ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים טכניים » פרטים
טיפים טכניים
נוספה: 22/7/2005
גרסה להדפסה
Share |
פתרון מצוין לסריקה צפיות: 5173
יש לי המון חומר ישן שצולם בפילם, והפילמים מסודרים יפה בארבעה קלסרים ענקיים - 2 לשחור לבן, 2 לצבע. לפני כשנה וחצי סרקתי בגדול את כל הפילמים (לא כולם - מפעם לפעם אני מוצא איזה אחד תועה שטרם נכנס לסורק) כשהנחתי כל סרט בדף שקוף, חתוך לסטריפים על הסורק השולחני שלי, וסרקתי את כל הסרט בבת אחת ברזולוציה בין 600 ל 800 DPI, אמצעי שנתן לי אפשרות לראות מה בכלל יש לי.
את רוב הצילומים שלי ראיתי בפוזיטיב לראשונה רק אחרי הסריקה הזו, כי בימי הצילום הראשונים שלי פיתחתי והדפסתי לבד, ולא יכולתי לעצמי להדפיס כל תמונה, רק דוגמיות מכל נגטיב. כך בניתי את מסד הנתונים שלי של החומר, וגיליתי המון, אבל ממש המון, אוצרות נסתרים...
השלב הבא היה לסרוק את הפריימים הנבחרים עם ה 4ED Coolscan. בשלב הזה גיליתי את איכויותיו המדהימות של הסורק הנפלא הזה, המתקן ומשפץ ומשחזר את הנגטיב הבלוי והשרוט ויוצר תמונה חיה ובהירה אפילו ממשהו שאבד עליו הכלח. אך - כמו בכל דבר בחיים - אליה וקוץ בה. הסריקה המשובחת עם תיקוני הגוונים והפונקציות החכמות לוקחת יותר מדי זמן לדעתי. כ- 5 דקות לפריים - ים של זמן. לסרוק סרט של 36 תמונות באיכות מירבית זה סיפור של שלוש שעות - השתגעתי? מילא פריים אחד, מילא 5 פריימים, אבל 3 שעות?
האפשרויות שעמדו לפני היו:
א. לשכוח מהעניין, ולסרוק פריים פה ושם.
ב. לתת את העבודה לפוטו שיסרוק
ג. לחפש פתרון אחר.
אפשרויות א' ו ב' לא באו בחשבון. בא לי לראות חלק נכבד מהצילומים שלי באיכות טובה מ 600 DPI ואין לי חשק לגרור את הקלסרים היקרים שלי לאיזה פוטו שישרוט את הנגטיבים.
אז קניתי אביזר פשוט של ניקון הנקרא ES-E28 שהוא מתאם לצילום שקופיות למצלמות קולפיקס של ניקון. מזמן ידעתי על קיומו, ולמרות שיש לי את הסורק המעולה של ניקון ה Coolscan 4 ED , החלטתי לנסות אותו.
הואיל ויש לי את ה ניקון קולפיקס 4500 שהמתאם הזה מתלבש עליה כמו כפפה על יד, והיא יודעת להפיק צילומים נהדרים של 4 מגאפיקסל, ערכתי את הניסיון. המחיר של הגדג'ט הנ"ל הוא כ 400+ שקלים (כ 60 דולר בחו"ל).
בסה"כ זה צינור פלסטי שמן שמתברג על העדשה עם משטח דמוי זכוכית מאט בקצהו ושני מתאמים פלסטיים - האחד לשתי שקופיות ממוסגרות והשני לסטריפ של 6 פריימים. יש במכשיר חריץ להכנסת המתאמים, ואפשרות לסובב את המתאמים יחסית למצלמה. פשוט להפליא.
אז לקחתי איזו שקופית ישנה, ותוך שתי שניות היה לי העתק דיגיטלי שלה. לקחתי סטריפ נגטיב ש"ל, ותוך 10 שניות היו לי 6 תמונות פוזיטיב במצלמה. לקחתי נגטיב צבע (נעשה ביום בחוץ, כי צריך יחסית הרבה אור לעניין) ובצ'יק היתה לי תמונה. לא רק זה - ניתן לעשות קצת זום ולצלם חלק מהנגטיב או השקופית. לא האמנתי לפשטות ולקלות של העברה לדיגיטלי של חומר שצולם בפילם. איכות הצילום טובה מאוד, דומה לסריקה ב 1500 DPI - ונוצר קובץ איכותי שלדעתי ניתן להגדילו לגודל 50X70 ס"מ בלי בעיה, ואולי אף ליותר.
הקולפיקס 4500 מספיק חכמה להשתמש באביזר הזה - ויודעת לבד לכוון את כל הפרמטרים של המתאם למצב האופטימלי. בצילום רואים את ה GRAIN של הנגטיב לפני הפיקסלים הדיגיטליים!
הדבר היחידי שיש לדאוג לפני הצילום זה לנקות את הסטריפים או השקופיות מאבק, כי המצלמה רואה הכל (הסורק יודע להעלים את זה בפונקצית ה ICE שלו).
פתרון נפלא להעברת החומר המצולם לדיגיטלי מהר ובזול למי שיש אוסף פילמים ישן ומצלמה דיגיטלית מתאימה.
ה 4500 מתאימה מאוד לעניין בגלל שהאביזר מצוי בתפריט שלה והאביזר מתברג בקלות וישירות עליה.
שחזור הצבעים מנגטיב צבעוני נעשה טוב במצלמה הזו, למרות הצבע הכתום הדומיננטי של הנגטיב (מובנה במצלמה פילטר מתאים) אבל צריך אור יום לקבל את הגוונים הנכונים. מכסימום, מגע קל בפוטושופ ב AUTOLEVELS מחזיר את הצבע החי המקורי לצילום. לבעלי קולפיקס 4500 שצילמו קודם בפילם - זה ממש חובה לרכוש את האביזר הזה. גיליתי במהלך הזמן כי גם מצלמות אחרות מתאימות להעברה - רק צריך לכוון אותן ידנית.
למשל, ה CP-8400 עושה עבודה טובה, רק צריך ידנית להפוך נגטיב לפוזיטיב ב PS וצריך לתקן את הגוונים ולקזז על הכתום של הסרט. הרבה פעמים אוטולבל או אוטוקולור עושים את העבודה. לשקופיות לא צריך כלום. כאן מקבלים קובץ של 8 מ"פ, שניתן לחגוג איתו.
למי שיש חומר ישן בפילם, נגטיב או שקופיות, זה יכול להיות פתרון מצוין להעביר את החומר לדיגיטלי. אפשר גם להתארגן כמה חברים יחד ולקנות אביזר כזה ולהעביר אותו ביניהם.
למי שיש המון חומר ישן, שיחפש CP4500 משומשת שעובדת אפילו בהשאלה או בהשכרה - כי שם כמעט לא צריך לטרוח.
הרי דוגמית שצולמה במיתקן הזה מנגטיב בן 30 שנה. דרומה לאילת, מקום שכבר לא בידינו.
Model: E4500 Exposure Time: 1/117sec F Number: 3.6 Max Aperture Value: 2.8 Focal Length: 13.5mm Exposure Program: Normal program Exposure Bias Value: 1.3 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 65 Date Taken: 2002:11:09 15:49:51 Color Space: sRGB
קישור ...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק