כמה וכמה עם זו.
המצלמה הזו ובצדק – הפכה להיות ICON פופולרי מאוד בביתה של קנון.
אם ניקח בחשבון את המגבלות שמטילים 21 מיליון פיקסלים צפופים ונשתמש בעדשות המתאימות – התוצאות תהיינה מעולות.
אני מקווה שלניקון תהיה בעתיד הקרוב מצלמה ברת השגה ברזולוציות דומות כדי שאוכל לאתגר את העדשות שישנן בידי איתה.
לקנון ישנן כמה עדשות פריים טובות ולא יקרות. חבל שלא היו ברשותי בזמן כדי לבדוק אותן על מצלמה זו. אני בטוח שהתוצאות, לפחות במצב רחב הזוית, היו יותר מרשימות.
בעלי מצלמה זו ועדשת ה 70-200 / 4 IS – בשימוש נבון יש לכם סט מנצח ביד.
בעלי מצלמה זו ועדשת 24-105 /4 IS – השתמשו בסט בבינה ובזהירות. המצלמה הזו היא חסרת רחמים לאיכות האופטיקה המורכבת עליה!
 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק