מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 18/7/2014
גרסה להדפסה
Share |
מצלמת ניקון V3 ועדשת 70-300 VR ייעודית - הצצה ראשונה צפיות: 2263

המצלמה הזו הגיעה אלי למבחן לפני כשבועיים וכבעלה של קודמתה ה V2 וקודמתה של זו – ה V1, רציתי לדעת מה ההבדלים בין הדורות.
המצלמה החדשה כוללת מעבד תמונה חדש – Expeed 4A שאמור להוסיף לה תכונות חדשות ומשופרות – וזאת רציתי לבחון.
החיישן דומה לדורות הקודמים מבחינת הגודל – 1 אינטש שזה 13.2X8.8 מ"מ. הרזולוציה שלו במצלמת ה-V3 היא 18 מ"פ (לעומת 14 מ"פ ב V2 ו 10 מ"פ לעומת ה V1) ואין לחיישן מסנן מובנה – כלומר מפיק את הרזולוציה המרבית.
יש לה אותו מקדם קיטוע – X2.7 כמו לקודמות היודע ל"הפוך" עדשה של 100 מ"מ ל 270 מ"מ.
המעבד החדש שיפר משמעותית את קצב הצילום וניתן להגיע איתה בקלות לקצב של 20 מסגרות לשניה בלי כל בעיה. הוא שיפר את מערכת האוטופוקוס המשולבת של המצלמה משמעותית, והמצלמה מתמקדת בזריזות רבה, גם בתנאי תאורה לא אופטימליים.
מה שהוא לא שיפר זה את רמת הרעש (שלג) של המצלמה באיזו בינוני וגבוה, גם אם ניקח בחשבון שיש יותר פיקסלים בחיישן.
בניגוד לקודמותיה, בהן העינית האלקטרונית היתה מובנית, לזו יש עינית חיצונית נפרדת שמגיעה כאופציה. העינית התוספית בעלת רזולוציה גבוהה מאוד – כ 2.4 מיליון נקודות שלא נראות בעין כלל, כמו במשטח מיקוד אופטי.
יש גם אופציה לגריפ קטן חיצוני, שלדעתי מיותר לחלוטין הואיל וכדי להחליף סוללה יש להסירו.
עניין הסוללה מעצבן אף הוא – שוב סוללה חדשה! הפעם EN-EL20A. את השטות הזו אינני מבין. עוד סוללה, עוד מטען, עוד סוללה רזרבית.
והמחיר – 1200 דולר בחו"ל עבור המצלמה + עדשה חדשה 10-30 (27-81 מ"מ על FF) קטנה יותר מקודמותיה וקצת יותר חכמה – PD שזה POWER DRIVE, עינית וגריפ – בלי בושה. אפשר יהיה בעתיד לרכוש אותה כנראה גם בלי התוספות.
אז קצב אש מטורף יש לה במצב פריים מלא ובצילום רצף עד ל 60 מסגרות לשניה, והיא יודעת להגיע גם לצילומים בקצב אש גבוה יותר כמו 600 מסגרות לשניה ברזולוציה מופחתת. חגיגה לצלמי הספורט והטבע.
יש לה כמובן WiFi מובנה להעלאת התמונות ישר לרשת, והמסך האחורי שלה הוא מסך מגע שניתן להטייה למעלה ולמטה אך אינו מסתובב על ציר לכל הכיוונים.
יש למצלמה פלש קטן מובנה שיעיל עד טווח של 5 מטר והיא יכולה להגיע עם התריס האלקטרוני השקט למהירויות סגר של 1/16,000 של שניה. לפלש יש את כל המצבים שיכולים לחלום עליהם – וילון קדמי, אחורי, עיניים אדומות, פלש רגיל או מילוי ועוד.
היא יודעת לצלם וידיאו HD  מלא – 1080 60P.
יש לה אופציה לצלם קליפי וידיאו קצרים, של כמה שניות, כמו לקודמותיה, אפשרות ליצירת פנורמה בקלות ועוד טריקים.
אחד הדברים שלא מצאו חן בעיני הוא שימוש בכרטיסי MICRO SD במקום ב SD. אלו כרטיסים זערוריים שקשה להתעסק איתם בידיים גבריות ועלולים ללכת לאיבוד בקלות. המצלמה קטנה מאוד ביד, אבל ניתן היה בקלות להשתמש בכרטיסי SD רגילים בלי להעמיס על גודלה כהוא זה. מישהו לקח שם החלטה "מודרנית" לא נכונה.
השליטה במצלמה קצת לא פשוטה – יש מסך מגע וכפתורים מתוכנתים מראש בלי הרבה דרגות חופש שצלמים מקצועיים אוהבים. ניתן לכוון אותה לכל גחמותינו אבל צריך להיעזר בתפריטים ובמסכים הקבועים.
הגלגלת הקטנה על המצלמה שמשנה את מצבי הצילום PSAM ועוד, לא נעולה וקל להסיטה ממקומה.
עם המצלמה הכריזה ניקון על עדשה הקיט החשמלית שלה ה – 10-30mmPD ועל עדשה נוספת למצלמה זו – ה  70-300VR למצלמות ממשפחת ה "1". ביקשתי אותה לבדיקה וקיבלתי.
חוויית השימוש במצלמה הזו דומה לקודמותיה. מרימים את המצלמה לעין, העינית נכנסת לפעולה. היא מגיבה מהר יותר ומפקסת מהר יותר.
עד כאן תיאור מילולי. הבה נראה כמה דוגמאות.
כך נראית המצלמה עם העינית:

Color Space: sRGB


ברוב הדוגמאות ביטלתי את ניקוי הרעש האוטומטי של האיזו הגבוה, הוספתי שנתה של חידוד (מה שמעלה קצת את הרעש) וצילמתי ב JPEG במצב FINE.
הצבעים שהמצלמה משחזרת נייטרליים ועשירים:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/60sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 30mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 81 Date Taken: 2014:07:02 17:33:07 Color Space: sRGB


דוגמה שניה:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 100mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2014:06:30 18:19:41 Color Space: sRGB


דוגמה שלישית:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 35.3mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 95 Date Taken: 2014:07:10 19:36:37 Color Space: sRGB


כעת נתתי למצלמה לשחק ברמות האיזו בחלק מהתמונות ובכמה קבעתי את רמות האיזו.
איזו 640 כל הסצנה:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/125sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 30mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 640 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 81 Date Taken: 2014:07:02 17:34:53 Color Space: sRGB


קרופ של 100%:

Color Space: sRGB


איזו 1600 כל הסצנה:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/160sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 100mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 1600 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 270 Date Taken: 2014:06:30 18:20:02 Color Space: sRGB


קרופ של 100% (שימו לב לפרטים העדינים שעדיין ישנם בתמונה):

Color Space: sRGB


איזו 3200:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 30mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 3200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 81 Date Taken: 2014:07:16 17:21:49 Color Space: sRGB


קרופ:

Color Space: sRGB


איזו 12,800:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 30mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 12800 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 81 Date Taken: 2014:07:16 17:22:43 Color Space: sRGB


קרופ 100%:

Color Space: sRGB


רמת הרעש באיזו 12800 גבוהה מדי מכדי להפיק מהתמונות פוסטר, אך הן שימושיות בגדלים קטנים יותר.
כך נראית עדשת ה 70-300 המותאמת לסדרה "1" (פורמט CX במינוח ניקון):

Color Space: sRGB


קצת פרטים על העדשה:
משקלה לא קטן וכלל לא נראית שייכת למשפחת ה"1" מבחינת הגודל והמשקל. היא שוקלת כ 550 גרם, גודלה הוא כ 7X11 ס"מ ועולה כ 1000 דולר (!) בארה"ב. היא מרגישה ביד כבדה וחסונה, לא כמו כמעט שאר העדשות למצלמות מסדרה זו.
היא מורכבת מ 16 אלמנטים ב 10 קבוצות, יש לה צמצם בן 7 עלים מעוגלים ויכולה לצלם ממרחק מינימלי של 1 מטר.
ניסיתי להשוות את התוצאות הצילומיות שלה לתוצאות ה 70-300 VR הרגילה (עולה כ 600 דולר, בנויה מ 17 אלמנטים ב 12 קבוצות, צמצם בן 9 עלים ושוקלת 745 גרם), אך אין מה להשוות. העדשה הייעודית איכותית בסדר גודל על פורמט זה.
היא אף טובה מבחינה אופטית מה 80-400 מ"מ AFS של ניקון עם מקדם הקיטוע הזה.
ניקון יצרה עדשה אופטימלית לגודל החיישן הקטן הזה שיוצרת אורך מוקד וירטואלי של 189-810 מ"מ. זהו תותח ארוך טווח וקל להחזקה ביד.
ניתן עם עדשה זו כמו עם ה 10-30 החדשה לעשות תיקון פוקוס ביד והמרכז של התמונה מוגדל על מנת לראות את דיוק הפוקוס.
הבה נראה שלוש דוגמאות.
הראשונה – עם קרופ 100% מושתל בתמונה:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 160 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 810 Date Taken: 2014:07:12 17:53:11 Color Space: sRGB


השניה:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 180 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 810 Date Taken: 2014:07:12 18:37:50 Color Space: sRGB


השלישית:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 450 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 810 Date Taken: 2014:07:12 18:47:19 Color Space: sRGB


והקרופ של השלישית:

Model: NIKON 1 V3 Exposure Time: 1/500sec F Number: 6.3 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 300mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 450 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 810 Date Taken: 2014:07:12 18:47:19 Color Space: sRGB


אין ספק שעדשה זו היא אוצר גנוז לצלמי הטבע אבל גם המחיר הוא חצי אוצר...
כרגע יש בארסנל של ניקון לסדרה "1" עדשות החל מאורך מוקד של 18 מ"מ (אפקטיבי) עד ל 810 מ"מ (אפקטיבים)
צררתי בתיק קטן אחד את העדשה רחבת הזוית שוות הערך ל 18-35 מ"מ, את ה"סופר זום הנורמלית" – שוות הערך ל 27-270 מ"מ ואת זו – שוות הערך ל 189-810 מ"מ וסוללה רזרבית והתיק לא שקל כלום בהשוואה לתיק הרגיל הכולל סט מקביל על D600/800. שטף של הרהורי כפירה עלה לפתע בראשי...
ומה בשורה התחתונה?
ה V3 היא מצלמת המשך משופרת ברוב הפרמטרים לקודמותיה (פוקוס, קצב אש, רזולוציה, אופציות נוספות רבות). האם למי שיש V2 כדאי לשדרג?  מסופקני.
האם ניתן כבר להשתמש במצלמה הזו בנסיעה לטנזניה כמצלמה העיקרית? אולי לצילומים בתאורה ממש טובה או כמצלמת עזר. היא אמנם כבר מתקרבת בביצועיה למצלמות מכובדות שכן היו נוסעות לטנזניה אך עדיין רק כמצלמת עזר.
מכל החבילה הזו, לו היתה לי רק את ה V2 הייתי מצרף את עדשת ה 70-300 הייעודית ואולי מחליף את עדשת הקיט (10-30) בגלל היותה PD ומתאימה גם לצילומי וידיאו.
כמצלמה ראשונה, אם הייתי מתעקש על מצלמה נטולת מראה, הייתי בוחר ב V3 – אבל יש לזכור שלחברות אחרות יש מצלמות נטולות מראה עם ביצועים איכותיים מאוד, לא נופלים מזו של ניקון ואפילו עולות עליה בגלל חיישן גדול יותר (MFT או APS).
היתרון של משפחת ה"1" לניקוניסט היא האפשרות לחבר למצלמה כל עדשה של ניקון ולקבל הכפלה של פי 2.7 של אורך המוקד, פונקציה מאוד שימושית. למשל, הניקון 105 מ"מ צמצם 2.8 VR הופכת לעדשת מאקרו של 283 מ"מ עם עומק שדה כמו 105 מ"מ – אידיאלית למאקרו.
לו רק רמות האיזו הגבוה היו יותר נקיות במצלמה זו – היא היתה תותח אמיתי – אבל בטכנולוגיה של היום, אינני בטוח אם זה אפשרי.

 

 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק