מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 3/2/2006
גרסה להדפסה
Share |
עדשת ניקון 50-300 ED - משב של נוסטלגיה צפיות: 1800

(זו כתבה משוכתבת ומורחבת ממה שפרסמתי בעבר במקום אחר).

כשהתחלתי מצלם בניקון בשנת 1969, מצלמתי הראשונה היתה ניקורמט FTN עם עדשת 50/2 של ניקון. הזום נעשה איתה בעזרת הרגליים, והמצלמה שירתה אותי עד 1983 כשנשדדה ממני ברחוב באמצע היום בשיקגו.
היא הוחלפה אז בניקון
FE ששירתה אותי עד לפני כמה שנים. כשהגיעה אלי הניקורמט, יכולתי רק לפנטז על עדשות נוספות של ניקון. בשנים הראשונות הוספתי לה במעותי הדלות כמה עדשות של ויויטר, סוליגור ופאנאגור (האחרונה ג'אנק אמיתי), אבל כשאין - אין.
בימים ההם (לפני שחלק מקוראי הכתבה הזו נולדו) הייתי יושב עם חבר, ניקוניסט אף הוא, ומפנטזים לנו על מה יהיה לנו כשנהיה גדולים. ישבתי מהופנט לפני קטלוג העדשות של ניקון, מזיל ריר ונוגע בתמונות של העדשות של ניקון בקטלוג. כולן היו במרחק שנות אור מיכולתי הדלה כחייל וכסטודנט.
כפי שכבר סיפרתי לא מזמן, בניתי לי אז עדשה בעצמי באורך מוקד של 100 מ"מ מעדשה ישנה של ווייטלנדר, צינור פלסטיק וביונט-פקק של מצלמה של ניקון. התמונות היו מתקבלות ממנה רכות ונמוכות קונטרסט וזה התאים לי לצילומי הפורטרטים של נערות החמד שצילמתי בשנים ההן.
היו לי שתי פנטזיות גדולות - עדשת ה 1000 מ"מ צמצם 11 מראה, ועדשת הזום הראשונה של ניקון עם טווח של
X6 - ה 50-300. המחירים של כל עדשה כזו היו יותר ממשכורת שנתית של אסיסטנט באוניברסיטה, ולכן נשארו בגדר חלום.

השנים נקפו, ומפעם לפעם ראיתי עבודות שנעשו בשתי עדשות אלו ולבי היה נסער.
עם כניסתי לעולם ה
DSLR שבו רעננתי את הארסנל שלי, חזרו שתי העדשות האלו למחשבתי.
ניקון הוציאה בינתיים גרסאות חדשות לעדשות הללו, קטנות, קלות ואיכותיות יותר, ואת ה 1000 מ"מ היא מייצרת עד היום.
ה
D100 הותיקה שלי לא ידעה למדוד אור מעדשות ידניות, אבל מצאתי מישהו בקרוליינה בארה"ב שמתקין צ'יפים בחלק מהעדשות שיאפשר מדידת אור מהן. ה 50-300 היתה ביניהן, והשתעשעתי במחשבה לרכוש אותה שם בעזרת חבר אמריקאי, לשלוח לקרוליינה להשתלת צ'יפ ולהביא אותה לארץ.
חיפשתי לעתים קרובות ב
EBAY ובחנויות הגדולות בארה"ב הזדמנות לרכישה, אבל המבחר היה אפסי - והואיל וחיפשתי במפורש רק את הדגם מגרסת ה ED ובמצב טוב בלבד, העליתי חרס בחיפושי.
הגרסה הישנה ללא ה
ED היא גדולה, כבדה ופחות איכותית (בעיקר הקונטרסט הפנימי) מגרסת ה ED. איזה נוכל מקומי טרטר אותי לתל אביב בסיפור שיש לו אותה - במצב מעולה, ובסוף הסתבר שהיא חבוטה כמו כדורגל ובכלל לא גרסת ה ED. סתם בזבזתי כמה שעות על סוחר "ממולח".
עם הצטרפות ה
D2X למשפחתי, הגברתי את קצב חיפושי, וברגע מסוים איתרתי בארה"ב (אדורמה) עדשה כזו למכירה.

הואיל ועד לאותו רגע לא היה לי ניסיון רע איתם, ביקשתי מחבר ניו יורקי לרכוש אותה עבורי (כ 1000 ירוקים - אבל כמה שווה חלום ילדות?) לבדוק אותה בשבע עיניים לפי רשימת בדיקה שנתתי לו, ואם תהיה ראויה, ישלח אותה ישר אלי. אני כבר לא צריך את הבחור בקרוליינה כי ה D2X מסתדרת בלי צ'יפ ומודדת אור כמו גדולה מכל עדשה ידנית של ניקון או של תחליפה.
ואכן, היא היתה במצב מעולה והגיעה אלי במצב כמו חדשה. כנראה מישהו קנה אותה "שיהיה" ובקושי צילם בה, למזלי.
הגברת כבדה ומרגישה ביד כמו פגז של 75 מ"מ. שוקלת 2+ קילו, הזכוכיות נקיות כמו ביום שייצרו אותה ולבד מקושי קל בתנועת טבעת הצמצם, נראית ומרגישה כמו שזה עתה יצאה מהמפעל. יש לה מכסה עדשה ממתכת שמתברג (וצריך להיזהר לא להבריג אותו חזק מדי פנימה, כי אז קשה לשחררו) ו
HOOD שננעל עם בורג.
הבנייה שלה מסיבית ביותר, טבעות הזום והפוקוס נוחות ורחבות. ניקון הקפידה בעדשה הזו על כל פרט, ואני מצר על כך שלא ציידו אותה עם
AFS ו VR שאז היתה הופכת לעדשת הטלה-זום הכמעט אולטימטיבית.
מיד הרכבתי אותה על ה
D2X וצלפתי בה ביד. המשקל שלה ייצב אותה ביד, אבל אי אפשר (לפחות לא אני) להסתובב איתה יום שלם ולצלם ביד. הצמצם המרבי שלה הוא 4.5, ובהשוואה קצרה לAFS 300/4 שלי, היא לא נופלת ממנה אופטית. אחרי 30 שנה של פיקוס ידני אין לי בעיה לפקס ביד.
קצת קשה היה לי להאמין בתוצאות, אז ניסיתי שוב ושוב, והיא לא אכזבה לרגע. להערכתי, העדשה הספציפית שלי נולדה בשנת 1993. אני חושב שהייצור שלה נפסק שנתיים לאחר מכך.
היא עובדת עם ה
D2X וה D200 כאילו נולדה עבורן, עובדת עם כל המכפלים שברשותי (לא כולל את מכפלי ה AFS בגלל חוסר התאמה פיסית) אבל כולל מכפל מקורי של ניקון ה TC-201 שנקנה בזמנו על ידי (ברוב איוולת) ולא עבד עם ה D100 (אין לו מגעים( אבל אופטית הוא מעולה וכעת נכנס סוף סוף לשירות סדיר.
הבוקה שלה מצוין, ומלבד נטייה למעט
CA בשמש קופחת אין לה כל בעיה.
ה
CA שלה מתבטא כהילה ירקרקה דקה על שולי אלמנטים כהים על רקע בהיר. זו פונקציה של הציפויים הישנים של ניקון, ועם מכפלים ה CA מתחזק קצת (מכפל מגדיל גם את הפאשלות של העדשה עצמה), ולפעמים ה CA מקבל גוון כתום/ירקרק מוזר עם מכפל.
את מבחני השטח היא עברה בלי בעיה - ולבד מהטירדה הקלה להסתובב עם חצובה, אין כל בעיה להשתמש בה. כמי שמורגל לפיקוס ידני (עם סיוע הנקודה הירוקה בעינית שאומרת מתי הגעתי לפוקוס - מה שלא היה במצלמות הפילם הידניות) אין בעיה להשתמש בה כמעט לכל הצרכים.
למעקב אחרי ציפורים מעופפות ה 500/4 או ה 200-400/4 עושות את העבודה הרבה יותר טוב, אבל המשקל שלהן גדול, ולצאת איתן לסשן צילום זה כבר סיפור אחר לגמרי.
ל 50-300
ישנה רצועת כתף ואפשר להחזיק אותה תלויה עליך יום שלם, מה שלא ממש נוח ונעים עם העדשות הארוכות.
יכולתה לצילום מקרוב (יחסית) מאפשרת להשתמש בה גם לפורטרטים - ששם היא מצטיינת. הצבעים שהיא מפיקה טובים מאוד. כעדשת פורטרטים היא קצת מסורבלת וגדולה, אבל אם ניקח בחשבון את השליטה הטובה בעומק השדה ואת טווח הזום הגדול שלה - זהו אחד היישומים המתבקשים ממנה.
כמובן שגם לצילומי "מאקרו" היא מתאימה, ושימוש בטבעות הארכה מאפשר לה להגיע למאקרו של 1:1 ואפילו קצת יותר.
מהניסיונות שעשיתי איתה עד כה - שווה את הכסף ששילמתי עבורה והרבה יותר. בזמנה, כשהייתה מיוצרת, עלתה לפחות פי 2-3 וגם היום היא להיט (גרסת ה
ED) אצל צלמי ניקון ולמרות גילה לקח כשנתיים למצוא עותק טוב ואיכותי.
אין לה
AFS, VR וכל מיני אותיות אחרות, אבל מעדשה בגילה יש לצפות רק לאיכות האופטית, לא לכל הרעש והצלצולים המודרניים, ואת זה היא מספקת בלי להסס.
היא כמובן עובדת גם עם ה
D200, באותה מידת הצלחה כמו עם ה D2X, ואם לא הייתי מתעצל במדידת אור ידנית עובדת גם עם ה D100.
היא עובדת בלי כל בעיה עם מכפל 1.4 והרצתי לה מבחנים עם המכפל הזה (
Kenko Pro 300 x1.4). אין צורך בסגירת צמצם עם המכפל הזה, ומקבלים מעשית עדשת 70-420 צמצם 6.3. התוצאות מהצילומים האלו - חדות מאוד, כאילו ואין מכפל בדרך.
היא עובדת - בנוסף למכפל ה
TC-201, גם עם מכפל טמרון x2 ממשפחת ה SP, וגם שם, בשביל לקבל תוצאה איכותית, יש לסגור צמצם ל 5.6 (11 עם המכפל). מקבלים עדשה של 100-600 עם ביצועים טובים מאוד.
בשימוש במכפלים יש כמובן צורך בשימוש בחצובה, כמו שמומלץ גם בשעת השימוש בעדשה עצמה. כל חוקי הזהירות הנדרשת בשימוש בעדשות ארוכות רלבנטיות גם עבורה. כאשר יש צורך, ניתן להניף את המצלמה + העדשה (בלי מכפל) ולצלוף, אבל לאחר כמה זמן הידיים מתעייפות וחצובה היא הכרח.
האם בתחום ה 70-200 היא טובה מאחותה הצעירה? מבחינה אופטית, הן די דומות. הבוקה שלה יפה יותר והיא חסינת פלייר - לא כמו אחותה הצעירה. מאידך, האחות הצעירה מפקסת כמו רקטה, קלה יותר ויש לה מייצב מובנה. עשרות שנים של הבדל בגיל הן לא חסרות משמעות. נוסיף לאחותה מכפל 1.4 - מהירות המיקוד כמעט ולא תיפגע, החדות לא תיפגע (עם מכפל טוב) הצמצם המרבי יהיה 4 והטווח יתקרב לעדשת ה 50-300 בקצה העליון.
האם הייתי קונה את ה 50-300 בלי הסנטימנטים של הילדות כשה 70-200 וה 200-400 מצויות בסביבה? התשובה היא כנראה שלילית.
הרי כמה דוגמאות ממנה - האם כדאי לנסות להגשים חלומות ילדות? תשפטו אתם.
מילה מקדימה על התמונות ממנה - את ה
EXIF הנכון ובפרט מצב הזום היא איננה מעבירה אחורנית. בחלק מהתמונות גם שכחתי לשנות את ההגדרה של העדשה במצלמה וב- EXIF נשאר בחלק מהתמונות ההגדרות של עדשות ידניות אחרות. יש להתעלם מאורכי המוקד המצוינים ב EXIF. בתמונות עם המכפלים, גם הצמצם האפקטיבי לא מועבר אחורנית ל EXIF (חסרונות של עדשה שאיננה AFS...) ועמכם הסליחה.

ככה היא נראית על חצובה כשה D2X מורכבת עליה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/60sec F Number: 5 Max Aperture Value: 4.6 Focal Length: 65mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Strobe return light not detected Focal Length In 35mm Film: 97 Date Taken: 2006:02:03 12:56:12 Color Space: sRGB

הבוקה שלה מצויין, והצמצם העגול מתבטא בכל הדרו:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/13sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:10:33 Color Space: sRGB

הצבעים שלה - מדוייקים ונייטרליים עם "חמימות" קלה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 0.7692308sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:08 18:21:29 Color Space: sRGB

הרי דוגמה שמשלבת את יכולתה בשחזור הגוונים של התמונה יחד עם בוקה מושלם. הקיר מאחורי הוורד הוא קיר ירושלמי מחוספס, מבחן אכזרי לאיכות הבוקה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:05:08 Color Space: sRGB

צילום "מאקרו" בעזרתה - ללא טבעות הארכה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/50sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:10:50 Color Space: sRGB

בדוגמה הבאה ניתן לראות את ה CA הירקרק שלה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:06:11 Color Space: sRGB

המיקרוקונטרסט שלה (הפרדת הפרטים הזעירים דומי הגוון) טוב מאוד:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:05:44 Color Space: sRGB

דוגמה לחדות שלה (צולם מכ 5 מטר):

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/30sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:14 09:47:16 Color Space: sRGB

עוד דוגמה לחדות שלה (צולם ממרחק של כ 30 מטר):

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:05:59 Color Space: sRGB

שתי הדוגמאות הבאות צולמו עם מכפל 1.4 - ההופך את העדשה ל 70- 420 מ"מ צמצם 6.3. בשתי הדוגמאות ה EXIF לא נכון. הדוגמה הראשונה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/100sec F Number: 9.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 1200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1800 Date Taken: 2005:07:09 11:11:20 Color Space: sRGB

והדוגמה השניה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/100sec F Number: 9.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 1200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1800 Date Taken: 2005:07:09 11:09:48 Color Space: sRGB

התמונות חדות כאילו צולמו ללא מכפל. הרי שתי דוגמאות שצולמו בגן החיות עם מכפל TC-201 - מכפל X2 של ניקון, ללא מגעים חשמליים, כך שאפילו גודל הצמצם אינו מדווח. החדות טובה מאוד:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:14 10:57:58 Color Space: sRGB

בתמונה הבאה שאף היא צולמה עם ה TC-201 נראה את יתרונו של המיקוד הידני...כאן אפשר לכוון את נקודת הפוקוס בדיוק לאן שרוצים. לבד ממעט CA, החדות מצויינת, והעדשה שהפכה בעצם להיות 100-600 צמצם 9 מציגה גם במרחק גדול בוקה יפה עם עומק שדה מובדל ומוגדר היטב:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/80sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:14 10:51:13 Color Space: sRGB

ההתנהגות שלה עם מכפל טמרון X2 (ממשפחת ה SP) דומה מאוד, אבל קצת פחות טובה מאשר עם המכפל הידני של ניקון:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/13sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:10:33 Color Space: sRGB

ועוד דוגמה שצולמה במכפל הטמרון הזה, סתם צליפה אקראית על יצור מכוער שעמד על הגדר. טווח הגוונים והשחור לבן מצויין, והחדות טובה:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/20sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2006:01:21 09:12:24 Color Space: sRGB

הלכתי עוד צעד קדימה - בדקתי אותה עם מכפל KENKO X3 (שטוב כמעט רק לאפקטים מיוחדים עם עדשות גדולות צמצם). אורך מוקד 900 מ"מ, צמצם נסגר סטופ אחד בערך, התוצאות לא רעות בכלל:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/60sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2005:05:13 11:48:55 Color Space: sRGB

אין ספק שהעדשה הזו היא יצירת מופת של ניקון ולמרות שנולדה לפני עשרות שנים, היא עדיין חיה ובועטת והיא להיט בין אספני הזכוכיות הישנות. האם היא טובה מהעדשות החדישות? מבחינת חדות - היא לא נופלת מהן ויש לה טווח זום גדול. רק עדשה אחת שקיימת היום עולה עליה בטווח הזום - ה"ביגמה" 50-500 של סיגמה. האם הסיגמה יותר חדה? מסופקני.
הגוונים שהיא מפיקה, בפרט קמצוצי ה
CA בשוליים, מדיפים "ריח" של העדשות הישנות של ניקון, ויש לי עוד כמה כאלה.
לולא גל הסנטימנטים, הייתי מסתפק בהחלט בעדשות המודרניות המצויות כיום בשוק, כמו ה 70-200, 200-400 ודומותיהן שמפקסות במהירות וכוללות מייצב, אבל הגוונים האלו של ההיסטוריה חסרים לי בעדשות החדישות. אולי זה סתם נוסטלגיה - אולי יש בזה משהו, זה לא ממש חשוב לי למה אני אוהב אותה.
קראתי על כמה צלמים שמסתובבים איתה ועם עדשת 20/2.8 פריים, וזה מספק את כל צורכיהם הצילומיים. יש בזה משהו.
היא עדשה כיפית לטייל איתה אם מוכנים לפקס ידנית, ומספקת את הסחורה במלואה.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק