ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 8/8/2015
גרסה להדפסה
Share |
מבט על עדשת ניקון - 16-80 מ''מ AFS VR צמצם 2.8-4 צפיות: 2242

ניקון הכריזה לאחרונה על העדשה הזו לפורמט ה DX, וקבעה לה מחיר גבוה.
אורך מוקד העדשה שווה ערך על מצלמת FF ל 24-120 מ"מ, הדומה לעדשה טובה ופופולרית של ניקון עם אורך מוקד זהה אבל ל FF.
העדשה קלה מאוד – ברכה לגב הצלם אך עלולה להיות בעייתית מבחינת הייצוב ביד.
העדשה הגיעה לידי השבוע והיתה לי הזדמנות להריץ עליה את המבחן הסטנדרטי שלי.
את הכתבה הקודמת על עדשה זו שהושוותה תיאורטית לעדשות אחרות באורכי מוקד דומים, ישלים כעת המבחן המעשי שלה.
כל המבחנים הורצו בצמצם המרבי של העדשה. בצד הרחב, עד ל 20 מ"מ לערך היא שומרת על צמצם 2.8. משם עד 80 מ"מ הצמצם הולך ונסגר עד צמצם 4.
האם עדשה זו יכולה לעמוד מול ה 17-55 המהוללת? מרחק המחירים כבר לא עצום ביניהן – האם יכולה העדשה החדשה להצדיק את מחירה?
ה 17-55 שימשה ועדיין משמשת אותי כעדשה המרכזית לצילומים איכותיים. שלושה דברים לא מצאו חן בעיני בעדשת ה- 17-55. האחד, הטווח שלה קצר מדי להרבה שימושים (שווה ערך ל 25.5 – 82.5 מ"מ על FF). העדשה החדשה שוות ערך ל 24-120 מ"מ – טווח שימושי מאוד לשימוש יומיומי.
השני – ה 17-55 רגישה לפלייר יתר על המידה – וכאשר שמש נלכדת בתוך הפריים הקונטרסט נופל פלאים ונוצרים גם הרבה ארטיפקטים צבעוניים.
מצד שני, ה 17-55 בנויה כמו טנק ולה גם צמצם קבוע 2.8.
השלישי – אין לה מייצב מובנה ובתנאי תאורה לקויים יש בעיה אם לא רוצים להשתמש בפלש או באיזו גבוה.
אז העדשה החדשה לא בנויה כמו טנק מתכת. היא דומה לעדשות הפלסטיק הרבות של ניקון ומתארכת בשעת הזום (אבל לא הרבה).
מבחינת טווח, מחיר, קיום מייצב (שאין ב 17-55) ומשקל יש לעדשת ה 16-80 יתרון ניכר. האם אופטית היא טובה כמו ה 17-55? מכנית בוודאי שלא.
ה 16-80 גם לא מפקסת באותה מהירות כמו ה 17-55. אמנם, לא זוחלת, אבל גם לא טסה.
לאחרונה הכריזה ניקון על עדשת 24-70 מ"מ חדשה ל FF והפעם עם מייצב. נראה כי לניקון ירד האסימון סוף סוף על הצורך במייצב, בפרט בתנאי חשיפה ירודים.
המבנה של ה 16-80 הוא המסובך ביותר בין כל העדשות שבתחום (ארבעה אלמנטי ED ושלושה אספריים).
הבה נראה מה עדשת ה 16-80 יודעת לעשות.
שחזור הצבעים עשיר ומדוייק:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 560 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:47:08 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 560 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:45:23 Color Space: sRGB


הבוקה שלה נאה ביותר:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 125 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:45:07 Color Space: sRGB


עוד דוגמה:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 250 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:49:50 Color Space: sRGB


יכולת צילום מקרוב טובה (35 ס"מ – הגדלה 0.2):

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 900 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:46:57 Color Space: sRGB


המיקרוקונטרסט שלה מעולה (יכולת להבחין בניאנסים קטנים של צבע ובהירות) – קרופ של 100%:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 640 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:43:07 Color Space: sRGB


העדשה מתמודדת היטב עם אור אחורי ועם שמש בפריים יוצרת עיגול צבעוניות קטן בתמונה:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:45:34 Color Space: sRGB


לעדשה האפלת פינות בצמצם פתוח לרווחה במידה קטנה (לא בלתי צפוי):

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/2000sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:45:45 Color Space: sRGB


חעדשה במצב הרחב שלה מעט עיוותי מרחב (חבית) בתחום הנסבל:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/200sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:47:32 Color Space: sRGB

לעדשה מידה זעירה, אם בכלל של עיוותי צבע (CA) הודות לריבוי אלמנטי ה ED בתוכה:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:45:38 Color Space: sRGB


מכאן ואיך כל התמונות הינן קרופים של 100% מהתמונה המקורית.
העדשה חדה מאוד בטווח הקצר במצב הטלה:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 280 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:43:14 Color Space: sRGB


וגם במצב רחב הזוית (צמצם 2.8!):

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:43:17 Color Space: sRGB


בטווח הבינוני היא חדה באותה מידה (הנצנוץ בעין החתול):

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/125sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 280 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:43:46 Color Space: sRGB


בטווח הרחוק היא חדה במצב הארוך:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 120 Date Taken: 2015:08:04 19:44:19 Color Space: sRGB


ולהפתעתי, גם במצב הרחב בצמצם 2.8:

Model: NIKON D7200 Exposure Time: 1/500sec F Number: 2.8 Max Aperture Value: 3 Focal Length: 16mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 100 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 24 Date Taken: 2015:08:04 19:44:13 Color Space: sRGB

מהן מסקנותי אם כן?
אופטית, העדשה מצויינת. המשקל שלה סביר בהחלט (480 גרם), המייצב עושה את עבודתו (קשה להעריך בצילומי יום כמה סטופים של ייצוב יש לעדשה – אבל יש שלושה לפחות). היא מתמודדת עם עיוותים מסוגים שונים היטב.
אם היתה עומדת כיום הברירה לבחור בין ה 17-55 (שעולה 50% יותר ויש לה צמצם 2.8 קבוע) ואינך צלם מקצועי ה"קורע" את הציוד שלו – לבין עדשה הזו, לא הייתי חושב פעמיים וקונה את ה 16-80. בגלל הטווח, בגלל המייצב. בגלל האיכות האופטית.
האם למי שיש את הגרסה הקודמת – 16-85 יש צורך בהחלפה? להערכתי – לא. יש תוספת של סטופ בצד הארוך ושני שליש סטופ בצד הרחב בחדשה ויש לה גם מייצב. לא דרמה.
ההבדל באיכות התמונה לא גדול, אבל מובחן במצלמות עתירות פיקסלים (24 מ"פ וצפונה).
האם היא שווה את מחירה? דילמה לא פשוטה. לו היתה עולה 600-700 דולר, לא הייתי חושב פעמיים, אבל היא עולה מעל 1000 דולר וזה כבר הרבה.
לסיכום - אם אין לך את קודמתה (16-85) ואינך זקוק לצמצם 2.8 קבוע ומבנה עדשה כמו טנק (אירועים וחבטות), היא תצדיק את מחירה ולו בגלל הטווח הנוח והשימושי, איכותה האופטית והמשקל השפוי (דומה למשקל קודמתה והרבה יותר קלה מהטנק -  17-55 השוקלת 755 גרם). 
יש תמיד לזכור שזו איננה עדשה לפול פריים אלא לפורמט APS/DX ולא תתאים למצלמות FF (אלא אם תקבלו קרופ DX במחיר פיקסלים.)

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק