ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» מוצרים חדשים והכרזות » פרטים
מוצרים חדשים והכרזות
נוספה: 5/12/2008
גרסה להדפסה
Share |
ניקון D3X – להיות או לא להיות? צפיות: 3937
מצלמה זו הוכרזה השבוע (תחילת דצמבר 2008) והיתה אחת המצלמות הצפויה ביותר להכרזה, כשהדבר היחידי שלא היה לגמרי ברור היה השם שלה. זאת בניגוד ל D700 שבואה המוקדם לא היה צפוי.
המצלמה הזו משתמשת בחיישן של סוני בן 24.5 מ"פ, והיא זינוק נחשוני של ניקון להתיישר עם המתחרה שלה במצלמת סטודיו עתירת פיקסלים.
כעת מצויות במגרש המשחקים של המצלמות בנות 20+ מ"פ שלוש חברות – סוני, קנון וניקון.
האם אנחנו מתקרבים לאיכות פורמט הבינוני? בהחלט.
מועד כניסתה לשוק של המצלמה החדשה של ניקון עדיין לוטה בערפל, אבל מהדוגמאות שהתפרסמו ברשת ניתן כבר להסיק מסקנות ראשוניות על איכותה הצפויה.
דבר אחד ברור – היא לא תהיה "חיית איזו גבוה" כמו אחיותיה דלות הפיקסלים – ה D3 וה D700.
למרות החיישן הגדול, צפיפות הפיקסלים שלה ליחידת שטח גדולה למדי, וכמות האור המגיעה לכל פיקסל דומה לזו המגיעה למשל לכל פיקסל ב D200 בערך.
זה אומר שנדרשת הגברה אלקטרונית ניכרת כדי להגיע לרמות איזו גבוהות.
הדוגמאות המטיילות ברשת מראות שעד איזו 1600 המצלמה שמישה ביותר. מעבר לזה, עד איזו 6400 התמונות רועשות למדי. זה איננו רעש לא ניתן להסירו בכלי תוכנה, אבל זו כבר טרחה מיותרת.
יש לזכור שהמצלמה מיועדת להיות בעצם מצלמת סטודיו לצילום בתנאי תאורה טובים – כך שרעש ברמות האיזו הגבוה לא כל כך חשוב (למרות שלו היתה המצלמה מגיעה באיכות סבירה לרמות איזו כמו 25,600 היא היתה מעלה את מספר היישומים האפשריים איתה).
היא בנויה סביב הגוף המעולה של ה D3 עם מספר שינויים מינוריים, עליהם לא אתעכב כעת כי ניקון גורסת שסוס מנצח לא מחליפים.
ה D3 הצליחה לכבוש לעצמה נתח ניכר מצלמי העיתונות והספורט בעקבות ביצועיה המרהיבים כמצלמה מהירה ואמינה והדבר הוכח באולימפיאדה האחרונה בבייג''ין.
מבחינה יסודית של הדוגמאות המטיילות ברשת (מצויות גם באתר של ניקון) ניתן לראות את התכנון המדוקדק מראש של האופטיקה החדשה.
הרבה אנשים זקפו גבה למשמע המחיר של העדשות החדשות של ניקון שהוכרזו לפני מספר חודשים – בפרט ה 14-24 וה 24-70 החדשות.
אלו צמד עדשות צמרת שספק רב אם ישנה עדשה אצל יצרנים אחרים המגיעה לביצועים שלהן, אבל המחיר הגבוה שלהן עורר מספר תהיות וכולם הניחו כי זה נגזר ממנהגה המגונה של ניקון לתייג את עדשות העלית שלה במחיר מוגזם.
כשהתפרסמו התמונות הראשונות מה D3X עם עדשות אלו, בפרט עם עדשת ה 24-70, ירד האסימון מדוע תייגה אותן ניקון במחיר מופקע שכזה.
ה D3X היא בת הזוג המושלמת לעדשות אלו, לא ה D3 או ה D700.
כל החששות שהעדשות ייכשלו בהתבטאות על חיישן צפוף שכזה, בפרט בשולי התמונה נתבדו.
בדור החדש של מצלמות ניקון ישנו מנגנון הסרת CA משולי התמונה, מה שלא קיים אצל המתחרות והתמונות בשוליים נטולות CA לחלוטין, גם אם העדשה מייצרת קצת מהסחורה הזו.
אבל – וזה ה"אבל" הגדול - התמונות חדות מפינה לפינה, גם בצמצמים פתוחים.
זו ההפתעה הגדולה. משהו במבנה החיישן או באיכות העדשות מאפשר להגיע לאיכות של תמונות פורמט בינוני במצלמות בעלות רזולוציה דומה.
כשמספיק אנשים יבחינו בזה, כל העיניים תהיינה מופנות לכיוון ה D3X.
מה שהמם את כל הבוחנים והקוראים את מפרט המצלמה היה המחיר הגבוה שלה – 8000 דולר!
לכאורה זה היה די צפוי כי מצלמת הדגל של המתחרה התחילה במחיר דומה, גם בגרסאותיה הקודמות.
אבל - קרב מחירים מתחולל כיום במלוא עוזו בין היצרניות המובילות, והמחיר של ה D3X קורא תיגר על המגמה של הורדת מחירים.
מדוע?
ישנם לכך שני הסברים אפשריים:
1. הדיל בין סוני לניקון על המצלמות הכוללות חיישן זה כלל קביעת מחיר גבוה ל D3X כדי לאפשר ל A900 להתברג לשוק. האם זו עסקה ללא הגבלת זמן? האם אחרי 6 חודשים יצלול מחיר ה D3X ל 5000 דולר שזהו המחיר הריאלי שלה? ימים יגידו.
2. זה מתאים ל"ראש" של ניקון. כשהיא שולפת קלף שהיא יודעת או חושבת שיהיה קלף מנצח היא גם שולפת מחיר בהתאמה. זה קרה עם העדשות שציינתי לעיל, זה קרה עם ה 18-200, זה קרה עם ה D3 שהרימה מחיר גבוה מול המתחרה שלה (1DMK3), זה קרה עם ה D300 שאין לה בינתיים מתחרה בבנייה, בביצועים ובגמישות שלה. זה קרה עם עדשות ה AFS  VR הארוכות שלה (שעדיין קשה למצוא בחנויות) שביצועיהן האופטיים עולים על כל מה שראינו בעבר ועוד ועוד. הניקוניסטים נאנחים ושולפים את הארנק. במקרה של ה D3 גם חלק נכבד מצלמי הספורט והארועים שאינם ניקוניסטים עשו זאת.
ניקון מנסה למקסם את הרווחים שלה על מוצרים מובילים.
מצד שני, היא שמרה על מחירים שפויים יחסית לעדשות מעולות שלה כמו ה 200/2 AFS VR, 70-200 /2.8 ועוד כהנה, בהן היא זולה מהמתחרות.
היא נשענת על ארסנל "צעצועים" ייחודיים שמושכים אליה הרבה לקוחות כמו ה 200-400, כמו ה 10.5 מ"מ עין הדג ל APS, כמו ה 105/2.8 VR AFS מיקרו ועוד.
ימים יגידו מה הסיבה למחיר המופקע הזה.
אם ניקון הימרה על האיכות וההימור יצלח לה, ספק אם נראה ירידה משמעותית במחיר, גם אם קנון תשחרר את ה MK4 שלה בת ה 27-28 מ"פ במחיר נמוך יותר. לכל היותר תוריד ניקון את המחיר ב 10%. אם דוחות המבחן יקבעו שיחס מחיר/ביצוע של ה D3X לא ראוי, אזי ניקון לא תמכור מספיק מהמצלמה כדי לכסות את המו"פ שהושקע בה.
הסבירות לסצנריו זו קלושה למדי כי המצלמה רצה לפחות 8 חודשים בשטח במבחני אלפא וביתא ובנויה על גוף שכבר הוכיח את עצמו מעל ומעבר.
מאידך, אם זה בגלל ההסכם שעשתה עם סוני ואם ההסכם מוגבל בזמן, מחירה יצלול לכיוון ה 5000 דולר לערך -  אז היא תהיה ברת תחרות מבחינת מחיר לכל מתחרותיה – הנוכחיות והעתידיות.
הסצנריו הסביר ביותר הוא שככל שיותר צלמים מקצועיים יראו את התוצאות שהמצלמה הזו מפיקה, הם יכניסו את היד לכיס באנחה כבדה וירכשו אותה, למרות המחיר הגבוה.
הסיבה – נכון לרגע כתיבת מאמר זה (דצמבר 2008) אין שום מצלמה בפורמט 35 מ"מ שכל כך קרובה, אם לא לומר זהה בביצועיה, למצלמת פורמט בינוני בעלת חיישן דומה בכמות הפיקסלים כמו ה D3X.
כדי לנעוץ מסמר נוסף בארון מצלמות הפורמט הבינוני בעלות ה 20-30 מ"פ חיברה ניקון למצלמה זו אופטיקה שרק כעת ניתן לראות ולהתרשם מאיכותה, כל זאת במחיר שהוא חצי ופחות ממצלמת פורמט בינוני מקבילה. (יש לזכור כי עדשת איכות של מצלמות פורמט בינוני יכולה בקלות להגיע למחיר ה D3X, אבל ה D3X משתמשת בעדשות פורמט 35 מ"מ.)
אין ספק שמתחיל להיטשטש הגבול בין מצלמות ה 35 מ"מ למצלמות הפורמט הבינוני.
האחרונות ייאלצו לרדת מהעץ הגבוה של המחיר שלהן, בפרט שאנו רואים רק את קצה הקרחון של מתקפת ה 35 מ"מ.
בעתיד (הקרוב?) נראה את מצלמת ה S2 של לייקה שהיא יצור כלאיים בין מצלמת 35 מ"מ ופורמט בינוני, עם 37 מ"פ שמתומחרת כמצלמת פורמט בינוני על עדשותיה (טעות קשה לדעתי).
היא תצטרף לדור ה DSLR החדש שיצוץ בפורמט 35 מ"מ בין שלוש המתחרות בשנים הקרובות עם חיישנים שיגיעו ל 35 מ"פ לערך.
צפיפות זו, נכון להיום, נושקת ואפילו עוברת את הקיר האופטי האפשרי של העדשות המעולות בנות ימינו, אבל גם שם לא תם המרוץ.
אנו חיים בתקופה מעניינת מאוד בתהליך האבולוציה של המצלמות הדיגיטליות.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק