מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 17/12/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת סיגמה 150 / 2.8 - המאקרו המשובחת צפיות: 6049

הערה מקדימה: זהו דו"ח מבחן מעודכן ומורחב מזה שפרסמתי בעבר בפורומים אחרים.

כאשר הגיעה אלי העדשה הזו למבחן מה שעניין אותי זו העובדה שאורך המוקד מאפשר צילומי מאקרו בלי להיכנס לתוך הסבך, ואולי תוכל לשמש גם כעדשת טלה קצרה לשימושים כלליים, בנוסף - הצמצם המרבי הגדול מפתה מאוד וכמוהו המיקוד המהיר - HSM שדומה ל USM של קנון ול-AFS של ניקון.
הואיל ויש לי באוסף שתי עדשות סיגמה מהעבר שאני מרוצה מהן - ה 15-30 וה 70-300 APOII, החלטתי לקחת את הזמן ולבדוק את ה 150 / 2.8.
העדשה היא די גדולה וגמלונית, אבל לא כבדה מדי. היא מצופה באותו גומי קשיח של סיגמה. יש לה כפתור גדול ומכוער שמשחרר את הרגלית שלה לסיבוב - לצילום ב 90 מעלות מחצובה, מכוער, אבל עובד.
ברגע שהתחלתי לצלם בה, ראיתי מיד את היתרונות והחסרונות של ה HSM של סיגמה. המיקוד הוא מהיר מאוד, אבל העדשה לא תמיד יודעת להחליט על מה להתמקד, בפרט על עצמים קרובים עם רקע מלא פרטים. היא מתחילה ל"צוד" - HUNTING - קדימה ואחורה, נתקעת לפעמים וצריך לחיצה נוספת או שתיים כדי לשכנע אותה למצוא את הנושא המצולם. בצילומי רוחק (לא מאקרו) אין בעיה - המיקוד הוא מהיר והחלטי.
זה לא ממש מפריע כי במאקרו ממילא אני מצלם רוב הזמן במיקוד ידני.
כמובן שניסיתי אותה עם מכפלים. המכפל המתאים לה פיסית ועקרונית הוא המכפל X1.4 של קנקו, שעובד מצוין עם כל העדשות שלי, בלי יוצא מהכלל. חוץ מזו! בעדשה הזו - היא פשוט מאבדת את הצפון עם המכפל. ה HSM טס קדימה ואחורה, נתקע לעתים קרובות, וברוב המקרים לא מוצא את עצמו.
ידעתי שעדשות HSM של סיגמה מחייבות את המכפל שלה עצמה, ואכן, לצערי זו האמת. לקחתי את המכפל שלה לבדיקה - ואכן, הוא עובד היטב עם העדשה. נוצר אורך מוקד של 210 מ"מ עם צמצם מרבי 4, שמאוד שימושיים כטלה קצר/בינוני. בצילומי מאקרו - אותה בעיה של חוסר החלטה קיימת, אבל כאמור - עוברים למיקוד ידני.
אם עובדים עם מכפל KENKO הרי שבמיקוד ידני הוא עובד, והתוצאות טובות. כמעט אין ניחות באיכות (לפחות לא רואים בעין) בשימוש במכפל הזה. אמנם, אין דיווח אחורה על הצמצם החדש ואורך המוקד החדש, אבל החשיפה נכונה. עם המכפל המקורי של סיגמה - קיים דיווח נכון.
המבחנים האופטיים שהרצתי לה היו מבחני חדות בצמצמים שונים, BACK FOCUS, בוקה, פלייר, CA, התנהגות עם אור אחורי וכן VIGNETTING (האפלת פינות).
לעדשה אין עיוותים ספריים ניכרים בתמונות. היה צפוי שיהיה לה קצת עיוות כרית מחטים (PINCUSHION) בגלל אורך המוקד (מחלה ידועה של עדשות ארוכות), אבל לא מצאתי עיוות משמעותי כזה.

באופן כללי - העדשה מעולה מבחינה אופטית. גם בצמצם פתוח לרווחה הביצועים שלה מצוינים.
היא טיפה פחות חדה מה 70-200
AFS VR של ניקון בצמצם פתוח לרווחה ובאורך מוקד דומה, אבל בצמצם 4 היא חדה כמו תער. הצבעים שהיא מפיקה טובים קרובים להיות ניטרליים.
הבוקה שלה טוב מאוד. בסקלה של 1 עד 10 הייתי נותן לה 8.5. לעדשה תשעה עלים בצמצם, קצת מעוגלים, מה שתורם לבוקה המשובח, והציפויים האופטיים שלה טובים מאוד (גם זה משפיע גם הבוקה). מה שמראה שסיגמה התייחסה ברצינות לנושא הבוקה.
לעדשה אין כמעט פלייר. צדתי את השמש בתוך הפריים וכמות הפלייר היא מיקרוסקופית. העדשה גם נטולת CA כמעט לחלוטין (עיוותי צבע שמתבטאים בהילות צבעוניות כשמצלמים נושא כהה על רקע בהיר) אפילו בצמצם פתוח לרווחה, מה שמראה על הקפדה טובה בתכנון האופטי.
יש לה טיפה VIGNETTING (האפלת פינות) בצמצם פתוח לרווחה (כשמצלמים שמים למשל), אבל בצמצם 4 ואילך כמעט לא נראה או לא קיים.
לא מצאתי לעדשה סימנים של BACKFOCUS - היא ממקדת בדיוק על המקום שבו כיוונתי את המצלמה, גם בצילומי מאקרו קרובים מאוד (כאשר אין משהו שיבלבל אותה ברקע).
כאמור, המיקוד שלה על עצמים קרובים עם רקע מפורט וקונטרסטי יכול להיות בעייתי לפעמים, ולוקח לה קצת זמן להחליט מה היא רוצה.
בגרסת ניקון אין לה מפסק AF / MF מה שקצת מעצבן, אבל יש במצלמה את הכפתור הדרוש במיקום נוח. היה יותר טוב לו היה בעדשה, ולא היה צריך לגשש במצלמה לחפש את הכפתור הזה. היא תומכת יפה ב CONTINUOUS FOCUS שמאפשר לה לעקוב אחרי עצמים שנעים במהירות.
הואיל ולי חשוב השימוש שלה במאקרו, לא חשוב לי ה HSM. בשימוש לצילומי רוחק ה HSM מאוד שימושי, עם או בלי מכפל.
כאמור, אופטית היא טובה מאוד, ולמרות השם סיגמה שלא תמיד מעיד על איכות שמימית, החלטתי לאמץ אותה.

אם לניקון היתה עדשת AFS באורך המוקד הזה ובצמצם הזה ואם הפרש המחירים לא היה שערורייתי - הייתי בוחר בניקון כמובן.
זאת בגלל המבנה החסון של העדשות של ניקון, שמירה על המחיר והתאימות המלאה למכפלים שבידי, אבל אין להם. הואיל וזה מה שיש כרגע, והאיכות האופטית של הסיגמה טובה מאוד עד מעולה - הסיגמה נשארת אצלי לחנייה ממושכת וביטלה את הפנטסיה שלי לרכישת ה 200/4 של ניקון שעולה כפליים ממנה (למרות שאופטית ל 200/4 של ניקון יש
EDGE קטן על הסיגמה עם מכפל).
על ה D2X יש בעיות תאימות ותקשורת לפעמים. לעתים (אבל לא באופן קבוע) העדשה נתקעת ומסרבת לפקס. כיבוי והדלקה של המצלמה לפעמים מחזיר אותה לחיים. ייתכן שיש להחליף צ'יפ בתוך העדשה (ואולי זה כבר נעשה מאז רכשתי אותה). עם המכפל של סיגמה, למרבית ההפתעה, יש פחות בעיות מאשר ללא מכפל!
הרי סדרה של דוגמאות צילום ממנה. בכל התמונות הופעל USM (חידוד) מינימלי לביטול הטשטוש בהקטנה לפורום.

המבחן הראשון - התנהגות עדשה כזו בתנאי אור אחורי:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:01:21 08:59:06 Color Space: sRGB

ההתנהגות טובה מאוד. הקונטרסט הפנימי של הפרטים הקטנים בתמונה נשמר היטב וכמו כן הצבעים המקוריים. זה מבחן חשוב לעדשת מאקרו הואיל ולעתים קרובות עלול להופיע ברקע אלמנט מאוד מואר ולקלקל את כל האימפקט הטוב של התמונה.
המבחן השני - מבחן הבוקה בצילום מקרוב. זהו תנאי הכרחי לקבלת תמונות מאקרו מרשימות:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:02:19 10:51:54 Color Space: sRGB

גם את מבחן הבוקה בצילום רוחק היא עברה יפה מאוד, והרקע הקשה "נמרח" בלי למשוך את יותר מדי את תשומת הלב:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/3000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:02:19 10:55:38 Color Space: sRGB

ניתן לומר שסיגמה הקפידה היטב להפיק בוקה מרשים מהעדשה הזו.
המבחן הבא - מבחן ה CA (עיוותי הצבע). הם בדרך כלל מתגלים כהילות צבעוניות על אזורי המעבר בצילום עצמים קטנים כהים על רקע מאוד בהיר. כאן התמונה עברה חשיפת יתר, ובכל זאת, קשה למצוא CA בתמונה.
יש קצת האפלת פינות -
VIGNETTING - שנעלמת בסגירת צמצם:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:01:21 08:59:47 Color Space: sRGB

סיגמה עשתה כאן עבודה טובה עם הציפויים של האלמנטים ובקיזוז מדויק של נקודות המיקוד של הצבעים השונים.
הצבעים שהעדשה מפיקה הם ניטרליים, והיא אינה מגוונת או צובעת את מה שהמצלמה מפיקה באופן טבעי (D2X במקרה הזה):

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/320sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:04:08 09:50:45 Color Space: sRGB

המבחן הבא - מבחן הפלייר - FLARE (הבהקים). מה קורה כששמש ניצודה בפריים? האם נוצרת קשת של הבהקים צבעוניים? המבחן הראה שלא כך הדבר - והציפויים הטובים של האלמנטים של העדשה הוכיחו את עצמם:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:01:21 09:00:23 Color Space: sRGB

כעת אציג סדרת מבחני חדות. הדוגמה הראשונה - עם מכפל 1.4 הנותן 210 מ"מ צמצם 4, בצמצם פתוח לרווחה. החדות מדהימה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 210mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 315 Date Taken: 2005:07:30 12:21:46 Color Space: sRGB

את בדיקת החדות והמיקרוקונטרסט היא עברה בלי בעיה. בתמונה הבאה - שהיא מבחן אכזרי למצלמה דיגיטלית - חיפוש פרטים וגווני גוונים באזור אדום בתמונה (אדום מצטלם תמיד רע מאוד) העדשה תפקדה היטב. גם את מבחן החדות של האבקן עברה היטב, על מנת ליצור קצת עומק שדה, הצמצם נסגר ל 8:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 210mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 315 Date Taken: 2005:07:30 12:21:46 Color Space: sRGB

המבחן הבא - חדות בצמצם 2.8. עומק השדה קטן מאוד, אבל התמונה מדברת בעד עצמה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/400sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:01:21 09:03:12 Color Space: sRGB

בסגירת צמצם בשליש סטופ (ל- 3.2) החדות משתפרת פלאים ויכולת ההפרדה של העדשה את הגוונים העדינים בתמונה מתבטאת היטב:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:02:19 12:12:54 Color Space: sRGB

מבחן החדות האחרון נעשה בצמצם 5 בצילום רוחק. גם כאן התמונה מדברת בעד עצמה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/3000sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2005:01:21 09:01:15 Color Space: sRGB

העדשה מגיעה לחדות גבוהה מאוד מצמצם 4 ואילך. אורך המוקד הגדול שלה מגיע מכתיב עומק שדה קטן למדי, וסגירה הצמצם ל 4 (סטופ אחד) משפרת מאוד את המצב. מאידך, תוספת מכפל מחמירה את המצב של עומק השדה הרדוד, ונדרשת סגירה נוספת כדי לקבל קצת פרטים לפני ואחרי הנושא.
בסיכום - שווה את הכסף. חבל שצריך מכפל של סיגמה מיוחד עבורה אבל מקבלים בתמורה עדשה ארוכת מוקד לשימושים כלליים בנוסף למאקרו. ישנן חברות (כולל סיגמה) שמייצרות עדשות מאקרו ארוכות יותר - בטווח של 180 עד 200 מ"מ. העדשה הזו עם מכפל תחסוך לנו רכישה של עדשה ארוכה יותר, כי היא מספקת את כל מה שצריך.
גם הפעם, סיגמה עשתה זאת - ובגדול.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק