מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 24/10/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 17-55 / 2.8 - עדשת האמצע האידיאלית צפיות: 7754

כשניקון הכריזה על העדשה הזו היו הרבה אנשים שהרימו גבה. מדוע יש צורך בעדשה יקרה כזו כשכבר קיימות שתי עדשות קלאסיות מצוינות שמכסות את הטווח של העדשה הזו - ה 17-35 וה 28-70?
והשאלה היתה על פניו במקומה. לאחר שהנחתי את ידי במאוחר על העדשה הזו, היו כבר הרבה דוחות עליה ברשת, והצעד של ניקון הסתבר כצעד נבון ביותר.
קודם כל, היא מחליפה את שתי העדשות הישנות גם יחד. אף היא עדשת AFS - עם מיקוד מהיר ביותר והמחיר שלה יותר נמוך מכל אחת מהעדשות האחרות, היא קטנה יותר וקלה יותר.
נשארו שתי שאלות - היא עדשת DX ומותאמת לפורמט ה APS - אז מה יהיה בעתיד? ושאלה שנייה - מהם הביצועים האופטיים שלה? אז קודם כל המבנה של העדשה.
הוא מאוד מתוחכם והיא מושקעת ביותר - יש לה 14 אלמנטים שמתוכם שלושה הם אלמנטי ED ושלושה אלמנטים אספריים. זה המון בשביל עדשה אחת ויצרנים אחרים אינם מכניסים ששה אלמנטים מיוחדים בעדשה, מכסימום אחד או שניים.
זה מראה כי ניקון השקיעה המון תכנון בעדשה וכדרכה, רצתה לקבוע אבן דרך אופטית שתשרוד הרבה זמן.
למיטב ידיעתי, ניקון מחויבת לפורמט ה APS לעוד שנים ארוכות וגם כאשר מצלמות ה FF יכנסו לשוק, הן תדענה לקבל עדשות DX.
לאט לאט, הפכה העדשה הזו לעדשת האמצע הקלאסית שיושבת לה מעדנות על ה D2X שלי באופן קבוע וכשאני יוצא עם ה D100 (בעיקר לחו"ל) מקומה איננו נפקד בתיק.
בינה לבין ה 70-200 AFS VR המצוינת אין צורך בשום דבר נוסף כדי לכסות את התחום שבין 17 ל 200 מ"מ. ה"חור" בין 55 היכן שהיא מסתיימת לבין 70 מ"מ היכן שה 70-200 מתחילה חסר משמעות לחלוטין.
אם דווקא מתעקשים, מכפל קנקו או טמרון איכותי של X1.4 עולה עליה בקלות, הופך אותה ל 24-77 מ"מ צמצם 4 ובא לציון גואל.
מהירות הפיקוס לא נפגעת והחדות מצוינת אפילו בצמצם פתוח לרווחה. אותו מכפל יכול גם ל"מתוח" את הטווח של ה 70-200 עד 280 וגם כאן ללא כל פגיעה ניכרת בחדות אפילו בצמצם פתוח, אז כדאי שיהיה בתיק. בינתיים, כל העדשות האחרות שיצאו בתחום דומה 18-50 או 18-55 לא מגיעות לביצועיה האופטיים.
יש לה טיפה עיוותי חבית בצד הרחב וקצת עיוותי כרית מחטים בצד הארוך שלה. באמצע היא נטולת עיוותים לחלוטין.
כמות ה CA (עיוותי הצבע) שהיא מייצרת בצמצם פתוח לרווחה מול אור נגדי היא זעירה והחדות שלה בצמצם 4 היא בלתי נתפסת. אין לה שמץ של האפלת פינות - VIGNETTING.
היא חסרת רחמים אם מצלמים איתה אנשים ובפרט פורטרטים (בקצה הארוך שלה היא כמעט אידיאלית לנושא) - כל הפגמים הזעירים בעור, כל זיפי השיער וכל השאר קופץ החוצה בזכות הקונטרסט הפנימי המצוין שלה.
מבחינה אופטית היא מצוינת ואפילו בצמצם 2.8 התוצאות ממנה מרהיבות.
היא לא פחות טובה משתי העדשות שהחליפה. אבל - אליה וקוץ בה. מול שמש ישירה היא מייצרת פלייר מכוער למדי, כפי שנראה מהדוגמאות והקונטרסט שלה מול אור עז נופל. ה 17-35 נקייה כמעט לחלוטין מפלייר (מה שאי אפשר לומר על ה 28-70).
עדשות מסובכות כאלו לעתים תופסות הבהקים לא צפויים. הפתרון לקונטרסט מופחת הוא סך שמש, והיא מגיעה עם סך שמש גדול שניתן להשתמש בו גם במצב רחב הזווית. סך השמש ננעל בצורה מאוד טובה על העדשה ואיננו זז ממקומו.
צילום שכולל שמש ישירה בפריים הרבה יותר בעייתי. כאן בא לעזרתנו פורמט ה DX. ניתן לראות את הפלייר בעינית של המצלמה והואיל והחיישן הוא קטן, ניתן להיפטר מרוב הפלייר על ידי הטיה קטנה של המצלמה כי אז הפלייר מוקרן הצידה מחוץ לחיישן, מה שלא ניתן לעשות עם פריים מלא.
דרך אחרת, להרים את היד ולהסתיר את הנקודה ממנה הפלייר נוצר, אבל זה יעיל רק כשהשמש מצויה ממש בקצה הפריים או מחוצה לו, אחרת היד נכנסת לתמונה (מדבר מנסיון).
בכל מקרה, חבל מאוד שאין לה את אופייני הפלייר המצוינים של ה 12-24 - ששם קשה מאוד ללכוד פלייר, גם אם השמש בתוך הפריים. אחת הסיבות לפלייר הגדול הוא טווח הזום הגדול (יחסית) של העדשה הזו - פי 3.2.
ל 17-35 ול 12-24 טווח הזום הוא פי 2, וב 28-70 הוא פי 2.5.
התופעה מוכרת גם אצל יצרנים אחרים, כמו בעדשה החדשה של קנון - ה 24-105 בה טווח הזום הוא 4.3 (טווח מצוין לכל הדעות). עדשות עם צמצם מירבי גדול פחות נוטות לפלייר, בין השאר כי שטח האלמנט הקדמי שלוכד את ההבהק בעדשות 2.8 הוא גדול.
בנוסף לפלייר (הבהק) ולירידת הקונטרסט יש לעדשה במצבים האלו GHOSTING - שאלו השתקפויות של הנושאים הזוהרים בפריים כמו רוחות רפאים.
ההבהק בדרך כלל צבעוני ו"רוחות הרפאים" הן בצבע הנושא הזוהר. בשמש עזה מומלץ לצלם בה עם סך השמש ולהיזהר מהכללת השמש עצמה בפריים.
זהו מחיר קטן לשלם עבור התוצאות המעולות המופקות מהעדשה הזו. בנוסף, ניתן לצלם בה במרחק קטן מאוד - 36 ס"מ ממשטח המיקוד (החיישן) - לא ממש מאקרו אבל מגיעה להגדלה של 1:5, שזה לא רע בכלל.
כאמור, היא מקבלת גם מכפלים, אפילו X2 (קנקו PRO 300 או טמרון SP) והופכת ל 34-100 צמצם 5.6, מהירות המיקוד כמעט ולא נפגעת והחדות בצמצם פתוח לרווחה מצוינת.
המשקל שלה - כ 750 גרם שזה מספיק גדול לייצב אותה ביד, וצילמתי בה מהיד במהירויות של 1/5 שנייה בתנאי תאורה לקויים עם תוצאות טובות מאוד (במצב רחב הזווית שלה).
כמו כל עדשה רחבה, יש לשים לב לאנשים בשוליים. אם מצלמים קבוצה של 5 אנשים שממלאת את הפריים במצב 17 מ"מ, העדשה, כמו כל העדשות רחבות הזווית, מוסיפה קצת "עובי" לאנשים שבקצוות הפריים, לכן צריך להיזהר איתה בצילום אירועים.
לא תמיד המצולמים במצויים בקצוות הפריים יאהבו את תוספת המשקל שהעדשה הוסיפה להם. זו תופעה נורמלית בעדשות רחבות מאוד (בעדשות עין דג קורה ההיפך - האנשים בקצוות הופכים לשרוכים...) ויש לקחת זאת בחשבון בשעת הצילום (רואים את זה בעינית) וצריך טיפה להתרחק כדי להוציא את האנשים בקצוות מהשוליים.
באורך מוקד של 22 מ"מ ומעלה התופעה כמעט ואיננה. לעדשה תשעה להבים מעוגלים והבוקה שלה מעולה, עוד בונוס. בגלל מרחק המיקוד הקצר שלה ניתן להיסחף לצילומי פורטרטים מאוד מקרוב.
ממש לא מומלץ אם חפצים אתם להישאר חברים של אותם אנשים... עד עכשיו - הסיפורים, כעת לדוגמאות המצולמות. נתחיל עם דוגמאות של צילום מקרוב. מצב 55 מ"מ, צמצם 3.2 נראה כך:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:15 18:34:29 Color Space: sRGB

צילום מקרוב נוסף - וצורת הבוקה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:15 18:34:29 Color Space: sRGB

צילום אחר מקרוב - הצבעים והחדות - אין עליה. אף זו צולמה במצב 55 מ"מ צמצם 3.2:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.2 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:15 18:34:29 Color Space: sRGB

דוגמה לחדות שלה בצילום נוף ב 55 מ"מ, צמצם 5.6 ראו את הפרטים בגדר:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:15 03:04:40 Color Space: sRGB

החדות בפינה בצמצם 5:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/800sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 50mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 75 Date Taken: 2005:09:12 22:53:40 Color Space: sRGB

החדות שלה והמיקרוקונטרסט בצמצם 4 - מפרידה את גווני הגוונים:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/800sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 50mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 75 Date Taken: 2005:09:12 22:53:40 Color Space: sRGB

הנה היא מוציאה את כל מה שה D2X מסוגלת לתת. ראו את הקרופ הזעיר מהפינה - וכל זאת בצמצם פתוח לרווחה - 2.8:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/40sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:03:18 13:56:13 Color Space: sRGB

הצבעים שלה והקונטרסט בצילום יום במצב 17 מ"מ:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:09:15 01:01:04 Color Space: sRGB

צילום מהיד במהירות של 1/5 שנייה בצמצם 2.8 (מרתפי היין בעמק NAPA):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/5sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:09:17 01:06:46 Color Space: sRGB

צילום לילי באיזו גבוה (1250) מהיד ב 1/10 שניה ב GRASS VALLEY:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/10sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:14 05:04:34 Color Space: sRGB

צילום מול האור במדידת ספוט מהענבים בכרם. מתמודדת יפה מאוד עם אור אחורי עז, ללא CA :
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/40sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Spot White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:09:17 00:24:23 Color Space: sRGB

דוגמה לפלייר כשהשמש נמצאת בתוך הפריים (צולם מכדור פורח):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:09:18 16:31:18 Color Space: sRGB

דוגמה לפלייר לא יפה כשהשמש מצוייה בפינת הפריים:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:09:18 16:37:01 Color Space: sRGB

ואם מזיזים טיפה את המצלמה, הפלייר בורח מחוץ לפריים המצולם:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 17mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 25 Date Taken: 2005:09:18 16:37:08 Color Space: sRGB

השילוב של טווח זום מאוד שימושי (במושגי פילם - 25.5 מ"מ - 82.5 מ"מ), משקל סביר, איכות בנייה מעולה, מחיר גבוה - אבל לא מטורף בשביל עדשת איכות כזו, איכות בלתי מתפשרת גם בצמצם פתוח לרווחה, מיקוד מהיר ביותר ותיפקוד עם מכפלים כמעט ללא הורדה באיכות הופכים את העדשה הזו (גם עם בעיות הפלייר שלה) למספר אחת אם רוצים עדשת אמצע משובחת עבור מערכת ניקון. מומלצת בחום!

קישור ...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק