והמנצח הוא - פעמוני אביב אבנים ומים והמנצח הוא... ארבאט החדשה, מוסקבה
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 810 מאמרים ב 7 נושאים
» חדשות מעולם הצילום » פרטים
חדשות מעולם הצילום
נוספה: 31/5/2017
גרסה להדפסה
Share |
משלוש יוצאת אחת צפיות: 426

אחרי הרבה שמועות מקדימות הכריזה ניקון רשמית על שלוש עדשות חדשות ועל מצלמת AW חדשה – Coolpix W300.
ההכרזה הזו מוזרה לי במקצת – או שניקון יודעת דברים שאנשים בענף לא יודעים או יש שם מישהו שיודע גדולות ונצורות.
לא סוד הוא שניקון מצויה בצרות כלכליות. הבעיות חובקות כל ורוב החברות התעשייתיות אוכלות לאחרונה הרבה קש במכירותיהן.
ניקון הראתה בסוף השנה הפיסקלית שלה (סוף מרץ) תנופת מכירות גדולה (חיסול) ויחד עם זאת צבר הפסדים לא קטן שגרם לחברה מצב של הערכות מחדש לשיקום, כולל כמה החלפות של בכירים ביותר בחברה ופיטורים נרחבים.
להערכתי זה לא ממש קשור להכרזות החדשות שעליהן עובדים מהנדסי ניקון כבר תקופה ארוכה.
אז על מה היא הכריזה הפעם?
נתחיל במצלמת ה AW  שלה – Coolpix W300. זו מצלמה הממשיכה את קודמותיה בתפקיד והיא מתאימה לצילום בתנאים קשים של מזג אויר. קור "מקפיא" של מינוס 10 מעלות (זה עשתה לי כבר ה D100 ההיסטורית), עמידות לצלילה עד עומק של 30 מטר ונפילה על משטח עץ קשה מגובה של 2.4 מטר. למצלמה זום X5 (לא חדש), חיישן של 16 מ"פ – (לא חדש – וזה יותר מדי) ועבודה עד איזו 6400  (מצב אוטומטי) וצילום וידיאו 4K ב 30 הרץ (לא המרבי).
מה יש לי לומר עליה? כל המצלמות ה"תת מימיות" שעברו בידי (גם של יצרנים אחרים) היו מאכזבות ביותר עם הנקיון באיזו גבוה. עברת איזו 200 ומעלה ושלג לא נעים מתגנב לתמונה. דווקא מצלמות עם חיישן פחות צפוף (8-10 מ"פ) היו הרבה יותר שימושיות. צילמתי בחוץ על חוף הים – אחלה. צילמתי בבריכה פנימית – או שהפלש היה צריך להכנס למשחק או כאן ה VR. נו מילא. לפחות המחיר לא בשמים. יש לזכור כי לניקון מצלמה ממשפחת ה "1" האטומה למים – AW1 – אבל זולה היא לא אך איכות התמונות שלה טובות ממצלמות ה P&S שיועדו למים.
צריך הרבה אור – הדבר נכון בכל עולם הצילום – וכאן במיוחד.  האלטרנטיבה – מצלמת DSLR  רצינית עם מארז איטום, אבל זה כבר עולה יותר מדי כסף.
עדשות – כאן בא הכלל משלוש יוצאת אחת.
שלוש עדשות – אחת מהן אולי תעניין אותי. האחת – כמו מתחרותיה יצאה ניקון עם עדשת עין הדג זום. יש לעדשה אורך מוקד של 8-15 מ"מ – ממצב עין דג סירקולרית (עיגול באמצע הפריים) עד למצב דיאגונלי – ממלאת את הפריים מקצה אל קצה.
אני לא מצאתי עדשות מהסוג הזה שימושיות חוץ מאשר לאפקטים שכולם אוהבים (לזמן קצר). עדשת עין דג דיאגונלית יותר שימושית כי לעיוות קבוע כמו שהיא מייצרת יש אפשרות תיקון בתוכנה על מנת לקבל זוית אולטרא רחבה. לדוגמה – ניקון 16 מ"מ ל FF, או למצלמות DX עדשה כמו ה 10.5 מ"מ, או סיגמה 15 מ"מ ל FF. את כולן ניתן ליישר עם פלאגין של תוכנה למידה סבירה על מנת לקבל זוית רחבה מירבית.
אלו, עבורי, עדשות שימושיות. מאידך, עדשות עין הדג עם זום – ולא רק של ניקון – קשה מאוד ליישר את התמונה לקבלת שדה ראייה ענק ללא עיוותים חוץ מאשר בקצה טווח הזום.
עדשה משונה שניה שנחתה כעת במגרש היא עדשת 28 מ"מ צמצם 1.4. לפחות היתה ניקון מוסיפה לה במחיר הנדרש (2000 דולר) מייצב – ניחא, אבל אין. למען גילוי נאות ישנה באמתחתי עדשת 28/1.4 AF ישנה של ניקון – שכמעט ולא השתמשתי בה. היא אולי פריט אספנות. אינני יודע כיצד ייראה הבוקה של עדשה זו, ואני מקווה שטוב, אבל זו שבידי הבוקה שלה לא מי יודע מה.
עם מצלמות מודרניות היכולות להגיע לרמות איזו הזויות בימינו למה צריך את זה - בפרט שיש לניקון עדשת 28/1.8 חדשה יחסית עם ביצועים מעולים ובמחיר שהוא שליש מהעדשה החדשה.
העדשה השלישית שהיא יוצאת מהקו של השלוש היא עדשת ה 10-20 מ"מ זום של ניקון למצלמות DX כמובן.
יש לניקון כבר 12-24 מ"מ צמצם 4 קבוע ועדשת 10-24 מ"מ בדיוק למטרה הזו, אז למה החדשה מצאה חן בעיני? (טרם בחנתי אותה וטרם ראיתי את ה MTF שלה – ויתכן שדעתי תשתנה עליה) – מכמה סיבות. האחת המחיר – 310 דולר (שפוי ביותר), השניה – המשקל – 230 גרם בלבד. כיף לחתייארים! עוד סיבה – היא קטנה פיסית, וסיבה נוספת חשובה גם היא – יש לעדשה מייצב – VR. על זה ניקון חשבה.
ישנם לפעמים מקרים שלא רוצים להרים את האיזו במצבי צילום מסויימים, אי אפשר להבזיק (מוזיאונים למשל) או אז ה VR תעשה את העבודה.
העדשה בוודאי עשויה פלסטיק, אבל ממש לא אכפת לי. לא הולכים מכות עם עדשות וקטנה כזו לא תישבר. לעדשה 14 אלמנטים של זכוכית בתוכה כמו לאחותה ה 10-24.
חכו שנראה מה יש ל MTF  לומר , אבל אם דבריו יהיו טובים – תהיה לניקון עדשה פופולרית מאוד ושימושית – עדשה שעולה שליש ושוקלת חצי מקודמתה? אין כמוה! (רק המתינו ל MTF).
זו המציאה הגדולה של ניקון כעת.


 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק