ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 26/6/2015
גרסה להדפסה
Share |
1 אינטש – הפורמט הנבחר? צפיות: 1132

בשנת 2011 הכריזה ניקון על משפחת מצלמות חדשה וקראה לה משפחת ה "1". השם המוזר הזה נגזר מגודל החיישן שנקרא 1 אינטש. השם הזה קצת מטעה כי גודל החיישן קטן בהרבה אינטש אחד (אלכסון), אבל עם עיגול הכיסוי המרבי אולי ניתן להתקרב לגודל הזה.
מה שפופולריים כיום הם חיישן APS, חיישן MFT (גודל החיישן במצלמות אולימפוס, פאנאסוניק נטולות המראה), חיישן FF הדומה בגודלו למסגרת פילם, חיישן ה "1 אינטש" וחיישני מצלמות ה P&S ודמויות ה SLR הנקרא 2.3 /1 אינטש. אינני מתייחס לחיישנים הקטנים יותר של המצלפונים ומצלמות קטנות אחרות.
מהם שטחי החיישנים שהם בעצם קולטני האור?
חיישן של 2.3 /1 אינטש שטחו הוא 28 מ"מ רבוע.
חיישן של MFT (מיקרו ארבעה שלישים) שטחו הוא 224 מ"מ רבוע.
חיישן של מצלמות APS-C (של ניקון למשל) שטחו הוא 366 מ"מ רבוע.
חיישן של מצלמת FF (פריים מלא) שטחו הוא 864 מ"מ רבוע.
חיישן של 1 אינטש, שטחו הוא 116 מ"מ רבוע.
בהנחה (מאוד מסוייגת) שמספר הפיקסלים (קולטני האור) זהה בכל הפורמטים, ברור לחלוטין שככל שהחיישן קטן יותר, כמות האור שקולט כל פיקסל קטנה יותר ויש להשתמש יותר בהגברה אלקטרונית כדי להציג את אותה רמת בהירות.
קרוב לוודאי שהיצרנים החליטו לאמץ את פורמט ה "1 אינטש" כי איכות התמונה, בפרט באיזו גבוה, מספיקה דיה לרוב השימושים.
ניקון היתה הראשונה שקפצה למגרש עם גודל כזה (למיטב ידיעתי) עם מצלמות קטנטנות ממשפחת ה V וה J ועם עדשות מתחלפות. מחירן היה גבוה למדי, דומה למחיר DSLR ממשפחת ה APS-C ואפילו יותר.
המצלמות קלילות, קטנות, יש מגוון עדשות להחלפה וניקון גם סיפקה מתאם לעדשותיה הרגילות הפועלות היטב על מצלמות אלו עם מקדם קיטוע (Crop factor) של X2.7 - ההופך עדשת 100 מ"מ שתיראה כאילו היא 270 מ"מ.
שנה אחרי כן קפצה סוני למגרש עם ה RX-100 המשתמשת בחיישן בגודל דומה ושנה מאוחר יותר היא באה עם ה RX-10 עם חיישן דומה. מצלמות סוני עברו מאז הרבה שדרוגים ושינויים וכיום ישנה בשוק מצלמת RX-100IV (מהדורה 4) של אותה משפחה (כל שנה משדרגת סוני משפחה זו!).
המצלמות של סוני משתמשות בעדשות קבועות - פריים או זום אשר אינן ניתנות להחלפה.
איכות התמונות הולכת ועולה אצל יצרניות אלו מדור לדור, ולאחרונה הצטרפה גם קנון לפורמט זה עם מצלמת ה G3X עם עדשת זום אדירה קבועה (שוות ערך ל 24-600 מ"מ)  וה G7X עם עדשה שוות ערך ל 24-100 מ"מ.
גם סמסונג הצטרפה לא מכבר לחגיגה עם מצלמת ה NX-Mini (עדשת זום קבועה) עם חיישן דומה.
המשמעות – החברות מצאו את הגודל הזה שימושי ונוח ויחד עם זאת הוא מאפשר להפיק איכות תמונה טובה מאוד.
חיישן ה MFT גדול יותר ממנו, חיישן ה APS-C עוד יותר גדול וחיישן ה FF  גדול פי 7.5 משטחו של חיישן ה "1 אינטש" אבל הפורמט הזה מתחיל להתחפר.
יתרונות – קוטן ואיכות תמונה טובה עד סבירה.
חסרונות – עולה יותר ממצלמת APS-C ובאיזו ממש גבוה – עדיין נמצא בנחיתות מול החיישנים הגדולים יותר.
המחיר הגבוה נבחר כי מסתבר שאנשים מוכנים לשלם בשביל מצלמה קטנה ואיכותית...
בינתיים, למיטב ידיעתי, ניקון מובילה בכל הקשור למצלמות אלו. היא היתה הראשונה עם הפורמט זה, יש לה מבחר גדול של עדשות לפורמט הזה ועם המתאם ניתן להשתמש בכל עדשה העולה על ביונט ניקון סטנדרטי. לניקון גם מבחר אביזרים לפורמט זה והיא מקדמת אותו ללא הרף. היא מצויה כעת בשלהי הדור השלישי של מצלמות ה "V" ובהשקתו של הדור החמישי של מצלמות ה "J".
הואיל ועיקר הציוד שלי הוא של ניקון, והדבר איננו סוד, אימצתי את משפחת ה "1" לחיקי, על שלל עדשותיה וגיליתי שאני נוסע תמיד עם DSLR "רגילה" ועם מצלמה ממשפחת ה "1".
להפתעתי אני מגלה שישנן נסיעות בהן צילמתי כ 30% מהתמונות ב “V”.
המצלמה הזו משרתת אותי בנסיעותי כשאני צמוד לחלון המטוס ועושה עבודה מצויינת הממלאת לי חלק מזמן השעמום של הטיסה.
דוגמה מהמטוס (בדרך חזרה ממדריד):

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/800sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 30mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 81 Date Taken: 2015:06:14 14:25:14 Color Space: sRGB


וה"טורס" החדשים של מדריד (מהקרקע):

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 3.6 Focal Length: 10mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 27 Date Taken: 2015:06:07 20:35:32 Color Space: sRGB


לאחרונה, העדשה ה"מרותכת" למצלמות שלי (D810, D750) היא הסיגמה 24-105. למרות משקלה הגדול, עיוותי המרחב שהיא מייצרת והאפלת הפינות שמציקות לפעמים (עד לתיקון בפוטושופ) התוצאות הצילומיות מבחינת חדות מאוד מוצאות חן בעיני. בז''רגון שלי – העדשה הזו "מפצלת פיקסלים", כל כך היא חדה.
גם ה 300/4 VR החדשה של ניקון מתנהגת בצורה דומה, למרות הבעיה שלה בתחום מסויים של מהירויות התריס – שאותה עקפתי עם איזו אוטומטי.
עדשת ה 300/4 VR עולה על ה V3 כולל מכפלים ומייצרת תמונות מדהימות בכל מהירות תריס (תריס אלקטרוני שקט, מה החוכמה?). עם מכפל 1.7 וצילום מהיד – אורך מוקד 1350 מ"מ (!):

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 6.7 Max Aperture Value: 5.5 Focal Length: 500mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 1350 Date Taken: 2015:06:19 12:00:10 Color Space: sRGB


גם הסיגמה עולה על ה V3 ללא בעיה, במצב הרחב (24 מ"מ) מקבלים אורך מוקד שווה ערך ל 64 מ"מ:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 24mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 64 Date Taken: 2014:11:07 10:42:03 Color Space: sRGB


ובמצב הארוך (105 מ"מ) מקבלים אורך מוקד שווה ערך ל 283 מ"מ:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/500sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 283 Date Taken: 2015:06:26 09:31:07 Color Space: sRGB


והחדות – כמו על ה DSLR!
צילום מקרוב (V3 + 24-105):

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 4 Focal Length: 105mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 283 Date Taken: 2015:06:26 09:30:07 Color Space: sRGB


חדות וצבע משובחים. תשאלו – מה עם עדשות עתיקות וידניות? ניסיתי גם. יש לי בקולקציה ההיסטורית עדשת 135 מ"מ צמצם 3.5 AI. הפוקוס אמנם ידני ובאקסיף לא מדווח שום דבר (אין בעדשה צ''יפ) אבל החדות – מצויינת:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/1250sec Max Aperture Value: 0 Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Date Taken: 2015:05:30 10:21:03 Color Space: sRGB


ההצטרפות של קנון וסוני לפורמט הזה (ואני משוכנע שגם להן ירד האסימון ויצאו עם מצלמות דומות שניתן יהיה להחליף בהן עדשות) מראה שזוהי פשרה סבירה בין איכות לגודל, בלי להוריד מערכן של מצלמות ה APS-C וה MFT. נוסף פשוט פורמט חדש, שהולך ומתעגן בעולם הצילום – קטן, איכותי וקל.
המגמה לרדת בגודל המצלמות, במשקלן (אך לא במחירן...) נמשכת במלוא עוזה ואני רק מקווה שאיכות החיישנים הקטנים האלו רק תלך ותעלה.

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק