מביטים לכל עבר טהור שלכת בבלגיה אריה של לילה החוף
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 810 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 13/8/2016
גרסה להדפסה
Share |
תיק צילום 2016 צפיות: 1376

הרבה פעמים אנחנו מתלבטים לפני יציאת צילום מה לקחת איתנו (בהנחה שיש לכם יותר מעדשה אחת, אחרת אין בעיה).
התשובה הקלאסית – קחו שלוש עדשות – רחבה, נורמלית וארוכה.
אלא מה, זה אף פעם לא קורה לי. תמיד נשאר איזה תא או שניים פנויים בתיק ואני משליך לשם עדשת 50 מ"מ, עדשת 85 מ"מ, מכפל או שניים, מצלמה כמו ה V3 עם עדשה או שתיים ומוצא את עצמי סוחב חתיכת משקולת.
למי שזה לא קורה – שירים יד...
כמובן שאני אף פעם לא משתמש בעדשות הנוספות שאני לוקח איתי ובדרך כלל גם לא במכפלים.
אז לפני כמה שנים הורדתי תוכנה נחמדה הקרויה Exposure Plot  מכאן: http://www.vandel.nl/.
היא יודעת לעבור על ספריית תמונות ולומר לנו עם אילו עדשות (אורכי מוקד) השתמשנו, אילו צמצמים, איזה איזו וכ"ו.
היא כבר מזמן סיפרה לי שבעצם אני כמעט ולא משתמש עם מה שאני לוקח איתי.
יש תירוץ טוב – מה יקרה אם העדשה המרכזית שלי תתפגר ואני נמצא על איזה הר געש בקמצ'טקה? מה יקרה אם המצלמה תתפגר? (זה קרה לי פעם אחת – יותר קרה לי שהיא פשוט נגנבה ממני), אז יש תירוץ.
מה קורה לאחרונה בתיק שלי?
אז ככה – המצלמה התורנית שלי היא ה D750 של ניקון. היא מלווה עם שלוש עדשות – הרחבה התורנית (ה 18-35 מהדור החדש של ניקון), עדשת סיגמה 24-105 שמרותכת לי למצלמה ועדשת ה 300/4 החדשה של ניקון שיתרונה הגדול הוא במשקלה הקל ובאיכות הטוטאלית של התמונות שהיא מפיקה.
זום? כמעט ולא צריך, כי אני עושה זום עם מכפל (1.4 או 1.7) או עם הרגליים.
ומה מצאתי? עם העדשה הרחבה אני כמעט ולא משתמש – אלא בתוך מבנים וקתדרלות. ה 24 מ"מ על FF שיש ב 24-105 מספיקה לי לרוחב ב 99% מהמקרים.
יש באמתחתי עוד כמה עדשות רחבות שאספתי במשך השנים, אבל אני מעדיף לאחרונה של ה 18-35 בגלל האיכות, בגלל המשקל ובגלל ש 18 מ"מ עדיין לא מעוות יותר מדי את האנשים המצויים בקצוות הפריים.
ובכל זאת – אם במקרה שכחתי אתעדשת ה- 18 מ"מ במלון או בבית – אני תמיד יכול לצלם פנורמה וליצור תמונה רחבה משתיים או משלוש תמונות שצולמו ב-24 מ"מ.
אני אכן משתמש לפעמים ב V3 (עם עדשה אחת – ה 10-100 שלה או ה 70-300 שלה) לטיול ברחוב "סתם" במהלך היום או לאחרונה בפוג'י Xt-1 עם עדשת ה 18-135 שלה שמניבה צילומים יותר נקיים באיזו גבוה מה V3.
ה 70-300 הייעודית של ניקון למשפחת ה"1" הופכת בחלק הארוך שלה לעדשת פאפאראצ''י נהדרת שלא מושכת תשומת לב עם אורך מוקד אפקטיבי של 810 מ"מ! שימושית מאוד.
כשאני יוצא במפורש לצילומי טבע – כמו עגורים או אפריקה, אז אני כבר נסחב עם עדשת טלה מכובדת ששוקלת כמו טנק בינוני, אבל זה היוצא מן הכלל.
לאחרונה נחתה במחוזותי ה D500 עליה כבר כתבתי קצת, וניסיתי אותה גם בשטח (בעיקר גלישת גלים). שם השתמשתי בעדשת ה 300/4 החדשה עם או בלי מכפל 1.7 בהצלחה יתרה.
בלי מכפל היא מתנהגת כמו עדשת 450 מ"מ (מקדם הקיטוע 1.5) או עם מקדם הקיטוע הנוסף (X1.3) שיוצר אורך מוקד של 600 מ"מ (קיטוע של X2) ומותיר 12 מ"פ של חיישן זמינים. התוצאות טובות בכל מקרה, אבל אין זום.
בדרך כלל אני מסתדר בלעדיו, עושה זום ברגליים או עם מכפל, אבל הפעם עשיתי נסיון נוסף, קצת פרוע.
בקולקציה שלי מצוייה עדשה של ניקון שכמעט ולא השתמשתי איתה בשטח, לבד ממקרים ספורים.
האיכות שלה בסדר, אבל לא יותר מזה. אני מדבר על עדשת ה 28-300 מ"מ של ניקון.
הרכבתי אותה על הD500  וקיבלתי עדשה באורך מוקד של 42-450 מ"מ אפקטיבית. אחרי כמה קליקים הבנתי שאני רואה משהו אחר ממה שציפיתי לראות.
מקדם הקיטוע והחיישן הקטן של ה D500 מאלצים את המצלמה להשתמש בחלק המרכזי של העדשה, וראה זה פלא – הוא הרבה יותר טוב ממה שחשבתי.
האם אוכל להסתפק ב 12-24 DX הישנה שלי וה 28-300 לכל הצרכים על ה D500?
הנה כמה דוגמאות עם קרופים בתוכם. 300 מ"מ – צמצם פתוח (5.6).

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 280 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2016:08:13 12:20:24 Color Space: sRGB

השניה:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 360 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2016:08:13 12:16:31 Color Space: sRGB

השלישית:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2016:08:13 12:20:36 Color Space: sRGB

והרביעית:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 135mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 220 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 202 Date Taken: 2016:08:13 12:15:50 Color Space: sRGB

צילום ב 28 מ"מ – צמצם מרבי (3.5):

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/160sec F Number: 3.5 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 28mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 42 Date Taken: 2016:08:13 12:12:29 Color Space: sRGB

ב 65 מ"מ:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4.8 Max Aperture Value: 4.5 Focal Length: 65mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 97 Date Taken: 2016:08:13 12:12:31 Color Space: sRGB


לעדשה יש והיתה לה תמיד בעייה קטנה עם התמודדות מול אחורי עז. לא נעים, אבל ממש לא נורא.
חומר למחשבה...

 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק