מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים לצילום מוצלח » פרטים
טיפים לצילום מוצלח
נוספה: 28/7/2007
גרסה להדפסה
Share |
על לבן וצבעוני צפיות: 4773
בהמשך למאמרו המצוין של משה רונן במאמרי גולשים, רציתי להביא כמה דוגמאות שממחישות את המשמעות של איזון הלובן – White balance ודרכי התיקון שלו במצלמה.
עולם הצבע נראה שונה לכל אחד מאיתנו. תפיסת הצבע במוח שונה מאדם לאדם. בצעירותנו למדנו לקרוא לכל צבע בשמו, אך האם אנחנו רואים אותו באותה צורה? התשובה מעורפלת גם למדענים.
את מה שהעין שלנו לוכדת עם חיישני הצבע שלה ששונים מאדם מאדם, גם המוח מעבד אותות אלו בצורה שונה מאדם לאדם.  
מה זה אדום? אנחנו יודעים את אורך הגל המייצג אדום, אבל כיצד כל אחד מאיתנו רואה זאת, לא נדע.
לחלק לא קטן מהאנושות קיים הבדל גם בין העיניים עצמן. שימו לפני עיניכם דף עם אלמנטים צבעוניים, סגרו עין אחת, בחנו את הדף ואח"כ עשו זאת עם העין השניה. שחקו הלוך וחזור עם העיניים ובהחלט יתכן  שתגלו שבעין אחת הגוונים טיפה שונים מהעין השניה.
כדי ליצור משהו תקני שיוגדר כצבע ספציפי ומוחלט, קבעו סקלה של טמפרטורה שנמדדת במעלות קלוין. סקלת קלוין פשוט מוזזת למעלה ב 273 מעלות ממעלות צלסיוס שאנחנו מכירים (0 מעלות צלסיוס = 273 מעלות קלוין, 0 מעלות קלוין = 273- מעלות צלסיוס = האפס המוחלט).
מאין זה בא? ממשהו שהפיסיקה קוראת לו טמפרטורה של גוף שחור. זה נשמע קצת סתום, אז נמחיש את זה בדוגמה. נניח שיש לנו מוט ברזל ואנחנו מחממים אותו. בתחילה, הוא נשאר בצבעו הקודם (הוא משנה צבע, אבל זה קורה מחוץ לתחום הראייה שלנו). אח"כ הוא מקבל צבע אדום כהה, אדום בהיר, כתום, צהוב, לבן, תכלת, כחול וכן הלאה.
נורת להט מתנהגת בצורה דומה. ניקח נורת להט מפנס של רכב למשל ונחבר אותה לספק כוח משתנה.
המתח במצבר המכונית הוא 12 וולט, ואנחנו ניתן לנורה רק וולט אחד. סביר שלא נראה דבר. נעלה לאט לאט את המתח ונראה שהיא בתחילה זוהרת באור אדום חלש שהולך והופך לצהוב וללבן. אם נעלה את המתח יותר מדי, היא תכחיל לשניה ואז תישרף. טמפרטורת חוט הלהט עולה, וכך עולה פליטת האור שגם משנה גוון לכיוון הכחול ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר.
אז קבעו סקלה של צבעים שמבוססים על אורך הגל (הגוון) שפולט גוף שחור כשמחממים אותו.
התחום שאנחנו רואים משתרע מן האדום (בסביבת 2000 מעלות קלוין) לכחול (כ- 12,000 מעלות קלוין ומעט יותר).
כל מקור אור  פולט אור באורך גל אחר (גוון אחר = טמפרטורה שונה) אשר צובע את המקום שהוא מאיר עליו בגוון אחר. העין שלנו, בזמן הצפייה, מקזזת על זה (פילטר אוטומטי במוח), אבל המצלמה רואה את הגוון ויוצרת תמונה שאם נתבונן בה אחרי הצילום, נוכל להבחין בסטיית גוונים.
המטרה באיזון הלבן הוא יצירת מצב שבו משהו שהוא באמת לבן, יהיה לבן אמיתי ולא מגוון מהאור המוחזר עליו ממקור האור.
למשל, בבית בערב, נורות הלהט יוצרות אור צהבהב. מבזק יוצר אור כחלחל.
איזון הלובן הינה בסה"כ פעולה אשר מקזזת את הגוון בשטח עם גוון נגדי הפוך המופעל המצלמה כדי שלבן יחזור להיות לבן (ולא צהבהב תחת אור נורות או כחלחל תחת אור פלש).
לשם כך מופעל במצלמה שלנו מעין פילטר דיגיטלי בגוון ההפוך לגוון השולט בחוץ ומבטל אותו.
המצלמה מאפשרת לנו מספר דרכים להתמודד עם הגוונים בעולם סביבנו כדי לקבל בסופו דבר את הצבעים הנכונים ואת הלבן שיהיה לבן.
דרך אחת – יש למצלמה PRESET קבועים שניתנים לבחירתנו והם מפעילים מסננים קבועים לקיזוז גווני האור במצבים אלו.
דרך שניה – קביעה ידנית של טמפרטורת האור באזור הצילום במעלות קלוין. אם נצלם למשל תחת אור כתום, נגדיר את טמפרטורת האור נמוכה והמצלמה תשלוף פילטר אלקטרוני שיקזז את הגוון הזה ויחזיר את הלבן למקומו.
דרך שלישית – קביעה ידנית, על ידי כיוון המצלמה לקיר שאנחנו יודעים שהוא לבן או דף לבן ונקבע את איזון הלבן.
ניתן גם לכסות את העדשה עם תחתית של גביע גבינה לבנה או מסנן לבן מתאים ונמדוד את הטמפרטורה (גוון האור) על ידי כיוון המצלמה למקור האור.
הבה נראה כמה דוגמאות להמחשה שצולמו מאותו המקום, באותה השעה ובמצבים שונים של איזון לובן במצלמה.
אם נכוון את המצלמה לאיזון לבן אוטומטי, תחשב המצלמה בעצמה, בשעת הצילום את הגוון השולט בסביבה ותקזז אותו מצבעי הנושאים המצולמים בפריים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:57:49 Color Space: sRGB

אם נכוון את המצלמה למצב טונגסטן (נורת להט שמפיקה אור צהבהב-כתום), המצלמה תשלוף מסנן שינסה לקזז את הגוון הזה – מסנן בגוון כחלחל, שיצור לנו בדוגמה תמונה כחולה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:58:06 Color Space: sRGB

אם נכוון את המצלמה לאור יום – Fine weather – המצלמה תיצור לנו משהו שמאוד קרוב לגוונים הנכונים על ידי תוספת כחלחלה לתמונה שמקזזת אור צהבהב של השמש מה שיתן לנו בסיכומו של דבר ירוקים טובים וגוונים אחרים קרובים למציאות (התוצאה מעט יותר מדויקת מכיוון אוטומטי):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:58:23 Color Space: sRGB

אם נאמר למצלמה שאנחנו משתמשים בפלש (אור כחלחל, זוכרים?) המצלמה תשלוף מסנן צהבהב לביטול הכחול, והתמונה כולה תהיה קצת צהבהבה. (אם היינו מצלמים במבזק, הגוונים היו כמובן מתקבלים נכונים):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:58:36 Color Space: sRGB

מה שאנחנו רואים בתמונות לעיל זה את הפעולה המתקנת של המצלמה ואת התיקונים היא עושה בעצם על משהו שלא צריך תיקון שכזה.
כעת נראה מהי השפעתו של כיוון טמפרטורת האור. זיכרו שמה שנראה זו פעולת התיקון של המצלמה, אחרי שהודענו לה שיש בסביבה גוון בטמפרטורה ספציפית.
אם נודיע למצלמה שטמפרטורת האור בחוץ היא 2500 מעלות קלוין (כאילו הכל שטוף באור אדמדם) המצלמה תשלוף מסנן כחול שיצבע את הכל בכחול. הפעולה יותר בולטת ממצב הכיוון אוטומטי לאור טונגסטן שהינו פחות אדום:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:59:14 Color Space: sRGB

אם נודיע למצלמה שהאור בחוץ הוא בצבע של 4000 מעלות קלוין, הפילטר הכחלחל שהיא תשלוף יתן לנו תמונה דומה למציאות אך לא ממש מדויקת:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 09:59:42 Color Space: sRGB

אם נודיע למצלמה שהגוון בחוץ הוא 5000 מעלות קלוין, היא תשלוף מסנן שיתן לנו גוון מאוד קרוב למציאות (קרוב ל Fine Weather בקביעות האוטומטיות):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 10:00:00 Color Space: sRGB

אם נודיע למצלמה שהטמפרטורה היא של 7100 מעלות קלוין (נטיה קטנה לכחול), המצלמה תשלוף מסנן צהבהב כדי לקזז על הגוון הזה (התוצאה דומה לכיוון WB אוטומטי לפלש):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 10:00:26 Color Space: sRGB

ואם נודיע למצלמה שהטמפרטורה היא של 10,000 מעלות קלוין, אור ממש כחלחל, המצלמה תשלוף מסנן כתום לקזז על האור הזה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2007:07:28 10:00:45 Color Space: sRGB

מה שראינו בכל הדוגמאות הללו הם נסיונות המצלמה לקזז את גווני האור שהודענו לה שיש בסביבה, ומה שהדגמתי לכם הם בעצם המסננים הדיגיטליים המובנים במצלמה שלנו כדי לקזז על גווני אור שונים שקיימים בסצינה.
יש לזכור שהעין שלנו מאוד מטעה. אם נצלם את ילדינו משחקים על הדשא, האור הירוק המוחזר ממנו מקרינת השמש אל פניהם יקוזז אוטומטית בעין ובמוח שלנו אבל לא בתמונות. נקבל חייזרים קטנים וירוקים...
מה עושים במקרה כזה?
לוקחים דף נייר לבן שיוחזק בידו של הילד במקביל לפניו ואשר יקבל את אותו אור ירוק מוחזר, ונקבע WB ידני מהנייר הלבן. זה יגרום למצלמה לשלוף מסנן מתאים לקיזוז עודף הירקרקות, וילדינו יחדלו להיות חייזרים...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק