מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 6/5/2016
גרסה להדפסה
Share |
ניקון D500 - הצצה ראשונה צפיות: 2000

המצלמה נחתה אצלי אתמול אח"צ. כמעט שצריך לברך שהחיינו אחרי 9 שנים, מאז רכשתי את ה D300. נכון, שנתיים לאחר מכן (לפני 7 שנים) נולדה ה D300S – אבל לא היה בה משהו מיוחד מלבד "מילוי" של זמן וציפיות.
חובבי ה D300, כמוני, כבר איבדו תקווה לראות את הדור הבא (הניחוש היה D400).
במהלך הזמן קנו את ה D7000 ואחריה את ה 7100 ואחריה את ה 7200 – אך למרות שאלו מצלמות טובות, לא היו להן את אותה תחושה של כלי מלחמה ביד כמו שהיתה ל D300.
אז ה 500 מרגישה ביד כמו "כלי מלחמה" בדומה לקודמתה לפני שנים רבות.
המצלמה כבדה בשביל מצלמת DX. היא שוקלת כ 860 גרם – כבדה יותר מה D750 וכמעט במשקל ה D800 או ה D810.
על פניה ישנם במבט ראשון כל הכפתורים המוכרים לנו ממצלמות העלית של ניקון. מבט שני מגלה כמה הבדלים ותוספות בהשוואה לדור האחרון של מצלמות ה FF.
את כל ההבדלים תוכלו למצוא באתרים השונים, ואין לי הרבה מה להוסיף בנידון, או לחזור על סיפור של אחרים.
השינויים הגדולים המובחנים מיד הם בשימוש שלה.
המצלמה מגיבה מהר יותר מכל המצלמות שהיו לי עד כה (עם עדשות זהות). ההבדל לא עצום, אבל מובחן. מערכת האוטופוקוס שלה הזויה לחלוטין – 153 נקודות פוקוס שממלאות כמעט את כל הפריים לרוחבו. זה מסביר חלקית את התגובתיות המהירה של המצלמה.
לא סיימתי לשחק עם כל אפשרויות הפוקוס, וזה יגיע בהמשך.
יש לה כמובן את כל מה שיש במצלמות החדשות של ניקון, ובתוספות – כמו למשל צילום בוידיאו 4K - המצלמות הקודמות צילמו רק HD. טרם ניסיתי אופציה זו, כי נכון לרגע זה אין לי מסך 4K לשחק איתו.
בין הפונקציות המרתקות שיש במצלמה זו היא הפונקציה של כיול אוטומטי של עדשות.
למיטב ידיעתי, אין פונקציה כזו בשום מצלמה אחרת מלבד הD5  - האחות הגדולה FF של ה 500.
מה זה עושה?
במצלמות הקודמות של ניקון מהשנים האחרונות היתה אפשרות לעשות כיוון עדין של הפוקוס על ידי ניסוי וטעייה ידנית. לא תמיד זה עבד טוב, אבל בעדשות שיש להן סטייה גדולה (כמו עדשות צד ג'') זה עזר מאוד. הבעיה זה גזל הרבה זמן.
ניקון בשיטתה החדשה מאפשרת לכייל את העדשות באופן אוטומטי.
העיקרון עליו זה מתבסס הוא עשיית פוקוס (מחצובה) במצב של LIVE VIEW – שם הפוקוס תמיד מושלם, אך איטי, וכאשר מגיעים לזה – לוחצים של שני כפתורים יחד (אחד בורר מצב הפוקוס והשני לחצן הפעלת הוידיאו) ומאשרים. זהו. המצלמה מכניסה תיקון אוטומטי לעדשה (צריך שהמצלמה תהיה במצב תיקון תמיד). היא מזהה את העדשה כשמחברים אותה למצלמה ועושה תיקון אוטומטי. נחמד מאוד ושימושי.
מערכת מדידת האור שלה שונה מבעבר, וצריך להחליט לפי טעם המשתמש באיזו שיטה לעבוד. יש הבדל גדול בין מדידה משוקללת מרכז למדידת מטריקס, וכל אחד וטעמו. יש לה גם את המצב החדש של מדידת ספוט המונעת שריפה של מישהו מואר בזרקור בהופעה למשל.
עוד לא החלטתי מה אני מעדיף.
המצלמה מתהדרת באיזו 1.6 מיליון. במילה אחת – חרטא. בשתי מילים – חרטא ברטא.
ברמות איזו כאלו התמונה, אם בכלל ניתנת לזיהוי, מכוסה בים של שלג צבעוני.
יתכן וזה מתאים לצילום בשחור לבן, טרם ניסיתי, אבל לצילום רגיל – לא שימושי כלל.
מאידך, ברמות איזו "שפויות" היא דומה בנקיון התמונה למצלמות ה FF האחרונות של ניקון. היא שימושית עד איזו 12,800 בלי בעיה ופונקציית האיזו האוטומטי – ניתן למתוח אותה בין נניח איזו 100 ל 12,800.
אפשר גם לצלם ברמות עד איזו 51,000 בשעות מצוקה, אבל מעבר לזה – אין מה לחפש.
מי חלם פעם על רמות איזו שכאלו?
זה הדבר הראשון שרצתי לחפש, ואכן, המעבד החדש של ניקון – EXPEED 5 עושה את העבודה.
קצב הצילום שלה הזוי. שמים אותה על מצב של CH – רצף גבוה – והיא יורה כמו משוגעת בקצב של 10 פריימים בשניה למשך 20 שניות עד שהבאפר מתמלא עם 200 תמונות...
גודל הקבצים שלה שפוי, ומאפשר יותר לצלם ב RAW למי שאוהב זאת – עם LOSLEES COMPRESSION. למצלמה כ 20 מ''פ, די והותר לרוב המטרות השימושיות.
כאמרו, טרם חקרתי את כל צפונותיה ואת התוספות בתפריטים ובכפתורים, אבל לכל ניקוניסט ותיק, המצלמה תרגיש מוכרת.
כמה דוגמאות קטנות.
צבע - צולם ב 300/4 עם מכפל 1.7 = 500 מ''מ ובקרופ - 750 מ''מ:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/800sec F Number: 6.7 Max Aperture Value: 5.5 Focal Length: 500mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 750 Date Taken: 2016:05:06 09:36:40 Color Space: sRGB


הפרחים שהלכו מן האביב:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/500sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 450 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 450 Date Taken: 2016:05:06 10:00:58 Color Space: sRGB


איזו 6400 – כל התמונה:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 6400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2016:05:05 18:50:54 Color Space: sRGB


קרופ 100% ישר מהמצלמה:

Color Space: sRGB


איזו 22,800 – כל הפריים, עדיין שימושי:

Model: NIKON D500 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 22800 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2016:05:05 18:00:22 Color Space: sRGB

המשך יבוא.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק