מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים לצילום מוצלח » פרטים
טיפים לצילום מוצלח
נוספה: 20/4/2008
גרסה להדפסה
Share |
מכחול עומק השדה 2 – החטא ועונשו צפיות: 5616
במקום אחר כתבתי על שימושים חריגים באופטיקה – מחוץ למסגרת ה"מותר".
בכתבה זו ארחיב את הנאמר, ואוסיף דוגמאות שימושיות מה מותר ומה כדאי לעשות.
כולנו מכירים את המושג מכפל – Teleconverter – שיודע להאריך את אורך המוקד של עדשה קיימת בכופל מסויים – 1.4, 1.7, 2, 3 וכ"ו.
השימוש במכפל הוא צעד של מצוקה בעיני רבים - חייבים אורך מוקד גדול יותר, ואין היד משיגה לשלם הרבה מאוד כסף לעדשה ארוכה, אז מכפל הינו פתרון זול יחסית.
הרחבתי גם את הדיבור בעבר על יתרונותיו וחסרונותיו של המכפל. רק אחזור ואומר – מעט מאוד עדשות "נהנות" מתוספת מכפל. עדשות זום, לבד מעדשות בודדות, לא מסתדרות היטב עם מכפל.
מכפל של 1.4, מכפיל את אורך מוקד העדשה פי 1.4 אך גם מוריד את כמות האור המגיע לפילם או לחיישן בתחנת צמצם אחת.
למשל, עדשת 200 מ"מ הופכת עם מכפל 1.4 לעדשת 280 מ"מ, אך אם הצמצם המרבי שלה היה 2.8, הוא הופך לצמצם מרבי של 4 – סטופ אחד פחות.
מהירות המיקוד יורדת בדרך כלל עם מכפל, וככל שמקדם ההכפלה שלו גבוה יותר, מהירות המיקוד יורדת עוד ועוד – עד לאבדן יכולת המיקוד אוטומטי באופן מוחלט. יחד עם הירידה במהירות המיקוד, נופלים גם הביצועים האופטיים של העדשה + מכפל.
החדות נפגעת, הבוקה נפגע וגם הקונטרסט הכללי בתמונה ואיתו המיקרוקונטרסט (יכולת ההפרדה של הבדלי גוונים דומים) נופלים.
אחד הפתרונות לבעיה זו הוא סגירת צמצם. סגירת הצמצם מקטינה את הנפילה בחדות ובקונטרסט, אך גם מפחיתה את כמות האור שמגיעה לפילם או לחיישן.
עדשה איכותית למשל, כמו העדשה בדוגמה למעלה – עדשת ה 200/2.8 הופכת כאמור על ידי תוספת מכפל של 1.4 לעדשת 280 / 4. כדי לקבל ממנה חדות דומה כמו מהעדשה המקורית בצמצם פתוח, יש לסגור עוד תחנת צמצם לערך (זה תלוי באיכות העדשה המקורית ובאיכות המכפל).
קיבלנו אם כן עדשת 280 / 5.6.
אם נרכיב מכפל X2 על העדשה נקבל עדשת 400 / 5.6 ונצטרך לסגור עוד תחנת צמצם ל 8 כדי לקבל חדות סבירה.
הסיבה לנפילה די פשוטה. המכפלים הטובים בנויים מ 5-7 אלמנטים אופטיים והם נוספים בטור לאלמנטים האופטיים של העדשה. העדשה המקורית מקוזזת היטב (אם זו עדשה טובה) נגד עיוותים ואבדן חדות והנה, נוספו לפתע עוד מספר לא קטן של אלמנטים "זרים" למתכון האופטי.
זהו מרשם בדוק לנפילה באיכות.
לכן, משתדלים להשתמש במכפלים רק כפתרון מצוקה ובעיקר לעדשות פריים (בעלות אורך מוקד קבוע) ופחות לעדשות זום.
כאן אציג "מכחול" אופטי מעניין שדווקא לוקח את התוצאה הצילומית למחוזות חדשים, ומשתמש באופן יצירתי בחסרונות של המערכת המשולבת – עדשה + מכפל.
בשילובים מתאימים ניתן ליצור ברקע של הנושא, מחוץ לעומק השדה הרגיל של המערכת, אפקטים ויזואליים מעניינים, שעשויים לגרום לעניין אצל הצופה.
מכפלים "מקלקלים" בוקה נאה של עדשה.
עבור הדוגמאות השתמשתי במגוון עדשות – רובן בעלות בוקה נאה מאוד מלכתחילה.
הדוגמאות הראשונות נעשו בעדשת ניקון 135 / 2 שהיא עדשה ממשפחת ה DC – בעלות היכולת לשלוט באיכות ובמיקום אזור הטשטוש בתמונה. במהלך הצילומים השארתי את העדשה עם מערכת יצירת הטשטוש המכוון במצב "0" – כלומר לא פעיל.
על העדשה הרכבתי מכפל קנקו X1.4 שהפך אותה לעדשת 189 מ"מ צמצם 2.8 וצילמתי בצמצם פתוח לרווחה. המערכת איננה מדווחת את אורך המוקד האמיתי ואת הצמצם האמיתי כי העדשה איננה ממשפחת עדשות ה AFS של ניקון.
בדוגמה הראשונה נראה את האיכות החריגה של הנושאים שמחוץ לפוקוס ולמרכז – קרוב לשולי התמונה. גם העדשה המקורית נותנת אפקט טשטוש נאה, אך לא כזה פרוע:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2 Max Aperture Value: 2 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2008:04:20 13:11:05 Color Space: sRGB

גם הדוגמה השניה מראה בחלק העליון של התמונה התנהגות דומה, המזכירה להבות של אש:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 2 Max Aperture Value: 2 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2008:04:20 13:11:22 Color Space: sRGB

בדוגמה השלישית מופיעים הגבעולים שמחוץ לפוקוס בצורת "נחשים" מתפתלים. בגלל תוספת המכפל. הבוקה המקורי שיצר מריחה עדינה של הרקע יצר כאן מחזה סוריאליסטי:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/250sec F Number: 2 Max Aperture Value: 2 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2008:04:20 13:12:48 Color Space: sRGB

גם הדוגמה הרביעית מראה התנהגות דומה, אך נאה פחות בגלל האלמנטים הזוהרים ברקע. יש ללמוד לא להכליל בצילומים מסוג זה אלמנטים חריגים בתאורתם הואיל והאפקט הנאה יכול דווקא להתקלקל:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2 Max Aperture Value: 2 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2008:04:20 13:13:40 Color Space: sRGB

בדוגמה הבאה נוצר רקע צבעוני עשיר ומוזר בצורתו:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2 Max Aperture Value: 2 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2008:04:20 13:14:33 Color Space: sRGB

העדשה הבאה שהשתמשתי בה היתה עדשת ה 180 / 2.8. גם לה צירפתי מכפל 1.4 של קנקו.
התוצאה היתה עדשת 252 מ"מ צמצם 4. אף זו עדשה שבצילום ללא מכפל נותנת רקע ובוקה נאה וקרמי. עם המכפל קיבלנו תוצאות אחרות.
צילום של הפרחים הוורודים מול הקיר הלבן הפיק תמונה נאה לעין, אך בפינה הימנית למטה קורים דברים ויזואליים מעניינים – צורת המריחה של הרקע הצבעוני – ירוק וורוד משתנה לחלוטין:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/320sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2008:04:20 13:20:05 Color Space: sRGB

גם בדוגמה הבאה נוצרו מחוץ לטווח עומק השדה צורות וצבעים מעניינים:
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/500sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2008:04:20 13:21:45 Color Space: sRGB

בצילום הבא, הורדים הצהובים יוצרים תחושה של מצעד צבאי, דווקא משום שהרקע לא נימוח ואיננו "שקט":
Model: NIKON D300 Exposure Time: 1/800sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2008:04:20 13:22:46 Color Space: sRGB

הדוגמה הבאה צולמה עם עדשה "פשוטה" – עדשת ה 50 מ"מ צמצם 1.8 עם מכפל קנקו X1.4 מורכב עליה.
לעדשה זו אין בוקה מיוחד ביופיו, והמכפל לא תורם דבר לאיכות הויזואלית, אבל דווקא "קלקול" זה, בפרט בחלק העליון של התמונה, שם נוצרו הרבה עיגולים מוזרים - תורם לעניין הויזואלי בצילום:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 2 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 50mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 75 Date Taken: 2007:03:30 15:13:10 Color Space: sRGB

הדוגמה האחרונה נעשתה עם אחת מ"מלכות הבוקה" – עדשת ה 85/1.4 של ניקון. לעדשה זו איכות אופטית גבוהה מאוד ובנוסף היא אידיאלית לצילומי פורטרט וצילום כללי בזכות איכות הבוקה שלה.
אם נרכיב עדשה זו על מכפל X2 (טמרון) נקבל עדשה עם אורך מוקד של 170 מ"מ עם צמצם מרבי 2.8. אורך המוקד ה"אמיתי" והצמצם האפקטיבי אינם מדווחים ב EXIF.
התמונה הבאה נוצרה בצמצם פתוח לרווחה. הבוקה שנוצר משילוב זה הוא פשוט מדהים. המכפל לא קלקל את האיכות של הבוקה. התמונה חדה היכן שצריכה להיות והרקע – ממש קרם:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/125sec F Number: 1.4 Max Aperture Value: 1 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 127 Date Taken: 2003:12:20 10:55:24 Color Space: sRGB

עשיתי בסדרה זו הרבה "חטאים" והרכבתי על עדשות איכותיות  מכפלים בידיעה ברורה שהאלמנטים מחוץ לעומק השדה, ברקע, ישנו את תכונותיהם. ה"עונש" -  סדרה של תמונות שמאוד מעניינות ויזואלית.
אם יש לכם מכפל בארסנל האופטי, קחו אותו וצאו לשחק עם העדשות שלכם.
ראו מהו השילוב הטוב ביותר, לאו דווקא למטרת הארכת אורך המוקד - אלא דווקא ליצירת מכחול שיצייר לכם את הרקע בדרך אחרת לגמרי.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק