מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים לצילום מוצלח » פרטים
טיפים לצילום מוצלח
נוספה: 3/8/2007
גרסה להדפסה
Share |
מכחול עומק השדה 1 – ציור של הטבע צפיות: 9327
זהו פרק ראשון בסדרה שתכלול טבע (וצבע), נוף אנושי, בעלי חיים אחרים ודומם.
מהמילון - עומק השדה - DOF = Depth Of Field- האזור החד שלפני, אחרי ומצידי הדמות המצולמת. אם יש DOF גבוה, האזור החד סביב לדמות גדול, אם ה DOF נמוך (=עומק שדה רדוד) רק חלק קטן סביב הדמות שעליה התמקדנו חד.
עומק השדה תלוי במרחק מהנושא המצולם, אורך מוקד העדשה והצמצם בו צולמה התמונה. השפעות אורך מוקד העדשה והמרחק מהנושא המצולם הן החזקות ביותר.
כבר מתחילת דרכי הצילומית (כמעט) בשנת 1969 כששמתי את ידי על ה SLR הראשונה שלי – הניקורמט האגדתית, קניתי איתה בגלל מחסור מזומנים רק את עדשת ה 50/2.
כבר אז התאהבתי בצמצם הפתוח כי ראיתי מה אפשר לעשות איתו:
Model: Nikon SUPER COOLSCAN 5000 ED Color Space: 65535

השימוש בצמצם פתוח מאפשר לבחור את נקודת הפוקוס המדוייקת ולנתב את עינו של הצלם לאן שאנחנו רוצים שיגיע. ניתן להגיע לתוצאות דומות גם בצילום ממרחק קרוב או בשימוש בעדשה ארוכת מוקד כפי שנראה בסדרת כתבות זו.
בשביל מה זה טוב? מתי זה לא טוב?
אם נצלם נופים רחבים, אנחנו נרצה להעביר את הגודל והמרחב. אז נצלם בעדשה רחבת זוית (שממילא עומק השדה הטבעי שלה גדול) ונסגור צמצם כדי שכל הסצינה המוכלת בתוך הפריים תהיה חדה.
אם נצלם קבוצה של אנשים או ילדים – כמו צילום משפחתי או צילום באירוע, נרצה שכל האנשים יתקבלו בחדות טובה.
אם נצלם צילום טכני או ארכיטקטוני, נרצה שהכל יהיה חד וחשוף כהלכה.
המשותף לכל סוג הצילומים הללו -  הם אינפורמטיביים-תיעודיים. אנחנו מעבירים מידע חזותי עם מסרים פשוטים לצופה. תמונות כאלו יכול לצלם כל אחד שיודע להחזיק מצלמה ביד, שיש לו ידע טכני מינימלי וכל יעודם הוא להעביר תמונת מצב אובייקטיבית ככל האפשר.
מאידך, צילום בעומק שדה רדוד, הוא ביטוי לעין האישית של הצלם. מה הוא רואה בתמונה? מה מרומז ברקע? באילו חיבורים הוא בחר כדי לחזק את המסר?
גם אלו הם בעצם צילומים אינפורמטיביים, אך סובייקטיביים לחלוטין.
זה דומה לחיתוכים בתמונה – שאז הצלם משתמש בבנייה חריגה של הפריים כדי להעביר את המסר, יחד עם החיבורים והאסוציאציות של אלמנטים אחרים בתמונה, אבל זה נושא אחר שיידון בפעם אחרת.
השימוש בעומק שדה מובדל כדי להעביר מסר הוא כלי חשוב בארסנל שלי ומשמש לי כמכחול אהוב על צייר. אני יכול לשקוע לתוך עולם הדמיון בשעה שאני מחזיק את המצלמה ולבחור את המציאות שאני רואה אותה לציור ולהצגה בעזרת מכחול זה.
המכחול איננו מחייב דווקא עדשה יקרה גדולת צמצם. כמעט עם כל העדשות ניתן ליצור מכחול שכזה.
אפילו עדשות הקיט הפשוטות יוכלו לשמש כמכחול. אולי לא ממש עדין, אבל אם נצלם במצב הטלה המכסימלי - מהמרחק המינימלי, כבר נוכל לקבל בידול טוב מהסביבה.
לרקע ולביטויו יש תפקיד חשוב בסוג הצילום הזה. גם אם נזרוק את הרקע החוצה מהפוקוס, צורתו ואיכותו (הבוקה שלו) משמעותיים בהעברת המסר.
מאידך, ניתן להשתמש גם בבוקה "גרוע" ליצור רקע שונה. ה"ידועה לשמצה" בנושא הבוקה שלה היא עדשת מראות היוצרת "בייגלך" מנקודות אור המצויות מחוץ לפוקוס. אבל – ניתן להשתמש בזה כמו במכחול משני דווקא להוסיף לסיפור המעורפל. בדוגמה זו הכנסתי בעזרת עדשה זו את הצופה לעולם ביזארי ומשונה. האופיין של העדשה תורם - ובעצם "מצייר" לנו רקע מעניין לתמונה. מעז יצא מתוק...:
Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/80sec F Number: 11 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 1000mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1500 Date Taken: 2005:07:16 12:27:25 Color Space: sRGB

כעת, נראה את המכחול במגוון של פעולות – ונלך מהקל אל הכבד.
הדוגמה הראשונה – בחירת נקודת הפוקוס על העלה של המגנוליה, והרמז מצוי ברקע – הפרח הצהוב האופייני:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2006:05:20 11:23:53 Color Space: sRGB

הדוגמה הבאה – הפוכה. הנושא העיקרי חד – הרקפת והטיפה - הרקע מרמז על עוד רקפות:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3.4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2007:02:16 10:34:00 Color Space: sRGB

הדוגמה השלישית – שלל צבעי הפירות הקטנים. הרקע ממש לא חשוב – ציירתי את המציאות שראיתי:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/30sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:07:29 11:24:48 Color Space: sRGB

הדוגמה הרביעית דומה לשניה – חזרה מרומזת על נושא מפוקס:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/60sec F Number: 5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:07:08 09:59:55 Color Space: sRGB

הדוגמה הזו בנויה הפוך לכללים – הנושא המרוחק חד והנושא הקרוב דווקא מטושטש. הצילום גם בנוי בניגוד לכללי האי-מרכוז. הרעיון מאחוריו – אם מתבוננים בעלי של הפרח זמן מה, הפרח המטושטש בחזית התמונה שואב את הצופה פנימה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/20sec F Number: 8 Max Aperture Value: 4.4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:07:22 12:41:58 Color Space: sRGB

בדוגמה הששית משחק הרקע תפקיד חשוב ומעצים את תחושת הזרימה של הפרח כלפי מעלה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5 Max Aperture Value: 4.7 Focal Length: 116mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 174 Date Taken: 2006:05:20 11:19:25 Color Space: sRGB

הדוגמה הבאה מקרבת אותנו למכחול האבסטרקט. פרחו היבש והמסתורי של הלוטוס עם הפרח המרומז ברקע והעלים המרוחים כמו קרם משלימים את האגדה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4.2 Max Aperture Value: 4.2 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:07:08 10:11:51 Color Space: sRGB

הדוגמה השמינית - שמש שזורחת על הפרח ומיקוד מבדל מחושב יוצרים להבה מפרח תמים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.7 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:07:08 11:17:21 Color Space: sRGB

וחידה נוספת, על גבול האבסטרקט – מה יש מעבר לפרח?:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:07:22 12:38:48 Color Space: sRGB

בדוגמה העשירית – אני משחק עם האור ברקע, עם בחירת זוית של צילום שמוסיפה צבע לתמונה מהפריחה האחרת, צילום מקרוב מאוד עם עדשה בעלת בוקה מרתק, הכל יחד יוצר את הסימפוניה הצבעונית הזו:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2007:05:26 11:34:10 Color Space: sRGB

ולסיום, אבסטרקט מלא. צילום ממרחק זעיר עם עדשה הפוכה על עדשת המאקרו יוצר חלום צהוב-אדום שתלוש מכל מה שאנו מכירים ויכולים לראות בעין:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/60sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2007:07:07 13:09:24 Color Space: sRGB

שימוש בעדשות מאקרו, צילום מקרוב, צמצם פתוח, שימוש במאקרו ארוך מוקד – אלו רק חלק מהכלים שלי לצייר את הטבע במכחולי. אינני יוצר תמונות למדריך פרחים או צמחים, אני משתמש בצבעי הטבע העשירים ובמכחולים האופטיים המצויים ברשותי כדי להעביר את מה שעיני רואות.
בפרק הבא -  ציור של נוף אנושי עם כלים אלו. 
 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק