מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 22/8/2015
גרסה להדפסה
Share |
מבט על עדשת טמרון - AF 70-200 f/2.8 SP Di LD macro צפיות: 1524

עדשה זו הגיעה אלי למבחן הודות לעידן עידו שהגיע מקצה הארץ אלי רק בשביל המבחן הזה.
לאחרונה הוציאה טמרון לשוק עדשה דומה לזו שבמבחן רק עם מייצב מובנה ומנוע מהיר. לעדשה שבמבחן זה אין מייצב ואין מנוע אולטראסוני מהיר, אך מחירה הוא כמחצית מהגרסה המיוצבת (770 לעומת כ 1500 דולר). גם הגרסה המיוצבת של טמרון זולה מאוד ביחס לעדשת ניקון המקבילה (2200 דולר) או עדשת קנון המקבילה (2100 דולר, או הגרסה הלא מיוצבת שעולה 1400 דולר).
גם לסיגמה ישנה עדשה דומה אך זולה יותר (1200 דולר).
להלן טבלה המשווה את המיפרטים הטכניים של העדשות עם אורך מוקד וצמצם דומה:

ניתן לראות מהטבלה כי העדשה במבחן היא העדשה הזולה והקלה בין כולן המופיעות בטבלה והיא גם מאפשרת את ההתקרבות (וההגדלה) הגדולה בין כולן.

כשלוקחים את העדשה ליד ועם משקלה הקל יחסית (תיאורטית) היא מרגישה כבדה, אך מתאזנת היטב עם המצלמה. היא בנויה באופן מסיבי, לא רחוק מהאחרות. מהירות הפוקוס שלה לא גבוהה – אבל איננה "זוחלת" בפוקוס. אין מה להשוותה לעדשות המובילות המתמקדות במהירות גבוהה מאוד.
חוסר המייצב שלה איננו בעיה כלל בצילומי יום כאשר יש מספיק אור. לעדשה יש קולר לחצובה, כך שבתנאי תאורה לקויים ניתן להרכיבה על חצובה.
מנגנון הזום שלה חלק אך לא רופף, שמושי מאוד ודומה לעדשות העילית.
הרצתי לה את סט המבחנים הסטנדרטי שאני מריץ על עדשות עם האובייקטים המוכרים כל כך מהמאמרים שלי.
הגוונים שהיא משחזרת נייטרליים ועשירים:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:36:45 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 180 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:37:12 Color Space: sRGB

הבוקה שלה טוב מאוד, גם אם מנסים להטעותו עם אובייקטים בהירים בתמונה. לעדשה ישנם 9 עלים בצמצם מעוגלים קלות ואין אלמנטים אספריים העלולים לפגוע בבוקה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/100sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:38:26 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת של הבוקה ושל היכולת שלה לצלם מקרוב:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:41:12 Color Space: sRGB

התוצאה לדעתי טובה מאוד, והעדשה מתאימה בהחלט גם לצילומי פורטרטים.
לעדשה יש מידה זעירה של עיוותי צבע (CA) ולא מצאתי עיוותים לונגיטודינאליים (לעומק הפריים).
יש לה מידה קטנה של עיוותי כרית מחטים בעיקר בצד הארוך שלה, מה שאופייני לעדשות עם אורך מוקד דומה ומידה קטנה של עיוותי חבית בצד הרחב, אף זה משהו שלא כדאי להתעכב עליו.
מאידך, לעדשה מידה הגונה של האפלת פינות – Vignetting בצמצם פתוח במצב הרחב:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/2500sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 75mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 75 Date Taken: 2015:08:14 08:39:09 Color Space: sRGB

וגם במצב הארוך:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:39:15 Color Space: sRGB

בעיה זו נפתרת כמעט לגמרי בסגירת צמצם בסטופ אחד (צמצם 4).
לצילומי פורטרטים זה לא מפריע כלל, אבל לצילומי רוחק עלולה להיות בעיה מסויימת.
העדשה מתמודדת היטב עם אור אחורי מסנוור:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:40:31 Color Space: sRGB

וגם אם לוכדים את השמש בפריים, מידת ההבהקים שהיא מייצרת (FLARE) קטנה ולא קל למצוא אותה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/640sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:39:34 Color Space: sRGB

מכאן ואילך נראה קרופים של 100% של התמונות המקוריות.
המיקרוקונטרסט שלה טוב מאוד:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:37:39 Color Space: sRGB

החדות שלה בטווח הקצר, בצמצם פתוח ובמצב הרחב מצויינת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:38:06 Color Space: sRGB

גם במצב הארוך בטווח הקצר התוצאת מרהיבה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 320 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:37:59 Color Space: sRGB

בטווח הארוך במצב הרחב בצמצם פתוח היא טובה מאוד:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:38:49 Color Space: sRGB

אבל בטווח הארוך במצב הטלה יש לסגור סטופ אחד כדי לקבל את החדות המרבית:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2015:08:14 08:38:58 Color Space: sRGB

בגדול, בעדשה זו צמצם 4 הוא ה"נקודה המתוקה" שלה ומומלץ לצלם תמיד שם מבחינת חדות ובוקה.
כמובן שאם רוצים או חייבים, ניתן לקבל איתה ברוב אורכי המוקד והטווחים תוצאות טובות גם בצמצם פתוח לרווחה (2.8).
גם עדשות ניקון וקנון המקבילות מציגות את איכותן המרבית בסביבות צמצם 4. לא נורא לסגור סטופ אחד נוסף בימים אלו שאיזו גבוה כבר לא מילה גסה.
ומה בשורה התחתונה?
האם גם כאן מתקיים הפסוק האוניברסלי – קיבלת מה ששילמת עבורו?
חושבני שהעדשה הזו נותנת יותר (בהשוואה למתחרותיה) עבור הכסף המשולם עבורה. לצערי, לא הגיעה לידי גרסת הסיגמה המקבילה. אף הסיגמה עדשה זולה ביותר בהשוואה למקבילות ומעניין היה לבדוק אותה.
מקווה שתגיע לידי גם גרסת טמרון המיוצבת החדשה כדי שאוכל להשוות.
בסיכום, היא שווה מאוד את מחירה בפרט בהשוואה לגרסאות המיוצבות. נשאלת השאלה האם שווה לשלם פי 2 ויותר עבור ה"תענוג"של מייצב מובנה? ברור שבתנאי תאורה לקויים זהו יתרון גדול, אבל האם מייצב הכרחי?
צילום פורטרטים – לא הכרחי כלל וכלל, כי מצלמים בסטודיו (בפנים או בחוץ) על חצובה.
באור יום מלא ואפילו בפחות - אין בעיה לצלם מהיד, בפרט כאשר ניתן כיום להעלות את האיזו לגבהים משמעותיים מבלי לפגוע כמעט באיכות התמונה. לצילומי ספורט? המייצב לא יעזור ללכוד תנועה מהירה של שחקן.
כן, זה כיף לצלם בעדשה מיוצבת. אפשר לצלם מצבים סטטיים בתנאי תאורה ממש לקויים, אבל עם יד הלב – כמה פעמים אנחנו נתקלים במצב כזה שגם איזו גבוה לא יכול להצילו?

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק