מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים לצילום מוצלח » פרטים
טיפים לצילום מוצלח
נוספה: 13/3/2007
גרסה להדפסה
Share |
נושא משני – תמיכה בסיפור צפיות: 3528
ספרי הלימוד מלמדים אותנו לבחור נושא לצילום, לבחור רקע מתאים, לבודד את הנושא מהרקע, למקם אותו נכון וכ"ו.
האם בצילום מומלץ שיהיה נושא אחד? התשובה היא כן. האם הנושא צריך להיות יחיד? התשובה היא – לאו דווקא.
כשיש מספר נושאים בתמונה – המוח שלנו מנסה לחבר אותם לנושא יחיד – סיפור.
צילום יכול להעביר אוירה, תחושה של מקום, תחושה של סיטואציה, אירוע.
לא חייבים ללכת בדיוק על פי הספר (אם יודעים קודם כל את הכללים). מותר לשלב בצילום מספר נושאים, כשאחד מהם הוא הנושא המרכזי, והשאר, המשניים, תומכים בו או בסיפור.
הנה הדוגמה הראשונה (אגב, כל הדוגמאות נלקחו מאותה נסיעה באקראי, בלי קשר ענייני ביניהם). בדוגמה הזו נראה איש עם שלט מחאה כלשהו (שאינני מבין את שפתו), עומד וזועק, ומצביע בידו. לא חשוב מה נושא המחאה – אבל ישנם מספר אלמנטים בתמונה, נושאים משניים, שמחזקים ותומכים בנושא. ביניהם, האנשים המטושטשים הממהרים לידו, זה יוצא וזו נכנסת, כשברקע פוסטרים עם כל מיני ציורים סקסיים מפתים ומעל שלט מוסתר למחצה שמשמעו "מרכז". הצילום משדר אי נוחות ומעט חשש מהדמות הזו. ישנה דרמה – סיפור שנתמך בדמויות שברקע.
לו היינו מבודדים את האיש, עם רקע סטרילי, עוצמת הסיפור היתה יורדת פלאים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:03:02 14:14:49 Color Space: sRGB

בצילום הבא משחקים מספר אלמנטים בתמונה. עמוד אדום ענק עליו שעון איש ישן, יונים שמסתובבות בצל, וזוג שלא אכפת לו דבר ממה שקורה סביבו. משקל הזוג והישן דומה מאוד בתמונה, וישנה אינטראקציה סמויה ביניהם. האם ייעור האיש? האם ישימו לב אליו, יגשו אליו ויעירו אותו? ישדדו אותו? סיטואציה ביזארית שמחוזקת על ידי היונים האדישות המטיילות על הארץ:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 95mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 142 Date Taken: 2006:03:02 18:43:40 Color Space: sRGB

בצילום הבא, על פניו הנושא הוא המתעמלת אשר מותחת את אבריה על המתקן. יום חם, שטוף שמש, זיעה. מבט קצר ימינה לחקור את הסביבה מגלה כמה זוגות אופניים, ומישהו שעומד בצל, פורף את מכנסיו תוך כדי מבט מרוכז במתעמלת. יש לנו התחלה של דרמה – מה עומד לקרות? האיש מצוי בצל – נושא משני או שלישי - אבל האימפקט שלו על הסיטואציה אדיר:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.4 Focal Length: 48mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 72 Date Taken: 2006:03:04 14:39:17 Color Space: sRGB

בצילום הבא, קצת מחויך, הנושא הוא המשפחה המצטלמת. הצלם, כנראה אבי המשפחה, מנסה לכוון את מצלמתו למשפחה העצלה. הזוג האדיש בצד שקוע בתוך שלו – הכל בינתיים מאוד באנאלי. אבל המצולמת עם הפנים אלינו צופה דווקא בי – שעומד במרפסת מעליהם. היכן הסיפור? התמונה שהצלם יקבל יהיה של מישהי עם עיניה שלוחות כלפי מרום:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/250sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 4.2 Focal Length: 38mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 57 Date Taken: 2006:03:04 17:15:32 Color Space: sRGB

הצילום הבא – האיש שעושה הצגה ברחוב בשביל כמה פרוטות – וקופץ מעל מחזיק המוט/החרב. נניח שהיינו מבודדים אותו מסביבתו, והצילום היה הקפיצה נטו, לבד מהמריחה של התנועה לא היה עניין רב בתמונה. ריבוי הנושאים יוצר את העניין – הזוג הצופה בו מצד ימין בהשתאות, יושבי המסעדה משמאל שיש להם הצגה חינמית, תוף מרים על הארץ לליקוט הכסף, המקל לקפיצה הבאה וכ"ו. כל האלמנטים המשניים עוזרים למקם אותנו ליד הקופץ ולהבין את תמונת המצב (הוא קופץ אגב באמצע הכביש, בתוך תנועת המכוניות):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/10sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:03:04 19:43:32 Color Space: sRGB

הצילום הבא הופך את היוצרות של קרוב ורחוק - כנגד כל הכללים. הנושא הוא הזוג המרוחק על החוף המתחבק במרץ רב. נושאי המשנה אינם חדים – אבל מספרים את הסיפור – דמויות הבוקר ההזויות כרוחות רפאים שעוברות על פנינו, האוהלים על החוף עם הישנים לידם על החול. האם התעורר לו הזוג לפני כולם לחיבוק של בוקר?:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/20sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 130mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 500 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 195 Date Taken: 2006:03:05 10:45:05 Color Space: sRGB

בצילום הבא, שני נושאים באותה חשיבות. התמונה בנויה משכבות רוחביות – שביל, חול, ים, הרים, שמים.
הזוג המוזר הזה יושב על אותו ספסל, גב אל גב, בהתעלמות מוחלטת אחד מהשני. האם יש קשר ביניהם? למי היא ממתינה? למי הוא ממתין? מדוע הם כל כך משדרים ריחוק? מצב טעון, שלו היה רק שחקן יחיד במחזה, לא היה עניין בתמונה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/45sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.7 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 250 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2006:03:06 22:47:46 Color Space: sRGB

בצילום הבא – המשפחה שמשוטטת על החוף לראות את ארמונות החול. הנושא – האמן ששקוע בשיפוצים של יצירת החול שלו. האתים הנעוצים בחול מספרים לנו על העבודה והאב ובנו המתרוצץ מרחוק בחול (חומר הגלם) משלימים את הסיטואציה הזו. שלושה אלמנטים תומכים בנושא, כל אחד מכיוון אחר:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/15sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 95mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 250 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 142 Date Taken: 2006:03:06 22:52:55 Color Space: sRGB

ועוד אמן עם יצירת חול. הוא ישן לו מימין, יצירתו המשונה באמצע והשלט שמבקש כסף משמאל. כל אחד מהאלמנטים בתמונה אין לו זכות קיום משל עצמו. החיבור שלהם משלים את הסיפור:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/15sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 250 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:03:06 22:54:11 Color Space: sRGB

ושלישיה רחוקה יותר – ממפלי האיגואסו. הראשונה בשלישיה, קצה הגשר עם האנשים שעליו. המים זורמים מתחת לגשר ונופלים לתוך העמק. המפלים המרוחקים משלימים את תיאור המקום. מי הנושא הראשי? מי הנושא המשני? האם יש זכות קיום לקצה הגשר עם האנשים? האם יש זכות קיום לצילום המפלים מהזוית הזו? לא. החיבור של שני האלמנטים יוצר את הסיפור ואת היחס בין האדם לטבע:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.8 Focal Length: 22mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 33 Date Taken: 2006:03:07 21:13:14 Color Space: sRGB

התמונה הבאה – צילום באנאלי לכאורה. צלם מצלם את זוגתו על הגשר. יש כאן דוגמנית שעומדת, צלם שמצלם, צל ארוך (שעת אחרי צהריים) ומפל ברקע. האמנם? הנושא המרכזי משעמם. העין מרחפת אל מאחוריו, אל המים הנופלים והזורמים בעמק. האם לזוג היתה זכות קיום ללא הרקע? האם צילום המפלים מהגשר היה מעניין לבדו? לא. הסיטואציה שנוצרה מספרת לנו על המקום:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 32mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 48 Date Taken: 2006:03:07 21:32:54 Color Space: sRGB

התמונה האחרונה – עוצמתו של הטבע ואדישות הנערות המטיילות לרגלי המפל. בלעדיהן, זה היה סתם מפל כי אין לנו נקודת ייחוס לגודל. הן לבדן – בלי מפלים – היו סתם סנפשוט משעמם. החיבור של שני האלמנטים יוצר את הדרמה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 26mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 39 Date Taken: 2006:03:07 21:36:58 Color Space: sRGB

לסיכום – לא חייבים תמיד לבודד את הנושא. נחליט מיהו הנושא, ונראה מיהם "שחקני המשנה" שיכולים לתמוך בו וליצור לנו את הסיפור סביבו.  המשוואה של נושא + נושא משני היא אינה 1+1=2, לעתים קרובות זה 1+1=10.
אגב, הדוגמאות שנבחרו להמחשה אינן מן הטובות ביותר, אך אני מקווה שהרעיון עבר.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק