ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 26/12/2018
גרסה להדפסה
Share |
מבט על עדשת סיגמה 40 מ''מ צמצם 1.4 DG HSM ART צפיות: 126

העדשה הזו הגיעה אלי בתודות לשפע, היבואן של סיגמה.
לאחרונה, סיגמה העשירה את ליין העדשות שלה בסדרה חדשה ממשפחת ה ART – עדשות העלית של החברה עם צמצמים רחבים מאוד. כמו 20 מ"מ צמצם 1.4, 24 מ"מ צמצם 1.4, 28 מ"מ צמצם 1.4, 35 מ"מ צמצם 1.4 ואף העדשה במבחן זה ה- 40 מ"מ שייכת לאותה משפחה.
יש לסיגמה כמובן עוד שלל עדשות עם צמצמים רחבים באורכי מוקד אחרים כולל עדשות זום.
כשלקחתי את העדשה שבמבחן זה ליד – כמעט נפלה לי לרצפה בגלל המשקל הגדול שלה. עדשת 50 מ"מ צמצם 1.4 קיימת בעולם זה עידן ועידנים של כל היצרנים כמעט. משהו לא התחבר לי הגיונית – למה אורך המוקד הנדיר הזה? (בדרך כלל ישנן עדשות באורך נוקד של 35 מ"מ ו 50 מ"מ בצמצם זה). שנית – למה המשקל הזה?
כאיש ניקון הרבה שנים, אני מכיר את עדשת ה 35 מ"מ שלה במשקל 600 גרם וצמצם 1.4, את עדשת ה 50 מ"מ שלה צמצם 1.4 במשקל של 280 גרם ועוד. 
למה צריך משקל של 1200 גרם לעדשת 40 מ"מ צמצם 1.4? יש כאן סוד, ואותו רציתי לחשוף.

המבחנים נערכו על מצלמת ניקון Z7 – נטולת המראה. עשיתי זאת משני טעמים:
האחד – כדי לראות כיצד נראות התמונות משילוב של מצלמה מתקדמת ועדשה כנ"ל?.
שני – האם העדשה בכלל תעבוד על מצלמה זו ותתקבלנה תמונות חדות?
כבר כשראיתי את ה MTF של העדשה הבנתי שיש כאן יצירה מיוחד וסקרנותי נדלקה.

ה MTF שלה נראה לא מציאותי:

העדשה נראית כך:

המפרט שלה נראה כך:

על פי המפרט שלה ניתן להבין מדוע היא שוקלת כל כך הרבה – 15 אלמנטים של זכוכית בעדשה זה המון, בפרט בעדשה שאיננה זום. 

בגלל המשקל שלה היא לא מתאזנת מיידית ביד עם מצלמה נטולת מראה. עם ה D850 היא מתאזנת היטב. אפשר פשוט לאחוז את העדשה בצד היותר מרוחק שלה והכל יהיה בסדר.
רציתי לראות כיצד היא מתפקדת על מצלמה עתירת פיקסלים כמו ה Z7 או ה D850.
מה מראים המבחנים שעשיתי איתה?
קודם כל הצבעים – מדוייקים ועשירים. ידוע לי כמובן שיש למצלמה הרבה מה לתרום לנושא, אבל לעדשה גם יכולת לקלקל – אבל היא לא מקלקלת:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:46:36 Color Space: sRGB

דוגמה שניה:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/320sec F Number: 1.4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:49:23 Color Space: sRGB

חדות בצילום מקרוב איתה:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/320sec F Number: 1.4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:46:15 Color Space: sRGB

עוד אחד מקרוב:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/200sec F Number: 1.4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:45:40 Color Space: sRGB

אחד ממרחק בינוני:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/100sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:46:43 Color Space: sRGB

אחד ממרחק רחוק:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/8000sec F Number: 1.4 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 64 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:46:23 Color Space: sRGB

התמונה האחרונה הפתיעה אותי לחלוטין. עדשה רחבת זוית (שבדרך כלל החדות הטוטלית שלה לא קריטית) בצילום ממרחק ארוך (משימה לא קלה לרחבת זוית) ובצמצם פתוח לרווחה, הניבה תמונות מרהיבות בצמצם 1.4. במובן הזה היא משכמה ומעלה.
היא מתמודדת כהלכה עם אור אחורי – ללא השתברויות פנימיות (כמו שהיה צפוי):

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/800sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:47:47 Color Space: sRGB

בשעת הצילום לא היתה לי שמש ישירה, לכן לא יכולתי לבדוק אותה במצב הזה, אבל בגלל הציפויים המתקדמים שלה מסופקני אם היתה נכשלת במצב הזה.
הבוקה שהיא מייצרת (איכות האיזור המטושטש שמחוץ לפוקוס) מפתיע לטובה בפרט זה מגיע מעדשה רחבת זוית יחסית. אין לצפות לבוקה בסגנון עדשות הפורטרטים האיכותיות, אבל הוא בהחלט טוב:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:48:37 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/250sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:48:47 Color Space: sRGB

ובצילום מקרוב – היא איננה מאכזבת:

Model: NIKON Z 7 Exposure Time: 1/250sec F Number: 2 Focal Length: 40mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 40 Date Taken: 2018:12:21 12:48:51 Color Space: sRGB

יש לזכור כי מרחק המיקוד המינימלי שלה הוא 40 ס"מ, לא ממש מאקרו.
העדשה "נוגעת" בכל פיקסל ופיקסל של חיישן מצלמה עתיר פיקסלים – 45+ מיליון. היא חדה בצורה מדהימה.
לא מצאתי עיוותי מרחב – עיוותי חבית וכרית מחטים: הקוים הישרים נשארים ישרים.
לא מצאתי לפחות בזמן הקצר שהיתה אצלי – עיוותי צבע בשוליים.
אין לי ספק שסיגמה יצרה כאן יצירת מופת אופטית. מעט מאוד עדשות מגיעות לאיכויות האלו, של כל היצרנים.
נשארת השאלה – מה עושים עם יהלום אופטי שכזה?
40 מ"מ זה אורך מוקד סביר לצילומי רחוב. 35 מ"מ יותר סביר בעיני, ו-28 מ"מ אף הוא קלאסיקה. כל מה שבין 28 מ"מ ל 50 מ"מ נחשב מתאים לצילומי רחוב.
האם יש צורך במשקל, מחיר, וגודל של עדשה שכזו למטרה הזו?
זו אינה עדשה קלאסית למטרות פורטרטים,  לא לצילומי טבע מרוחקים. לצילומי רחוב סופר איכותיים היא תתאים מאוד ואת חישובי המשקל והמחיר צריך להשאיר לצלמים עצמם.
מכל מקום, סיגמה יצרה כאן יצירת מופת אופטית שלא יהיה קל לעלות עליה.
סיכום התוצאות:

בשורה התחתונה – עדשה נפלאה, יקרה וכבדה במיוחד למי שאוהב את אורך המוקד הזה ואת האיכות האופטית הבלתי מתפשרת.

 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק