מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 13/4/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 28-105 המצויה בצל החדשות צפיות: 2936

(זהו דו"ח מבחן משוכתב ומורחב ממה שפורסם במקומות אחרים).

גרסת העדשה הזו הוכנסה לשוק על ידי ניקון בשנת 1998.
זו עדשה צנועה, לא יקרה (כ 300 דולר) שיושבת בצל וקל להתעלם ממנה בתוך כל ההופלה של ה
VR וה AFS, אבל זו טעות - ומיד נראה מדוע.
מפרט מקוצר של העדשה מראה דברים אחרים לחלוטין ממחירה הצנוע.
קודם כל - כך היא נראית:

Color Space: 65535

לעדשה 16 אלמנטים אופטיים ב 12 קבוצות (מבנה מסובך ומושקע, דומה לעדשת ה 80-200 /2.8 ED של ניקון).
אין לעדשה אלמנט ED (וזה ניכר במצבים מסוימים) אבל יש לה אלמנט אספרי לתיקון עיוותי מרחב שעובד מצויין.
טווח הזום שלה הוא פי 3.75 - בהחלט טווח מכובד.
לעדשה מצב מאקרו, שנותן תוצאות מעולות - כמעט 1:1 על מצלמת DSLR. על מצלמת פילם מקבלים 2:1 ובעזרת טבעת ניתן להגיע בקלות לטווח של 1:1. במצב הרגיל (לא מאקרו) ניתן להגיע ב DSLR להגדלה של 0.28.
העדשה שוקלת 455 גרם - המשקל הנכון ליציבות - לא כבדה מדי ולא קלה מדי.
תחום הצמצם המרבי הוא 3.5-4.5 וניתן להתייחס אליה ברוב המקרים (בפרט בתנאי תאורה לקויים) כאל עדשת צמצם 4 קבועה (!).
הצמצם המינימלי הוא 22, שמאפשר יצירת עומק שדה גבוה, בלי להגיע לאזור העקיפה.
האלמנט הקדמי מסתובב בשעת הזום (לא אידיאלי לפילטר מקטב).
לעדשה 9 עלים מעוגלים (מייצרת בוקה טוב).
היא בנויה ממתכת והיא חסונה מאוד.
מקבלת פילטר של 62 מ"מ - גודל סביר ולא יקר.
ה MTF שלה בצמצם פתוח ובמצב רחב הזוית טוב מאוד. במצב הטלה, ה MTF טוב במצב פתוח ובסגירת 2/3 סטופ ל 5.6 היא כבר מגיעה לחדות מצויינת.
הרי טבלת ה MTF שלה:

Color Space: 65535

במבחן השטח היא מראה את יכולתה האמיתית. המאקרו שלה מעולה, כפי שנראה בדוגמאות.
מהירות המיקוד שלה טובה (למרות שהיא לא
AFS). היא לא רגישה לפלייר בכלל - ניתן לכלול בפריים שמש ישירה וצריך מאוד להתאמץ לחפש את ההבהק - שאומר שהציפויים שלה משובחים למרות המבנה המסובך.
חוסר אלמנט ה
ED ניכר בעיקר בצמצם פתוח, שם נפגע מעט המיקרוקונטרסט וצצים שרידי CA בייחוד בצילום מול רקע בהיר. סגירת סטופ אחד מרפאת את כל הבעיות הללו.
הצבעים שהעדשה מעבירה הם עשירים וטבעיים, והיא אינה מגוונת אותם, כלומר - ניטרלית.
עכשיו נשאלת השאלה - האם 28 מ"מ מספיק רחב? התשובה כמובן היא לא - כי על DSLR היא מתנהגת כמו 42 מ"מ. אבל האם 18 מ"מ מספיק רחב? רחב כן, מספיק לא - על DSLR זה בסה"כ 27 מ"מ. מצאתי את עצמי לוקח כמה פעמים איתי את ה 12-24 יחד עם ה 17-55, וזה מהטעם שגם 17 מ"מ זה לא ממש אולטרא רחב.
אם ממילא צריך לקחת עדשה נוספת לטווח הרחב מאוד, אז העובדה שעדשת האמצע מתחילה ב 28 מ"מ אינה בעיה כלל. ה 12-24 משלימה באופן טוב מאוד את ה 28-105 ולא יוצרת חפיפה.
המעבר של העדשה לצילום מאקרו הוא פשוט וקל להתרגל אליו. מאקרו עובד רק במצב מיקוד ידני, אבל מאקרו ממילא מצלמים במצב ידני ולא נותנים למצלמה להחליט על מה להתמקד.
הבוקה שלה בצילום מקרוב וצילום מאקרו מצויין, ובונוס נוסף שיש בה - הפורטרטים שהיא מפיקה מאוד נעימים לצפייה, בפרט בצמצם פתוח לרווחה. תחום הזום שלה מתאים יופי לפורטרטים.
כשמרכיבים את העדשה הזו על מצלמות מתקדמות, עתירות פיקסלים, היא מאתגרת אותן ללא בושה.
ניתן להשתמש גם במכפלים עם העדשה הזו, ואני הרכבתי עליה מספר פעמים את ה
Kenko Pro 300 X1.4 TC והתוצאות היו טובות.
במצב הזה היא נותנת אורך מוקד מרבי של 147 מ"מ (שנראים על המצלמה בגלל הקרופ פקטור כמו 220 מ"מ - לא רע בכלל). רצוי לסגור לצמצם 5.6 לפני כן (מתקבל צמצם 8 אבל איננו מדווח ב
EXIF). אינני ממליץ על מכפל ארוך יותר.
לעדשה אין וינטינג (האפלת פינות) בשום מצב זום.
כעת לדוגמאות.

הבוקה שלה נעים לעין (הודות לצמצם העגול שלה) כפי שנראה בשתי הדוגמאות הבאות:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/180sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 92mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 138 Date Taken: 2005:03:18 14:55:45 Color Space: 65535

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/640sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:07:58 Color Space: 65535

הצבעים שהיא מפיקה (מעבירה) מצוינים, ומשקפים את מה שמהמצלמה מסוגלת להפיק, כפי שנראה בשתי הדוגמאות הבאות:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:08:52 Color Space: 65535

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 78mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 117 Date Taken: 2006:04:13 13:13:41 Color Space: 65535

יכולתה בתחום המאקרו מצויינת, כפי שנראה בדוגמאות הבאות:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:07:33 Color Space: 65535

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/250sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:07:21 Color Space: 65535

במצב צילום מקרוב נקבל את התוצאה הזו:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/25sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 92mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 138 Date Taken: 2006:04:13 14:07:06 Color Space: 65535

ובמצב מאקרו - נקבל את התוצאה הזו:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/20sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 92mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 138 Date Taken: 2006:04:13 14:07:20 Color Space: 65535

בשני המקרים האחרונים - אורך המוקד לא היה המרבי (היה 92 מ"מ - לא 105), וניתן להגיע להגדלה מעט גדולה יותר.
העמידות היחסית של העדשה לפלייר (הבהק) ניכרת בדוגמה הבאה, שכללה את השמש בפריים, במצב רחב הזוית (המקום הרגיש ביותר לפלייר):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 28mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 42 Date Taken: 2006:04:13 14:02:17 Color Space: 65535

הנטייה שלה ל CA ניכרת במצבים שמצלמים עצמים כהים מול רקע מואר, בפרט במקומות אשר אינם מצויים בנקודת המיקוד המדוייקת (אבל לא רק). הדבר נובע בעיקר מחוסר אלמנט ED בעדשה. בדוגמה הבאה נראה את הצביעה בגוון כחול של הכבל המצוי מחוץ לפוקוס וכן את העלים בצד שמאל המצויים אף הם מחוץ לפוקוס. סגירה בסטופ אחד (6.3 או אפילו רק ל 5.6 - 2/3 סטופ) ממזערת את הבעיה והופכת אותה ללא רלבנטית:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 14:02:47 Color Space: 65535

כעת למבחני החדות. כדי להראות מה העדשה מסוגלת לעשות בתנאי צילום נכונים - נראה בדוגמה הבאה את החדות שלה בצילום מקרוב, בצמצם סגור בסטופ אחד מהמכסימום (סגור ל - 6.3) במצב 105 מ"מ - טלה מרבי:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/160sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:09:58 Color Space: 65535

העדשה מגיעה ליכולת ההפרדה של המצלמה, וניתן לראות זאת בקור העכביש שהתקבל חד כתער.

בצילום מקרוב במצב טלה בצמצם פתוח לרווחה ניתן לראות את שמץ ה CA ואת ה"רכות" של העדשה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/750sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:12:54 Color Space: 65535

סגירת צמצם בסטופ (6.3) מציפה את הפרטים העדינים ביותר:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/350sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 13:12:46 Color Space: 65535

המיקרוקונטרסט שלה טוב מאוד בצילום ממרחק בינוני כשהיא סגורה בשני שליש סטופ (5.6) וניתן להבחין בגווני הגוונים של בסיס המנורה הכהה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 14:05:27 Color Space: 65535

בצילום רוחק במצב רחב הזוית בצמצם פתוח לרווחה ישנה ירידה מסוימת בקונטרסט (מה שלא נראה במבחני ה MTF) אבל החדות נשמרת היטב:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 28mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 42 Date Taken: 2006:04:13 14:03:11 Color Space: 65535

ניתן לראות את השפעת סגירת הצמצם בסטופ אחד בצילום רוחק במצב 105 מ"מ. בצמצם פתוח לרווחה ניתן בהחלט להבחין בירידת מה בחדות ובשרידי ה CA בענפים הדקים על הקיר:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 14:05:00 Color Space: 65535

סגירת הצמצם בסטופ אחד (לצמצם 6.3) מסלקת את שרידי ה CA, מעלה את הקונטרסט והחדות לרמה שאיננה משתפרת בהרבה גם אם נסגור בסטופ נוסף:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2006:04:13 14:05:07 Color Space: 65535

כאמור, העדשה עובדת עם מכפל 1.4 במחיר של ירידה קטנה במהירות ה AF, אבל בהחלט שימושית. לא הייתי ממליץ להשתמש במכפל X2 כי הירידה ב AF ובאיכות תהיה גדולה מדי. עם מכפל ניתן גם להגיע במצב המאקרו של העדשה להגדלה של 1:1 בקלות. להלן שתי דוגמאות שצולמו עם מכפל קנקו X1.4, החדות בהחלט נשמרת:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2004:12:03 14:56:34 Color Space: 65535

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/200sec F Number: 5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 157 Date Taken: 2004:12:03 14:56:20 Color Space: 65535

בשורה התחתונה - עדשה שבהחלט שווה את הכסף. היא יכולה לשמש כעדשת יום-יום שתהיה מורכבת דרך קבע על המצלמה. היא יכולה לשמש כעדשת פורטרטים מצויינת עם תחום הזום הרחב שלה, ויותר מכל - יכולה לשמש כעדשת מאקרו לכל דבר עם תוצאות מרהיבות ובוקה נאה מאוד.
היא איננה עדשת צמצם קבוע 2.8, ואיננה עדשת מאקרו ייעודית, אבל - ניקון קיפלה בעדשה הזו הרבה תכונות מצויינות, ולמרות שיש לי כמה עדשות טובות ממנה, היא נשארת בארסנל שלי. הדבר הגדול שלה - המחיר לעומת התמורה שהיא מציעה.
ייתכן וברוב הפרמטרים עדשת ה 18-200 כעדשת טיולים כללית עולה עליה (לא במאקרו !) אבל הפער במחיר גבוה מאוד - למעלה מכפול.
אפשר לחיות גם בלי AFS ו VR, בפרט כאשר התקציב מוגבל. הביצועים של העדשה הזו עולים כל ביצועי עדשות שעולות כפליים ממנה. והיא בהחלט שווה מחשבה.
גם לקנון יש עדשה דומה מאוד עם ביצועים דומים בטווח הארוך וקצת פחות טובים בטווח הרחב.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק