ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» ראייה צילומית » פרטים
ראייה צילומית
נוספה: 27/8/2007
גרסה להדפסה
Share |
כל המוסיף גורע? צפיות: 4759
לעתים קרובות אני נוהג להטיף לחפש אלמנטים נוספים בתמונה שיחזקו או ידגישו את הנושא העיקרי.
בהרבה מאוד מקרים, אלמנטים נוספים בתמונה באמת מחזקים את המסר, יוצרים איזון מעניין, עוזרים להכניס את הצופה לתוך האוירה וכן הלאה.
אם תתבוננו בהרבה תמונות שלכם – ולא בנושא התמונה, תוכלו לגלות די בקלות את "שחקני המשנה" שתפקידם לא קטן כלל וכלל. לעתים, הם משביחים את התמונה, לעתים – הם פשוט מקלקלים אותה.
אינני מתייחס בדברי לאלמנטים שממש מפריעים כמו שקית זבל על החוף כשמצלמים דוגמנית, או מקור אור מעצבן שמושך את העין אליו.
את אלו – צריך לראות ולסלק עוד בשלב הצילום. אם לא שמתם לב, אז נגריית פוטושופ יכולה להציל את התמונה.
כוונתי לאלמנטים שלכאורה משלימים, מוסיפים וסוגרים את הקומפוזיציה שתהיה "עגולה", הרמונית. אך האם הם תמיד עושים את העבודה?
כתבה זו באה לשים סימן שאלה על כמה כללים שנראים לנו טבעיים וחיוניים.
למה המשל דומה? למלח במרק. ללא מלח – המרק תפל. עם יותר מדי מלח – הוא בלתי אכיל. כמות המלח במרק בעצם קובעת האם הוא יהיה טעים לנו או לא. יש לבזוק אותו במידה הנכונה, וצריכה להיות הרגישות ביד, שמגיעה אחרי לימוד והרבה נסיון, על מנת לתבל את המרק או התמונה במידה הנכונה.
מהי המידה הנכונה?
זה תלוי במסר שאנחנו רוצים להעביר (יצאנו מהמטבח וחזרנו למצלמה). לפעמים שתי עוצמות תיבול שונות תעשינה את העבודה – כל אחת בטעם קצת שונה.
כמה דוגמאות להמחיש את דברי (השתמשתי בנגריית פוטושופ כדי לעשות "צילום חוזר" על מנת להמחיש את דברי).
הראשונה – צילום קלאסי מהכנרת. גלשני רוח, סירות, אקשן על רקע מטושטש:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2007:08:17 16:10:46 Color Space: sRGB

"צילמתי" אותה שוב בנגרייה (קצת ברשלנות) והסיפור השתנה מקצה לקצה. כעת זהו הרוכב הבודד על הגלשן בהשקיעה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2007:08:17 16:10:46 Color Space: sRGB

דוגמה שניה – משפחה מרומזת רובצת לה במים בכיף (הפוקוס על העלים בקדמת הפריים כדי ליצור את הסיפור המרומז). היא לא לבד, ישנן סירות במים, יש שכנים, יש צופים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/750sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 105 Date Taken: 2007:08:19 10:31:57 Color Space: sRGB

"צילום חוזר" בנגריה – והסיפור משתנה לחלוטין. פתאום הם "סגורים" בעצמם, מנותקים מכל העולם:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/750sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 105 Date Taken: 2007:08:19 10:31:57 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת – מלקט הצדפים שעל החוף עם צמד דמויות ברקע שלכאורה מחזקות את הסיפור של חוף, מים, חכה, משפחה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/640sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 310mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 465 Date Taken: 2007:08:19 11:49:00 Color Space: sRGB

אבל אם הדמויות לא היו שם – הסיפור לובש לפתע גוון מלנכולי, של ילד מסוגר בעצמו, מלקט את הצדפים בעולמו הקטן:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/640sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 310mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 465 Date Taken: 2007:08:19 11:49:00 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת – שני חברה מסתלבטים במים מלאי האקשן. הסירה החולפת מציתה את האקשן בתמונה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2007:08:19 10:12:04 Color Space: sRGB

"צילום חוזר" והנה – הסיפור משתנה. כעת המוטיב הוא דווקא הריחוק בין שתי הדמויות החולקות את אותו אגם, כל אחת לעצמה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2007:08:19 10:12:04 Color Space: sRGB

לסיום, צילום "סגור", שכולל כמה פרטים אבל כולם חלקים של אותו פאזל. הזריחה, קרני האור על המים, הסירות בקדמת הפריים עם חזיתן מכוונות קדימה וחדי העין יבחינו גם בזוג העומד על הסירה הראשונה. כאן לדעתי – כל אלמנט חשוב, אי אפשר להוסיף או לגרוע מבלי לקלקל את הסיפור – זהו מרק עם כמות מדודה ויחידה של מלח:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 38mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 57 Date Taken: 2007:08:18 07:23:53 Color Space: sRGB

ראינו בדוגמאות כיצד בקליק אחד (בנגריה) שינינו את התוכן, המסר ואת אוירת התמונה מקצה עד קצה.
זהו כוחו של ה"מלח" הצילומי. אם נתבל קצת יותר – נקבל טעם אחד, נתבל קצת פחות – נקבל טעם אחר.
לסיכום – נתבונן שניה לפני שאנחנו מקליקים – לראות מה קיים בפריים שתומך בתמונה או בסיפור אותו אנחנו רוצים להעביר ואם הוא באמת חיוני. מה יקרה אם נצלם בלעדיו? מה יהיה האימפקט החדש של התמונה? ככה בונים בזהירות את המסר הצילומי אותו אנו רוצים להעביר.
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק