מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 24/12/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 24-120 AFS VR - מהדורה שנייה צפיות: 3307

זו כתבה מורחבת ומעודכנת המחליפה כתבה אחרת שהיתה באתר על העדשה הזו.

העדשה הזו נתונה למחלוקות גדולות ברשת. חלק מהמשתמשים טוענים שהיא בזבוז של כסף וחבל שקנו אותה, וחלק טוענים שהם "ריתכו" אותה למצלמה כי היא משרתת את כל צרכיהם.
מה האמת? את זה אנסה להבהיר בכתבה הזו.
קודם כל - קצת על העדשה. היא שוקלת 575 גרם - לא קלה במיוחד, אבל גם לא משא כבד. על מצלמות D100, או ה D70/S וגם על ה D200 המשקל שלה מייצב את המצלמה. על ה D2X - המשקל שלה לא ממש משחק תפקיד.
המבנה האופטי שלה מסובך - 15 אלמנטים ב 13 קבוצות, וכוללת שני אלמנטי ED ושני אלמנטים אספריים (שבלעדי האחרונים היא היתה בנויה לפחות מ 21-22 אלמנטים). ריבוי האלמנטים הוא אחת הסיבות למיקרוקונטרסט המופחת שלה שנראה כאילו אין מספיק חדות, אך לא הוא.
מרחק המיקוד המינימלי שלה הוא כחצי מטר, מה שמאפשר כמעט "מאקרו" עם הגדלה של 1:4.8 (על DSLR זה יותר טוב ב 50% לערך).
יש לה מצב M/A שמאפשר לעשות תיקון ידניON THE FLY לפוקוס האוטומטי, פונקציה מאוד חשובה ושימושית.
יש לה אלמנט קדמי גדול שקל מאוד לגעת בו באצבעות, ולעתים קרובות הוא מתמלא טביעות אצבעות שלא משפרות את מצב הקונטרסט של העדשה. אחרי כמה חודשי שימוש וניגוב בלתי פוסק הרכבתי עליה באורח קבע את סך השמש (שבדרך כלל לא צריך אותו כי קשה מאוד ל"תפוס" פלייר איתה).
הרכבת סך השמש שיפרה קצת את הקונטרסט וחסמה את האפשרות שבהכנסתה לתיק והוצאתה יתנוססו על העדשה טביעות האצבע שלי. העדשה מתמקדת מהר מאוד -
AFS וכמעט ולא "צדה" בתנאי תאורה טובים.
בתנאי תאורת לילה, כדאי לתפוס אלמנט קונטרסטי במישור הצילום כדי לסייע לה להתמקד. בכל מקרה, ניתן לעזור לה במיקוד ידני.
לעדשה אין עיוותים ספריים (עיוותי מרחב) ניכרים או מפריעים לעין. אין לה עיוותי חבית במצב הרחב ולא עיוותי כרית מחטים במצב הארוך.
ה MTF שלה מראה כי ביסודה היא עדשה טובה מאוד, וקצת הבנה של מגבלותיה ימצו את יכולתה עד הסוף.

ניתן להרכיב על העדשה מכפלים, אבל אם עושים זאת יש לקחת בחשבון שיש ירידה נוספת בקונטרסט הנראה לעין.
ככלל - מכפל חושף את מגרעות העדשה שהוא מורכב עליה, אם לא מוסיף לה עוד כהנה וכהנה.
מבחינה מעשית, הרכבת מכפל של X1.4 ייצור עדשה עם אורך מוקד של כ- 34-170 מ"מ. במצב הטלה הצמצם האפקטיבי יקטן ל 8 ובשביל לקבל איכות טובה כדאי לסגור אותו בין 2/3 לסטופ שלם - כלומר - להגיע לצמצם 11.
זה מאוד מצמצם את גמישותה. המכפל המומלץ הוא הקנקו פרו 300
X1.4 או הטמרון SP המקביל. ניתן להרכיב גם מכפל X2 ולקבל עדשה של 48-240 מ"מ, עם צמצם מינימלי של 11 שכדאי לסגור ל 16.
העינית תהיה אפלה, העדשה תתקשה להתמקד, אם בכלל, והתוצאות לא תהיינה מרנינות בלשון המעטה. לא מומלץ.
הואיל והעדשה היא עדשת AFS היא מדווחת אחורנית את אורך המוקד החדש הנכון ואת הצמצם האפקטיבי הנכון.
ללא ספק יש עדשות שנראות חדות בהרבה מהעדשה הזו. רוב עדשות ה 2.8 שכשנסגרות לצמצם 4 ומעלה, לוקחות את ה 24-120 VR בהליכה מבחינת החדות. יש רק בעיה קטנה אחת - אין להן VR והתחום שלהן מבחינת טווח הזום/אורך המוקד מאוד מצומצם. טווח הזום של העדשה הזו מאוד מאוד שימושי - ומתאים לרוב צרכי הצלם הממוצע.
אחרי שזה נאמר, יש לשים לב לתופעה נוספת שמתחוללת סביב העדשה הזו. ניקון עושה לה לעתים קרובות מקצי שיפורים, ואין דין הסדרה הראשונה שיצאה לשוק כדין העדשה הקיימת כיום. הגרסה הראשונה שלה היתה גרועה במיוחד. בצמצם פתוח לרווחה (3.5) במצב 24 מ"מ התמונות היו מתקבלות מטושטשות בצד ימין. ניקון מיד הוציאה גרסת תיקון, ומאז היא הולכת ומשפרת את העדשה.
העדשה הופכת להיות מאוימת לאחרונה על ידי ה 18-200 AFS VR החדשה, שדומה לה חיצונית דמיון מפתיע, ומבטיחה הרבה מאוד מבחינה אופטית.
עדיין - ולמרות הכל, יש זכות קיום ל 24-120 וזאת משני טעמים: המחיר שלה יותר נמוך מאחותה הצעירה והיא תומכת בפריים מלא - בעוד העדשה החדשה היא עדשת DX.
בכל פעם שאני יוצא לנסיעה אני מתלבט האם לקחת אותה או לא. בדרך כלל אני לוקח אותה - ואף פעם לא מצטער.
ההחלטה שלי תלויה באופי הצילום הצפוי. אם הזמן הפנוי לצילום יהיה רק בערב, שעות בין הערביים או בלילה (ברוב המקרים) - ה 24-120 נכנסת לתיק. אם אוכל לצלם והרוב יהיה ביום - ה 17-55 נכנסת לתיק.

יכולתה של ה 24-120 לצלם בתנאי צילום בלתי אפשריים (חצי שנייה חשיפה מהיד...) אינה ניתנת להשגה כמעט ללא חצובה - וחצובה היא מטרד לא קטן, בפרט לנסיעות עבודה צפופות.
לעדשה מיקרו קונטרסט קצת נמוך, שגורם לתמונות להיראות לא מאוד חדות, זה ניתן לתיקון מהיר עם USM בפוטושופ. גם ה VR קצת מטעה לפעמים - נראה שהתמונה מאוד יציבה, אבל בעצם לא תמיד היא כך וצריך להכיר את העדשה כדי לדעת מתי לחיצה היא בטוחה.
ה VR מצוין בסצנות סטטיות בחשיפות ארוכות, אבל אם יש משהו שזז ברקע, הוא עלול להתקבל מטושטש. לפעמים - זו תכונה מבורכת ומוסיף לאווירה, לפעמים זה רע.
האם אני ממליץ עליה? כן - לטיולים כאשר אין אפשרות או חשק לשאת תיק צילום מלא עדשות וכאשר צפויים להיקלע לתנאי תאורה קלושים וחייבים לצלם בכל זאת. כשנמצאים בסביבת הבית, ורוצים חדות ישר מהמצלמה - יש לה כאמור תחליפים אחרים, אבל אין עליה בגמישות פעולה, בתנאי חשיפה ארוכים במיוחד בצילום מהיד ובמשקל קל יחסית. גם המחיר שלה לא בשמים. יש לה יכולות שלמעט עדשות יש - אם בכלל.
מומלץ לעבוד איתה בעדיפות צמצם בצמצם 6.3 או 7.1 והטוב ביותר הוא צמצם 8 (במצב טלה) ואז היא חדה בכל תחום הזום שלה - ומגע קל בפוטושופ מקפיץ החוצה את הפרטים הקטנים החבויים בתמונה.
הצבעים שהיא מפיקה - שפתיים יישקו והבוקה שלה נעים לעין עקב מבנה הצמצם המתאים - בעל 7 עלים אבל מעוגלים.
לא, היא לא 28-70 /2.8 או 17-55 מבחינת החדות - אבל הרבה יותר שימושית אם אין בחפצכם לגרור איתכם תיק ששוקל כמה קילוגרמים טובים.
וכעת לדוגמאות ולהשוואות:

קודם כל הבוקה שלה - נעים לעין, והוא תוצאה של המבנה האופטי שלה ושל הצמצם העגול:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/30sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:11:29 Color Space: sRGB

הצבעים שהיא מפיקה חיים וטובים, ואינם זקוקים בדרך כלל להחייאה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/60sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:11:57 Color Space: sRGB

ניתן כאמור לצלם בה כמעט מאקרו, והתוצאות טובות מאוד:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/20sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:11:36 Color Space: sRGB

החדות שלה טובה מאוד, כפי שנראה בדוגמאות להלן וה CA שלה (עיוותי הצבע - ההילות הצבעוניות סביב לאלמנטים כהים על רקע בהיר) נמוכים מאוד יחסית למבנה המסובך שלה, בעיקר הודות לאלמנטי ה ED המותקנים בה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:12:11 Color Space: sRGB

דוגמה לחדות שלה בצמצם פתוח לרווחה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:12:15 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת לחדות:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/640sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:12:23 13:12:22 Color Space: sRGB

בסגירת צמצם ל 8 - החדות והמיקרוקונטרסט משתפרים פלאות, בין צמצם 8-11 מצויה הנקודה ה"מתוקה" שלה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 8 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:06:19 12:32:33 Color Space: sRGB

ודוגמת צילום מחלון מטוס מזמזמם ורועד, אין עליה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 120mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 180 Date Taken: 2005:06:19 08:20:56 Color Space: sRGB

צילום בחשיפה של חצי שנייה מוחזקת ביד במסעדה אפלולית ברוסיה - מי עוד יכולה לעשות זאת?:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/2sec F Number: 4.8 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 48mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 72 Date Taken: 2003:11:30 22:39:55 Color Space: sRGB

צילום עם מכפל X1.4 בצמצם 10 (סגור בשני שליש סטופ מהמכסימום):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 10 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 170mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 255 Date Taken: 2005:06:18 14:56:13 Color Space: sRGB

צילום עם אותו המכפל סגור בסטופ שלם (צמצם 11). האיכות משתפרת פלאים (והשימושיות די יורדת):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/350sec F Number: 11 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 170mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 255 Date Taken: 2005:06:18 14:57:24 Color Space: sRGB

ועם מכפל X2 מקבלים עדשת 48-240 אבל צריך לסגור לפחות בסטופ שלם (16) כדי להגיע לאיכות סבירה, מצב לא שימושי במיוחד:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 16 Max Aperture Value: 7 Focal Length: 240mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 360 Date Taken: 2003:06:06 16:28:21 Color Space: sRGB

כעת נעשה קצת השוואות ל 17-55, שלכמה אנשים יש ספק אם היא באמת טובה מה 24-120. נתחיל בהשוואה בין 17 מ"מ בצמצם פתוח לרווחה ל 24-120 במצב 24 מ"מ, פתוחה לרווחה. ה 17-55 בצמצם 2.8:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/250sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:12:23 13:17:09 Color Space: sRGB

ה 24-120 במצב 24 מ"מ צמצם פתוח לרווחה (3.5):

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 36 Date Taken: 2005:12:23 13:10:28 Color Space: sRGB

למרות החדות הטובה בקצוות של ה 24-120, מה שלא היה לה בעבר - היא לא מגיעה לחדות ה 17-55 באמצע הפריים. להלן עוד שלוש תמונות שצולמו להשוואת חדות. הראשונה, ה 17-55 במצב 55 מ"מ בצמצם פתוח לרווחה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/320sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:12:23 13:18:08 Color Space: sRGB

ה 24-120 באורך מוקד של 52 מ"מ (מספיק קרוב) בצמצם פתוח לרווחה (4.8 באורך המוקד הזה). ההבדל במיקרוקונטרסט ניכר מיד לעין. התמונות לא צולמו באותם תנאי תאורה מכאן ההבדל בגוונים:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/45sec F Number: 4.8 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 52mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 78 Date Taken: 2005:12:24 13:34:21 Color Space: sRGB

אבל - חידוד לתמונה הקודמת מקפיץ את הפרטים החבויים שהסתתרו במיקרוקונטרסט הנמוך:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/45sec F Number: 4.8 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 52mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 78 Date Taken: 2005:12:24 13:34:21 Color Space: sRGB

לסיכום ניתן לומר כי ה 24-120 AFS VR היא עדשה טובה למטרות רבות ומצטיינת כעדשת טיולים בזכות טווח הזום הטוב שלה ובזכות ה VR שמסייע רבות. כמובן, גם למי שמצלם בפילם, היא מאוד שימושית.
היא לא מפיקה תמונות עשירות קונטרסט ישר מהמצלמה כמו אחותה היקרה והכבדה ה- 17-55, אבל "דגדוג" קל בפוטושופ או תוכנת עיבוד אחרת תחשוף את כל הפרטים המסתתרים בצל, ויש הרבה כאלו.
היא בפירוש אינה "מעצור לדלת" כפי שמנסים לייחס לה בהרבה מקומות.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק