מתחנן ימין משה 3 לפקדה - יוון, מעובד סירה בודדת סוער
מאמרים - מאמרים כתבות והגיגים בנושאים שונים מעולם הצילום
ישנם 829 מאמרים ב 7 נושאים
» דו"חות ומבחנים לציוד » פרטים
דו"חות ומבחנים לציוד
נוספה: 12/4/2013
גרסה להדפסה
Share |
זרקור על עדשת ניקון 80-400 מ''מ AFS VR G צפיות: 3407


העדשה הזו שהוכרזה לפני זמן קצר (מרץ 2013) כבר היתה מצוייה למכירה בשוק באמצע אותו חודש שאומר שהיא כבר מצויה זמן ניכר על המדפים של ניקון. 
לעדשה הזו חיכו כל צלמי הטבע המשתמשים בציוד ניקון מזה שנת 2000 – מועד כניסת הגרסה הראשונה לשוק.
העדשה הישנה שרתה אותי שנים רבות, והאופטיקה לא היתה מאכזבת. היא היתה העדשה הראשונה של ניקון למיטב ידיעתי שכללה מייצב – VR  ושעשה נפלאות.
חסרונה הגדול של העדשה הישנה היה מנגנון האוטופוקוס שלה שנשען על המנוע המצוי במצלמה והיה איטי למדי בחלק מהמצלמות של ניקון, עד כדי כך שכמעט ולא איפשר מעקב אחרי ציפורים מעופפות באויר.
העדשה הישנה לא קיבלה מכפלים של ניקון, אלא אם הם עברו שינוי מכני וכמובן שכמעט ולא התמקדה באופן אוטומטי עם מכפלים של כל יצרן. למרות זאת, ניתן היה להתמקד איתה במיקוד ידני עם מכפלים ומנגון ה VR תיפקד ברוב המקרים.
לאחר 13 שנה הגיעה הגרסה החדשה לשוק והרי התרשמותי ממנה:
קודם כל, בהחזקה ביד, העדשה החדשה רחבה יותר לכל אורכה וכבדה מקודמתה ב 200 גרם לערך.
היא דומה במשקלה לעדשת ה 70-200/2.8 VRII של ניקון.
אם נרכיב מכפל X2 על עדשת ה 70-200/2.8 של ניקון נקבל אמנם את אותו אורך מוקד מרבי ואותו צמצם מרבי, אך עם המכפל, המשקל יהיה רב יותר והתוצאה האופטית תהיה נחותה יותר מאשר העדשה ללא מכפל. העדשה החדשה כוללת מנוע מיקוד פנימי מהיר – AFS והוא באמת מהיר.
הוא הרבה יותר מהיר מהמנוע המובנה בעדשות החובבים של ניקון (24-120/4 למשל) אך קצת פחות מהיר מהמנוע המצוי בעדשות הפריים של ניקון או אפילו ב 70-200/2.8.
עם זאת, המיקוד הוא מהיר והחלטי, וניתן לעקוב איתו אחרי ציפורים במעופן.
העדשה כוללת מערכת  IF - מיקוד פנימי – ואיננה משנה את אורכה בשעת המיקוד.
לעדשה 9 עלים בצמצם והם מעוגלים, רמז לאפשרות של בוקה טוב.
ניסיתי במבחן זה את העדשה על שתי מצלמות – ה D800 וה D7100.
לD800 ישנה אפשרות לעבור למצב של DX במחיר ירידה בכמות הפיקסלים האפקטיביים וליצור מהעדשה במבחן אורך מוקד וירטואלי של 600 מ"מ.
מצלמת ה D7100 היא מצלמת APS עם מקדם קיטוע של 1.5 וגם איתה ניתן ליצור אורך מוקד וירטואלי של 600 מ"מ ללא ירידה בכמות הפיקסלים.
מצלמה זו מאפשרת קרופ נוסף, במחיר ירידה בכמות הפיקסלים ל 15 מ"פ לערך עם קבלת מקדם קיטוע של X2, כך שהעדשה הופכת להיות עדשת 160-800 מ"מ וירטואלית. בנוסף, חיבור מכפל של ניקון – כמו ה TC-14E יוצר על מצלמה זו ללא העזרות במקדם הקיטוע הנוסף אורך מוקד של 550 מ"מ -  שהינם 825 מ"מ וירטואליים. עם מכפל זה קיים אוטופוקוס מהיר למדי והטווח הזה מאוד שימושי.
אם נפעיל גם את האופציה של מקדם הקיטוע הנוסף, נוכל לקבל בקצה הזום עדשת 1100 מ"מ צמצם מרבי 8 עם AF מהיר למדי ומערכת ייצוב שעובדת היטב.
בטוחני שאורכי מוקד דמיוניים אלו ימצאו לעצמם מקום מכובד אצל צלמי הטבע.
כך נראית העדשה הישנה:
Color Space: sRGB

כך נראית החדשה:
Color Space: sRGB

כך נראית עקומת ה MTF  של העדשה הישנה:
Color Space: sRGB

וכך נראה ה- MTF של העדשה החדשה:
Color Space: sRGB

ניתן להבחין מיד שעל הנייר – בעקומות ה MTF, העדשה החדשה חדה וקונטרסטית יותר באמצע הפריים ובשוליים בצמצמים פתוחים.
ניתן להבחין גם שבעדשה החדשה המרחק בין הקוים המרידיונאליים והסאגיטליים קרוב מאוד עד לכדי חפיפה, בפרט בקצה הארוך יותר.
זה מבשר יחד עם מבנה הצמצם פוטנציאל לבוקה מאוד איכותי, וזאת נבחן מיד.
לעדשה החדשה, כמו לקודמתה, ישנה רגלית קטנה מאוד לחצובה. בעדשה הישנה אותה רגלית לא היתה יציבה דייה על חצובה ונדרשתי להחליפה ברגלית חלופית יציבה יותר.
את יציבותה של העדשה החדשה על חצובה לא בדקתי, וזה יתווסף לדו"ח נוסף בשלב מאוחר יותר. אני מקווה שהרגלית החדשה תהייה יציבה דיה כי זו אחת הבעיות המטרידות של ניקון – והתופעה מופיעה במספר לא קטן של עדשות.
להלן המפרט של העדשה בהשוואה לקודמתה:
Color Space: sRGB

ניתן מיד לראות שניקון השקיעה רבות בעדשה זו. מספר אלמנטי ה ED לסילוק עיוותי צבע בעיקר גדול יותר מאשר בישנה.
בנוסף, העדשה החדשה כוללת ציפוי ננו בנוסף לציפויי ה SIC המקובלים אצל ניקון.
לבד מהבדלי המשקל והאורך, ניתן להבחין בתופעה מוזרה.
העדשה החדשה מאפשרת מיקוד מקרוב יותר בהשוואה לישנה (175 ס"מ לעומת 230 ס"מ). 
עם זאת, העדשה החדשה מאפשרת הגדלה פחותה יותר מאשר הישנה – מעל כפליים  (0.2 לעומת 0.42 בישנה).
ההסבר היחידי הוא שבמרחק קצר, אורך המוקד האפקטיבי מתקצר לפחות כפליים והוא 200 מ"מ ואפילו אולי פחות מכך.
תופעה מטרידה זו מצוייה כבר בכמה עדשות אחרות של ניקון מתוך התכנון האופטי והיא יצרה תרעומת אצל הרבה מהצלמים.
לולא היתה העדשה מתקצרת (באופן וירטואלי) בצילום מקרוב יכולנו לקבל מקדם הגדלה של 0.5 לערך, חצי מאקרו אמיתי!
כצפוי מתוך התכנון, לעדשה בוקה מקסים, בין הטובים בארסנל של ניקון:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.3 Max Aperture Value: 4.9 Focal Length: 240mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 240 Date Taken: 2013:04:12 11:26:10 Color Space: sRGB Distance: 1.78

דוגמה נוספת:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/640sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:23:15 Color Space: sRGB Distance: 2.51

הצבעים שהעדשה משחזרת מדוייקים עשירים ונייטרליים:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/80sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:21:47 Color Space: sRGB Distance: 2.51

דוגמה נוספת:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:26:49 Color Space: sRGB Distance: 1.78

היא מתמודדת היטב עם תאורה אחורית:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/800sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 80 Date Taken: 2013:04:12 11:18:34 Color Space: sRGB Distance: 1.78

עוד דוגמה:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:26:27 Color Space: sRGB Distance: 2.51

בצילום מקרוב ניתן אכן להתקרב אבל ההגדלה לא גדולה:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:22:10 Color Space: sRGB Distance: 1.78

לעדשה לא ראיתי עיוותי מרחב משמעותיים, ואין לה עיוותי צבע בשולי הפריים (CA):
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:08 17:16:41 Color Space: sRGB Distance: 50.1

אך עם תאורה אחורי עזה ניתן לראות את ה LOCA – עיוותי הצבע הלונגיטודינאליים – לעומק הפריים שהינם מעשית חסרי חשיבות:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/6400sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 80 Date Taken: 2013:04:08 17:17:01 Color Space: sRGB Distance: 11.9

כשהשמש מצוייה בפריים, העדשה איננה מייצרת הבהקים. מאידך, אם לא מרכיבים את סך השמש (המגיע עם העדשה) תאורת שמש צידית שאיננה בכלל מצוייה בפריים יוצרת הבהקים לא נחמדים בשוליים (FLARE ):
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/5000sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 80 Date Taken: 2013:04:12 11:21:04 Color Space: sRGB Distance: 7.08

מסקנה – ביום שמש הסתובבו עם סך השמש שגם יגן לכם על העדשה.
המיקרוקונטרסט שלה מצויין (היכולת להבחין בניואנסים עדינים של גוון ותאורה):
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/400sec F Number: 4.5 Max Aperture Value: 4.3 Focal Length: 80mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Center Weighted Average White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 80 Date Taken: 2013:04:12 11:18:23 Color Space: sRGB Distance: 2

לעדשה מידה מסויימת של האפלת פינות בצמצם פתוח על מצלמת FF שתיעלם בסגירת סטופ לערך:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/3200sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:21:23 Color Space: sRGB Distance: 7.08

בקלות רבה ניתן לבודד צופית בין ענפי הורדים (משימה לא פשוטה):
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:23:47 Color Space: sRGB Distance: 3.55

החדות שלה בצמצם פתוח בטווח קצר מצויינת:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/400sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:08 17:17:54 Color Space: sRGB Distance: 7.08

בטווח הארוך, היא לא מאכזבת:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/4000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:22:30 Color Space: sRGB Distance: 35.5

דוגמה נוספת:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1600sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:08 17:17:37 Color Space: sRGB Distance: 35.5

כשמצלמה (D800) מכוונת לפעול במצב DX (אורך מוקד אפקטיבי של 600 מ"מ וצפיפות של 15 מ"פ) התוצאות דומות (ויש כמובן הגדלה):
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/1250sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 600 Date Taken: 2013:04:12 11:19:56 Color Space: sRGB Distance: 35.5

עם מצלמת ה D7100 בטווח הבינוני החדות מצויינת:
Model: NIKON D7100 Exposure Time: 1/320sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:09 07:29:10 Color Space: sRGB

כשעוברים למצב קרופ X2 במצלמה זו, אורך המוקד הינו 800 מ"מ:
Model: NIKON D7100 Exposure Time: 1/1000sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 800 Date Taken: 2013:04:09 07:30:01 Color Space: sRGB

וכשמרכיבים מכפל TC-14E במצב קרופ X2 על מצלמה זו – מקבלים אורך מוקד אפקטיבי מרבי של 1100 מ"מ עם צמצם 8, עם מיקוד מהיר יחסית וייצוב מלא:
Model: NIKON D7100 Exposure Time: 1/400sec F Number: 8 Max Aperture Value: 6 Focal Length: 550mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: 0 ISO Speed Ratings: 200 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 1100 Date Taken: 2013:04:09 07:32:55 Color Space: sRGB

בהרכבת מכפל TC-17E מקבלים על המצלמה (D800) אורך מוקד של 650 מ"מ (או 975 מ"מ על ה D7100) ללא AF
(לבד ממקרים בודדים שהמצלמה מוכנה להתמקד). מנגנון ה VR עובד היטב במיקוד ידני:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/100sec F Number: 9.5 Max Aperture Value: 6.5 Focal Length: 650mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 650 Date Taken: 2013:04:08 17:21:58 Color Space: sRGB Distance: 11.9

התופעה חוזרת על עצמה גם עם מכפל TC-20E – שם מקבלים אורך מוקד אפקטיבי של 800 מ"מ וצמצם 11 על ה D800 או 1200 מ"מ על ה D7100. המייצב עדיין פועל ברוב המקרים אבל המיקוד ידני.
ממבחן שטח קצר - כשמשתמשים במכפל X1.4 - כמו TC14 ועל מנת להשיג מהירות מיקוד סבירה יש לעבור למצב AFC עם 51 נקודות פוקוס, גם אם אתם משתמשים בעיקר ב AFS. על מנת לקבל חדות מירבית במצב הזה מומלץ לסגור את הצמצם בין שליש לסטופ מלא (9-11 אפקטיבי). מכפל מוריד מהחדות, ולכן סגירת צמצם מועילה. כללית, שימוש במכפל מועדף עם עדשות פריים או עדשות מהירות כגון ה 70-200, ואף שם רצוי לסגור קצת את הצמצם. יש לזכור שמכפל - טוב ככל שיהיה, מוסיף עוד כמה אלמנטים של זכוכית בטור לאלמנטים של העדשה עצמה.
אם מרכיבים את העדשה + מכפל X2 + קרופ פקטור X2  על ה D7100 וחצובה, צפויים לקבל פעולה ללא AF אך עם VR ואורך מוקד דמיוני של 1600 מ"מ.
הואיל וניקון לא מציינת איזה סוג מייצב מורכב בעדשה, ניסיתי לבדוק אותה בתנאי צילום קשים:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/25sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 400mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 400 Date Taken: 2013:04:12 11:27:38 Color Space: sRGB Distance: 2.99

כאן התקבלה תוצאה של מייצב שבין 3.5-4 סטופים.
כשניסיתי במצבים קשים עוד יותר – קיבלתי ייצוב של כחמישה סטופים ועם הצלחה של 25%:
Model: NIKON D800 Exposure Time: 1/6sec F Number: 5.6 Max Aperture Value: 5 Focal Length: 260mm Exposure Program: Aperture priority Exposure Bias Value: -0.3333333 ISO Speed Ratings: 400 Metering Mode: Pattern White Balance: Auto white balance Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode Focal Length In 35mm Film: 260 Date Taken: 2013:04:12 11:28:07 Color Space: sRGB Distance: 3.98

להערכתי, מובנה בעדשה מייצב של 3.5-4 סטופים שבתנאי צילום קשים ובשימוש נכון יכול להיות המושיע לקבלת צילומים חדים.
להלן סיכום התוצאות:
Color Space: sRGB

ומה בשורה התחתונה?
אין ספק שהעדשה החדשה היא ליגה בפני עצמה ושונה בתכלית השינוי מקודמתה כמעט בכל הפרמטרים.
לא שקודמתה היתה גרועה – אלא זו טובה יותר. היא יכולה לספק את כל צלמי הטבע, ולהערכתי, תפגע קשות במכירות ה 200-400 המהוללת של ניקון שעולה יותר מכפליים.
העובדה שעדשה זו מקבלת מכפלים, ועם מכפל ה TC-14 עדיין מקיימת אוטופוקוס מהיר למדי ומפיקה ממצלמת FF אורך מוקד מרבי של 550 מ"מ (משום מה לא 560 לפי החישוב) בצמצם 8 ואיכות טובה של מצילומים, תהפוך אותה לנכס צאן ברזל לכל מי שיכול לאפשר אותה לעצמו.
אם נזכור שמחיר ה 70-200/2/8 VRII של ניקון הינו כ 2400 דולר בחו"ל, ובשביל להגיע ל 400 מ"מ יש צורך לצרף מכפל שעולה
כ 500 דולר, יוצא שהעדשה החדשה זולה יותר וקלה יותר מה 70-200 והמכפל.
על מצלמות APS החגיגה תהיה גדולה יותר – כי אז אין לעדשה האפלת פינות בכלל ואורך המוקד הטבעי מוכפל מיידית ב 1.5,
וב D7100 הוא יהיה אפילו ארוך יותר אם פונקצית הקרופ מופעלת. במצלמות אלו, היכולת לעבוד עם מכפל ולקבל איכות טובה גם באורכי מוקד גדולים שרק ניתן היה לחלום עליהם יחד עם צילום מהיד, תהיה גורם מאוד מפתה להכניס את היד עמוק לכיס.
ניקון המתינה תקופה ארוכה עד למיצוי המכירות של ה 200-400 לדורותיה לפני שהכריזה על עדשה זו.
אין ספק שצמצם 4 קבוע הוא יתרון גדול בתנאי תאורה בינוניים ומאפשר יצירת עומק שדה מובדל יותר בקלות מצמצם 5.6 אבל הואיל וה 200-400 לא ממש אוהבת מכפלים (אפשרי - אבל נדרשת חצובה, זהירות גדולה, הפעלה עם שלט רחוק וסגירת צמצם) והעובדה שהיא גדולה וכבדה (ויקרה מאוד) תטה ללא ספק את הכף לטובת ה 80-400 החדשה.
מי שמצלם טבע ואוהב טבע, מוטב לו – אם הוא יכול להרשות לעצמו, להצטייד בפנינה אופטית זו – רק כדאי לזכור את חולשותיה (הפלייר מהצד, התקצרות אורך המוקד בצילום מקרוב והאפלת הפינות בצד הארוך).






 
Copyright © Dr. Joseph Kramer. All rights reserved © כל הזכויות שמורות ליוסי קרמר
פורטל הצילום של טד בפייסבוק פורטל הצילום של טד בפייסבוק