מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 28/5/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 105 ממ 2.8 AFS VR G צפיות: 8117

העדשה הזו הוכרזה לפני כשלושה חודשים (פברואר 2006) וכבר מצויה למכירה בשוק. ניקון קבעה כאן אבן דרך חדשה, בהוציאה לשוק ראשונה בין כל היצרנים, עדשת מאקרו (מיקרו - כפי שהם קוראים לה) הכוללת AFS ו VR.
העדשה כוללת את מנגנון ה
VR החדש של ניקון, המצוי כבר ב 18-200 הקרוי VR II - והאמור לאפשר לצלם בארבע תחנות מהירות מתחת למהירות המומלצת. חישוב קל יעלה כי בהתחשב בקרופ פקטור, אורך המוקד הוא כ 160 מ"מ אפקטיביים על DSLR. חוק האצבע קובע שניתן לצלם ממנה מהיד בתנאים נורמליים במהירות שלא תיפול מ 1/160 של שנייה. ארבע תחנות מהירות מתחת לזה פירושו יכולת לצלם בה ביד במהירות של 1/10 שנייה.
זו קביעה מאוד אידיאלית, אך העדשה באמת מסוגלת לייצב את התמונה בצורה טובה מאוד, ובמהלך הניסויים איתה קיבלתי תמונות חדות (אבל ביבול נמוך) גם ב 1/6 שנייה מהיד.
יש לציין כי זו אינה עדשת
DX (שמתאימה למצלמות דיגיטליות בלבד) אלא מתאימה גם למצלמות פילם ולמצלמות ה FF העתידיות של ניקון (אם יהיו כאלו...).
הדבר הראשון שקופץ לעין זה המחיר הגבוה מאוד שלה. העמדתי אותה למבחן כדי לראות האם היא באמת שווה זאת.
העדשה נראית כך:



הואיל וברשותי היתה מצויה עד היום הגרסה הקודמת שלה, עדשת ה 105/2.8 D הקלאסית, התבקשה השוואה בין המפרט של שתי העדשות, והוא מובא כאן בטבלה המשווה את הישנה לחדשה:

הטבלה מראה כי העדשה החדשה הרבה יותר מסובכת אופטית מהישנה, וכוללת 14 אלמנטים במקום 9 (ויש לזה מחיר, כפי שנראה בהמשך). העדשה החדשה כוללת אלמנט ED אחד ואלמנטי VR ובנוסף, אלמנט אחורי המצופה בציפוי ננו-קריסטל החדש של ניקון.
לעדשה 9 עלים מעוגלים בצמצם המנבאים בוקה משובח וזאת בהשוואה ל 7 העלים הישרים הקיימים בישנה - שכבר הניבה בוקה משובח ממילא.
ההבדלים הבולטים הנוספים -מנגנון
VR ומנוע מיקוד מהיר בעדשה. הבדל בולט נוסף - הגודל והמשקל.
עוד הבדל - העדשה הינה
IF - מיקוד פנימי, ואינה מתארכת בשעת המיקוד. בנוסף, קיים אצלה, כמו בשאר עדשות ה AFS של ניקון, מתג ה M/Aהמפורסם, המאפשר תיקון ידניOn the fly לפוקוס האוטומטי (מה שאיננו מצוי בעדשה הישנה).
מהשוואת ה
MTF של העדשות, צפויה העדשה לתת עוד כ 5% קונטרסט וחדות בהשוואה לישנה.
הרי ה
MTF של העדשה הישנה:

ושל האחות החדשה:

בשני המקרים - החדות מרקיעת שחקים מה MTF וגם מהמבחנים בשטח.
כשלוקחים אותה ביד מבחינים מיד בכמה דברים.


  1. העדשה גדולה, כבדה וגמלונית ביד וקוטר הפילטר הקדמי שלה גדול מאשר בישנה (62 מ"מ במקום 52).
  2. מהירות המיקוד שלה מסחררת, כמו עדשות ה AFS המקצועיות (17-55, 70-200 וכ"ו ולא כמו בעדשות הקיט למיניהן, כולל ה 18-200. מובנה בה מתג מגבל מרחק (מחצי מטר לאינסוף) שמאוד יעיל בשימוש בה כעדשת טלה בינונית לצילומי רוחק ומקטין את זמן ה"חיפוש" אפקטיבית לאפס.
  3. המייצב עובד בצורה מושלמת, עם ה"קליק" המפורסם כשנכנס לפעולה ויוצא ממנה.

מבחני הצילום מראים את התוצאות הבאות:
הצבעים שהיא מפיקה עשירים וניטרליים. הבוקה שהיא מפיקה ממש מעולה, ומשתווה לאלופות הבוקה של ניקון.
החדות שלה בצמצם פתוח טובה מאוד, אך גם היא מתנהגת כמו רוב עדשות המאקרו. כשמצלמים מאוד מקרוב, הצמצם המכסימלי יורד מ 2.8 עד לכ 4.8 במצב 1:1 וזה בגלל המבנה האופטי המסובך של העדשה. הממצא הזה מדווח ב
EXIF, אבל גם אורך המוקד משתנה (מתקצר) וזה לא מדווח ב EXIF
. קשה לשפר את הביצועים מעל העדשה הקודמת שהיתה נכס צאן ברזל אצל כל צלמי המאקרו, אבל ניקון בכל זאת הצליחה במעשה השיפור.
בסגירת צמצם ל 4 ומעלה, העדשה מגלה את חדות ה "ג'ילט" שלה, ומתיישרת עם עדשות האיכות של ניקון.
העדשה עובדת עם המכפלים של ניקון -
TC-14EII, TC-17EII, TC-20EII, ולמרות שניקון טוענת שהיא לא תפקס איתם, העדשה לא יודעת את זה, ומפקסת איתם בלי בעיה. מכפל ה TC-14 הופך אותה לעדשת 150/4, מכפל ה TC-17 הופך אותה לעדשת 180/4.8 ומכפל ה TC-20 הופך אותה ל 210/5.6. מהירות הפיקוס שלה עם המכפלים יורדת עם גודל המכפל. עם ה X1.4 היא מפקסת כמעט ללא שינוי במהירות, עם ה TC-17 המהירות קצת יורדת (ומרגישים את זה), ועם מכפל ה X2 המהירות יורדת הלאה.
היא עובדת גם עם המכפלים של קנקו וטמרון בצורה דומה, כשבהשוואת תוצאות (חדות בפרט) יש יתרון קל למכפלים המקוריים של ניקון.
לעדשה אין שמץ נראה לעין של וינטינג (האפלת פינות) ואין לה עיוותי מרחב כלל (עיוותי חבית וכרית מחטים). מצד שני, יש לעדשה מידה מסוימת של
CA (עיוותי צבע) שאופיים לא מוכר לי והמצטמצמים עם סגירת הצמצם. בצילומים מקרוב מול אור ישנן הילות צבעוניות דקות המזכירות את ההילות בעדשות הישנות - עם נטייה אדמדמה/ירוקה. בצילום ענפים מול אור אחורי עז מצויים העיוותים הצפויים בצהוב/כחול. האופיין של העיוותים הללו נגזר כנראה מהאלמנט האחורי (ננו-קריסטל) המקטין החזרים פנימיים, אך משרה את גווניו על השוליים וההילות של הדמויות.
בשימוש הטבעי של העדשה, כעדשת מאקרו זה איננו ניכר - אבל לדעתי, זה מיותר כאן לחלוטין וניקון יכלה להתאמץ עוד קצת, בפרט שבגרסה הקודמת של העדשה לא היו עיוותים כלל.
בדוגמאות בהמשך נוכל לראות למה אני מתכוון.
בצילום מול אור אחורי הביצועים שלה טובים, שאומר שהציפויים בין האלמנטים עושים את העבודה שלהם. יש לזכור שהנוסחה האופטית של העדשה הזו מאוד מסובכת בשביל עדשת פריים, אבל שוב, לדעתי ניקון יכלה לטרוח קצת יותר.
לעדשה יש מעט פלייר, לא בלתי צפוי, אם לוכדים את השמש בפריים, אבל הוא במידה קטנה מאוד שאיננה מפריעה.
כעת לדוגמאות.
נאמנות שחזור הצבע מרשימה מאוד:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/50sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:24 18:26:27 Color Space: 65535

הבוקה שהיא מייצרת מעולה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:40:01 Color Space: 65535

הבוקה מצויין גם מול רקע מסובך:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/350sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:45:22 Color Space: 65535

איכות המאקרו שלה מצויינת (הרי לשם זה היא נועדה):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/250sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:46:28 Color Space: 65535

וקרופ 1:1 מראה את החדות בצילום מאקרו:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/250sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:46:33 Color Space: 65535

ועם צילומי מאקרו, ניתן גם לראות את ה"קרניים" והפנים של גמל שלמה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3.7 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:36:21 Color Space: 65535

המיקרוקונטרסט של העדשה מעולה, וניתן להבחין בגווני הגוונים ובפרטים הזעירים של הנושא המצולם:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/180sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.1 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:42:10 Color Space: 65535

החדות שלה והפירוט בצילום מקרוב מרשימה ביותר:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.2 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:24 18:20:56 Color Space: 65535

דוגמה נוספת - של ה"דוגמן" הקלאסי שלי:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 3 Max Aperture Value: 3.1 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:38:15 Color Space: 65535

בצילום רוחק, בצמצם כמעט פתוח לרווחה - התוצאה מאוד מרשימה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:24 18:27:15 Color Space: 65535

ובסגירה לצמצם 4 (סטופ אחד סגור), היא כבר מתיישרת עם עדשות הטלה המשובחות של ניקון:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:38:52 Color Space: 65535

לעדשה אין כל האפלת פינות (וינטינג):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:38:56 Color Space: 65535

בצילום מול אור אחורי היא מתמודדת טוב עם שמש בפינת הפריים ומפיקה תמונה עם פרטים טובים, למרות ירידת מה בקונטרסט הכללי:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:24 18:19:50 Color Space: 65535

בהכללה ברוטאלית של השמש בתוך הפריים, ניתן לצוד איתה קצת פלייר, אבל סביר בכמותו:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:39:26 Color Space: 65535

עקב האכילס של העדשה הם עיוותי הצבע - CA שקל לצוד אותם בצילום אלמנטים כהים מול רקע בהיר (כמובן שבחרתי לדוגמה אלמנט מחוץ לפוקוס שמדגיש את זה):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/6000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:05:26 08:39:10 Color Space: 65535

עם מכפל KENKO PRO 300 x 1.4 הבוקה נשמר ואורך המוקד משתנה ל 150 מ"מ:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4.2 Max Aperture Value: 4.1 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2006:05:26 10:29:03 Color Space: 65535

עם מכפל ה TC-14E של ניקון, התמונה חדה מעט יותר והפירוט נשמר למרות הצילום מול אור אחורי. התמונה אגב צולמה ב 1/20 של שנייה, קרוב לסף התחתון של המהירות של ה VR II:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/20sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2006:05:24 18:57:33 Color Space: 65535

עם מכפל טמרון X2 בצילום מול אור בוהק המיקרוקונטרסט נשמר (אורך המוקד 210 מ"מ):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/200sec F Number: 6 Max Aperture Value: 5.1 Focal Length: 210mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 315 Date Taken: 2006:05:26 10:35:03 Color Space: 65535

עם אותו מכפל, בצילום מקרוב יותר החדות טובה מאוד:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/100sec F Number: 6 Max Aperture Value: 5.1 Focal Length: 210mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 315 Date Taken: 2006:05:26 12:00:23 Color Space: 65535

להלן טבלת הציונים המסכמת של העדשה:

השורה התחתונה:
ניקון יצרה כאן תקדים חשוב בעולם האופטיקה בהוציאה לשוק עדשת מאקרו עם מייצב ומהירות מיקוד גבוהה. מהירות המיקוד חשובה יותר לשימושה כעדשת טלה קצר כללית, כי במאקרו המיקוד בדרך כלל ידני ממילא. העדשה טובה מאוד כעדשת פריים לצילום כללי וצילומי פורטרט, בפרט ביכולתה לעבוד עם כל סוגי המכפלים.
המייצב מאפשר להוסיף עוד ארבעה סטופים של מהירות בצילום מאקרו מהיד מבלי להידרש לאיזו גבוה. בצילום מחצובה זה איננו משנה הרבה ומניסיוני בעדשות אחרות של ניקון, מומלץ לוותר בכלל על השימוש ב
VR
על חצובה.
המצוינות האופטית שלה והחדות הן הבונוס הנוסף. בהיותי "מדקדק בציציות" אני מצר על כך שהעדשה איננה מושלמת בגלל שמץ ה
CA שמצאתי בה. אולי ניקון תתקן את זה בעתיד, אולי לא. בעבודת יום-יום זה איננו ניכר ואיננו חשוב, אבל בשביל הפרפקציוניזם - היה רצוי שתשפר את זה. בכל שאר האספקטים - זוהי עדשת המאקרו האידיאלית, מומלצת בחום אם המשאבים מצויים.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק