מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 22/7/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 18-55 (עדשת הקיט של ה D50) צפיות: 4560

העדשה הזו התגלגלה לי ליד, ומיד הורכבה על ה D2X למבחן.
למה D2X? מפני ששם אפשר לראות את שולי החדות של כל עדשה ו"לקרוע" אותה כהלכה. העדשה הזו עשויה פלסטיק מכף רגל ועד ראש.
המשקל של העדשה ממש אפסי, והיא לא מוסיפה משקל למצלמה. הייתי סקרן מה ניקון מספקים עם מצלמת הכניסה שלהם. יש סתירה מניה וביה בדרישה הזו - אם יתנו עדשה גרועה - לא ירצה הקונה להמשיך בניקון ויתאכזב מהר.
אם יתנו עדשה איכותית - זה יעלה יותר מדי. הפשרה של ניקון היא על הגוף של העדשה. הביונט פלסטי, טבעת הפוקוס דקיקה (לעומת טבעת הזום שהיא רחבה), וכולה מרגישה פלסטיק זול ביד.
האופטיקה שלה היא סיפור אחר - ואותו אביא מיד. זו עדשת AFS - למרבית ההפתעה. היא ממקדת די מהר על ה D2X - אבל לא ממקדת במהירות כמו ה 17-55 או אפילו עדשת הקיט של ה D70 (ה 18-70).
אבל - היא יותר מהירה מהעדשות ללא ה AFS. בנוסף, היא עדשה עם אלמנטי ED - כלומר - הם השקיעו בזכוכית. הצצה פנימה מגלה שיש לה אלמנט אספרי פנימי וצמצם של 7 עלים מעוגלים.
היא עדשת DX ולא מתאימה לפילם ובאה עם מפתחי צמצם מירבי של 3.5 עד 5.6 - די קטנים. העדשה הזו, למיטב ידיעתי, בינתיים לא נמכרת בעצמה אלא כחלק מהקיט, אבל אני מעריך שזה ישתנה בעתיד - כמו שהיה עם עדשות הקיט הקודמות.
תחום הזום שלה סביר, ונראה כמו 27- 82 מ"מ בפריים מלא. אז נתחיל עם הבעיות שלה. עדשות מהסוג הזה מועדות לפורענות בעיקר בקטע הרחב זווית.
את רוב הניסיונות איתה עשיתי בצמצם פתוח לגמרי או כמעט פתוח לגמרי (3.5-4) במצב רחב הזווית, ובצמצם 5.6 במצב הטלה. המבחן הראשון שעשיתי לה היה VIGNETTING - האפלת פינות - מקום שבו עדשות רחבות וזולות נכשלות.
התוצאות היו בהחלט סבירות. יש לה טיפה האפלת פינות אבל בהחלט בתחום הסביר, ולדעתי אפילו קצת פחות מעדשת הקיט 18-70. למי שרוצה לקנות לה פילטר - יש צורך בפילטר שטוח כדי לא להחמיר את המצב. הרי דוגמה להאפלה שלה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 12:39:33 Color Space: sRGB

המבחן השני שעשיתי לה אכזרי יותר. עדשות אלו כושלות בצמצם פתוח בנושא של CA (עיוותי צבע). המבחן נעשה של צילום ענפים כהים על רקע בהיר בשולי התמונה בצמצם מרבי, ורואים את ההילות הכחולות/סגולות בצידי העלים. המלבן האדום הוא קרופ 1:1 של המלבן הקטן:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/2000sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 13:20:27 Color Space: sRGB

סגירת צמצם ל 8 כמעט סילקה את זה כמעט לחלוטין - שזה טוב. בעדשות גרועות גם סגירת צמצם לא עוזרת. יש לציין שגם במצב הגרוע ביותר, זה בהחלט מניח את הדעת, ובצמצם 8 - זה אפילו בסדר גמור:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/500sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 13:20:38 Color Space: sRGB

מכשלה נוספת לעדשות רחבות זווית זולות הוא העיוותים הספריים (עיוותי המרחב). בדרך כלל - במצב הרחב יש עיוות חבית (השוליים מתעקלים פנימה) ובמצב הארוך יש עיוותי כרית מחטים (השוליים מתעקלים החוצה). לזו יש עיוותי חבית - BARREL - אבל אין לה עיוותי כרית מחטים - PIN CUSHION. הרי דוגמה לעיוות החבית שלה - שולי הקיר מימין מתעקלים פנימה למעלה ולמטה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 12:21:42 Color Space: sRGB

עם זאת, זו מידה סבירה של עיוותים, הקיימת גם בעדשת הקיט הקודמת (18-70). הופתעתי לטובה מהחדות שלה בצמצם פתוח במצב רחב הזווית וגם במצב הטלה. המלבנים הצבעוניים הגדולים הם קרופ 1:1 של המלבנים הקטנים. האדומים הם האמצע והסגולים מהצד - במצב רחב הזווית:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1500sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 12:17:57 Color Space: sRGB

גם במצב הטלה בצמצם פתוח לרווחה המצב דומה (חדות טובה), וגם במצב הזה יש קצת CA בשוליים (המלבנים הסגולים) אבל הוא נעלם מהר יותר בסגירת הצמצם:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:07:22 12:18:02 Color Space: sRGB

מבחן אכזרי נוסף שהרצתי לה היה בדיקת ההבהק - ה Flare - ובזה היא ממש הפתיעה אותי לחלוטין. הכנסתי את השמש לפריים ורק בזוויות משונות ביותר של צילום התקבלו שרידים של הבהק - וזאת רק אם התמונה היתה מחוץ לפוקוס! בכל תנאי הצילום הרגילים - היא נטולת הבהק כמעט לחלוטין, כפי שיעידו התמונות הבאות - אחת עם השמש קרוב למרכז הפריים ואחת עם השמש בשוליים. אין פלייר! כאן ניקון עשתה עבודת ציפוי ותכנון מבריקה:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/1600sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 12:15:50 Color Space: sRGB

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/400sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 18mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2005:07:22 12:16:01 Color Space: sRGB

הצבעים שהעדשה הזו מפיקה מאוזנים היטב, עם מיקרוקונטרסט טוב ועשיר ורמת רוויה גבוהה - עדות לאיכות הציפויים:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/350sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:07:22 12:17:28 Color Space: sRGB

הבוקה שלה טוב (לא מעולה, אבל בהחלט נעים לעין) וזה נובע מאיכות הציפויים והצמצם המעוגל. אפילו הכתמים הלבנים בפינה השמאלית העליונה של הפריים יצאו סבירים:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:07:22 12:16:51 Color Space: sRGB

מה שהופתעתי ממנו זה מצב הצילום מקרוב שלה. העדשה היתה במרחק של כ 15 ס"מ מהפרח - מעין מיני-מאקרו. זה איננו מאקרו 1:1 אבל צילום ממש מקרוב:

Model: NIKON D2X Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 55mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 82 Date Taken: 2005:07:22 12:41:17 Color Space: sRGB

המחיר המיועד שלה יהיה כנראה בסביבות ה 100 דולר כשתימכר לבד. שווה את הסכום הזה בריבוע. לו רק לא היתה כזו "פלסטיקית" בהרגשה ביד, הייתי אוהב אותה יותר. מי שקנה D50 מקבל עדשה טובה להתחלה.
אני סקרן כיצד מתפקדת ה 55-200 של ניקון שמשלימה אותה. כשתיפול לי כזו ליד למבחן - אבדוק אותה ביסודיות. היא לא רחוקה מהסיגמה 18-50 מבחינת התוצאות בצמצם פתוח, ובצמצם 8 לא ניתן יהיה להבחין בהבדל בתמונות בגודל של 18x24.
הסיגמה בנויה יותר טוב וזה יתרון גדול. היא גם לא רחוקה מה 18-70 של ניקון (חוץ מה CA שב 18-70 הוא יותר טוב). גם כאן - המבנה של ה 18-70 יותר חסון, המיקוד מהיר יותר והטווח שלה יותר גדול.
בסה"כ - למרות המבנה - ניקון מראה מה היא יודעת לעשות באופטיקה. להערכתי - הרבה יותר טובה אופטית מהמקבילה של קנון (על פי תמונות שראיתי מעדשת הקיט של קנון). כל חברה עושה את מה שהיא יודעת הכי טוב.

קישור ...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק