מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 13/1/2006
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 18-200 ממ, עדשת הטיולים האידיאלית צפיות: 15232

כשניקון הכריזה על העדשה הזו בסמיכות למצלמת ה D200 הרמתי גבה. כשזמן קצר לאחר מכן נודע לי המחיר שלה - הרמתי שתי גבות ואוזן. משהו לא הסתדר לי. מה פתאום עושים אסוציאציה בין עדשה מאוד רחבת טווח ושייתכן ותהיה בינונית ביותר (בדומה לכל העדשות בעלות הטווח הזה) לבין מצלמה שאמורה להיות הסגנית הראשונה/ממלאת המקום של מצלמת הדגל של ניקון - ה D2X? מצד שני - המחיר שלה ממש לא מתאים להגדרה של עדשת טיולים זולה. אז מה קורה כאן? חיכיתי בקוצר רוח לבחון אותה בעצמי, בפרט שהרשת מתמלאת עם כל מיני מבחנים סותרים, חובבניים ומוזרים.
היא הגיעה אלי לבחינה סוף סוף והרצתי לה מיד סדרה מאוד אגרסיבית של בדיקות.
את המבחנים עליה הרצתי ב D2X שאני מכיר אותה היטב ואני יכול להשוות את התוצאות עם מבחנים של עדשות אחרות שעשיתי בעזרתה. ה D2X יודעת לחלץ כל פרט מהעדשות ולחשוף את יכולתן או מפלתן האופטית בקלות יחסית.
הרצתי גם סדרה מקבילה (יותר קטנה בגלל אילוצי מזג האוויר) גם עם ה D200 עצמה.
העדשה דומה במובנים רבים לשתי עדשות אחרות של ניקון - ה 28-200G וה 24-120 AFS VR. שתי העדשות האחרות מצויות אצלי, ושתיהן שרתו אותי בתנאים ומצבים שונים. לפעמים, מאילוצי מקום/משקל/סיכון לקחתי את שתיהן איתי לנסיעה, כמו למשל לרוסיה במקום לקחת את ה 80-400 למשל. ה 24-120 שימשה לי כעדשה המרכזית, וכשרציתי להגיע יותר רחוק מ 120 מ"מ הרכבתי את ה 28-200. שתי העדשות הללו אינן עדשות DX ומיועדות לחיישן FF ולא רק לחיישן APS.
להלן טבלת השוואה בין העדשות השונות:

Color Space: 65535

מהטבלה ניתן לראות כמה דברים מעניינים. הדבר הראשון - הדמיון בצמצם - לשלושת העדשות צמצם בן שבעה עלים מעוגלים. בנוסף, המבנה האופטי - מספר אלמנטי ה ED ואלמנטים האספריים בעדשות הללו דומה. השיאנית היא דווקא עדשת ה 28-200 מה שמסביר את איכותה המפתיעה למרות המבנה הפלסטי שלה.
מרחק המיקוד המינימלי דומה בשלושתן, ועדשת ה 28-200 בעלת יכולת ה"מאקרו" הטובה בשלישיה.
המבנה האופטי של עדשת ה 18-200 מבחינת מספר האלמנטים הוא המסובך ביותר, אבל ממבט ראשון, היא דומה ומרגישה ביד באופן מפתיע ל 24-120 VR. זה נכון עד שמסובבים את טבעת הזום. בקצה טווח הזום העדשה הופכת להיות ארוכה מאוד, בדומה לעדשת ה 28-200. התחושה ביד רחוקה מלהיות תחושה של פלסטיק, אלא של עדשת איכות מביתה של ניקון. טבעת הזום קצת קשה לסיבוב, אבל מתרגלים.
עדשת ה 18-200 מתהדרת במנגנון VR חדש, הקרוי VRII והאמור לתקן את רעידות היד בשעת הצילום עד ל 4 תחנות מהירות/צמצם. זו מידת התיקון הגדולה ביותר הקיימת כיום בשוק, ויש לבדוק אם יש ממש בטענה הזו. המשמעות של זה - שאם מצלמים מהיד באורך מוקד של 200 מ"מ (שזה אפקטיבית 300 מ"מ על DSLR), חוק האצבע אומר שמהירות הצילום המינימלית ללא ייצוב מהיד צריך להיות 1/300 של שנייה. על פי הטענה של ניקון, אפשר לצלם מהיד במהירות של 4 סטופים מתחת (מחולק ב 16) שזה - 1/19 של שנייה לערך. אז ניגש לתוצאות המבחנים:
לגבי ה VRII - הטריק הוא כמובן שימוש נכון בעדשה - להמתין אחרי חצי הלחיצה עד שמנגנון ה VR נכנס לפעולה ולנהוג בזהירות בשעת הצילום (אחיזה יציבה, עצירת נשימה, סחיטה איטית של המחשף). במבחנים שלי נראה שהטענה של ניקון נכונה, והצלחתי לקבל חשיפות של אפילו 1/10 שנייה באיכות מניחה את הדעת. באופן מעשי, בשימוש זהיר ונכון ניתן במהירויות של 1/20 של שנייה לקבל תמונות חדות ב 95% מהמקרים. זה פשוט מדהים. זה אומר שאם נצלם במקום אפלולי וסגור במצב רחב הזווית נוכל לצלם מהיד במהירות שנמוכה מחצי שנייה! כמובן שהנושא המצולם - אם יזוז נקבל מריחה, אבל כל מה שעומד או זז לאט יתקבל חשוף וחד.
זה אקוויוולנטי לצילום בעדשת 200 מ"מ בצמצם 1.4 או עדשת 18 מ"מ צמצם 0.6!
טווח הזום מרשים ביותר. ממצב רחב זווית עד מצב טלה - הטווח הוא עצום, ומכסה 95% מהצרכים של צלם ממוצע.

לעדשה בטווח זום רחב כזה צפויים עיוותי מרחב כמו עיוותי חבית - בהם במצב רחב זוית התמונה מתעגלת החוצה במרכזה ועיוותי כרית מחטים - ששם במצב הטלה המרבי התמונה מתעגלת פנימה במרכזה. ל 18-200 עיוות חבית זעיר, בלתי מורגש כמעט ואין לה עיוות כרית מחטים נראה לעין.
החדות שלה מצויינת, ואת כל המבחנים הרצתי לה בצמצם פתוח לרווחה. אין פירושו של דבר שהיא איכותית כמו ה 70-200 או כמו ה 17-55 במצב ה 17 מ"מ בצמצם זהה, אבל היא לא ממש רחוקה. לעבודה ממש תובענית יש להשתמש בעדשות האיכות, אבל גם בצמצם פתוח לרווחה האיכות של ה 18-200 מצויינת למרבית הפתעתי.

היא יותר טובה - ישר מהמצלמה מה 24-120VR , וזה בזכות הקונטרסט הפנימי הטוב שלה. לא האמנתי בהתחלה לתוצאות אז חזרתי וצילמתי נגד אור בוהק, והיא לא כשלה אפילו פעם אחת.
הבוקה שלה נחמד מאוד, אבל לא ליגת-על. זו אינה ה 85/1.4, עם זאת, כפי שנראה בדוגמאות, הבוקה שלה נעים מאוד לעין. במצב רחב הזוית בצמצם פתוח לרווחה יש לה בפינות הרחוקות קצת CA, מה שלא בלתי צפוי, והייתי צריך להתאמץ כדי למצוא ולהציג אותו.
יש לה במצב רחב הזוית גם טיפונת זעירה של וינטינג - האפלת פינות - אבל הרבה פחות מעדשת הקיט ה 18-70. הדבר נראה רק בצילום שכולו שמים, וצריך להתאמץ כדי למצוא אותו. למרבית ההפתעה יש לה גם וינטינג דומה במצב הטלה אבל בסגירת צמצם של 2/3 סטופ הכל נעלם.
המיקרוקונטרסט שלה כאמור הוא טוב מאוד, אבל לא כמו עדשות ה 2.8. עם זאת - הוא יותר טוב משמעותית מה 24-120. הצבעים שהיא מפיקה ניטרליים, ואיכות הציפויים שלה מעולה. הדבר מתבטא בחוסר היכולת שלי לתפוס איתה פלייר (הבהק), אבל לא היתה שמש ישירה שיכולתי ללכוד היום בפריים. עם זאת, צילום מול שמיים בוהקים לא העלה אפילו שמץ של פלייר, מה שעדשות אחרות מציגות בשפע, אפילו במצב זה.
האם היא עובדת עם מכפלים? כן! עם מכפל 1.4 (קנקו פרו 300) היא עובדת בלי בעיות ובתנאי תאורה סבירים מהירות המיקוד כמעט ולא נפגעת. בתנאי תאורה לקויים היא מהססת שנייה לפני שהיא ננעלת, אבל אין בעייה. ישנה ירידה קלה במיקרוקונטרסט בצמצם פתוח לרווחה שנעלמת בסגירת שליש עד סטופ מלא. ההתנהגות דומה ב D2X וב D200.
ההבדל מתחיל להתבלט עם מכפל
X2. ה D2X לא מסוגלת להינעל על פוקוס, בעוד ה D200 אחרי גמגום קל ננעלת בלי בעיה. בשני המקרים ניתן למקד ידנית עם פונקצית ה A/M הבנויה בעדשה. האיכות כבר די נפגעת, ושימוש במכפל של 2 צריך להיות פתרון מצוקה בלבד, לא יומיומי והוא לא מומלץ. בכל מקרה ה VR עובד עם המכפלים. למרבית הפתעתי - אין דיווח אחורנית של הצמצם הנכון ואורך המוקד החדש ל EXIF למרות שזו עדשת AFS. עדשות DX אחרות כמו ה 17-55 מדווחות אחורנית את הנתונים הנכונים ל EXIF. לניקון פתרונים.
לעדשה שני מצבי VR - רגיל ואקטיבי. הרגיל הינו לצילום רגיל ולפאנינג, האקטיבי למצב של צילום תוך כדי נסיעה במכונית או טיסה.
כעת לדוגמאות. טווח הזום שלה מוצג בתמונה הבאה שהיא חיבור של שתי תמונות שצולמו מאותו מקום בשני מצבי הזום הקיצוניים:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 10:55:09 Color Space: sRGB

הצבעים שהיא מפיקה ניטרליים, עשירים ונכונים כפי שנראה בתמונה הבאה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:59:12 Color Space: sRGB

הבוקה שלה נעים לעין, למרות שהוא לא מושלם. לצילומי פורטרט היא תהיה גם מתאימה מאוד. נקודת חוסר שלמות נמצאת בגבול החד של האלמנט הבהיר המצוי מחוץ לפוקוס והמסומן בחץ אדום:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/45sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 11:01:43 Color Space: sRGB

מצב הוינטינג שלה (האפלת פינות) מודגם בצילום הבא. הוא ממש מזערי:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/5000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 11:01:14 Color Space: sRGB

לא הצלחתי ללכוד הבהק - פלייר כשהיתה נקודה בוהקת מאוד בשמים. העדשה הזו לא נוטה להבהקים, אבל כדאי בכל מקרה להשתמש בסך השמש שמגיע איתה - ולו כדי לא להשאיר טביעת אצבעות על העדשה ולשפר טיפה את המיקרוקונטרסט:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/4000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 10:58:37 Color Space: sRGB

אין הבהקים. מאידך - ניתן לראות במצבים קיצוניים קצת CA - עיוותי צבע בפינות - בצמצם פתוח לרווחה כשמצלמים אלמנטים כהים מול רקע בוהק. זה איננו משהו חריג, כי בסגירת צמצם ה CA מתמעטים ונעלמים:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 11:00:17 Color Space: sRGB

החדות שלה בצמצם פתוח לרווחה במצב רחב זוית באמצע הפריים מצויינת, בפינות סבירה, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 10:55:09 Color Space: sRGB

החדות והמיקרוקונטרסט שלה מצויינים כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2006:01:13 10:55:09 Color Space: sRGB

להלן שלוש דוגמאות לצילום רוחק בצמצם פתוח לרווחה במצב 200 מ"מ:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 11:01:24 Color Space: sRGB

הדוגמה השניה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 11:00:53 Color Space: sRGB

והשלישית:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:55:41 Color Space: sRGB

החדות יותר טובה מכל העדשות המגיעות ל 200 מ"מ, חוץ מעדשות היוקרה עדשות ה- 2.8 והפתוחות יותר, והמיקרוקונטרסט נשמר היטב.
בצילום מול אור בוהק, במצב מדידת אור ממוצעת מרכז או מדידה נקודתית התוצאות מרשימות ביותר. במצב הזה - מול אור בוהק - היא לוקחת את ה 70-200 שמפילה קונטרסט במצב הזה. הרי שלוש דוגמאות:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/40sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:56:23 Color Space: sRGB

השניה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:57:42 Color Space: sRGB

השלישית:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:57:24 Color Space: sRGB

עם מכפל 1.4 של קנקו היא עובדת כמו גדולה, ואפילו בצמצם פתוח לרווחה התוצאות טובות:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 11:33:53 Color Space: sRGB

עם מכפל 2X של טמרון ממשפחת ה SP - ה D2X סירבה למקד אבל ה D200 אחרי גמגום מסוים התמקדה לא רע. יש צורך בסגירת סטופ כלי לקבל חדות מרבית, שאומר שהצמצם האפקטיבי יהיה 16 - לא מצב אופטימלי, אבל אם ניקח את ה VRII בחשבון, בהחלט מצב שימושי במקרי חירום. לא הייתי ממליץ להשתמש בזה באופן קבוע במקום ב 80-400 למשל. הרי הצילום עם מכפל X2:

Model: NIKON D200 Exposure Time: 1/180sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2006:01:13 10:08:15 Color Space: sRGB

בשורה התחתונה אוכל לסכם ולומר שהיה לי מפגש נעים עם יצירת מופת של ניקון. ניקון קיפלה לתוך העדשה הזו את כל מה שהיא יודעת באופטיקה, ויצרה עדשה איכותית מאוד, ללא ספק הטובה ביותר בתחומה. זו עדשה שאפשר ל"רתך" אותה למצלמה בנסיעה לחו"ל, ויכולה בזכות טווח הזום הגדול שלה וה VRII המתקדם לשמש ל 99% מצרכי המטייל, אבל לא רק בשבילו.
התלונה היחידה שיש לי נגדה היא המחיר הגבוה, אבל ניקון מעולם לא היתה חברה שייצרה אופטיקה זולה. בעדשה הזו היא כנראה החליטה לעשות קופה על מה שהיא מציעה בה, והיא מציעה המון. הושקע בעדשה הזו כל הידע שניקון צברה באופטיקה ובאלקטרוניקה עד היום. ניקון הציבה רף מאוד גבוה אם לא בלתי אפשרי (ראה דוגמת ה 12-24 שלה) לכל המתחרות והראתה שאם היא רוצה, היא יכולה לייצר עדשה עם זום X11 באיכות של עדשה עם זום X3. אני מקווה שהמחיר שלה ירד מתישהו, אבל יש לי הרגשה שעם הביקוש שיהיה לה וכושר היצור המוגבל של ניקון זו תקוות שווא. חבל.
למי שיש את האמצעים - ורוצה עדשה אחת כמעט לכל הצרכים - העדשה הזו היא הכתובת הבלעדית.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק