ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 15/8/2015
גרסה להדפסה
Share |
מבט על עדשת טמרון - AF 24-70mm SP Di USD VC צפיות: 1504

עדשה זו הגיעה אלי למבחן הודות לעידן עידו שהגיע מקצה הארץ אלי רק בשביל המבחן הזה.
במועד אחר אעלה דו"ח על עדשה אחרת שהביא איתו – אף היא של טמרון, 70-200 צמצם 2.8 הלא מיוצבת.
ישנה הרבה התעניינות בעדשה זו שעולה כ 1300 דולר בחו"ל, הואיל והאלטרנטיבה של ניקון עולה 1750 דולר והגירסה המיוצבת החדשה שזה עתה הוכרזה עולה לא פחות מאשר 2400 דולר.
עדשת ניקון הקיימת הפכה לחביבתם של צלמי האירועים בזכות חדותה, האוטופוקוס המהיר, המבנה החסון (והכבד) וצמצם 2.8 הקבוע.
לקנון יש (לזמן כתיבת כתבה זו) שתי עדשות באורך המוקד הזה. האחת עם צמצם קבוע 2.8 שעולה 1900 דולר (אף היא ללא מייצב) ואחת עם צמצם 4 קבוע (עם מייצב).
אף לסיגמה עדשה דומה וגם לטוקינה. להלן טבלת השוואת המיפרטים שלהן:

Color Space: sRGB

הבה נראה מה עדשת טמרון יודעת לעשות בהשוואה ל "רולס רויס" של ניקון וקנון.
כשלוקחים את העדשה ליד היא מיד מראה את נוכחותה הכבדה. היא בנויה באופן מסיבי, בדומה לאחיותיה מקנון וניקון. מהירות הפוקוס שלה גבוהה, אבל לא כמו הניקון המקבילה המתמקדת במהירות הבזק.
כשהמייצב נכנס לפעולה יש תחושה של "קליק" בעדשה, אבל זו תופעה נפוצה ומצוייה גם אצל יצרנים אחרים.
המיקוד שלה הוא מדוייק, כמעט ללא פיספוס.
אפקטיביות המייצב לא ממש נבחנה על ידי כי למעשה לא נדרשתי לו אבל הרגשתי את קיומו.
הרצתי לה את סט המבחנים הסטנדרטי שאני מריץ על עדשות עם האופייקטים המוכרים כל כך.

הגוונים שהיא משחזרת נייטרליים ועשירים:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/640sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:26:29 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/160sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:26:40 Color Space: sRGB

יכולת הצילום מקרוב שלה דומה לעדשות אחרות הדומות לה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 720 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:32:13 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:32:06 Color Space: sRGB

הבוקה שלה לא אידיאלי. כאשר יש אלמנטים בהירים ברקע, הבוקה מתקבל גס מדי לטעמי:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/80sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 180 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:27:03 Color Space: sRGB

דוגמה נוספת:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/80sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 320 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:26:17 Color Space: sRGB

אבל כשאין אלמנטים בהירים מדי ברקע, איכות הבוקה היא טובה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:28:01 Color Space: sRGB

(זה מתאים לצילומי פורטרטים וסטודיו).
לעדשה יש מידה קטנה של עיוותי צבע (CA), בעיקר לונגיטודינאליים (לעומק הפריים):

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:27:34 Color Space: sRGB

יש לעדשה מעט עיוותי מרחב בצד הרחב שלה (עיוותי חבית), קצת יותר מלעדשה של ניקון, אבל עדיין בתוך התחום המקובל לעדשות מסוג זה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:29:07 Color Space: sRGB

לעדשה מידה לא מבוטלת של האפלת פינות, בפרט באורך המוקד הקצר ובצמצם פתוח לרווחה. (האפלה זו כמעט נעלמת בצמצם 5.6):

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:28:26 Color Space: sRGB

העדשה הזו ממש לא אוהבת שמש בסביבתה. היא מתמודדת במידה סבירה עם אור אחורי עז:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:30:46 Color Space: sRGB

אבל עם שמש בפינת הפריים היא מפילה קונטרסט, יוצרת בוהק עז באותו איזור ושלל ארטיפקטים צבעוניים כפי שניתן לראות בעיגול ובפרט במשולש בפינה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 4 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:30:11 Color Space: sRGB

טמרון יכלה להשקיע יותר בציפויים שלה.
מכאן ואילך אציג קרופים של 100%.
לעדשה מיקרוקונטרסט טוב (היכולת להבדיל בניואנסים קטנים של תאורה וצבע) במצב הרחב וצמצם פתוח:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:24:06 Color Space: sRGB

וגם במצב הארוך בצמצם פתוח:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:24:09 Color Space: sRGB

גם החדות שלה בטווח קרוב טובה במצב רחב וצמצם פתוח:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:25:32 Color Space: sRGB

כנ"ל במצב הארוך:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/160sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:25:37 Color Space: sRGB

גם מרחוק בצמצם פתוח ומצב רחב (הפתעה):

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:14 08:27:34 Color Space: sRGB

וכנ"ל, בצילום רחוק בצד הארוך שלה בצמצם פתוח לרווחה:

Model: NIKON D750 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 70mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 70 Date Taken: 2015:08:14 08:27:48 Color Space: sRGB

הנקודה ה"מתוקה" של העדשה היא בצמצם 5.6 – מבחינת חדות, מיקרוקונטרסט והאפלת פינות.
עדשות ניקון וקנון המקבילות מציגות את איכותן המרבית בסביבות צמצם 4. לא נורא לסגור סטופ אחד נוסף בימים אלו שאיזו גבוה כבר לא מילה גסה.
ומה בשורה התחתונה?
גם כאן מתקיים הפסוק האוניברסלי – קיבלת מה ששילמת עבורו.
בסה"כ העדשה טובה אם לוקחים בחשבון את הנקודות בהן היא מתקשה ושאותן מיישרת סגירת צמצם.
גם בצמצם פתוח לרווחה העדשה שימושית, אך לא מגיעה לשיא יכולתה אלא אם סוגרים אותה לסביבות צמצם 5.6.
החסרון הגדול שלה היא השמש. יש לה סך שמש שמגיע איתה ואני ממליץ בחום לא להסירו אף פעם.
אם סך השמש מורכב על העדשה, אין צורך לדעתי במסנן, כי סך השמש יעשה את עבודת ההגנה על העדשה.
כל מסנן, טוב ככל שיהיה, עלול לפגוע בביצועים האופטיים של העדשה ולהפיל את הקונטרסט שלה (שמתבטא במבט ראשון כאבדן חדות).
ואם אינכם רוצים לקבל שלל ארטיפקטים צבעוניים בתמונה, אל תכניסו את השמש למסגרת.
ישנם כאלו שדווקא אוהבים את האפקטים הללו – יבושם להם. אני בדרך כלל לא.
בסיכום, היא שווה את מחירה בפרט בהשוואה לגרסה החדשה המיוצבת של ניקון שעולה כמעט כפליים.
ובמאמר מוסגר - אישית, מצאתי את תחום הזום הזה – 24-70 מ"מ טוב בעיקר לצילום באירועים ומשפחה מטווח קרוב, אבל הוא פחות שימושי לצילומי רחוב בגלל מגבלת טווח הטלה.
לצילומי רחוב ואם רוצים להשתמש בעדשת זום איכותית (יש שמעדיפים עדשות פריים) טווח 24-105 או 24-120 מ"מ הרבה יותר שימושי.
 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק