מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 22/4/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 80-400 VR צפיות: 3858

העדשה הזו נכנסה לשוק בשנת 2000 והיתה עדשת ה VR הראשונה של ניקון. VR הינו מנגנון ייצוב אופטי המובנה בעדשה, בדומה לשיטת ה IS אצל קנון. על פי המפרט של ניקון, מנגנון זה - Vibration Reduction מצמצם את השפעות רעידת היד בשעת הצילום בשלוש תחנות מהירות ומאפשר צילום בעדשה ארוכת מוקד זו מוחזקת ביד, ברוב תנאי החשיפה.
אם חוק האצבע אומר שבעדשת 400 מ"מ יש לצלם מהיד במהירות מינימלית של 1/400 של שנייה, על פי ניקון, ניתן לצלם בשלושה סטופים של מהירות מתחת לזה - שיוצא לפי החישוב 1/50 של שנייה.
העדשה הזו מתבטאת על
DSLR כעדשת 600 מ"מ עקב הקרופ פקטור ומהירות הצילום המינימלית בהחזקה ביד היא 1/75 של שנייה - מה שנמצא יותר קרוב למציאות.

העדשה כוללת שלושה אלמנטי ED - בעלי נפיצה נמוכה - על מנת לצמצם ככל האפשר את עיוותי הצבע - CA הנולדים מאי מיקוד כל הצבעים באותה נקודה. ואכן, השפעת האלמנטים הללו בולטת מאוד.

כך נראית העדשה:

כך נראה ה MTF של העדשה, והוא קרוב מאוד למציאות:

והרי המפרט הטכני של העדשה:

את תוצאות המבחנים ריכזתי בטבלה בסוף שכוללת את הציונים שלי לעדשה בכל מבדק, למטרת עיון מהיר.
ההתרשמות הראשונה מהעדשה הוא המשקל שלה ביד. היא עדשה לא קלה להחזקה ולנשיאה לזמן ממושך, למרות שאחרי כמה עשרות אלפים של תמונות שצולמו בה, פשוט מתרגלים.
למשקל שלה - 1,340 גרם יש גם יתרון כי הוא מסייע לייצב את העדשה ביד.

אתחיל דווקא בחסרונותיה.
החיסרון הראשון - בעדשה לא מובנה מנוע אולטראסוני למיקוד מהיר (
AFS) וזה ניכר בשטח. היא מתמקדת די לאט (תלוי במצלמה - ב D2X הרבה יותר מהר, ב D70S לאט יותר). לא קל לצלם איתה ציפורים מעופפות. בעדשה יש מנגנון שמגביל את תנועת /טווח הפוקוס, ואם משתמשים במגבל הזה (מיקוד רק בטווח הרחוק) היא מתמקדת מהר יותר, אבל לא כמו עדשות ה AFS המהירות של ניקון.

החיסרון השני - רגלית הקולר שלה. גם כאן, כמו בעדשת ה 300 מ"מ AFS - עשתה ניקון שגיאה בתכנון הרגלית, ובשימוש בחצובה הרגלית אינה מספיק יציבה.
למי שמתכונן להשתמש בעדשה בחצובה, מומלץ להחליף את הרגלית ברגלית חלופית של
KIRK
, שאומר שיש צורך להיפרד מעוד כ 150 דולר. קשה לי להבין את השיקולים של ניקון, כי אפילו בעדשות ידניות ישנות מאוד היא כבר התקינה רגליות טובות ויציבות.
במהדורות המתקדמות של העדשה, הרגליות קצת יותר יציבות, אבל גם שם נדרשת זהירות יתר.
חסרון נוסף, המעבר ממצב מיקוד ידני למצב
AF מאוד לא נוח ונעשה על ידי טבעת אותה יש לסובב על גוף העדשה.
אלו שלושת החסרונות הבולטים של העדשה וכעת ליתרונותיה.
העדשה חדה מאוד והתוצאות שהיא מפיקה מרהיבות, גם בצמצם פתוח. סגירת צמצם בסטופ אחד מביאה אותה קרוב מאוד לשיא החדות שלה ואין לדעתי לסגור יותר, אם בכלל.
95% מרבבות הצילומים שצילמתי בה נעשו עם צמצם פתוח לרווחה.
הבוקה שלה מרהיב וניקון מקפידה מאוד בשנים הארוכות לצייד את עדשותיה הארוכות בצמצם בעל 9 עלים מעוגלים, מה שמשפיע באופן ניכר על איכות הבוקה שלה.
ניתן לצלם בה במרחק המיקוד המינימלי כמעט מאקרו ולקבל תוצאות מרהיבות.
אחותה הצעירה - ה 70-200 זריזה בהרבה ממנה. אם מרכיבים מכפל
X2 על ה 70-200 מתקבלת בערך אותה חדות אופטית כמו ב 80-400 במצב הטלה המרבי והצמצם המתקבל זהה (5.6). מהירות המיקוד של ה 70-200 עם המכפל גבוהה יותר מאשר ה 80-400 אבל הבוקה של החיבור הזה פחות מוצלח. הסיבה - מכפל מדגיש את אי השלמות האופטית של העדשה עליו הוא מורכב, וה 70-200, בגלל הסיבוך האופטי הגדול יותר שלה (יותר אלמנטים) מפיקה בוקה טוב, אבל לא מעולה. המכפל מדגיש זאת.
עדשת ה 80-400 קצרה אבל מתארכת מאוד בשעת המעבר למצב טלה. זה מאפשר לשאת אותה בתיק נמוך יחסית (בניגוד ל 70-200 שאינה משנה את אורכה והיא תמיד ארוכה מאוד).
הצבעים שהיא משחזרת ניטרליים לחלוטין.
לעדשה אין שמץ נראה לעין של עיוותי מרחב (ספריים) או עיוותי צבע (
CA). עיוותי מרחב לא צפויים בעדשות ארוכות מוקד וחוסר עיוותי הצבע נגרם בזכות אלמנטי ה ED המובנים בעדשה.
במצב "רחב הזוית" - 80 מ"מ, יש שמץ קל של האפלת פינות - וינטינג - בצילום שמים נטו למשל, שאם לא מחפשים אותו - לא נמצא אותו. שמץ זה נעלם בסגירת חצי סטופ.
המיקרוקונטרסט שלה מעולה - זאת בזכות הציפויים המשובחים של העדשה והמבנה האופטי. ניתן גם בקלות לצלם איתה מול אור אחורי עז, מה שלא ניתן לומר על ה 70-200 הרגישה יותר לפגיעת אור ישיר ולהבהק.
טווח הזום שלה גדול מאוד - פי 5, שהופך אותה שימושית בהרבה אפליקציות צילומיות - כולל פורטרטים.
הבונוס הגדול שלה הוא מנגנון ה
VR, שלמרות שהוא מהדור הראשון הוא מאוד אפקטיבי ומאפשר צילום מהיד במצב של 400 מ"מ אפילו במהירויות תריס של 1/70-1/80 של שנייה. מתחת לזה אינני ממליץ כי אחוז התמונות החדות צולל פלאים.
בשימוש על חצובה מומלץ מאוד לבטל את מנגנון ה
VR כי הפעולה שלו על חצובה קצת בלתי צפויה. כאמור, אם מתעתדים לצלם מחצובה, אני ממליץ על החלפת הרגלית לזו של KIRK שהרבה יותר יציבה מהרגלית המקורית של ניקון.
ניתן להשתמש בעדשה עם מכפלים. מכפל מקורי של ניקון מסדרת ה
TC-XXE לא יעלה פיסית על העדשה אלא אם מנסרים ממנו זיז מסוים - תהליך עדין, מסוכן שמבטל כמובן את האחריות.
גם אם מרכיבים את המכפל המנוסר על העדשה, ניתן להשתמש בה רק מכ 130 מ"מ ומעלה. מצבי זום רחב יותר יגרמו לאלמנט האחורי של העדשה לפגוע במכפל. תהיה מדידת אור, מנגנון ה
VR יפעל אך לא יהיה AF.
מכפל של קנקו או טמרון יעבוד על העדשה ללא ניסור. המכפל המומלץ הוא
X1.4 ואפשר לעבוד איתו מהיד - בזהירות. העדשה הופכת להיות במצב הטלה המרבי 560/8, עדיין בתחום הAF של ניקון, אבל המיקוד הופך איטי יותר. ישנה נפילה קלה באיכות האופטית, אבל המצב בהחלט שימושי.
יש רק לזכור כי המהירות הבטוחה של החשיפה מהיד עולה בהתאמה (יש צורך לחשוף מהר יותר).
ניתן גם לעבוד עם מכפל
X2, אבל אז מהירות ה AF צוללת פלאים. במצב הזה, אני ממליץ על ביטול מנגנון ה VR , מיקוד ידני ועבודה מחצובה. אם רוצים להשתמש באופציה זו - חובה לדעתי להחליף את הרגלית.
התוצאות סבירות בהחלט, גם בצמצם פתוח לרווחה. מקבלים בחיבור זה עדשה של 800/11
מ"מ, שזהו טלה מכובד. ראיתי גם תוצאות צילומיות נאות מאנשים שצילמו מהיד עם מכפל X2 אבל זה קשה מאוד להשגה.
כעת לדוגמאות.

הבוקה שהיא מפיקה מרשים ביותר. היא מבליטה בקלות את האובייקט המצולם מהרקע:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:49:41 Color Space: 65535

כאשר יש ברקע הרבה אלמנטים בהירים, היא מתמודדת עם זה בצורה מושלמת:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:53:04 Color Space: 65535

גם כאשר הרקע מסובך, הבוקה נהדר:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:52:49 Color Space: 65535

מעשית, היא חסרת עיוותי צבע - CA לחלוטין:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2006:04:19 11:50:13 Color Space: 65535

הצבעים שהיא משחזרת טובים מאוד - הן בגוונים הכהים יותר:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/750sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 195mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 292 Date Taken: 2006:04:19 11:49:07 Color Space: 65535

והן בגוונים הבהירים:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.8 Focal Length: 195mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 292 Date Taken: 2006:04:19 11:48:50 Color Space: 65535

היא איננה משנה את הגוונים הטבעיים עם גיוון זר.
על מנת לחלץ ממנה הבהק -
FLARE
- יש ללכוד את השמש בפריים, מצב קיצוני בעליל. זהו צילום מסוכן מאוד העלול לפגוע קשות ברשתית של העין, ויש להימנע ממנו ככל האפשר. היא אינה "תופסת" הבהק מהצד אלא רק בהכללת השמש בפריים:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2006:04:19 11:51:27 Color Space: 65535


האיכות שלה בצילום מקרוב מזכירה את איכות עדשות המאקרו המשובחות:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:53:59 Color Space: 65535

המיקרוקונטרסט שלה מצויין והיא משחזרת את כל גווני הגוונים של הנושא המצולם:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:52:03 Color Space: 65535

יש לה טיפה האפלת מסך בפינות (וינטינג) כאשר משטח אחיד גדול נכנס לפריים, כמו שמים, אבל הוא ממש שולי. זה קורה רק במצב רחב הזוית (80 מ"מ) וסגירת חצי סטופ מעלימה את זה לחלוטין:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2006:04:19 11:50:55 Color Space: 65535

במצב של 80 מ"מ במרחק קרוב ובצמצם פתוח - החדות שלה מצויינת:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/160sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2006:04:19 11:46:57 Color Space: 65535

במרחק בינוני, במצב 400 מ"מ החדות מאוד מרשימה בצמצם פתוח:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:47:16 Color Space: 65535

ודוגמה נוספת ממרחק בינוני:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:52:33 Color Space: 65535

בצילום מטווח ארוך במצב 400 מ"מ וצמצם פתוח, התוצאות מאוד מרשימות:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/640sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 11:47:29 Color Space: 65535

התוצאות עם מכפל 1.4 במצב טלה מרבי מוחזקת ביד טובות. יש לזכור כי העדשה אינה מעבירה אחורנית את מידע הצמצם האמיתי ואורך המוקד האמיתי כי אינה עדשת AFS. המכפל הינו מסדרת Kenko Pro 300:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2003:01:24 10:52:07 Color Space: 65535

עם מכפל x2 (טמרון מסדרת SP) צילמתי מחצובה, VR מנותק ובמיקוד ידני. התוצאות האופטיות בצמצם פתוח לרווחה (5.6 שהופל ל 11 עם המכפל, אך לא מדווח אחורנית ל EXIF) טובות:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2006:04:19 12:05:53 Color Space: 65535

להלן סיכום המבחנים בטבלה:

בשורה התחתונה - עדשה מצויינת מבחינה אופטית ומבחינת מבנה. חבל שניקון לא ציידה אותה עם מנגנון מיקוד מהיר. ישנן שמועות שהיא תשודרג בשנים הקרובות, אך מתי? - לניקון פתרונים.
הרגלית הלא-יציבה היא לדעתי רשלנות גדולה. לשימוש מהיד (שלזה היא מיועדת בעיקר) אין צורך ברגלית כלל, אבל כאשר רוצים לצלם מחצובה - חייבים להחליף את הרגלית. ישנן דרכים נוספות לייצב את העדשה על חצובה - כמו המיתקן של מנפרוטו הקרוי 293, אבל אם כבר מייצבים - הרגלית החלופית של
KIRK
עדיפה.
לקנון עדשה דומה מאוד - הקרויה 100-400 מסדרת ה
L הכוללת מייצב - IS וגם מנגנון מיקוד מהיר - USM והיא שימושית מאוד לצפרים. מחיר הרחוב שלה טיפה גבוה מזו של ניקון, אך לא משמעותית. המבנה האופטי של עדשת הקנון דומה לזה של ניקון והתוצאות דומות מאוד. העדשה של קנון מכילה צמצם בעל 8 עלים בלבד (היא פחות מקפידה על הבוקה) אך היא מאפשרת מיקוד מעט קרוב יותר - עד 1.80 מטר.
האם עדשת ה 80-400 הינה קנייה טובה? בהחלט כן. יחסית לביצועיה היא זולה ומאוד שימושית.
אכן, קשה לעקוב איתה אחרי ציפורים העפות במהירות ויש לקחת זאת בחשבון. הגבלת טווח המיקוד מקלה קצת, אבל מנגנון
AFS היה משדרג אותה באופן ניכר.
היא בהחלט שווה את הכסף, ולמרות שיש חדשות וזריזות יותר, היא נשארת בארסנל שלי כי יש משהו באיכות התמונות שהיא מפיקה שלא מצוי בהרבה עדשות אחרות.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק