מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 18/7/2005
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 14 ממ /2.8 צפיות: 2572

לאולטרא רחבה הזו הייתי קורא "מבט רחב וכבד". עדשה קצרה, שמנה וכבדה עם אלמנט כדורי גדול שבולט מלפנים - שגורם לה להיות קצת מועדת לפורענות של פלייר.
עדשה קלאסית של ניקון ששוקלת כ 650 גרם, בעלת 14 אלמנטים ב 12 קבוצות, מסוגלת לצלם ממרחק של 20 ס"מ (ממשטח החיישן/סרט), כלומר - מקרוב מאוד לעדשה.
יש לה שבעה עלים ישרים בצמצם, אבל מתנהגת כאילו הם מעוגלים. העדשה מציגה MTF גבוה מאוד בצמצם פתוח - ואכן, המבחן המציאות יש קבלות לתוצאה זו.
יש לה קונטרסט נהדר וחדות מצוינת. הבעיה העיקרית איתה היא המחיר, שעולה גבוה מעל 1000 דולר בחו"ל. העדשה מתאימה ל FF, וניתן לצלם בה גם במצלמת פילם.
הזווית שהיא מציגה לפילם היא 114 מעלות, ועל ה DSLR של ניקון עם קרופ פקטור של 1.5 - זווית הראייה שלה היא 90 מעלות. זו עדשת הפריים הכי רחבה של ניקון כיום (חוץ מעין הדג 10.5 מ"מ שמתאימה ל DSLR בלבד) ולרוב היצרנים שמייצרים עדשות פריים יש עדשות דומות - ובמחירים דומים.
העדשה מכילה אלמנטי ED ולכן כמות עיוותי הצבע שלה הם שוליים. האלמנט הקדמי הבולט הוא אספרי - מה שמבטיח מעט, אם בכלל, עיוותי מרחב.
בגלל הזווית הרחבה מאוד - קל מאוד במהלך צילום ללכוד את האצבעות שמחזיקות אותה או את הרגליים אם קצת מכוונים כלפי מטה. כאמור - זו עדשה מהליגה הראשונה, שעולה בהתאם.
שיטת המיקוד שלה היא פנימית - IF בווריאציה אופיינית לעדשות רחבות הקרויה RF שזה REAR FOCUSING. כל עדשה רחבת מזייפת קצת בשוליים, אבל על DSLR - אזור הזיוף פשוט נקצץ החוצה.
יש לה נטייה קלה לפלייר, אבל הציפויים המשובחים שלה מורידים את זה למינימום - אלא אם מתעקשים להכניס את השמש לפריים או קרוב מאוד:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/640sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2004:10:02 13:25:50 Color Space: sRGB

כדרכן של עדשות רחבות זווית היא מפיקה בשימוש נכון שמיים בצבע כחול עמוק. אין לה אפשרות לפילטר קדמי, אבל ניתן להתקין פילטר ג'ל אחורי - כך שאפשרות מקטב קדמי כמעט ואיננה קיימת, למרות זאת - צבע השמים שהיא יודעת להפיק - שפתיים יישקו:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2004:10:02 14:26:01 Color Space: sRGB

כדרכן של כל רחבות הזווית, יש להחזיק את העדשה במקביל לקרקע אם לא רוצים לקבל בניינים נוטים פנימה או החוצה. קצת תרגולת, והכל מתיישר לו. תמיד ניתן ליישר בתוכנה לאחר הצילום, אבל עדיף לקבל צילומים ישרים במקור. בצילום הבא - נראה את יכולת הצילום מקרוב שלה ואת הצבעים הנהדרים שהיא מפיקה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/500sec F Number: 8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0.3333333 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2002:09:07 15:01:03 Color Space: sRGB

יכולת ההתמודדות שלה עם אור אחורי ללא CA נראים לעין ועם זאת שמירת מיקרו קונטרסט מעולה בתמונה (היא חסינת הבהקים והחזרות פנימיות שמקלקלות את הקונטרסט של הפרטים העדינים) מובאים בתמונה הבאה:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/160sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Normal program Exposure Bias Value: 0.6666667 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2002:09:20 11:57:08 Color Space: sRGB

עושר הפרטים שהיא יודעת להפיק הוא גדול מאוד:

Model: NIKON D100 Exposure Time: 1/350sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 14mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Manual white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 21 Date Taken: 2004:10:02 12:35:38 Color Space: sRGB

כעת נשאלת השאלה הגדולה - נניח שנפל לנו ליד סכום הגון של כסף - האם כדאי לקנות אותה, או כדאי לקנות את ה 12-24 המצוינת של ניקון? התשובה קצת מסובכת - אם מצלמים גם בפילם או בפריים מלא - אין תחליף לעדשה הרחבה הזו.
יש לזכור כי על פריים מלא, עלולים להיווצר עיוותים מוזרים (אבל טבעיים). אם נצלם למשל קבוצה גדולה של אנשים - אלו שיימצאו בשולי הפריים ייראו כמו כאלו שזקוקים לדיאטה חריפה.
זו אינה עדשה לצילום חתונות ואירועים אחרים - בדיוק בגלל זה. זו עדשה נפלאה לצלם נופים רחבים - טבע ועירוני. מצד שני - אם מצלמים ב DSLR - ה 12-24 רחבה ממנה, יותר חסינת פלייר אבל הצמצם המרבי שלה הוא 4, בניגוד ל 14 מ"מ שהצמצם המרבי הוא 2.8.
הצמצם הפתוח הזה מאפשר לצלם במקומות סגורים ואפלוליים בלי להגיע לערכי איזו שכבר מקלקלים את ההנאה מהצילום. לחובבי עדשות הפריים - לזו אין תחליף, לאוהבי גמישות וזום בצילום - ה 12-24 של ניקון תעשה היטב את העבודה.

קישור ...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק