ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» ראייה צילומית » פרטים
ראייה צילומית
נוספה: 14/10/2008
גרסה להדפסה
Share |
משחקים של אור 1 – אורבניה צפיות: 3685
האור הוא חומר הגלם של הצלם – קלישאה ידועה אבל עדיין מאוד נכונה. בסדרה זו אשוחח על האור, האיכויות שלו וכיצד ניתן להפיק ממנו את המרב.
בפרק זה אדבר על אורות הכרך, ומה הם מציעים לנו, כצלמים.
את אורות הכרך אחלק לשלושה סוגים – אור הלילה כמובן, האור במקומות שמוארים באופן מלאכותי והאור שביום בכרך.
לכל סוג של אור ישנה את האיכות שלו ודרך ההתמודדות הצילומית הטובה ביותר עבורו.
נתחיל באורות הלילה.
אורות מלאכותיים הם בדרך כלל אורות נקודתיים עזים שעשויים לגרום לאי נעימות של צפייה בהם בצילום. כאשר אנחנו משוטטים בעיר גדולה בלילה, אישוני העיניים שלנו בדרך כלל פתוחים לרווחה כדי להבחין בפרטים באזורי האופל ונסגרים כאשר אנו מכוונים את עינינו לכיוון מקורות האור.
פתיחת וסגירת האישונים מאפשרת לנו שליטה טובה בכמות האור המגיעה לרשתית, ויוצרת טווח דינמי גדול שמאפשר לנו מחד להבחין בפרטים באופל ולהסתגל בקלות למקום מואר היטב מבלי שנסתנוור.
המצלמה מוגבלת מאוד בהשוואה לעין האנושית כי ברגע הלחיצה על המחשף מצב מסויים בלבד נלכד על הפילם או החיישן.
בעולם הדיגיטלי ניתן להתמודד עם זה בצילום רצף בחשיפות שונות (Bracketing) וחיבור התמונות יחדיו על מנת ל"מתוח" את הטווח הדינמי (HDR). בשיטה זו ניתן כמובן להרוויח  טווח דינמי, אך לעתים קרובות התוצאה איננה נראית לנו טבעית.
טכניקה אחרת היא שימוש בעיבוד ממוחשב – בפרוצדורה הקרויה Shadows and highlights על מנת להאפיל או להבהיר אזורים המצויים על גבול היכולת של המצלמה להכיל את טווח הבהירויות.
נקל לעשות את זה בתמונות שצולמו בפורמט RAW, שם חומר הגלם הצילומי הוא בדיוק מה שיצא מהחיישן ללא כל עיבוד נוסף ובכלי "פיתוח" דיגיטליים ניתן להוסיף או להחסיר סטופים של חשיפה.
אבל – בשום טיפול לא נוכל לקבל את הטווח הדינמי של העין שלנו – וזאת מכיוון ש"צמצם" העין שלנו – האישון, מתאים את עצמו באופן דינמי לכמות התאורה בחוץ.
למה המשל דומה? כאשר עושים בדיקת עיניים, לעתים קרובות מטפטף הרופא תרופה לעינינו המרחיבה את האישונים. התרופה בעצם מרפה את השרירים הסוגרים את האישון והוא הופך פתוח לגמרי.
כשהבדיקה מסתיימת והרופא סיים להציץ לתוך העין שלנו, קשה לנו להתמודד עם תאורת יום הואיל וכמות האור שמגיעה לנו לרשתית גדולה מדי ואנו מסתנוורים בקלות.
יש פתרונות – להרכיב משקפי שמש כהים או להמתין שהשפעת התרופה תתפוגג.
אבל זהו בעצם המצב שקורה עם המצלמה. אצלה ה"אישון" בצילום לילה פתוח בגודל קבוע – לגודל שקבענו אנו במצלמה ואז "חלון" הבהירויות הנלכדות על ידי הפילם או החיישן מוגבל בגודלו.
מה עושים?
בוחרים באזור שאנו רוצים שיהיה חשוף כהלכה ומתעלמים מהשאר (זה כמובן אם איננו רוצים לעשות מניפולציות ממוחשבות לאחר מעשה). המוח שלנו ישלים את מה שצריך.
נראה כמה דוגמאות.
אורות והשתקפות במים:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/15sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 34mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 51 Date Taken: 2003:05:26 23:26:18 Color Space: sRGB

ועוד אחת:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/5sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 22 Date Taken: 2003:05:28 23:20:42 Color Space: sRGB

ושלישית – עם התרחשות בשמים:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 2sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 22 Date Taken: 2003:05:29 00:23:19 Color Space: sRGB

המשותף לשתי התמונות הראשונות הוא השילוב של "חם וקר" – אורות אדומים עם שמים ומים בצבע כחול. השילוב הזה מצליח לעורר בנו רגשות עדינים של כמיהה.
בתמונה השלישית – מועבר לילה "נטו" עם שמים אדומים וגם המים כבר איבדו מצבעם. בלילה הם כבר לא כחולים והואיל והוא נטול עומק צבע וקונטרסטים, האפקט שלו עלינו הוא אחר לחלוטין. חוסר קונטרסט צבעוני יכול דווקא ליצור אוירה מסוג אחר שאותה נראה מיד.
דוגמה נוספת לצילום אורבני לילי – זוג במוסקבה. מוטיב ה"הליכה אל האור" נוצר ממדידת אור מאזור מואר חלקית שהשאירה הרבה פרטים בתמונה על חשבון שריפה מסויימת של האורות הבוהקים:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/6sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 12mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 18 Date Taken: 2003:11:26 21:34:26 Color Space: sRGB

בצילום הבא העדפתי את הקטעים הבהירים על חשבון הכהים ומבחירת זוית הצילום והחשיפה נוצרו הצללים המיוחדים בתמונה – מה מעביר היטב את תחושת הלילה במקום:
Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/20sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 23mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 34 Date Taken: 2005:09:25 20:24:07 Color Space: sRGB

דוגמה אחרונה לצילום לילי – הפעם השמים נצבעו כחול ואורות המבנה ה"חמים" גיוונו את התמונה ויצרו תערובת ויזואלית נאה עם ההשתקפויות מהחלונות הלא מוארים:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/50sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 56mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 56 Date Taken: 2008:08:24 21:51:14 Color Space: sRGB

בסדרה הבאה אציג אפקטים של תאורה פנימית ביום או בערב בתוך מבנים.
בדוגמה הראשונה רואים אנו בית קפה מואר באורות חמים המוזגים צבע חם על כל התמונה. לא ניסיתי לתקן את איזון הלובן כי האוירה החמה שיצרה התאורה מתאימה לאוירה במקום:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/30sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2008:05:02 20:11:01 Color Space: sRGB

הצילום זה, למרות היותו נטול קונטרסטים של גוון, מכניס אותנו לאוירה הנכונה שבמקום.
תאורה פנימית משולבת באור יום בכניסה למוזיאון צילום במאלמו, שוודיה, מעבירה היטב את האוירה במקום ואת נושא הצילומים המוצגים:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/40sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2008:08:24 15:27:30 Color Space: sRGB

בצילום הבא עשיתי שילוב של אור יום ואור הנרות בתוך קתדרלה. שוב חיבור של "חם וקר" שעושה היטב את מלאכת העברת המסר הצילומי:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 500 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2008:08:22 11:35:22 Color Space: sRGB

בשתי התמונות הבאות מועבר היטב הניכור בקניון בזכות התאורה הלבנה מגוונת, חסרת הרחמים שלו:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/60sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2008:08:23 13:47:21 Color Space: sRGB

והשניה:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/30sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2008:08:23 13:39:40 Color Space: sRGB

כאן נעזרתי באלמנטים כמו קוים מובילים וצורות גאומטריות כדי לחדד את מסר הניכור.
בסדרה הבאה אציג שלוש תמונות שצולמו בחוץ ובהן שיחקתי באור הזמין.
בדוגמה הראשונה – שעת בין ערביים – עם צללים על קירות הבתים ואורות הבתים שכבר הודלקו. גם בצילום הזה השתמשתי במוטיב ה"חם-קר" שמעביר לדעתי היטב את אוירת הין הערביים:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/40sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2008:08:20 21:35:30 Color Space: sRGB

בדוגמה הבאה – שוב "חם-קר" בין שמים כחולים והחזרים חמים של אור שמש מחלונות לעבר הקירות האדומים (אפילו שלט הולכי הרגל הוא כחול ולכן כללתי אותו בצילום):
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2008:08:22 12:46:36 Color Space: sRGB

בדוגמה האחרונה – שוב חזרה על המוטיב של "ללכת אל האור" הפעם העין מובלת במסדרון כשהאופניים לאורך המסדרון מסבירים את סטטוס ומהות המקום והכלים העדיפים על יושביו:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/50sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 15mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2008:08:22 13:39:05 Color Space: sRGB

לסיכום פרק אורות הכרך – ניתן להשתמש בכל צורות האור הקיים ברגע נתון. שני המוטיבים האהובים עלי ביותר הוא חיבור של אורות שונים, של גווני כחול-אדום "חם-קר" שהם בעלי יכולת להזיז לנו משהו בבטן דרך העין. המוטיב השני הוא ההליכה אל האור.
האור הוא אכן חומר הגלם שעוזר לנו להעביר את מה שאנחנו מרגישים במקום מסויים בו היינו ואת מה שראינו.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק