מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» ראייה צילומית » פרטים
ראייה צילומית
נוספה: 30/1/2009
גרסה להדפסה
Share |
הרגע המכריע 1 צפיות: 4632
זהו מקטע קטן מסדנה באותו בנושא שאני מעביר.

הרגע המכריע - מושג השגור מאוד בעולם הצילום ומשמעותו – רגע הלחיצה על המחשף ויצירת תמונה שעוצרת את הרגע ואת הצופה.
מה זה רגע מכריע? כיצד מאבחנים את הרגע המכריע?
תמונות מבוימות או תמונות נוף מרהיבות, למרות יופיין האמנותי אינן נדרשות לרגע מכריע.
את הנוף הזה לא ממש חשוב באיזו שניה בדיוק צילמנו:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 36 Date Taken: 2005:06:22 19:59:49 Color Space: sRGB

זו היתה שעת ערב מוקדמת, שום דבר לא היה במרוץ, שום דבר לא האיץ בנו. היה זמן מספיק לתכנן ולבנות את התמונה כדי ליצור לה את מכסימום האימפקט הויזואלי.
רגע מכריע זהו הרגע הנכון בו הצלם לוחץ על המחשף – ולוכד את הנקודה בזמן.
הרבה פעמים נשמע המשפט – "יצא לי יופי" המתייחס לצילום שנלכד במקרה ברגע הנכון.
האם אנחנו צריכים לסמוך רק על המזל?
כיצד מאבחנים מה זה רגע מכריע?
התשובה מבוססת על הרבה ניסיון צילומי והכרת הציוד שבידיך.
הצלם צריך לראות את הסצינה המתאימה  ולהגיב במהירות הבזק, כי הרגע הזה חולף מיידית.
הצלם צריך לנחש מה עומד לקרות ברגע הבא, להיות מוכן ולהגיב ממש כמו צייד.
צלמי עיתונות, ספורט ואירועים מיומנים בטכניקה המהירה של צילום חתף.
האם צריך להיות אחד מאלו כדי לקבל יבול טוב של צילומי הרגע המכריע?
לא ממש.
מה שצריך זו סבלנות, ערנות, לימוד הסצנה, לנחש מה צפוי לקרות, להיות מוכן עם המצלמה ולהמתין לרגע הנכון.
בימינו אלו, יש אומרים שאין כבר צורך ברגע מכריע. החיים הרבה יותר קלים.
הכיצד?
נולד בשנים האחרונות טרנד חדש המשתמש בטכנולוגיה מתקדמת – וידיאו גבוה אבחנה.
מה שצריך זו רק מצלמת HD מלא, ויש לנו 60 פריימים לשניה במשך שעה לפחות = 216,000 תמונות של 2 מ"פ כל אחת ונוכל בקלות לבחור ביניהן.
תאמרו, 2 מ"פ אין בו די.
אין בעיה. הפורמט החדש של הוידיאו גבוה האבחנה (4K) מבוסס על מסגרות צילום של 8 מ"פ.
הציוד עדיין יקר כי ההפקות מיועדות לבתי קולנוע דיגיטליים, אבל 8 מ"פ זה כבר משהו רציני. אם נזכור כי הוידיאו הישן הפיק לנו תמונות סטילס ברזולוציה של 0.25 מ"פ, השיפור ממש דרמטי.
וזה לא סוף הדרך. באופק מגיע הפורמט החדש הקרוי ULTRA HD שמתבסס על פריימים של 32 מ"פ – ממש כמו הרזולוציה של מצלמות סטילס פריים בינוני דיגיטליות ממוצעות.
האמנם צלם הסטילס יכול ללכת הביתה?
בוודאי שלא. צילום רצף של וידיאו מפיק מעט פריימים שלמים וחדים, בפרט בקטעים של צילום תנועה.
גם האופטיקה לוידיאו נחותה מהאופטיקה לצילום סטילס והציוד הרבה יותר מסורבל.
אז לא נלך בינתיים הביתה...
צלם מיומן צריך להיות כמו צייד דרוך. הוא צריך להיות מוכן עם הציוד הצילומי שלו, חייב להכירו היטב ולדעת להפעילו במהירות.
הוא חייב לצפות מה עומד אוטוטו לקרות כדי שיהיה מוכן לשליפה מהירה.
הבה נראה כמה דוגמאות והסברים כיצד עשיתי זאת.
הדוגמה הראשונה – דיאלוג רומנטי:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 700mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1050 Date Taken: 2003:11:15 11:45:51 Color Space: sRGB

הטריק:
ראיתי את שני הפלמינגו מנהלים "דיאלוג" אחד עם השני, שכלל רכינת ראשים לסרוגין, פיתולי ראש הדדיים ועוד. יריתי כמה פריימים של כל מיני זויות של הראשים שלהם יחסית אחד לשני – בעיקר כדי להיות בפוקוס עם מדידת אור נכונה.
רציתי ללכוד מבט עיניים ישיר, וידעתי שבאיזו שניה זה יגיע. אחרי כמה דקות המתנה, זה הגיע.
הייתי מוכן, צפיתי את הסצנה ויריתי. זה הכל.
בתמונה הבאה התבוננתי במעשיה של שימפנזה המנסה לשתות מים מכוס. חיכיתי לרגע המשכנע ביותר בנסיונותיה לשתות את המים מבלי להפוך את הכוס, וקראתי לתמונה – "כיצד מפעילים את זה לעזאזל?":
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 310mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 465 Date Taken: 2003:04:25 12:27:40 Color Space: sRGB

הואיל והייתי מוכן עם הציוד, וידעתי מה אני רוצה לצלם – התקבלה התוצאה הראויה.
שתי דוגמאות אחרות מציגות טכניקה קצת שונה.
בשתי הדוגמאות היו מעופפים קטנים – פרפרים ושפירית שעפו הלוך וחזור ורציתי ללכוד אותם תוך כדי מעוף. המלאכה איננה קלה כלל וכלל.
הטריק – לקחת מדידת אור מהסצנה ולקבוע מרחק מקורב באופן ידני. אחרי זה – יריתי סדרה של צילומי רצף בקצב המהיר של המצלמה. הואיל והתנועה היתה מהירה מאוד או בכיוון בלתי צפוי, אחוז ההצלחה היה נמוך, אבל מה שהצליח, נשאר אצלי בספריה להתענג עליו (לכידה נדירה של פרפרים שמחזרים זה אחר זה):
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2004:05:08 10:47:18 Color Space: 65535

והדוגמה השניה:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2004:10:16 14:41:38 Color Space: sRGB

גם בדוגמה הבאה צפיתי את העתיד. הכלבלב השתעשע יתר על המידה בין רגלי הכלב הגדול. הייתי מוכן עם המצלמה, העדשה המתאימה ומדידת האור. ידעתי שבאיזשהו שלב הכלב הגדול יתרגז, וכך אמנם היה.
"רגע של אימה":
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/180sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 127 Date Taken: 2005:06:25 18:41:50 Color Space: 65535

לפעמים צריך הרבה סבלנות בשביל רגע מכריע אחד. למשל, ברחבת הכותל המערבי המלא תמיד אנשים. רציתי ללכוד איש אחד בלבד, ללא הפרעות, המתייחד בתפילה עם בוראו. הסבלנות השתלמה. לשבריר שנייה היה הכותל "נקי" ממתפללים קרובים. הייתי כבר מאופס על הדמות והצילום נעשה בחתף.
בסה"כ יש לי שני פריימים "נקיים". שניה לאחר מכן שוב היו אנשים קרובים לכותל:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/640sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:01:20 08:23:08 Color Space: sRGB

ושתי דוגמאות נוספות כיצד לוכדים את הרגע הנכון.
בדוגמה הראשונה עמדה האמא המשועממת ונידנדה את הילדה העייפה. היה פיהוק. ידעתי באותו רגע שיגיע עוד אחד והמתנתי בסבלנות, ואכן, הוא הגיע. שליפה מהירה:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2004:08:08 14:11:16 Color Space: sRGB

בדוגמה השניה, בהיותי משוטט על החוף המערבי בארה"ב לאורך דרך 17 המייל, עיני הבחינה בסצנה מעניינת - זוגות זוגות. מיד ידעתי מה אני רוצה לקבל בצילום. לחצתי על המחשף ברגע בו נכנס הזוג הקרוב לפריים ולפני שברח הזוג משמאל ואיתו זוג הציפורים:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/640sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 110mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 165 Date Taken: 2005:09:15 18:49:16 Color Space: sRGB

תמצית סודות המטבח – ידעתי מה אני רוצה להשיג בצילום, הייתי מוכן עם הציוד ואני מכיר אותו היטב וצפיתי את העתיד. בדרך כלל הוא מגיע בהתאם הציפיות. אז נכנס לפעולה אינסטינקט הצייד ובשליפה מהירה הנצחתי את הרגע.
לא תמיד העלילה מסתיימת כמו שרוצים, אבל אם מוכנים בזמן – התוצאות ראויות לשמירה.
בפרק הבא אציג טכניקות ודוגמאות נוספות כיצד ללכוד את אותו רגע מכריע.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק