סקסי השתקפויות כחולים מים צלולים ערגה
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 768 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 27/6/2009
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 35 מ"מ צמצם 1.8 AFS DX צפיות: 4834
ראשית, תודה ענקית לבני דהן שטרח להגיע אלי לאפשר לי לבחון שתי עדשות – עדשה זו ועדשת ה 10-24 החדשה של ניקון, שדו"ח על ביצועיה פורסם לא מכבר.

כאשר ניקון הכריזה על העדשה הזו שבמבחן, הרמתי גבה. בשביל מה צריך עוד עדשה כשיש כבר אחת דומה לה מאוד בליין? יש לניקון עוד משנת 1995 עדשה חביבה שהפכה להיות עם השנים נכס צאן ברזל בתיק הצילום שלי – ה 35/2.
יתר על כן, העדשה החדשה מתאימה רק לפורמט APS – אז מה הועילו חכמים?
מיקוד מהיר AFS -  בעדשות כאלו לא ממש נחוץ, בנוסף, העדשה הישנה מפקסת מהר יחסית (גוף קטן וקל עם מספר מועט של אלמנטים קל למקדו).
אבל אז ירד האסימון – הסיבה מאוד פשוטה - לסתום את הדליפה של בעלי מצלמות ה D40 עד ה D5000 חסרות המנוע לכיוון יצרנים אחרים של עדשות.
יצרני צד ג'', בעיקר סיגמה, הבחינו בהזדמנות שבעלי מצלמות אלו אינם יכולים להשתמש בעדשות פריים קצרות של ניקון במיקוד אוטומטי בגלל חוסר מנוע במצלמות, וייצרו כמה עדשות במיוחד לצרכנים אלו.
הלכה ניקון והחלה סותמת את הפירצה. קודם כל עם עדשת 50/1.4 עם מנוע בעדשה (AFS) ואח"כ עם עדשת ה 35/1.8 AFS. הרי לאיתכן שיצרן מצלמות לא יתן אפשרות לבעלי ליין מסויים של מצלמות שלו להשתמש במגוון העדשות שברשותו.
ניתן להשתמש בעדשות הישנות, אבל רק בפוקוס ידני.
זו בדיוק הסיבה מדוע נולדה עדשה זו וגם אחותה – ה 50/1.4 (שגם לה יש כבר תאומה בליין של ניקון).
לדעתי, ניקון טרם סיימה את סתימת הפירצה. אנו צפויים לדעתי לעדשת 85/1.8 עם AFS, אולי גם ל 85/1.4 AFS וגם קצרות יותר – 20, 24, 28 מ"מ.
אחרי שזיהינו את הסיבה, נראה את ההבדלים ביניהן.
העדשה החדשה מאפשרת כניסת 1/3 סטופ יותר של אור מקודמתה (צמצם 1.8 לעומת 2). יש בה מנוע "מהיר" מה שאין בקודמתה (אבל העדשה לא מפקסת מהר יותר על מצלמות אחרות של ניקון שיש בהן מנוע מובנה).  המחיר שלה משמעותית נמוך מקודמתה (200 דולר לעומת 350). היכן העוקץ?
מאוד פשוט – היא לא מתאימה ל FF ויוצרת בכל צמצם שנבחר האפלה חזקה של הפינות של פריים FF, כלומר זו עדשת DX "נטו". בדקתי.
הכוונה של ניקון מאוד ברורה – היא מטווחת בדיוק לבעלי המצלמות נטולות המנוע שלה.
אני לא בטוח אם מישהו לא מתחרט בניקון על המהלך הזה של הוזלת המצלמות מצד אחד וחובה להתחיל לייצר ליין של עדשות שמתאימות למצלמות אלו מצד שני. השיקול הכלכלי לא נראה חכם במיוחד.
האם העדשה ראויה לשימוש גם במצלמות אחרות? זאת נדע מיד.
35 מ"מ על מצלמת קרופ נראית כמו עדשת 52.5 מ"מ על מצלמת FF, כלומר, כמו עדשה עם זוית ראייה "נורמלית".
ניקון תכננה את העדשה הזו מאפס. קל לראות שגודל האלמנטים קטן יותר מזו שבדור הקודם וזו פורמולה שונה לחלוטין שכוללת גם אלמנט א-ספרי אחד (שמחליף כמה אלמנטים רגילים) מה שאין בקודמתה.
באף אחת מהשתיים אין אלמנטי ED – שחשובים יותר בעדשות ארוכות.
אלמנטים אלו דואגים לכך שקרני האור הצבעוניות – בעיקר האדומות והכחולות תתלכדנה באותה נקודה.  
להלן המבנה הפנימי של העדשה הישנה (35/2):

והמבנה הפנימי של העדשה החדשה (35/1.8):

נקל לראות שזו לא ממש אותה נוסחה אופטית.
העדשה החדשה נראית כך:
Color Space: 65535

ה MTF שלה נראה כך:

לעומת ה MTF של העדשה הישנה יותר (35/2):

על פי עקומות ה MTF נראה שהעדשה החדשה "מתנהגת" יותר טוב בצמצם פתוח לרווחה ואף חדה יותר.
בנוסף, הקירבה בין הקוים המרידיונאליים והסגיטליים מרמזת בעדשה החדשה על פוטנציאל בוקה טוב יותר. כדי לשפר את הבוקה, ציידה ניקון את העדשה החדשה בצמצם עגול עלים.
להלן המפרט הטכני של שתי העדשות:

ניתן לראות שהמשקלים דומים אך בעדשה הישנה ניתן להתקרב יותר לנושא המצולם.
התחושה ביד דומה רק העדשה החדשה מרגישה טיפה שונה – אולי קצת פלסטיקית יותר.
כפי שאמרתי, מהירות המיקוד לא ממש נבדלת מהישנה כך שברור כי העדשה החדשה איננה מצוידת במנוע מיקוד מהיר כמו שיש בעדשות העלית של ניקון.
הצבעים שהיא משחזרת מדוייקים ונייטרליים:
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/500sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:09:01 Color Space: sRGB

העדשה מתמודדת היטב עם אור אחורי עז כמו שניתן לראות כאן:
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/80sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:09:52 Color Space: sRGB

וגם כאן:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/500sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:53:16 Color Space: sRGB

עדות לציפויים המשובחים שלה.
התנהגות הבוקה שלה קצת מוזרה. בצמצם פתוח לרווחה איכות הבוקה פחות טובה מאשר בסגירת סטופ ושליש (צמצם 2.8). שולי האלמנטים הבהירים בתמונה חדים מדי בצמצם פתוח (1.8) – שימו לב לחיצים האדומים:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:49:58 Color Space: sRGB

מאשר בצמצם סגור בסטופ ושליש:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/320sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:50:02 Color Space: sRGB

עוד דוגמה לבוקה הנאה בצמצם 2.8  (העיגולים הבהירים בגדר, הקרובים לצלם):
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/400sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:51:53 Color Space: sRGB

בסה"כ איכות הבוקה סבירה אך רחוקה מלהיות האיכות של "מלכות הבוקה" של ניקון (85/1.4, 135/2, 70-180 מיקרו ועוד).
העדשה מאפשרת צילום מקרוב ותיקון פוקוס ידני בקלות (AFS):
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/640sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:50:20 Color Space: sRGB

וגם כאן – ממש רואים את הקור העדין:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/500sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:48:13 Color Space: sRGB

לעדשה מידה קטנה של האפלת פינות (וינטינג) בצמצם פתוח לרווחה שהולכת ויורדת עם סגירת הצמצם ונעלמת ויזואלית כמעט לחלוטין בצמצם 5.6-8:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:49:37 Color Space: sRGB

לעדשה הבהק (פלייר) זעיר שלא קל ללכדו, גם אם השמש מצויה בפריים:
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/640sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:11:25 Color Space: sRGB

או כמו כאן:
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:11:09 Color Space: sRGB

יש לה עמידות מצויינת להבהקים!
לעדשה מידה קטנה של עיוותי צבע (CA) שנבדקו עם ה D80, הואיל וה D300 מעלימה את רוב עיוותי הצבע הלטרליים (בשולי הפריים):
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:10:31 Color Space: sRGB

לעדשה גם מידה קטנה של עיוותי צבע לונגיטודינאליים – לעומק הפריים באלמנטים שמחוץ לפוקוס:
Model: NIKON D80 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:27 11:10:40 Color Space: sRGB

כמויות העיוותים משני הסוגים הם חסרי משמעות בעולם המעשי.
המיקרוקונטרסט (היכולת להבחין בניואנסים עדינים של גוון ותאורה) של העדשה הזו טוב מאוד, אפילו בצמצם פתוח לרווחה:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/800sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:45:23 Color Space: sRGB

בסגירת שני סטופים לצמצם 3.5 יש רק שיפור קל:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/200sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:45:26 Color Space: sRGB

העדשה הזו חדה מאוד בכל טווח הצמצמים שלה!
ההבדל בין צמצם פתוח לרווחה – 1.8 לבין צמצם סגור ב 2 סטופים ושליש (צמצם 4) הוא רק במידת הקונטרסט של התמונה, לא בחדות שלה. לעתים רחוקות נתקלתי בעדשה שמתנהגת בצורה דומה בנושא החדות בצמצם פתוח לחלוטין ובצמצם סגור ב 3 סטופים (עד לשם הגעתי בבדיקה).
הנה החדות בטווח קצר בצמצם פתוח לרווחה:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/400sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:45:42 Color Space: sRGB

ובסגירה לצמצם 4:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:45:51 Color Space: sRGB

בטווח הארוך – צמצם פתוח לרווחה:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 1.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:45:59 Color Space: sRGB

וסגור לצמצם 4:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2009:06:26 09:46:10 Color Space: sRGB

התוצאות ממש משובחות.
לבד מירידה מסויימת בקונטרסט, החדות, לפחות באמצע הפריים נשמרת. כמובן שישנה ירידה מסויימת בשוליים בצמצם פתוח לרווחה, אבל הרבה פחות מהצפוי.
זו עדשה חדה מאוד!
להלן ריכוז תוצאות המבחנים:

ומה בשורה התחתונה?
אם יש לכם כבר את ה 35/2 הישנה, אין מה לרוץ ולהחליף ובפרט שהיא מתאימה גם ל FF.
אם אין לכם וחפצתם בעדשה מהירת צמצם עם זוית ראייה שדומה לעדשת 50 מ"מ על פורמט FF – רוצו לקנות אותה. המחיר שלה קטן, המשקל שלה קטן, החסרונות שלה מועטים והיא חדה ביותר.
רק יש לזכור שאם כוונתכם אי פעם לשדרג את עצמכם ולהחליף את המערכת שלכם ל FF – העדשה תהיה ללא שימוש.
מאידך, אם אתם מתכננים להוסיף מערכת FF בעתיד למערכת ה APS הקיימת שלכם – העדשה הזו שווה את הטירחה.
בעלי המצלמות נטולות המנוע כלל לא עומדים בפני התלבטות. זו העדשה בשבילכם כדי ל"ראות" את העולם דרך המצלמה בזוית ראייה "נורמלית" אף בתנאי תאורה לקויים מאוד.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר