ערב בבריכה סודות של בוקר סימני חיים שיעור בוקר יום חלום
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» הפן הטכני » פרטים
הפן הטכני
נוספה: 19/10/2013
גרסה להדפסה
Share |
ניקון 58 מ''מ צמצם 1.4 – מהומה גדולה על לא מאומה? צפיות: 1505


ניקון הכריזה לאחרונה על עדשה חדשה – ה 58 מ"מ צמצם 1.4 ומשתמשת בפרסומותיה במילה נוקטורנל.
המילה הזו היתה שמורה לעדשה מיוחדת במינה – 58 מ"מ צמצם 1.2 ידנית שרכשה לעצמה שובל ארוך של מעריצים. נוקטורנל – משמעו לילי. העדשה היתה מותאמת לצילומי לילה בגלל הצמצם הגדול שלה.
לניקון היתה (ועדיין ישנה למכירה כחדשה) עדשה אחרת – 50 מ"מ צמצם 1.2 ידנית, אך מלבד הצמצם הגדול אין לה שום דבר משותף עם הנוקטורנל האגדית. היתה לניקון גם גרסה מוצלחת עוד פחות של 55 מ"מ צמצם 1.2.
הנוקטורנל ידעה להפיק תמונות עם שדה ראייה מעוגל קלות, ובשימוש נכון בצמצם האופטימלי לקבלת בוקה איכותי – צמצם 2, ידעה ליצור תמונות עם אופי מיוחד.
היא הפכה להיות עדשה לאספנים במחיר חסר הגיון.
האם הבוקה שלה היה מעולה? לא ממש. הוא היה טוב, אך האופי המיוחד שהעדשה הכניסה לתמונה לא נגזר דווקא מהבוקה. הנה שתי דוגמאות ממנה:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/320sec F Number: 1.2 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 58mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 58 Date Taken: 2012:05:26 11:31:20 Color Space: sRGB

והשניה:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/400sec F Number: 1.2 Max Aperture Value: 0 Focal Length: 58mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 58 Date Taken: 2012:05:26 11:31:41 Color Space: sRGB

לשם השוואה – הבוקה של עדשת ה 85 מ"מ AFS צמצם 1.4:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/400sec F Number: 2 Max Aperture Value: 1 Focal Length: 85mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 85 Date Taken: 2011:07:09 09:58:19 Color Space: sRGB Distance: 0.84

והבוקה של עדשת ה 200 מ"מ מיקרו צמצם 4:
Model: NIKON D700 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 4.2 Max Aperture Value: 4.2 Focal Length: 200mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.6666667 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire Focal Length In 35mm Film: 200 Date Taken: 2009:04:18 14:17:46 Color Space: sRGB Distance: 1.19

לכולן (ולעוד הרבה עדשות ניקון) ישנו בוקה נאה, אך לא מושלם.
ועל מה קמה המהומה? על המחיר הגבוה של העדשה החדשה. ניקון מבקשת עבורה כ 1700 דולר – מחיר גבוה ביותר לעדשת פריים "פשוטה" לכאורה. ההשוואה נעשית כמובן לעדשת ה 50 מ"מ צמצם 1.4 החדשה יחסית של ניקון – גרסת ה AFS שעולה כ 430 דולר בחו"ל.
בשביל עוד 8 מ"מ לשלם פי 4?
אבל נקודת הייחוס צריכה להיות עדשת ה 85 מ"מ צמצם 1.4 AFS של ניקון – שמחירה השערורייתי הוא 1650 דולר, בערך כמחיר העדשה החדשה.
אותו אורך מוקד – 85 מ"מ בגרסת ה 1.8 AFS עולה בסה"כ כ 500 דולר בחו"ל. מדוע לא קמה מהומת עולם בגלל שני שליש סטופ בסה"כ?
אותו יחס קיים בערך בין מחיר ה 50 ל 58 מ"מ כמו בין ה 85 מ"מ צמצם 1.8 לצמצם 1.4.
האם זה מוצדק? חושבני שטכנולוגית בוודאי שלא. השיקול הוא מסחרי בלבד.
עדשות 50 מ"מ צמצם 1.4 קיימות מאז שאני זוכר את ניקון והיו זולות מאוד יחסית, בגלל הכמות הענקית שיוצרה מהן.
השיקול של ניקון מאוד פשוט – אתה רוצה את אותם 5% נוספים שנותנות העדשות היקרות – שלם והרבה!
מנסיוני, עדשת ה 85/1.8 AFS של ניקון היא אחת החדות ביותר באוסף של ניקון. מחירה שפוי, איכותה מעולה והיא גם יחסית קטנה וקלה. האם שווה לשלם פי 3 בשביל עוד 2/3 סטופ?
הבה נראה את ההשוואה בין עקומות ה MTF של עדשת ה 85 מ"מ צמצם 1.4 לעדשת ה 58 מ"מ החדשה בצמצם 1.4:
Color Space: sRGB

ההבדל זעיר, ומבחינת החדות ישנה עדיפות קלה לעדשת ה 85 מ"מ דווקא. על פי המרחק בין הקוים המרידיונאליים לסגיטליים שמשפיע על הבוקה – הן מאוד דומות עם עדיפות קלה לטובת ה 58 מ"מ. לשתיהן צמצם מעוגל.
לשם השוואה – הנה עקומות ה MTF של עדשת ה 50 מ"מ צמצם 1.4 AFS:

גם כאן אין ממש דרמה והבדל תהומי.
האם המבנה האופטי השונה במקצת בין הנוקטורנל הישנה לעדשה החדשה ישפיע כאן? אין ממש הבדל משמעותי במבנה האופטי. בעדשה החדשה יש שני אלמנטים אספריים לתיקון סטיות ועיוותים (בדרך כלל אלמנט אספרי עושה פעולה של כמה אלמנטים יחד) אבל אולי הסטיות הקנו לה את האופי המיוחד?:
Color Space: sRGB

לעדשה החדשה ישנם 9 אלמנטים ב 6 קבוצות לעומת הישנה שם היו 7 אלמנטים ב 6 קבוצות.
האם יהיה לעדשה החדשה את אותו הניחוח שיש לישנה? לדעתי לא ממש. יהיה קרוב, אך לא יהיה זהה.
אז מה בעצם עשתה ניקון? ישבה וחשבה כיצד עושים כסף. בעבר – לקחה את עדשת ה 35 מ"מ 1.4 הידנית שלה, שהיה לה שם טוב וחידשה אותה במחיר מפולפל. ומה קרה? הלקוחות הסתערו על העדשה החדשה.
לקחה את ה 80-400 הישנה שלה שכבר החמיצה מזוקן, עשתה מה שקנון עשתה לפני שנים רבות – הכניסה לה מנוע AFS  חדש ומתכון משופר ומוכרת אותה במחיר מפולפל ובהצלחה.
ויש עוד הרבה דוגמאות כאלו.
ישבה ניקון וחשבה – אילו עוד עדשות היסטוריות כדאי לחדש ולעשות קופה? כעת תורה של הנוקטורנל, או דמויית הנוקטורנל. מחשבה כלכלית בריאה – הרי זה הצליח בעבר ומשוגעים לא חסר.
אילו קנדידטיות עתיקות יש בצינור? אם ניקון תשאל אותי – ה 50-300 הישנה שלה היתה הצלחה, ה 1200-1700 היתה הצלחה, עדשות המראה שלה – 500 מ"מ, 1000 מ"מ, 2000 מ"מ ראויות לחידוש.
כמותן ה 105 מ"מ צמצם 1.8 שלה היה ניחוח מיוחד כמו לנוקטורנל, ועוד ועוד.
מהטירוף הזה חיות חברות הצילום. זהו נשק יום הדין שלהן.
אודה ואתוודה – הדוגמאות מהרשת לא שכנעו אותי מאוד, אבל הדוגמאות של ניקון באתר שלה תמיד תלושות מהמציאות – לטוב ולרע. כשהעדשה הזו תגיע לידי למבחן והיא תתנהג כמו הנוקטורנל הישנה באמת – חוששני שלא אתאפק ואמכור כליה...
 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק