המלך הזקן שמש קפואה יופי אמריקאי סוף ביום מעורפל
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 811 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 4/8/2005
גרסה להדפסה
Share |
עדשות אולטרא רחבות זווית - גרסת הפריים צפיות: 3375

עדשות רחבות הזווית מתחלקות לשתי משפחות ואלו עדשות רחבות זווית, ואולטרא רחבות זווית וזאת בנוסף לחלוקה לעדשות זום ופריים.
מקובל לומר שמה שבין 20 מ"מ עד 35 מ"מ אלו רחבות זווית, ומה שמתחת ל 20 מ"מ הן עדשות אולטרא רחבות זווית. עדשות רחבות זווית - כשמן כן הן. לעדשה "נורמלית" זווית ראייה כמו של העין שלנו = כ 46 מעלות (עדשת 50 מ"מ בערך).
עדשה ארוכת מוקד (טלה) של 100 מ"מ שמקרבת/מגדילה פי 2 יש לה זווית ראייה צרה יותר - של כ 23 מעלות, ל 200 מ"מ שמגדילה/מקרבת פי 4 יש זווית ראייה כ 12 מעלות, וכן הלאה. עדשה רחבת זווית עושה ההיפך - היא מקטינה/מרחיקה אותנו מהנושא, מאפשרת לצלם נוף רחב ידיים או קבוצה גדולה של אנשים ממרחק קצר.
עדשה של 25 מ"מ מרחיקה אותנו מהנושא בערך פי 2 ונותנת זווית ראייה של כ 83 מעלות. זה לא ליניארי כמו בעדשות טלה, אבל הרעיון דומה. כאמור, השימוש של עדשות כאלה הוא "להתרחק" מנושא הצילום, בלי לזוז פיסית מהמקום על מנת ללכוד שדה ראייה רחב יותר.
בגלל הדרישה האופטית הקשה, קשה לייצר עדשות רחבות זווית ועוד יותר קשה לייצר אולטרא רחבות זווית. לאולטרא רחבות זווית יש אלמנט קדמי כדורי בולט, בעל מבנה מסובך, בדרך כלל אלמנט אספרי (שלא נגזר מכדור אלא אליפטי).
מהם החסרונות של עדשות רחבות זווית?
1. אופטית - הרבה יותר קשה לייצר עדשה רחבה עם איכות אופטית גבוהה. הן נוטות לעיוותי מרחב - כמו עיוות "חבית" בו שולי התמונה מתעגלים כמו דפנות חבית החוצה.
הן נוטות לעיוותי צבע - בשולי התמונה יש הילות צבעוניות סביב אובייקטים כהים על רקע בהיר (CA) בגלל חוסר היכולת לכנס את קרני האור בצבעים השונים ואורכי הגל השונים באותה נקודה.
2. הן נוטות בקלות רבה לפלייר - הבהק, כאשר מקור אור חזק - כמו שמש - נלכד בתמונה ויוצר שרשרת של החזרות לא יפות בתמונה.
3. הן מייצרות תמונה עם קונטרסט נמוך בגלל ההחזרים הפנימיים והקושי לייצר ציפוי טוב באלמנטים מסובכים כאלו.
4. בגלל אורך המוקד הקצר - קשה ליצור תמונה עם עומק שדה קטן ונושא מבודד מהרקע (מיסודות חישוב עומק השדה). יש לפתוח צמצם עד הסוף ולהתקרב לנושא ככל שאפשר כדי לבודד אותו קצת מהרקע.
5. הן יוצרות עיוותים מוזרים - דמויות בשולי התמונה נראות שמנות ומעוותות או דקות כמו אטריות. הן בפירוש לא מתאימות לפורטרטים שאינם קריקטורה. אעבור בקצרה על עדשות פריים האולטרא רחבות זווית ואלך כלפי מעלה.
העדשות הרחבות ביותר הן עדשות עין הדג, הנותנות זווית ראייה של 180 מעלות ויותר, ויוצרות עיוות מעוגל כמו שאנחנו חושבים שהדג רואה (זה לא נכון כמובן). העדשות האלו מתחלקות לעדשות עין דג סירקולריות ועדשות עין דג דיאגונליות. לכל החברות היו בעבר עדשות עין דג סירקולריות, המייצרות ממש עיגול באמצע הפריים שמציג זווית ראייה של 180 מעלות ואף יותר.
לניקון היתה בעבר עדשה עם אורך מוקד של 6 מ"מ, שעלתה הון עתק והציגה זווית ראייה של 220 מעלות! כיום - הטרנד הזה פחות פופולארי בגלל העיוותים הנוראיים שעדשות כאלו מייצרות, והן מתאימות לאפקטים מיוחדים בלבד. עדיין ניתן לרכוש עדשות AF כאלו מסיגמה למשל (8 מ"מ) שמתאימה לרוב יצרני המצלמות.
להלן דוגמה ליכולתה של עדשת עין דג סירקולרית:

Model: E4500 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 2.6 Max Aperture Value: 2.8 Focal Length: 7.85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Partial White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 38 Date Taken: 2003:01:18 11:43:10 Color Space: sRGB

העדשות הפופולאריות היום הן עדשות עין הדג הדיאגונליות, שמציגות זווית של 180 מעלות מפינה אחת של הפריים לפינה הנגדית. מצד לצד הן מציגות זווית ראייה קטנה מ 180 מעלות, אבל גם כמות העיוותים שהן מייצרות קטנה בהתאמה.
לניקון, קנון, סיגמה ולעוד כמה יצרנים ישנן עדשות AF כאלו עם אורך מוקד בין 15-16 מ"מ. מחירן מסתובב סביב 500-600 דולר בחו"ל. לעדשות הרחבות הללו מפתח צמצם של 2.8 והן מאפשרות מיקוד מקרוב מאוד, כמעט עד כדי נגיעה.
אם נרכיב עדשה כזו על DSLR שאינה פריים מלא, זווית הראייה תקטן בהתאמה לקרופ פקטור, וחלק מהאפקט ייעלם. היוצאת מן הכלל היא עדשת ה 10.5 מ"מ של ניקון השייכת למשפחת ה DX ומותאמת לחיישן APS ולכן מציגה עליו באלכסון זווית ראיה של 180 מעלות.
עדשות עין הדג - בשימוש נבון מסוגלות להפיק צילומים מרהיבים של נופים רחבים, ללא עיוותים נראים לעין ושל אפקטים של זווית רחבה מאוד בצילומי פנים וצילומים מקרוב. זווית הצילום וההקבלה לקרקע קריטית בשעת שימוש בעדשות כשרוצים להפיק מהן "סתם" זווית רחבה.
להלן כמה דוגמאות של תמונות שצולמו בעדשת 10.5 מ"מ עין הדג של ניקון. מבט דרמטי כמו שרק עדשה רחבה כזו יודעת לתת:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 10.5mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2003:12:13 12:20:38 Color Space: sRGB

תמונת נוף-חוף אולטרא רחבה, שאיננה זקוקה ליישור:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1500sec F Number: 9 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 10.5mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2004:07:17 16:21:49 Color Space: sRGB

צילום פנים של מבנה (ליד הדואומו, מילאנו):

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/40sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 10.5mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Pattern White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 15 Date Taken: 2004:10:16 23:35:05 Color Space: sRGB

ניתן ליישר קצת את התמונות, כדי לתת להן נופך ריאלי יותר - ניקון קפצ'ר מטפלת רק בעין הדג 10.5 מ"מ, אבל גם כלי חינמי שהוא פלאג אין לפוטושופ עושה זאת יפה מאוד - PANORAMA TOOLS.
אם מצלמים נוף בעין הדג, ומחזיקים את המצלמה מקביל לקרקע, אין כמעט צורך ליישר - והזווית המתקבלת מדהימה כפי שראינו לעיל.
התחנה הבאה - עדשות 14 מ"מ פריים שאינן עין דג. לרוב היצרנים ישנן עדשות כאלו עם צמצם מירבי 2.8 והן יקרות מאוד (מעל 1000 דולר). אלו עדשות הקרויות RECTILINEAR - השומרות על קוים ישרים בפריים ואינן מעגלות אותם (כמעט).
השימוש העיקרי שלהן הוא לפוטוג'ורנליזם (עיתונאות) והן פחות מתאימות לצילום אירועים בגלל האפקטים המוזרים שהן מייצרות כשמצלמים קבוצה של אנשים (האנשים בקצוות מוסיפים בשעת הצילום כמה קילוגרמים טובים).
לרוב עדשות האולטרא רחבות זווית ישנה נטייה חזקה לפלייר - הבהקים - משמש שנלכדת בפריים, או אפילו רק מצויה לידו. האלמנט הקדמי הבולט כמו חצי תפוז לפעמים לוכד הבהקים מזוויות בלתי צפויות לחלוטין.
בנוסף לבעיה הזו - בגלל הזווית הרחבה - קשה להתאים לעדשות הללו סך שמש כי אם הוא יהיה אפקטיבי מדי - הוא יאפיל את הפינות - יגרום ל - VIGNETTING.
דוגמה לצילום בעדשה כזו (עם השמש בפריים שגורם לקצת פלייר):
Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/640sec F Number: 7.1 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.6666667 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2002:09:21 12:49:53 Color Space: sRGB

רובן גם אינן מקבלות מסננים (פילטרים) בגלל בעיה זו, ואם כבר מקבלות - אז רק מסננים שטוחים. לרובן ישנה אפשרות למסנן אחורי היושב בכיס מיוחד מאחורי העדשה, אך הכיף של מסנן מקטב כמעט ולא קיים בעדשות אלו.
מאידך, הן מייצרות שמיים כחולים עמוקים בזכות המבנה האופטי המיוחד שלהן ואיכות הציפויים, כך שמסנן מקטב לא תמיד נחוץ.
הרי דוגמה לצילום שמים בעדשה כזו, ללא כל מסנן:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2004:10:02 13:05:36 Color Space: sRGB

לניקון עוד עדשה אולטרא רחבה של 18 מ"מ שמעולה אופטית, אבל גם מחירה מסתובב ליד ה 1000 דולר, וכיום הפופולאריות שלה ירדה בגלל עדשות הזום האיכותיות המכסות את התחום הזה.
פרק ההמשך - עדשות זום אולטרא רחבות.

קישור ...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק