מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 18/2/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת קנון 70-200 / 2.8 USM L צפיות: 6961

גם העדשה הזו הגיעה אלי לבדיקה בעזרת ידידי הקנוניסטים, והיא נכנסה למבחן כדי לבדוק את איכותה האופטית ואת ביצועיה בשטח.
העדשה נולדה ב 1995 והיתה הראשונה עם מנוע מיקוד מהיר ביותר - ה
USM. רק כמה שנים אחרי כן, הגיעה לשוק גם גרסת ה IS שלה - עם המייצב המובנה.
לקנון שלוש עדשות 70-200 - אחת עם צמצם קבוע 4, שמחירה הזול יחסית ואיכותה הטובה היא פיתוי גדול למי שרוצה עדשת טלה-זום ואיננו רוצה או יכול להוציא הרבה כסף. השניה - היא העדשה הזו שעומדת למבחן כאן, והשלישית היא העדשה עם ה IS, שאני מקווה תגיע אלי מתישהו למבחן.
הפורמולה האופטית שונה קצת בין שלושת העדשות, וקנון, בניגוד לניקון, בנתה כאן מדרוג טוב של שלוש עדשות טובות - עם הסלוגן - קנה מה שאתה יכול להרשות לעצמך.
לניקון יש בליין מקבילה אחת כרגע בלי מייצב, והיא עדשת ה 80-200
ED, כאשר את הגרסה עם המיקוד המהיר - גרסת ה AFS ניקון משכה מן השוק והציבה במקומה את ה 70-200 AFS VR.
עדשת ה 80-200 של ניקון, למרות איכותה האופטית הגבוהה אינה כוללת מנוע מיקוד מהיר ואין להשוות אותה מהבחינה הזו לא לעדשות ה USM של קנון ולא לעדשות ה AFS של ניקון. יתרונה הוא החיבור בין מחיר לאיכות.
בטבלה הבאה נראה את ההשוואה בין שתי עדשות ה 2.8 של קנון לעדשת ה 70-200 של ניקון:

בהרבה פרמטרים העדשות דומות. המבנה האופטי בשלושתן מסובך, ומספר האלמנטים גדול בכולן.
ההבדלים הבולטים יותר הוא מספר האלמנטים UD/ED - שבעדשה של ניקון יש אחד נוסף, ומבנה הצמצם בניקון יותר מדויק - יש בו יותר עלים והוא מעוגל לחלוטין. בהמשך נראה שזה איננו משפיע על איכות הבוקה של עדשת ה 70-200 USM של קנון.
העדשות של קנון מאפשרות סגירת סטופ נוסף (32 במקום 22) אבל אינני בטוח שיש איזשהו רווח בנושא, בפרט בחלק הרחב של העדשה. סגירת צמצם עד הסוף, אפילו עד 22 כבר פוגעת בחדות בגלל אפקט העקיפה.
עכשיו ניגש למבחנים המעשיים.
היא מרגישה ביד קצת יותר קלה מהניקון המקבילה, אבל ההבדל לא גדול. זו עדשה כבדה למדי.
מהירות המיקוד שלה פנומנאלית. חצי לחיצה והיא בפוקוס באופן מיידי. (כאן אני רוצה להוסיף הערה - שתמונה אחת התפקששה לי - והשניה שצולמה שנייה אחריה התקבלה נכון - נראה את זה מאוחר יותר).
התמונות שהיא מפיקה חדות גם בצמצם פתוח לרווחה - גם במצב ה 200 מ"מ.
בסגירה לצמצם 4 היא כבר מגיעה לשיא החדות שלה, לפחות מבחינה ויזואלית. במצב 70 מ"מ היא חדה ביותר גם בצמצם פתוח לרווחה.
החדות שלה בצמצם פתוח טובה מאוד גם במרחק קרוב וגם במרחק רחוק, כפי שנראה בדוגמאות.
במצב 200 מ"מ בצמצם פתוח יש לה קצת וינטינג - האפלת פינות שמצטמצמת בסגירת הצמצם ל 4 ונעלמת מעשית לחלוטין בצמצם 5.6. הדבר איננו מפריע לעבודה ביום-יום, ומופיע רק כשמצלמים משטח אחיד לחלוטין כמו קיר או שמיים - נושאים לא כל כך שימושיים.
לעדשה שמץ זעיר של
CA שמופיע רק כשיוצרים על חשיפה, ובחשיפה נורמלית הבעיה לא נראית. ניתן לומר בביטחון שהעדשה נטולת CA באופן מעשי. זה לא קל להשגה בעדשה ארוכה - וזה בזכות אלמנטי ה UD שדואגים למקד את כל הצבעים באותו המקום.
העדשה נטולת עיוותי מרחב, לפחות על פי הבדיקות שעשיתי. אין לה עיוותי חבית או כרית מחטים נראים לעין ואין לה עיוותי פסיק.
כאמור, התכונות הבולטות שלה היא מהירות מיקוד וחדות מצויינת.
לעדשה יש פלייר לא נחמד אם השמש נלכדת בפריים. גם הניקון המקבילה נכשלת בצורה דומה במבחן הזה. יש להיזהר בעדשה הזו משמש, מנקודות אור חזקות בלילה ומהרבה אור אחורי.
לעדשה מיקרוקונטרסט טוב - גם מול אור אחורי, אבל בצמצם פתוח לרווחה, יש קצת "חלביות" בתמונה, בפרט במצב הטלה. אין כל פגיעה בחדות אבל יש ירידה בקונטרסט.
נגיעה קטנה ב
LEVELS בפוטושופ מסדרת את הבעיה או סגירת צמצם ל 4. קשה לי להבין כיצד מצד אחד היא שומרת על חדות מצויינת בצמצם פתוח, על מיקרוקונטרסט טוב - גם מול אור אחורי - ויחד עם זאת מציגה קונטרסט נמוך יחסית בצמצם פתוח לרווחה.
בהשוואה לניקון המקבילה - ניקון שומרת על קונטרסט טוב בכל מצב צמצם - גם בפתוח לגמרי. כמובן שבסגירה לצמצם 4 יש שיפור גם בניקון, אבל נקודת ההתחלה קצת שונה.
הבוקה שלה מעולה, ולמרות שאין לה 9 עלים עגולים, הוא מאוד נעים לצפייה, מה שהופך אותה לעדשת פורטרטים טובה מאוד בצד הרחב יותר שלה.
הצבעים שהיא מפיקה נאים ועשירים, גם בתנאי תאורה לקויים.
בזכות יכולת הצילום שלה מקרוב אפשר לצלם איתה כמעט "מאקרו", ועם טבעות הארכה ניתן להגיע איתה ל 1:1. החדות שלה במרחק צילום מקרוב מצויינת.
כך נראית העדשה:

הצבעים שלה טובים ועשירים:

הבוקה שלה מקסים ורך:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/250sec F Number: 2.8 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:07:02 Color Space: 65535

ה CA שלה מופיע כאמור רק במצב של על חשיפה. אותו הפריים בחשיפה נכונה לא הראה CA בכלל:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:08:28 Color Space: 65535

כשהשמש בפריים הפלייר (הבהק) ממש לא נעים לצפייה. מחלה דומה יש לניקון, בווריאציה על הנושא. שם הפלייר בדיד - עיגול אדום או ירוק בלי קשת גדולה של צבעים, אבל לא נעים לצפייה באותה מידה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/8000sec F Number: 2.8 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:09:10 Color Space: 65535

בריחת הפוקוס כאן העלתה תהייה מעניינת. העמוד משמאל התקבל ממוקד, כנ"ל הניצן מימין - אבל הורד האמצעי לא היה חד. אי אפשר לתלות זאת בטשטוש של תנועה בגלל מהירות הצילום:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:07:50 Color Space: 65535

תמונה שצולמה שנייה אחת בלבד אחרי כן (אני תמיד יורה בזוגות) - הכל התקבל חד:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:07:51 Color Space: 65535

נראה כאילו נקודת הפוקוס זזה טיפה בתמונה השנייה וכללה בתחום עומק השדה את כל האלמנטים.
בתמונה הבאה נראה את ה"חלביות" של העדשה ב 200 מ"מ בצמצם פתוח לרווחה. יחד עם זאת, החדות הטובה נשמרת:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/640sec F Number: 2.8 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:06:56 Color Space: 65535

טיפול קצר ב LEVELS תיקן את הקונטרסט פלאים:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/640sec F Number: 2.8 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:06:56 Color Space: 65535

הקונטרסט השתפר מעצמו בצמצם 4, והחדות שהושגה היא מעולה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:07:38 Color Space: 65535

צילום למרחק בצמצם 2.8 הראה אותו הדבר - חדות מצויינת עם קונטרסט מופחת:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2.8 Focal Length: 195mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:08:56 Color Space: 65535

כאשר העדשה מצויה במצב 70 מ"מ בצמצם פתוח לרווחה - החדות וקונטרסט משובחים:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/125sec F Number: 2.8 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:09:26 Color Space: 65535

העדשה שומרת על מיקרוקונטרסט טוב גם מול אור אחורי בצמצם פתוח לרווחה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2.8 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:07:20 Color Space: 65535

ולבסוף, סגירת צמצם ל 4 וצילום מקרוב מפיקים צילום חד, קונטרסטי, עם בוקה נהדר ופירוט טוב מאוד:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:08:04 Color Space: 65535

לשם השוואה, שתי תמונות שצולמו בעדשה המקבילה של ניקון ב 200 מ"מ בצמצם פתוח לרווחה. הקונטרסט הכללי טוב מעט יותר והחדות, בדומה לעדשה של קנון מעולה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2004:10:06 10:30:22 Color Space: 65535

והשניה - שימו לב לקורי העכביש:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2004:10:23 13:41:51 Color Space: 65535

לסיכום אפשר לומר שהעדשה הזו היא עדשה חדה מאוד, זריזה ביותר למיקוד, מתאימה לצילומי סנפשוט מרוחקים וגם לצילומי פורטרט. הצבעים שלה טובים והבוקה שלה מאוד נעים לעין.
אם יודעים להיזהר מאור אחורי עז או שמש בפריים - היא יכולה לשמש לכל המטרות אליה היא מיועדת.
יש לקחת בחשבון שאין לעדשה הזו מייצב מובנה - בניגוד לעדשת ה
IS של קנון, או ה VR של ניקון ואחיזתה ביד מחייבת מיומנות, בפרט בתנאי תאורה שאינם אידיאליים.
הייתי ממליץ על חצובה אם יוצאים איתה לשטח.
לא ניסיתי אותה עם מכפלים, אבל מהביצועים שלה בלי מכפלים, אני מעריך שהתוצאות ממנה עם מכפלים איכותיים בשימוש נבון לא יהיו רחוקות מאלו של העדשה ללא מכפל.
בשורה התחתונה - עבודה אופטית יפה של קנון - ולמי שיש את האמצעים - מומלצת בחום.
הניקוניסטים חייבים להסתפק בעדשה ללא
AFS במחיר נמוך או בעדשת עם AFS ו- VR במחיר גבוה מאוד.
מצער שניקון הוציאה את גרסת ה
AFS מהליין שלה.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק