מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 12/5/2016
גרסה להדפסה
Share |
ניקון D500 – מבט שני צפיות: 2338

בשעות הפנויות המועטות שלי היתה לי הזדמנות להעמיק ולהכיר את ה D500 המיוחלת כל כך.
אז מה לא אהבתי בה?
אין לה פלש! כמעט בכל המצלמות של ניקון יש פלש מובנה, כאן אין – ואינני מבין מדוע כי זה כל כך שימושי.
יש לה שני חריצים לכרטיסי זכרון – אחד ל SD והשני ל XQD. השני הופיע בעולם לפני כשלוש שנים, כמעט ולא מוכר על ידי רוב הצלמים החצי מקצועיים. זהו כרטיס זכרון הרבה יותר מסיבי מ CF ולא מועד לפורענות כמו קודמיו, ובנוסף הוא מהיר מאוד מאוד.
אני מבין את היתרונות של המהירות, אבל עם הכרטיסים המודרניים ההבדל ביניהם כמעט שולי.
זה מחייב לקנות כרטיס כזה (לפעמים מגיע עם קורא כרטיסים תואם לו ולפעמים יש לרכשו בנפרד). וצריך לקחת לשטח שני קוראי כרטיסים!
מה כן גיליתי בה?
עוד לא עברתי על כל התפריטים, ויש לה תוספות הגונות שאח"כ אספר על חלקם.
כפי שאמרתי בפרק הראשון – מערכת האוטופוקוס שלה מהממת. טרם ניסיתי את כל יכולותיה בנושא הזה, בפרט פוקוס עוקב (יגיע בהמשך הסדרה), וצריך להבין היטב את כל הניואנסים של מערכת זו.
בסט הניסויים השני חיברתי לה את עדשת ה 70-180 מאקרו האהובה עלי כדי לראות כיצד המצלמה מתמודדת עם עדשה ישנה ללא AFS וללא מייצב.
ובכן, העדשה הישנה קיבלה אודם על הלחיים ומתמקדת הרבה יותר מהר מאשר עשתה זאת על המצלמות הישנות יותר. המנוע המובנה בגוף המצלמה כפי הנראה יותר חזק מבעבר.
בשלב הזה – לפני שיצאתי לצלם מצאתי על פני המצלמה כפתור שימושי נוסף – הנקרא Fn2 – שאותו ניתן לתכנת כמו את שני קודמיו.
אני תכנתתי בעבר את שני כפתורי התכנות לשני מצבים – האחד, בלחיצה עליו המצלמה מצלמת בפריים הבא בלבד קובץ JPEG + RAW (אני בעוונותי מצלם בעיקר ב JPG אבל לפעמים נזקק ל RAW) והשני מתוכנת לי למדידת אור נקודתית.
נגיעה עליו בשעת מדידת האור לוקחת את האור נקודתית מהנקודה אליה כיוונתי. כשאני מרים את האצבע היא חוזרת למצב מדידת האור הקודמת.
כעת (וגם במצלמות האחרונות של ניקון) ישנו עוד מצב לבחירה – מדידה נקודתית המונעת שריפת התמונה. זה עובד היטב.
מה לעשות עם אפשרות התכנות השלישית טרם החלטתי, אבל האופציה הזו (ועוד כמה חדשות שמופיעות בתפריט) תהיה בשימוש.
כיוונתי את המצלמה למצב VIVID שהפעם יותר עדין במצב ברירת המחדל שלו. הוא מייצר צבעים עמוקים יותר עם שמץ חידוד קל. נחמד ושימושי.
במהלך המשחקים לפני שיצאתי החוצה גיליתי שמצב איזון הצבע האוטומטי (AWB) עובד הרבה יותר נכון מבעבר. כיוונתי לקיר בפינת העבודה שלי ובמקום לקבל גוון צהבהב מעצבן כמו שתמיד קיבלתי, הופיע גוון מדוייק של צבע הקיר:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/10sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2016:05:12 10:09:29 Color Space: sRGB


גיליתי באותו ניסוי כי הגוונים המופקים מהמצלמה הם הכי קרובים למציאות ממה שהייתי רגיל לקבל בעבר. למשל – הפרח הכחול שמצוי בגינתי תמיד קיבל גוון סגול קל. לניקון היתה בעיה היסטורית של שחזור גוונים כחולים – ולא עוד:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 160mm Exposure Program: Normal program Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 360 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 240 Date Taken: 2016:05:12 10:22:08 Color Space: sRGB


גם הוורוד בהיר של הורד (קרופ 100%) התקבל במדוייק:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/320sec F Number: 9 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Normal program Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2016:05:12 10:24:12 Color Space: sRGB


וכנ"ל אדום הארגמן של ורד אחר בגינתי (קרופ 100%) שוחזר בדיוק מרבי:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 150mm Exposure Program: Normal program Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2016:05:12 10:25:48 Color Space: sRGB


במשחק הבא עשיתי משהו הזוי – הרכבתי על המצלמה את עדשת ה 300 VR הקלילה של ניקון (שמשקלה הקל היה לה לרועץ) יחד עם מכפל X2 של ניקון (TC-20EIII). במצלמות האחרות האוטופוקוס היה קצת מגמגם (צמצם מרבי 8 הוא לא קל לעיכול) וכאן, ישנה אולי איזו השהייה קלה לפעמים אבל הפוקוס נרכש במהירות גבוהה ביותר. אם מגבילים את העדשה לצילום ממרחק של 3 מטר והלאה (אופציה קיימת בעדשה) קשה להרגיש שיש בכלל מכפל מורכב על העדשה.
מקבלים בסידור הזה תמונות חדות מאוד, גם מבלי לסגור את הצמצם הלאה.
אורך המוקד הוא 600 מ"מ ואם נוסיף את הקרופ של המצלמה נקבל 900 מ"מ שקל לצלמם מהיד ללא חצובה.
אם נבקש מהמצלמה לצלם בקרופ נוסף מובנה של X1.3 (טרם ניסיתי מעשית – אבל ניסיתי וירטואלית - ועובד) נקבל 1200 מ"מ מהיד! המחיר הוא ירידה ברזולוציה ל 12 מ"פ. ממש לא נורא.
הנה כמה דוגמאות – כולן מובאות בקרופ של 100%.
מרחק של 15 מטר:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 8 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 2200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2016:05:12 10:32:03 Color Space: sRGB


מרחק של כ 25 מטר (הרשת של החלון בפרוטרוט):

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 8 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 2500 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2016:05:12 10:34:04 Color Space: sRGB


מרחק של כ 30 מטר:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 8 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 110 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2016:05:12 10:33:09 Color Space: sRGB


מרחק של כ 35 מטר:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 8 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 600mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 720 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 900 Date Taken: 2016:05:12 10:33:47 Color Space: sRGB

כל אלו מרחקים שימושיים לצילומי טבע ובעלי חיים. אם נכפיל את המרחק, האויר הנע כבר ידאג לנו לטשטוש התמונה (אלא אם יצולם באנטארקטיקה באויר קפוא).

וניסוי נוסף שערכתי עם העדשה הזו – צילמתי במהירות סגר של 1/125 של שניה.
לעדשה הזו ישנה בעיה ויש לשדרג לה את הקושחה (לפעמים עוזר, לפעמים לא – וגם לא טרחתי) שבמצלמות כמו ה D800 לדורותיהן, ה D750 ועוד – במהירויות סגר של 1/50-1/150 ובשימוש במייצב - התמונה מיטשטשת. הסיבה – החבטה של התריס משפיעה על העדשה הקלה הזו.
עקפתי את הבעיה הזו על ידי שימוש באיזו אוטומטי שמונע צילום מתחת למהירות סגר של 1/300.
להפתעתי, ה D500 במהירות הסגר הבעייתית ביותר – 1/125 של שניה – מפיקה צילומים טובים! חבטת התריס כמעט ואיננה מטשטשת כמו במצלמות המצויינות לעיל.
חששתי ממבחן זה כי נוסף כאן גם מקדם הקיטוע (קרופ פקטור) שעלול להחמיר את הבעיה, אך לא הוא:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Shutter priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 360 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2016:05:12 12:24:12 Color Space: sRGB


העדשה הזו היא אחת האהובות עלי ביותר בגלל המשקל והחדות המדהימה שלה.
המשך הסאגה ותגליותי עם מצלמה זו – בפרק הבא.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק