מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 24/1/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת קנון 16-35 צמצם 2.8 USM L צפיות: 4466

העדשה הזו הגיעה אלי לבדיקה במסגרת הסיבוב שעשיתי על עדשות קנון.
זו אחת מעדשות ה"שילוש הקדוש של קנון" - שכולל גם את ה 24-70 /2.8 ואת ה 70-200 /2.8 (עם או בלי
IS).
בהתחשב שזו עדשת
FF ולא עדשת APS היא לא ממש כבדה, אז הרי כמה פרטים טכניים עליה:
העדשה מורכבת מ 14 אלמנטים ב 10 קבוצות (מבנה קצת "רזה" במבט ראשון בשביל עדשה כזו). הסוד מצוי בשלושת האלמנטים האספריים שלה - בדומה לעדשת ה 17-55 של ניקון. קנון מציינת שהאלמנטים שונים זה מזה, ומכאן שהם יכולים להחליף מספר גדול של אלמנטים בודדים. זה פתר לי את החידה.
העדשה שוקלת 600 גרם, שזה משקל קל יחסית לארטילריה שכזו.
קנון איננה מציינת שהעדשה כוללת אלמנטי
ED, ולא בכדי. חסרונם קצת ניכר כפי שנראה בהמשך.
מרחק המיקוד המינימלי הוא 28 ס"מ, והיא מספקת מקדם הגדלה של 0.22 במצב ה 35 מ"מ שלה, שזה טוב.
מיפתח הצמצם הקטן ביותר שלה הוא
F:22, בדומה ל 24-105 ול 17-55 של ניקון ובעדשות קצרות שכאלו, אין טעם ליצור מיפתח צמצם קטן יותר כי אפקט העקיפה יעשה שמות באיכות התמונה.
לעדשה
USM - מיקוד מהיר בעזרת מנוע אולטראסוני הבנוי בעדשה (בדומה ל AFS של ניקון) והוא אכן מהיר כברק. נגעת - התמקדת. צריך להכיר היטב את המצלמה המדוברת ואת העדשה כדי לדאוג לכך שהיא אכן תתמקד במקום הנכון, ואני פיספסתי איתה כמה פעמים בגלל חוסר הכרות עם המערכת הזו.
מה שגרם לי להרים גבה היה מספר העלים בצמצם - 7 עלים ישרים - מה שלא מבטיח בוקה טוב, אבל נראה את זה בהמשך.
טווח הזום של העדשה הוא טוב, והוא מכסה את אזור הטווח הרחב לרוב השימושים. 16 מ"מ על
FF הוא ממש רחב מאוד, מה שלא כן על מצלמת APS של קנון עם קרופ פקטור של 1.6 - שם העדשה נראית כאילו היא 25 מ"מ במצב הרחב, שזה כבר לא אולטרא רחב. מהמחלה הזו סובלות כל מצלמות ה APS - של ניקון ושל קנון, ולכן יש צורך בעדשות רחבות יותר כדי להשיג זאת.
קנון הציגה לא מכבר עדשת
EFS של 10-22 מ"מ, שמותאמת למצלמות APS (גם היא נבחנה על ידי), וזו מספקת את ה 16 מ"מ על מצלמת APS של קנון.
האלמנטים האספריים עושים עבודה מצויינת, ולא ניכר בשום מצב זום עיוות חבית או עיוות כרית מחטים. גם עיוות "טיפה" לא נמצא, וזה השג מרשים לעדשה רחבה כזו.
הגוונים שהעדשה מפיקה הם ניטרליים, אולי עם טיפה נטייה לקרירות, אבל אולי זו רק העין שלי.
מה שמרשים בעדשה הזו היא החדות הבלתי מתפשרת שלה שמגיעה כמעט למכסימום כבר ב צמצם 4, ומעבר לצמצם 5.6 אין צורך ללכת עוד כדי לקבל תוספת חדות.
היא מתנהגת מהבחינה הזו ככל עדשת רחבת זוית - גדולת צמצם. במרחק קרוב, ישנה חדות טובה מחוף לחוף גם בצמצם פתוח לרווחה, ובסגירת צמצם ל 4 ממרחק קצר החדות במרכז הפריים פנומנאלית. במרחק גדול יותר - של כמה מטרים - ניכר הבדל די ברור בחדות בין מצב צמצם פתוח לגמרי לסגור לצמצם 4, ובאינסוף, שוב המצב חוזר להיות כמו במצב הקרוב - חד גם ב 2.8 וגם ב 4.
סגירת הצמצם ל 4 משפרת את הקונטרסט הכללי וגם את המיקרוקונטרסט - שהוא ממש מצויין.
לעדשה פלייר מרגיז, הרבה יותר מאשר לעדשת ה 24-105. העדשה ללא סך שמש תופסת פלייר (הבהק) גם כאשר השמש לא ממש מצויה בפריים, ושימוש בסך שמש הוא חובה לצילום בימים עתירי שמש.
בעיית הפלייר בעדשות רחבות היא בעיה ידועה, ועם העדשה הזו - בדומה ל 24-105 ולעדשת ניקון 17-55 יש מאוד להיזהר מהשמש. זה כמובן בניגוד גמור לעדשת ה 12-24 של ניקון וגם לעדשת ה 10-22 של קנון (שנבחנה על ידי) ושנראה כי הן חסינות פלייר כמעט לחלוטין. ההיגיון כמובן אומר שצריך להיות ההיפך, אבל העובדות הן עובדות.
נוסיף לזה עוד עובדה תמוהה - שעדשות ה 17-35 של שתי החברות, וכמותן ה 18-35 של ניקון אף הן אינן נוטות לפלייר בקלות. חידה.

החסינות שלה ל CA גבולית, וזה נובע כנראה מהעדרם של אלמנטי ה UD/ED - או אם ישנם - האפקטיביות שלהם נמוכה. כשמצלמים אלמנטים כהים על רקע בוהק, הCA (עיוותי הצבע) צפים בקלות בפינות הפריים, אבל מצד שני, למרות תנאים אלו של אור בוהק אחורי היא שומרת על מיקרוקונטרסט טוב.
הצילומים נעשו ב
20D וב RAW והומרו ל JPG ברזולוציה מלאה. יש לקחת בחשבון את העובדה של 20D יש קרופ פקטור של 1.6 והיא רואה רק את החלק האמצעי של הפריים. יש צורך לחזור על הסדרה עם 5D או עם 1DSMK2 כדי לבחון את ההתנהגות בשוליים.
הרי תוצאות המבחנים. קודם כל - הרי העדשה:


מבחן החדות - מרחק קרוב, 16 מ"מ - צמצם 2.8:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:21 Color Space: 65535

החדות מצויינת, באמצע וטובה גם בקצוות.
אותו מרחק, אותו אורך מוקד - צמצם 4:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:14 Color Space: 65535

חדות מצויינת באמצע ובקצוות. האיכות של העדשה היא ללא פשרות מבחינת החדות במרחק קרוב. המבחן הבא נעשה עם העדשה במרחק בינוני. הרי הביצועים בצמצם פתוח לרווחה:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:48 Color Space: 65535

ואחרי סגירה לצמצם 4:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:52 Color Space: 65535

עם צמצם סגור ל 4 במרחק בינוני (כשלושה-ארבעה מטר) התמונה חדה מאוד מה שלא נכון בצמצם 2.8 - שם היא רק סבירה. כאשר טיווחתי לאינסוף (כ 50 מטר) התקבלה תוצאה דומה למבחן הקרוב - חדות טובה בצמצם 2.8 וגם בצמצם 4.
המבחן הבא שמעיד על איכות העדשה הוא המבחן מול אור אחורי עז, וחיפוש פרטים באזור המצולם. את המבחן הזה היא עברה בהצלחה, כפי שניתן לראות בצילום הבא שצולם במצב 35 מ"מ בצמצם 4:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:09:37 Color Space: 65535

המיקרוקונטרסט שהיא מחלצת מהצילום, גם בתנאי תאורה אחורית קשים טוב מאוד, והיא יודעת להתמודד עם מצבי תאורה משתנים ולקבל פרטים בכל מקום בו הם ניתנים לזיהוי. פרטי הפרטים של הלימון נראים בבירור, זאת למרות האור האחורי החזק:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:11:06 Color Space: 65535

והדוגמה השניה - העץ הדוגמן שלי - כל נפתולי הגזע וקליפתו מובאים באופן ברור וחד:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Focal Length: 35mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:08:02 Color Space: 65535

הבוקה שלה איננו מרהיב, כפי שניתן לראות באזורים המרוחקים שמחוץ לפוקוס, ובפרט בצד השמאלי באמצע - העיגולים הלבנים לא היו צריכים להיראות כך:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1000sec F Number: 2.8 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:23 Color Space: 65535

אינני מבין מדוע קנון לא טרחה והכניסה לעדשה הזו יותר משבעה עלי צמצם ישרים. הם כבר השקיעו בשלושה אלמנטים אספריים, אז למה לא טרחו יותר? נכון, העדשה הזו לא מיועדת לפורטרטים, אבל היא מאפשרת צילום מקרוב, נחמד היה אם הבוקה היה נראה יותר טוב. לקנון פתרונים.
את מבחן ה
CA (עיוותי הצבע) היא עברה עם הציון מספיק. הסיבה היא כנראה חוסרם של אלמנטי ה UD בעדשה, ואם ישנם (קנון לא מאזכרת אותם) הם לא ממש אפקטיביים כפי שנראה בצילום הבא:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/800sec F Number: 2.8 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:07:27 Color Space: 65535

סגירת צמצם משפרת מאוד את המצב, ובצמצם 5.6 כמעט ואין CA.

במבחן הפלייר היא די כשלה, והציגה פלייר (הבהק) לא יפה - ועשתה זאת גם כאשר השמש לא היתה בפריים:

Model: Canon EOS 20D Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Date Taken: 2006:01:21 13:06:35 Color Space: 65535

לסיכום - פגשתי עדשה שאיננה כבדה כמו טנק, מהירה במיקוד כמו רקטה, עם חדות, קונטרסט ופירוט מצויין וחסרת עיוותי מרחב לחלוטין. הצבעים שהיא מפיקה טובים.
עם הבוקה ניתן להסתדר במצבים בהם אין אלמנטים קטנים וזוהרים ברקע.
היא יודעת להתמודד היטב עם פרטים מול אור אחורי, ואם לוקחים בחשבון את בעיית הפלייר שלה - נזהרים משמש קופחת ותמיד מרכיבים סך שמש ביום לא מעונן - או אם מצלמים במקומות סגורים - היא תספק את כל הסחורה.
אני חייב להסתייג ולומר שלא בדקתי אותה על פריים מלא (והיא מיועדת לשימוש בפריים מלא, לא
EFS), לכן אינני יודע מה יהיו ההשלכות בקצוות הפריים. על החדות שלה אין לי חשש, והפירוט שלה בוודאי לא ייפגע. הדאגה שלי היא על הנטייה שלה לפלייר כש"תראה" זוית רחבה יותר ומה יקרה ל CA בקצוות הפריים.
שורה תחתונה - אם יש בידכם את האמצעים - זו עדשה מאוד מומלצת לצילום רחב.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק