מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 2/2/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת קנון 17-40 צמצם 4 USM L צפיות: 4413

גם העדשה הזו הגיעה אלי לבדיקה במסגרת הסיבוב שעשיתי על עדשות קנון.
זו אחת מעדשות ה"ליגה הארצית של קנון" - שכוללת גם את ה 70-200/4, 24-105/4 - עדשות
L עם צמצם מרבי של 4, ועם מחיר בהתאמה (המחיר הנמוך יחסית לא כולל את ה 24-105).
אלו עדשות עם ביצועים גבוהים אבל אינן יקרות וכבדות כמו עדשות ה 2.8. למרות שאלו עדשות ה"קו השני" שמותאמות במחיר לחובבים (חוץ מה 24-105) הביצועים שלהן בהחלט ראויים, כפי שנראה בהמשך.
הרי כמה פרטים טכניים עליה:
העדשה מורכבת מ 12 אלמנטים ב 9 קבוצות (מבנה "רזה" מאוד בשביל עדשה כזו).
אבל - היא כוללת שלושה אלמנטים אספריים - אחד יצוק ושניים "רפליקה" (אף אלמנט איננו מלוטש) וכן אלמנט סופר
UD אחד (בדומה לאלמנטי ה ED של ניקון). זה מסביר את מספר האלמנטים המופחת.
העדשה שוקלת 475 גרם, משקל שנותן קצת תחושה פלסטיקית קלה ביד, בהשוואה לברזלים של ניקון אבל ביצועיה בכלל לא "פלסטיקיים".
מרחק המיקוד המינימלי הוא 28 ס"מ, והיא מספקת מקדם הגדלה של 0.24 במצב ה 40 מ"מ שלה, שזה טוב.
מיפתח הצמצם הקטן ביותר שלה הוא
F:22, בדומה ל 16-35, 24-105 ול 17-55 של ניקון ובעדשות קצרות שכאלו, אין טעם ליצור מיפתח צמצם קטן יותר כי אפקט העקיפה יעשה שמות באיכות התמונה.
לעדשה
USM - מיקוד מהיר בעזרת מנוע אולטרא סוני הבנוי בעדשה (בדומה ל AFS של ניקון) והוא אכן מהיר - אבל לא מהיר כמו ה 16-35.
היו לי מעט פספוסי מיקוד עם העדשה הזו, אולי מחוסר ניסיון מספיק אבל הרבה פחות מבעדשות אחרות.
יש לי יותר פיספוסי מיקוד בנסיונותי עם עדשות קנון מאשר עם עדשות הניקון שלי, ואולי זה נובע מחוסר נסיון שלי איתן או שאומר דרשני וראוי למחקר ובדיקה נוספת.
גם כאן, מה שגרם לי להרים גבה, היה מספר העלים בצמצם - 7 עלים ישרים - מה שלא מבטיח בוקה טוב, ואכן - הבוקה שלה התקבל גרוע למדי.
על מצלמת
APS של קנון עם קרופ פקטור של 1.6 - העדשה נראית כאילו היא 27 מ"מ במצב הרחב, ו- ו- 64 מ"מ במצב הטלה. זהו תחום שימושי מאוד - מעדשה רחבה עד "נורמלית", אבל בשביל להגיע לממש רחבה יש להזדקק לעדשות האולטרא רחבות של קנון כמו ה 10-22.
גם בעדשה זו האלמנטים האספריים עושים עבודה טובה, ויש מעט עיוותים ספריים כמו עיוות חבית או עיוות כרית מחטים (פחות). עיוות "טיפה" לא נמצא.
הגוונים שהעדשה מפיקה הם ניטרליים.
מה שקופץ לעין זה שהעדשה הזו בצמצם פתוח - בכל מצב זום - חדה כמו ג'ילט. לא טרחתי לסגור אפילו תחנת צמצם אחת, כי לא היה ממש צורך. במצב הצמצם הפתוח היא חדה כמו ה 16-35 שסגורה סטופ אחד (צמצם 4) ואני אומר זאת בלי להסס.
היא חדה מקצה לקצה במישור המיקוד בכל מרחק שאליו התמקדתי, כפי שנראה אח"כ בדוגמאות המצורפות. אין לה את ההבדלים בחדות כמו בעדשות ה 2.8 התלויה במרחק אליו ממקדים.
בנוסף לחדות, העדשה מציגה מיקרוקונטרסט טוב, גם בתנאי תאורה משתנים המשולב במאקרו-קונטרסט (חדות) ובאופן כללי, כל קליק שמוקד כהלכה - התקבל חד מאוד.
מנסיוני עם עדשת ה 12-24 של ניקון, אינני טורח לסגור צמצם - אלא אם אני מצלם מקרוב ורוצה לקבל עוד קצת עומק שדה. עדשות עם צמצם מרבי קבוע 4 (לניקון היתה בעבר עדשה כזו - 70-210 צמצם קבוע 4 - שברוב המקרים היתה חדה מאוד בצמצם פתוח לגמרי. רק ברוב המקרים - כי העדשה היתה נוטה לפספס ב
AF שלה).
העדשה הזו עמידה לפלייר (הבהק) בצורה יוצאת דופן, והייתי צריך להתאמץ מאוד כדי לחלץ ממנה הבהק - כפי שנראה בדוגמאות.
אין חובה ללכת עם סך שמש נגד הבהק ביום קיץ שלנו (אבל כדאי מטעמים אחרים - לשמור עליה ממכה מלפנים ולשפר קצת את הקונטרסט).
גם אלמנט ה
UD עושה את העבודה שלו וכמעט ואין CA בעדשה זו. הייתי צריך להתאמץ כדי לחלץ קצת CA בשוליים, מה שאומר שבשימוש יומיומי ולא בטסטים זה חסר משמעות מעשית. מעניין מה היא עושה על FF.
יש לה טיפה של התחלת האפלה בפינות - אבל זה מתאים לעדשה רחבה שכזו. אני מעריך שעל
FF זה יבלוט יותר.

מבחינת ההתנהגות שלה והמחיר היא מאוד דומה לעדשת ה 18-35 של ניקון, שאמנם אין לה צמצם קבוע (3.5-4.5) אבל במצב רחב הזווית שלה בצמצם 4 היא מאוד דומה בהתנהגות (חדות טובה אבל עם קצת יותר פלייר). לעדשת ניקון אין את תוספת המילימטר בצד הרחב, אבל עם הקרופ פקטור של ניקון, הן "רואות" אותה הזווית.
מצד שני, לעדשת הניקון חסר הטווח היותר ארוך של העדשה הזו, ושתי העדשות הללו ברות השוואה. העדשה של ניקון זולה יותר, קלה יותר ויותר פשוטה מבחינה אופטית וגם איננה בעלת צמצם קבוע - שזה יתרון גדול לטובת קנון.
הגענו לבוקה. זה עקב האכילס של העדשה הזו. היא אמנם מיועדת לצילומי נוף, ושם זה בכלל לא מפריע, אבל לצילומים בתוך מקום סגור - כמו באירועים למשל, בוקה טוב יותר היה מוסיף הרבה לאימפקט של התמונות. כאמור - לצילומים בחוץ ולצילומי נוף היא מצויינת.
את הקטע הזה אני לא מבין אצל קנון. מה אכפת היה להם לבנות אותה עם צמצם מעוגל עלים (כמו בעדשה ה"מקבילה כמעט" של ניקון?). ההשקעה היא פעוטה, והתוצאות טובות מאוד.
בדוגמאות אביא צילום מהעדשה של ניקון - שגם שם הבוקה לא שמיימי באיכותו (שבעה עלים בסה"כ), אבל הוא יותר נעים לעין בגלל היותם מעוגלים.
הצילומים נעשו ב
20D וב RAW והומרו ל JPG ברזולוציה מלאה. יש לקחת בחשבון את העובדה של 20D יש קרופ פקטור של 1.6 והיא רואה רק את החלק האמצעי של הפריים. יש צורך לחזור על הסדרה עם 5D או עם 1DSMK2 כדי לבחון את ההתנהגות בשוליים.
הרי תוצאות המבחנים. קודם כל - הרי העדשה:

הצבעים שהיא מפיקה נעימים ונייטרליים, ללא גווני משנה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:14:28 Color Space: 65535

החדות שלה בזוית רחבה בצמצם פתוח ובצילום מקרוב - טובה ביותר:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:15:06 Color Space: 65535

גם בצילום לרחוק, במצב הזוית הרחבה בצמצם פתוח - החדות מעולה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:14:23 Color Space: 65535

במצב הטלה שלה (40 מ"מ) ובצמצם פתוח החדות טובה מאוד:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:16:08 Color Space: 65535

באותם תנאים (40 מ"מ, צמצם פתוח) החדות והמיקרוקונטרסט מצויינים:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:16:08 Color Space: 65535

גם מול אור אחורי חזק, העדשה שומרת על מיקרוקונטרסט מצויין וחדות טובה מאוד:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:16:10 Color Space: 65535

פלייר (הבהק) היה לי קשה למצוא בעדשה הזו. הכנסתי את השמש לפריים בזוית צילום אחת - אין פלייר:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/6400sec F Number: 4 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:14:43 Color Space: 65535

הכנסתי את השמש לפריים בזוית אחרת - ושוב לא מצאתי פלייר:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:14:12 Color Space: 65535

רק בזוית משונה של צילום, הצלחתי ללכוד קצת פלייר, כפי שרואים בריבוע הימני. באותו צילום חיפשתי את ה CA , ורק בפינה המרוחקת משמאל גיליתי קצת CA, ממש ברמה נמוכה מאוד, ויותר מאשר סבירה בשביל תנאי הצילום האלו:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/8000sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:14:12 Color Space: 65535

הבוקה שלה הוא עקב אכילס של העדשה. יש להיזהר מלהכליל בפריים שבו הבוקה חשוב - אלמנטים מסובכים, מאוד בהירים, ברקע. אם מצלמים איתה נופים, או סנפים ברחוב, אין לזה כל משמעות. בצילום במקומות סגורים - כמו צילום אירועים - יש להקפיד לא לכלול בפריים אלמנטים מוארים בחוזקה ברקע. אם יודעים ממה להיזהר - אפשר להימנע מזה כמעט לחלוטין. לצילומי פורטרטים לא ממליץ עליה, אבל ממילא, אורך המוקד שלה לא מתאים לעניין:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/320sec F Number: 4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 12:16:06 Color Space: 65535

ולהשוואה, עדשת ה 18-35 של ניקון, שאף היא רחוקה מלהיות כוכבת בוקה, ניתן בקלות להבחין בתמונה ביתרון העלים המעוגלים (התמונה צולמה בצמצם 8 שעוד יותר מבליט את החסרונות בבוקה):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/500sec F Number: 8 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 ISO Speed Ratings: 320 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 52 Date Taken: 2002:09:07 15:12:06 Color Space: sRGB

ניתן לסכם ולומר שהעדשה הזו יכולה לשמש כעדשה "סטנדרטית" ליום יום. טווח הזום האפקטיבי שלה על DSLR APS של קנון הוא 27-64 מ"מ, בדיוק הטווח השימושי לעדשה סטנדרטית/רחבה.

החדות שלה מעולה בכל מצב של טבעת הזום ואפילו בצמצם פתוח לרווחה.
על חיישן
APS עיוותי המרחב שלה, עיוותי הצבע והאפלת הפינות (וינטינג) הם שוליים וחסרי משמעות מעשית.

העמידות שלה להבהקים על חיישן APS ראויה לציון במיוחד, והיא נכנסת לקטגוריה המכובדת והמצומצמת של עדשות רחבות מאוד שנטולות פלייר באופן מעשי.
ניתן לצלם בה ללא סך שמש, ותפקידו יסתכם בשיפור הקונטרסט ובהגנה פיסית על העדשה ולא כמגן לפלייר. כאן יש הבדל מהתנהגות האחות היקרה שלה - ה 16-35 בנושא זה.

בשורה התחתונה - קנוניסט שאיננו צריך עדשת 2.8 בכל מחיר - שירוץ לקנות אותה - זו קנייה טובה מאוד ושווה כל סנט. העדשה הזו יכולה בהחלט להיות רוב הזמן "מרותכת" למצלמה ולהפיק צילומים חדים כמו ג'ילט.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק