ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
הכיתה של טד - לא תחליף לבית הספר, אבל נעסוק בניתוח תמונות, פיתוח ראייה צילומית, טיפים וטריקים וטכניקות צילום.
ישנם 98 מאמרים ב 8 נושאים
» טיפים טכניים » פרטים
טיפים טכניים
נוספה: 26/12/2015
גרסה להדפסה
Share |
סיפורי בּוֹקֵה 2 צפיות: 991

בהמשך למאמר שכתבתי לפני שנים לא מועטות, ובעקבות דיונים רבים ברשת וכאן, ברצוני להסביר, שוב - ולו במעט, את המושג הזה שכולם רודפים אחריו.
המילה בוקה – Bokeh נגזרת מיפנית ומשמעותה טשטוש. היא מייצגת בעולם הצילום את האיכויות של התמונה ובפרט של האיזורים המצויים מחוץ לפוקוס.
הדבר חשוב במיוחד בצילומי פורטרט, המתמקדים למשל על העיניים, אך שאר חלקי הפנים, שנמצאים פחות בפוקוס, חייבים להיראות עם בוקה נאה. זה אומר שהטשטוש יהיה נעים לצפיה, נימוח כמו קרם והולך ונעלם ברקע מבלי למשוך תשומת לב מיותרת.
במה זה תלוי?
קודם כל באיכותה האופטית של העדשה המורכבת על המצלמה ובקסם ההרכבה.
המבנה האופטי של העדשה – כמה אלמנטים יש לה, כמה אלמנטים א-ספריים יש לה, אילו ציפויים יש על האלמנטים וצורת הצמצם.
אפרט:
אלמנטים – ככלל, עם יוצאים ממנו, ככל שיש יותר אלמנטים בעדשה, איכות הבוקה ירודה יותר. הסיבה העיקרית – השתקפויות פנימיות.
אלמנטים א-ספריים אלו אלמנטים שנגזרים מצורה לא כדורית אלא מצורה אליפטית או מוטציה שלה. יש להם לעתים קרובות השפעה שלילית על איכות הבוקה.
ציפויים – האלמנטים מצופים בציפוי המונע החזרות פנימיות וירידה בקונטרסט. ככל שאיכות הציפויים טובה יותר, איכות הבוקה טובה יותר.
צורת הצמצם – ככל שהצמצם מעוגל יותר, איכות הבוקה צפויה להיות טובה יותר. ישנם צמצמים בני 5, 6, 7, 8, 9, 12 וכ"ו עלים. העלים יכולים להיות ישרים או מעוגלים. צמצם עם 9 עלים מעוגלים יפיק בוקה טוב יותר מאשר צמצם עם 5 עלים ישרים.
המרכיב המסתורי – קסם ההרכבה של העדשה. עדשה עם 6 אלמנטים למשל, (טריפלט כפול או TESSAR מורכב) היא בדרך כלל סימטרית, ולכן כיצד היא בנויה מסדר האלמנטים לא חשוב כל כך. עדשה עם מספר גדול של אלמנטים – חשוב התכנון האופטי כיצד מסודרים האלמנטים בזה אחר זה בצינור העדשה. זה כמובן תלוי בתכנון האופטי. לא תמיד עדשה איכותית מבחינת חדות ועיוותים בנויה בצורה שיוצרת בוקה מחמיא.
היצרנים האופטיים שמים דגש על חדות, עיוותים, האפלת פינות ועוד מרעין בישין ופחות על איכות הבוקה המתקבל. שילוב מוצלח שלהם הוא נדיר למדי.
ככלל – רוב העדשות מציגות את הבוקה הטוב ביותר שלהן בצמצם סגור בסטופ או שניים מהמכסימלי. למשל עדשה עם צמצם מרבי 1.4 תציג את הבוקה האיכותי יותר בצמצם 2-2.8.
זה קצת מפתיע, כי במצב הפתוח לרווחה לחלוטין, הפתח של רוב העדשות הוא עגול.
הדבר נובע כפי הנראה מאותה סיבה שלכל עדשה יש את ה"נקודה המתוקה" שלה – בה היא הכי חדה, וזה כמעט אף פעם לא בצמצם הפתוח ביותר.
סגירת צמצם מנפה את השוליים של האלמנטים שהם פחות איכותיים.
כיצד בודקים את איכות הבוקה?
המבחן האכזרי הוא לא צילום של פורטרט על רקע של ים או שמים, אלא צילום של נושא שברקע שלו יש בליל אלמנטים קטנים, מוארים באור עז (ענפים בשמש למשל).
עדשות ארוכות מוקד (טלה) מפיקות כמעט תמיד בוקה נעים לעין, אך הן לא מתאימות לצילומי פורטרטים אלא לצילומי טבע.
אורכי המוקד האופייניים לצילום פורטרטים (על מצלמת FF) שמתאימים ליצירת פנים של דמות אנושית נכונה בפרופורציות שלה הן בין 65 מ"מ ל 135 מ"מ. עדשה קצרה יותר הממלאת את המסגרת בפנים אנושיות תיצור גרוטסקה. ארוכה יותר "תשטח" את הפנים.
אביא להלן מספר דוגמאות מכמה עדשות אותן בחנתי בנושא (במבחן אכזרי...).
נתחיל ב 28-200 G – איכות הבוקה שלה נמוכה מאוד. מצד שני – זו עדשה קטנה, חדה למדי, לא יקרה (כבר לא נמכרת) ושימושית כשלא רוצים לסחוב משקל גדול מדי (טיולים):

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/400sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 180 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:04:07 10:00:34 Color Space: sRGB


דוגמה נוספת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/640sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:04:07 10:03:56 Color Space: sRGB


האלמנטים המטושטשים ברקע הבהיר לא נעימים לצפייה ושוליהם חדים מדי.
דוגמה לעוד עדשה ישנה – 45 מ"מ צמצם 2.8 עם פוקוס ידני. זוהי עדשת הפנקייק של ניקון – זעירה וחדה, אבל הבוקה שלה ממש לא משהו:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 45mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 45 Date Taken: 2015:04:25 10:21:36 Color Space: sRGB


עדשה ידנית נוספת – 50 מ"מ צמצם 1.2. לעדשה הזו יש מעריצים רבים. בצמצם פתוח לרווחה היא לא מצטיינת בחדות, בלשון המעטה. לגבי הבוקה שלה – יש מעריצים (לא אני) ויש שאוהבים את העיגולים הקטנים והזוהרים ברקע (עולם הפֵיות...):

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 1.4 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 50mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 50 Date Taken: 2015:10:04 10:57:34 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 1.4 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 50mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 50 Date Taken: 2015:10:04 10:59:26 Color Space: sRGB

עדשה עם בוקה נאה, אך שלא מסובך להכשילו היא עדשת ה 85 מ"מ צמצם 1.8 AFS של ניקון:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/125sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 85 Date Taken: 2012:04:06 09:11:51 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/125sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 1.6 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 85 Date Taken: 2012:04:06 09:34:54 Color Space: sRGB


אחותה, עם צמצם מרבי 1.4 (גרסת ה AFS) היא אחת מכוכביות הבוקה של ניקון. היא העדשה המומלצת לפורטרטים למצלמת FF כיום:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/320sec F Number: 2 Max Aperture Value: 1 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 85 Date Taken: 2011:07:09 09:58:07 Color Space: sRGB


דוגמה נוספת:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Max Aperture Value: 1 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 85 Date Taken: 2011:07:09 10:02:16 Color Space: sRGB


שולי האלמנטים הבהירים ברקע מעוגלים ואינם "דוקרים" את העין. קסם של עדשה.
הבאה אחריה - עדשת ה 300/4 מ"מ הישנה (ללא המייצב) – אחת הטובות ביותר של ניקון במובן הבוקה (וגם החדות). אחותה הצעירה עם המייצב מפיקה צילומים חדים ביותר, קלה ממנה אך איכות הבוקה לא מגיעה לאיכות של ה 300 מ"מ הישנה, הנה כמה דוגמאות מהישנה:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:04:10 10:46:55 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/5000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 300 Date Taken: 2010:04:10 11:05:33 Color Space: sRGB Distance: 3.16


הרקע ממש נימוח, למרות עשרה אלמנטים פנימיים שיכלו להכשילו.
עדשה נוספת שמפתיעה באיכות הבוקה שלה – ישנה אף היא (עם אוטופוקוס אבל לא מהיר וללא מייצב) היא ה 200/4 מ"מ מיקרו. למרות שאין לה עלים מעוגלים (ויש לה 9 עלים) איכות הבוקה שלה מצויינת, אפילו בצמצם 11:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/500sec F Number: 11 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2009:04:18 15:02:48 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/400sec F Number: 4.2 Max Aperture Value: 4.2 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 320 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:04:25 10:45:43 Color Space: sRGB


ועדשה נוספת ואהובה עלי ברשימה הזו היא עדשת המאקרו-זום היחידה של ניקון, שעדיין ניתן לרכוש אותה באי-ביי. זוהי עדשת ה 70-180 מיקרו שאיכותה האופטית מרהיבה, ואיכות הבוקה שלה לא פחות. התלונות שלי עליה הן שאין לה מנוע מהיר, אין לה מייצב והמאקרו שהיא מייצרת הוא "רק" 1:2 ולא 1:1, אבל היא בת לוויה קבועה שלי לצילומי מאקרו פרחים:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 180mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 500 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2015:12:26 15:44:46 Color Space: sRGB


דוגמה נוספת:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 150mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 225 Date Taken: 2015:12:26 15:46:20 Color Space: sRGB


ראו כיצד השמש "נשפכת" בין העלים...
ולסיום, אחת המלכות הבלתי מעורערות של ניקון היא ה 58 מ"מ צמצם 1.2 (הנוקטורנל) שכמה שבחים שאעריף עליה לא יספיקו:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 2 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 58mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 58 Date Taken: 2010:01:30 12:25:36 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 58mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 58 Date Taken: 2010:01:30 12:25:56 Color Space: sRGB


ישנן עוד עדשות מביתה של ניקון שאני מכיר שמפיקות בוקה נאה – כמו עדשת ה 55/2.8 מיקרו הידנית, עדשת ה 105/2.8 מ"מ AFS VR (גם הגרסה בלי המייצב מפיקה תמונות טובות), עדשת ה 135/2 מ"מ DC ואחותה הקטנה ה 105/2 מ"מ DC ועוד. גם ליצרניות האחרות ישנן עדשות מעולות שמפיקות בוקה נאה (צייס 100 מ"מ  צמצם 2 למשל) ועוד כהנה.
אם הבוקה של עדשה הוא מטרתכם בחיים – אז קיבלתם שיעור חוזר מה זה בכלל...

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק