מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 30/12/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת טמרון 28-75 ממ / 2.8 צפיות: 5180

על העדשה הזו שמעתי וקראתי תחילה בחו"ל. הרשת היתה מלאה בשבחים על העדשה החדשה הזו של טמרון, אבל לא היו כמעט דוגמאות של תמונות. באותה עת (קיץ 2003 ) חיפשתי עדשת אמצע מהירה, ועל הנייר היא היתה מתאימה לנושא.
ידעתי שהצד הרחב שלה לא מספיק רחב כי על DSLR ה 28 מ"מ נראה כמו 42 מ"מ בניקון או 45 מ"מ בקנון. זה לא הפריע לי במיוחד כי לצד הרחב היו לי עדשות אחרות - הכוכבית היתה בזמנה הסיגמה 15-30, שהשלימה היטב את הצד הרחב החסר.
אני חושב שהייתי הראשון בארץ שהביא אותה מחו"ל (B&H), והרצתי לה מיד כמה טסטים לבדוק את איכותה. אז קודם קצת פרטים טכניים על העדשה:

המבנה האופטי שלה מאוד מסובך - 16 אלמנטים ב 14 קבוצות. היא שייכת למשפת ה DI של טמרון - עדשות מתאימות לדיגיטליות (אבל גם ל FF). ההבדל כנראה בציפויים המוקפדים יותר. לעדשה אלמנט אספרי ואלמנט ED שמבטיח תכנון טוב ומרמז על תוצאות משובחות. העדשה שוקלת 510 גרם, ומגיעה עם סך שמש.
לעדשה שבעה להבים מעוגלים (שמרמז אולי על בוקה נעים, אבל נראה בהמשך). היא עטויה בפלסטיק "טמרוני" קשיח ותכונה מצויינת שיש לה היא אפשרות המיקוד הקרובה - היא מגיעה עד 33 ס"מ מהאובייקט - ומאפשרת הגדלה של 1:3.9 - (על DSLR יותר) שזה כמעט מאקרו.
מחירה בארה"ב כ 350 דולר לגרסת ניקון, 365 דולר לגרסת קנון, 390 דולר לגרסות פנטקס ומינולטה. לא מובן למה המחירים השונים, אבל לטמרון פתרונים. בכל מקרה, המחיר הוא מועט בהשוואה לעדשות המקבילות של ניקון וקנון.
מהירות המיקוד שלה לא גבוהה אבל גם לא זחילה - בהחלט שימושית. היא ממקדת במהירות סבירה גם בתנאי תאורה לקויים ביותר (יתרונות הצמצם הגדול).
הדבר הראשון שהבחנתי בה הוא שחלק מהתמונות לא מתקבלות חדות והפוקוס מצוי במקום שונה ממה שכיוונתי אליו. בהתחלה חשבתי במדובר כאן על פוקוס אחורי, אבל אחרי כמה וכמה ניסיונות במיקוד ידני (שהיה מדויק מאוד) גיליתי שיש צורך בשתי חצאי לחיצות כדי להבטיח מיקוד מדויק. בחצי הלחיצה השניה נעשה לעתים קרובות מקצה שיפורים קל במיקוד של העדשה.
בצמצם פתוח לרווחה - העדשה חדה ושימושית אבל לא במיטבה. היא מגיעה לחדות גבוהה מאוד בצמצם 4 ואילך.
מתכונותיה הטובות - היא לא נוטה בקלות לפלייר (הבהק) ועם סך השמש אין בעיה בכלל. בנוסף, בזכות המבנה הטוב שלה והציפויים המשובחים אין לה CA (עיוותי וסטיות צבע) כמעט בכלל. גם בצילום מול אור אחורי עז היא מתפקדת באופן מושלם.
היא עובדת לא רע עם מכפלים. עם מכפל X1.4 היא מפקסת יחסית מהר והופכת ל 39-105 מ"מ צמצם 4 (60-157 מ"מ על DSLR של ניקון). רצוי לסגור שליש עד שני שליש סטופ לקבל חדות מרבית.
המכפל שהשתמשתי בו הוא המכפל 1.4 של KENKO ממשפחת ה PRO 300. גם עם מכפל X2 היא מתפקדת לא רע. המיקוד שלה איטי למדי, היא צדה (מחפשת פוקוס) בתנאי תאורה לקויים, אבל בסגירת סטופ מקבלים תוצאות חדות. אורך המוקד עם מכפל ה X2 הוא 56-150 מ"מ צמצם 5.6 (84-225 מ"מ על DSLR של ניקון).
המכפל שעובד טוב איתה הוא מכפל של טמרון X2 ממשפחת ה SP.
החלק החזק שלה בצמצם פתוח לרווחה הוא הטווח הבינוני - בין מטר לערך ל 20 מטר. זהו מרחק אידיאלי לצילום אירועים אם הזווית הלא ממש רחבה - מספיקה.
הצבעים שהיא מפיקה ניטרליים, והיא לא מגוונת את התמונות בגוונים זרים. למרבית השמחה, הבוקה שלה נאה מאוד, מה שהופך את העדשה מתאימה למאקרו עדין ולצילומי פורטרטים. השילוב של עלים מעוגלים, תכנון אופטי טוב ואיכות ציפויים משובחת מפיקים בוקה נאה מאוד. לו היו לעדשה 9 עלים מעוגלים היא היתה נכנסת לליגת העל בנושא הבוקה.
מה שמפריע לי בעדשה - המבנה ה"פלסטיקי" שלה בהשוואה לעדשות האיכותיות של ניקון וקנון. גם פעולת הזום לא מתבצעת באופן חלק - אף זה נגזר מהמבנה הפלסטי שלה. למרות שלא הולכים מכות עם עדשה כזו, יש לשמור עליה היטב מחבטות.
לו טמרון היתה מוכרת את התכנון לניקון, והאחרונה היתה בונה את העדשה כמו שהיא יודעת ומכניסה לה AFS - היתה לניקון עדשה מנצחת. רוצה לומר - אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו - ויש בה הרבה מאוד.
לניקון יש עדשה ישנה מקבילה (כמעט) - וזו ה 35-70 /2.8 עם הזום במשיכה. יש דמיון גדול בין הביצועים האופטיים של הניקון הזו והטמרון. ההבדלים הם בשוליים ובמבנה (וכמובן במחיר). יש אגב על גרסת הניקון הזו ריבייט גדול בארה"ב כעת (דצמבר 2005 ) ומחירה לא רחוק מהטמרון.
כעת ניגש לדוגמאות:

נתחיל בבוקה שלה - תכונה טובה ומבורכת. הבוקה בצמצם פתוח לרווחה עם רקע נורמלי:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/800sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2003:09:19 09:58:25 Color Space: sRGB

הבוקה עם רקע גרוע במיוחד לבוקה - רקע המלא כתמים זוהרים - האויבים הגדולים של בוקה טוב:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2004:05:07 10:25:17 Color Space: sRGB

העדשה עמדה בזה בגבורה, למרות הקושי העצום. אין CA, אין איבוד קונטרסט.

המבחן הבא - מבחן CA אכזרי. נושא שצולם על רקע שרוף. רוב העדשות היו מייצרות הילות צבעוניות סביב הנושא - אבל לא זו. התמונה צולמה בצמצם 3.5, בעל-חשיפה, ובכל זאת - העדשה התמודדה עם זה מצוין:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2004:05:07 10:22:30 Color Space: sRGB

הצבעים המופקים מהעדשה נכונים ורוויים היטב. אין גיוון חריג ואין סטייה בגוון המקורי:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2003:07:11 18:23:45 Color Space: sRGB

יכולת המאקרו שלה מבוטאת היטב בשלושת התמונות הבאות. זה איננו מאקרו 1:1 אבל העדשה מאפשרת צילום מקרוב. עם טבעת הרחקה או פילטר מקרב ניתן להגיע איתה בקלות למאקרו 1:1 - אך הדבר נכון לגבי הרבה עדשות. לבדה היא מאפשרת צילום מקרוב טוב, עד לרמה שרואים את זיפי הזקן או את האבקנים של הפרח:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/200sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2004:05:07 10:48:26 Color Space: sRGB

דוגמה שניה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/90sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2004:06:05 10:49:45 Color Space: sRGB

דוגמה שלישית:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/80sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2004:06:05 10:47:10 Color Space: sRGB

החדות שלה אפילו בצמצם 2.8 טובה מאוד, אבל היא לא בשיאה בצמצם פתוח לרווחה. מעט מאוד עדשות מסוגלות להגיע לרמות חדות גבוהות בצמצם פתוח לרווחה - עושות זאת בעיקר עדשות הטלה הארוכות במחירים של 5000 דולר וצפונה. כאן רואים את שפמו של החתול - שערה שערה, ואפילו את השערות הכהות יותר - מה שמעיד על מיקרוקונטרסט מצוין:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/750sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2003:07:11 13:52:22 Color Space: sRGB

כדי לבדוק את חדותה בצמצם 4 במצב רחב הזוית, גייסתי לדוגמה את ה D2X. אין כל בעיה בחדות, נהפוך הוא - הפרטים הזעירים צצים החוצה (ראו את האבנים ברקע - איזה מיקרוקונטרסט נהדר):

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 28mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 42 Date Taken: 2005:03:11 10:03:58 Color Space: sRGB

גם במצב 75 מ"מ במטרת אינסוף היא טובה מאוד בצמצם 4, כפי שמעידה התמונה הבאה (אף היא מה D2X):

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2005:03:11 10:03:44 Color Space: sRGB

עם מכפל קנקו X1.4 - התוצאות טובות (כאן זה בסגירת סטופ אחד). המכפל איננו מדווח אחורנית את אורך המוקד הנכון ואת הצמצם הנכון כי העדשה איננה AFS. הצמצם האפקטיבי הוא 5.6:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2003:07:11 13:40:18 Color Space: sRGB

גם עם מכפל טמרון X2 ממשפחת ה SP התוצאות טובות (אבל המיקוד איטי). הצמצם האפקטיבי היה 7 ואורך המוקד האפקטיבי היה 150 מ"מ:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/60sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 112 Date Taken: 2004:05:07 11:16:33 Color Space: sRGB

לסיכום ניתן לומר שמבחינה אופטית - העדשה הזו היא יהלום. מה שמסביב קצת פחות משובח - המבנה הפלסטי, חוסר התנועה החלקה בטבעת הזום והמיקוד שאיננו AFS. לרוב המטרות היא תתאים בהחלט ותפיק תוצאות מעולות. צריך רק לזכור שישנן מצלמות שזקוקות לשני חצאי לחיצות כדי להגיע לנקודת הפוקוס הנכונה. (ב D100 זה היה חובה, ב D2X כמעט ואין צורך). יש לזכור שהרבה עדשות משפרות את המיקוד שלהן בטכניקה זו.
שורה תחתונה - עדשה מומלצת בכל פה למי שצריך את הטווח הזה - ושווה כל דולר ממחירה.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק