מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים לצילום מוצלח » פרטים
טיפים לצילום מוצלח
נוספה: 23/1/2007
גרסה להדפסה
Share |
צילומי תקריב – עוצמתו של הרקע צפיות: 8658
לא סוד הוא שאני אוהב צילומי תקריב, בפרט של יהלומי הטבע הצבעוניים - הפרחים. זה עושה משהו לנפש – ומנער ממך את זוהמת חיי היום יום, וצובע את הימים האפורים בצבעים עליזים.
לא כל כך חשוב כיצד מבצעים צילומים אלה – אם סתם צילומים ממרחק קרוב, או אם מאקרו אמיתי של 1:1, אם נשתמש במסנן מקרב עתיר דיופטרים, בטבעות הארכה או בעדשה יעודית לצילומי תקריב – מי שקובעת היא התוצאה הסופית.
ובנוסף - מי שמשפיע מאוד על התוצאה הסופית ומשלים אותה לכלל יצירה שמרשימה את הצופה הוא הרקע.
הרקע הוא משהו שאנשים נוטים להבחין בו בשעת צילומי דיוקן או סתם צילומי אנשים – כדי לחבר אותם עם הרקע – למשל, הנה דודה שושנה ובעלה על גשר קרל בפראג. או הבה נזוז קצת כדי שעמוד התאורה לא יצמח לדוגמנית שלנו הישר מהראש.
בשעת צילומי ילדים, נוף, ספורט, עיתונות, אירועים וכ"ו – אין לנו תמיד שליטה על הרקע.
בנוף – הנושא הוא הרקע לעתים קרובות.
הילדים - מתרוצצים כמו שילדים יודעים לעשות ואי אפשר לתכנן שום תמונה כי מי יודע היכן הם יהיו בשנייה הבאה.
תצלומי ספורט ועיתונות - הם "חדשות" ולכן רק הנושא חשוב. מעט מאוד אפשר לשלוט ברקע, וחלק נכבד מהצלמים בז'אנר זה אפילו לא טורחים.
בשעת כיסוי אירוע – לעתים קרובות יש לנו את נתוני האולם והמקום והרבה לא ניתן לשחק בהם -  ואם כבר, בעזרת עדשה גדולת צמצם ניתן להשליך את הרקע הדוחה, החוצה ככל האפשר.
צילומי דיוקן בסטודיו בדרך מוקפדים בנושא הרקע, כי הרי יש לנו זמן לתכנן את התמונה.
לרקע בצילום משקל חשוב מאוד, לא פחות חשוב מהנושא ברוב המקרים. הוא יכול להדגיש את הנושא, הוא יכול לקטב אותו, הוא יכול להשלים אותו ויכול גם ליצור חידה.
בשעת צילומי תקריב – אחד הדברים שאני מקפיד זה להתייחס לרקע שיעשה את אחד הדברים שציינתי לעיל. יש זמן ויש לנו שליטה על זוית הצילום (כמעט בכל מצב).
אם נפתח את הרגישות לרקע שמאחורי הנושא – המסר שנעביר בתמונה יכול להתעצם פי כמה וכמה. צריך רק להרחיב את המודעות לעניין וזה ממש לא מסובך.
לפני הקליק – עוצרים שנייה ובוחנים את הרקע. מחפשים זוית אחרת אם הרקע לא מושלם ובוחרים, לפי תכונותיו, מה אנחנו רוצים שיעשה בתמונה – להדגיש, לקטב וכן הלאה.
צילומי תקריב בשטח הם הקלים ביותר לשליטה אחרי עבודת אולפן.
הבה נראה כמה דוגמאות למה אני מתכוון (אגב, רוב התמונות נלקחו מהגלריה שלי באתר).
רקע שיוצר תנועה, סערה, אי שקט -  הנרקיסים הם הנושא – האירוס והענפים האלכסונים יוצרים תחושה תנועה, של רוח, של אי שקט:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2006:01:28 12:19:23 Color Space: 65535

הרקע הסוער מדגיש את שלוות הפרחים (את כל זה רואים בעינית לפני הקליק!):
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4.2 Max Aperture Value: 4.1 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:07:08 10:11:19 Color Space: 65535

הרקע הגס, הבוטה, היבש, מחזק את תחושת הסתיו והעלה האחרון. גם הרמז על העלה הנוסף ברקע אומר שהנושא הוא לא היחידי ונשארו רק ענפים יבשים של סתיו עם עלים אחרונים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:02:11 10:39:25 Color Space: sRGB

בתמונה הבאה ישנו רקע תומך, מין העתק מטושטש של הנושא. ככל שהנושא חד יותר והרקע מטושטש יותר, המסר בתמונה כזו חזק יותר:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/100sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 160mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 240 Date Taken: 2006:09:16 13:22:11 Color Space: 65535

ודוגמה נוספת לרמז של כפילות ברקע:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:07:29 11:35:52 Color Space: 65535

ומספר אלמנטים שחוזרים על עצמם, הופכים מטושטשים יותר ויותר תומכים היטב בנושא. גם הצבע עומד כאן לצידנו בהשלמה מלאה לצבע הנושא:
Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/8sec F Number: 9 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 140mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 210 Date Taken: 2005:09:30 12:30:25 Color Space: 65535

כאן הפרח הצהוב נראה לנו כאילו נשלף מערימה גדולה של פרחים צהובים – משל – אחד מני רבים:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/750sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 130mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 195 Date Taken: 2006:05:20 11:33:21 Color Space: 65535

בדוגמה הבאה הרקע תומך בגלל חוסר אישיותו – משהו מאוד מטושטש שמשמש רק כתפאורת צבע משלימה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.7 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:07:08 11:17:17 Color Space: 65535

בתמונה הבאה יש שילוב טוב של צבעים. הרקע נטול אישיות, אבל הכתמים הצהובים המסתוריים מעוררים חידה בעיני הצופה. בלעדיהם, הצילום היה מעט אנמי:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2003:05:29 12:29:08 Color Space: 65535

כשהרקע משלים בצבעיו את הנושא ומאפשר להדגיש היטב את הנושא ששונה בגווניו – מתקבלת תמונה מאוד נעימה לצפיה:
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/200sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Spot White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2004:06:05 11:17:25 Color Space: sRGB

בדוגמה האחרונה נתתי לדמיון של הצופים לעבוד. כאן בעצם הרקע הוא הנושא. הפרחים החדים בקדמת הפריים יוצרים בלבול – העין עפה מהם לחפש מיהו הזוג המסתורי (?) ברקע שהם בעצם הנושא. עין הצופה מדלגת קדימה ואחורה והצופה נותר עם החידה:
Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:02:11 11:37:23 Color Space: sRGB

אלו רק מספר קטן של דוגמאות שמראות שצילום מתוכנן, שלוקח את הרקע בחשבון כחלק מהיצירה הופך להיות הרבה יותר מרשים בעיני הצופה מאשר לולא היה הצלם משתמש ברקע.
קל לעשות זאת בצילומי תקריב. נסו בעצמכם וראו כמה הרקע בעל משקל ומשמעות לתמונה כולה.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק